Зелената салата - хит на пролетта

Hera.bg

Цвети Цанева
Омръзна ли ви от туршии и други зимни разядки? Чашка ледено студен аперитив намира през пролетта нов другар на трапезата – зелената пролетна салата. Но дори и тези, които не спазват обичая на вечерния аперитив с подходяща компания, признават зелената салата за хита на сезона.

Но за коя точно салата говорим?

Под понятието „зелена салата” имаме предвид маруля ( градинска салата или айберг ), пресен лук, магданоз, репички, краставица и варени яйца. За да е още по- здравословна, дресингът е от зехтин или друго растително масло и лимонов сок или балсамико, ябълков оцет.

Някои добавят към марулята пресен спанак, кълнове, сирена, кротони, риба тон, поръски като ленено семе, сусам, семена от чия – можете да експериментирате по свой вкус до безкрай.

Да разгледаме под лупа „класическата” комбинация.

Маруля, зелена салата, салата айсберг – Те принадлежат към едно семейство, но има разлика. Марулята е с по- дълги и твърди листа, салатата е оформена като топка и листата са прибрани, айсбергът е подобен на малка зелка и е значително по- хрупкав, но и по- безвкусен. Марулята и всеки зеленолистен зеленчук е богата на хлорофил, фолиева киселина, желязо. Тя е богата още на фосфор, магнезий, по- малко калций, растителни фибри, витамин С. Фибрите се борят с лениви черва и запек. А останалите микроелементи дават общ тонус и бодрост. Ниската калорийна стойност на марулите ги прави подходящи за диети, а с оформените си листа айбергът е предпочитан за канапе на много други салати и предястия. С повечко марули на трапезата през пролетта надвиваме прословутата пролетна умора.

Когато избирате марули и салатки, гледайте да се пресни, най- добре е да са направо от пазара, откъснати сутринта от градината. Избягвайте тези в пакети или с поизсъхнали външни листа. Чарът на зеленолистните зеленчуци се помрачава от свойството им да образуват много нитрати. Измивайте обилно под течаща вода и ги оставяйте да се отцедят, за да попият после дресинга оптимално.

Пресен лук. Както и марулята впрочем, така и зеленият лук има дълговековна история. От Египет, през Елада и Рим, те винаги са поставяни на почит. Зеленият лук, както може да се очаква, съдържа повече полезни свойства от всичките разновидности на лука изобщо – кромид, праз и воден. Перата му съдържат гореспоменатите хлорофил, желязо и фолиева киселина, витамин С, още витамини от В групата. Той е богат на калий, полезен за сърцето, но най- ценното му качество е наличието на фитонциди – естествени антибиотични вещества, подобни на тези в чесъна, хряна. Има и много повече лесноусвояеми захари от крушите да речем, което прави калориите му истински полезни. С повечко зелен лук напролет се борим и с вирусните инфекции, събудени отново от смяната на сезоните.

Когато избираме пресен лук, трябва да се ръководим от ярко зеления цвят на перата, светлите корени. Колкото са по- тънки стеблата, толкова е по- млад и сладък.

Магданозът е истинска бомба, заредена до дупка с витамин С. Само в няколко стръка е необходимата доза от този витамин за един възрастен човек. От корена до върха на листенцата му, той е полезен и само полезен. А участието му в тази салата може да е повече от символична поръска. Магданозът се бори със свободните радикали, помага функцията на бъбреците, жлъчката, зрението, възпалителните процеси в ставите. Облекчава трудно уриниране, породено от възпаление или увеличена простата при мъжете. Изобщо – за магданоза само добро или нищо.

Когато избираме магданоз, той трябва да е ярко зелен, свеж и по възможност потопен във вода, която е чиста.

Какво е зелената салата без репички? Купчина зелении. Репичките принадлежат към семейство Кръстоцветни, братовчеди са й алабашът, зелето, карфиолът, хрянът, ряпата, белият и черният синап. Синапеното масло в тях пречи на образуването на камъни в жлъчката, то има очистителен ефект върху нея. Те са богати на калий, калций и магнезий, натрий. Понижават кръвното, подобряват метаболизма, някои ги смятат за подходящи за профилактика на рака, най- вече на дебелото черво. Имат нисък гликемичен индекс и са подходящи много за хора с диабет. Благодарение на репичките можем бързо да освежим организма си от натрупването на шлаки и лош холестерол през зимата. Те помагат и при борбата с теглото, която се ожесточава през пролетта.

Когато избираме репички, те трябва да са наистина свежи, неслучайно идва от там изразът, нали? Не трябва да са набръчкани или с тъмни петна, а да имат ярко розов цвят.

Краставиците са още един елемент на зелената салата. Както знаем, те са водни резервоари и организмът ни винаги ще има нужда от хидратация. Особено в началото на пролетта детоксикацията е обезателна. Ако имате пък източник на домашни краставици, консумирайте с кората – тя съдържа силициев двуокис, който е съществена част от съединителната тъкан – сухожилия, хрущяли и т.н. А ако не обичате кората, обтрийте лицето си с нея, но отново – само, ако краставицата е домашна. Кората също има свойството да трупа нитрати. Иначе самата краставица не е особено богата на полезни микроелементи и витамини, но около 95 % от нея е вода, а с това водно съдържание може да се конкурира единствено динята.

Когато избираме краставици, те трябва да са твърди, а не меки и отпуснати. Кората им трябва да е тъмнозелена. Краищата не трябва да са сбръчкани.

За да бъде още по- полезна, но и засищаща, тази зелена салата, понякога добавяме в нея и варени яйца. Особено честа практика е това около Великден, когато те изобилстват. Яйцата дават пълен завършек на тази симфония от полезно и вкусно. Спокойно можем да кажем, че те са една съвършена храна. Омега мастни киселини, желязо, йод, на 100% усвояеми белтъци, витамини от В групата, А, D, Е.

Когато избираме яйца, трябва да следим срока им на годност, да не е нарушена целостта им. Винаги се измиват със сапун и гъба пред ползване. Добре е да намирате домашни яйца от, както е вече обичайно да се казва, свободни кокошки.

Съвети:

Препоръчваме ви да пазарувате всички зеленчуци в сезона им и да е от някой градски или селски пазар. Така не само ще имате пресни и полезни продукти, но ще стимулирате местното производство.

Можете да нарежете салатата предварително, важното е да не я солите, защото солта отнема от соковете на зеленчуците и салатата ще се спаружи много бързо.

По- добре е да късате салатата, особено айсберга. Така тя стои по- пухкава и свежа.

Правете дресинга отделно, добре смесете съставките и полейте измитата, но подсушена, салата с него. Така той ще се разпредели равномерно и ще попие.

Tази статия е достъпна в интернет на адрес: www.hera.bg/s.php?n=3055