Жена зад волана

Hera.bg

Росица Тодорова
“Помощ, жена зад волана!– това могат да възкликнат само мъжете, които се страхуват, че жените ще се справят по-добре от тях. Всъщност опасенията им са оправдани от множеството дами, които шофират отлично. Жени управляват космически совалки, самолети, тирове, състезателни коли. Защо обикновеният автомобил да им представлява трудност?

Лейтенант-полковник Ейлин Мари Колинс е първата жена, която командва и в Космоса, като избрана за пилот на космическа совалка. Най-известният състезател със спортни коли в Средния изток също е жена – Лалех Седих. Но всъщност добрият водач няма пол. Така, както за никого не е важно дали пешеходецът е мъж, жена, дете или куче, така и шофьорът е просто шофьор. Той задвижва машината и върти волана. Преднамереното подценяване на способностите на жените шофьори е остаряло и лишено от смисъл клише.

Факт е, че двата пола имат различни маниери при шофиране, но различно не означава непременно по-зле. Обяснението е в различната физиология на мъжа и жената. Във физиката на жената няма нищо, което да й пречи да седне зад волана, за сметка на това има редица преимущества. Жените имат по-добре развито и по-широко периферно зрение –45° добро виждане от двете страни на главата, над и под носа. Мъжете имат тунелно зрение и виждат ясно и добре право пред себе си. Това означава, че могат отдалеч да видят табелата, указваща близка бензиностанция, но може да пропуснат играещите деца, които могат внезапно да изскочат на пътя.

Представителките на нежния пол са по-внимателни и по-рядко предприемат рисковани маневри. За разлика от тях, мъжете често надценяват способностите си и рискуват с агресивното си каране живота на другите пътници в колата и на участниците в движението. Жените са по-склонни да приемат съвети, по-дисциплинирани са на пътя и спазват правилата. Това често предизвиква раздразнението у мъжете шофьори, които са на мнение, че конкретната обстановка или случка е по-важна от написаното в правилника. Според Европейската организация за безопасност по пътищата жените на Стария континент шофират значително по-добре и са виновни в не повече от една трета от произшествията.

Около 65 на сто от дамите успяват да правят едновременно няколко неща зад волана. Това също има своето биологично обяснение. В женския мозък мазолестото тяло (Corpus Callosum) между двете хемисфери е 10 % по-дебело, отколкото в мъжкия и има 30 % повече свързващи нишки. Затова жената шофьор може да кара, да разговаря, да си слага червило и дори да чете едновременно. Мъжкият мозък е с по-тънко мазолесто тяло и двете половини на мозъка комуникират по-трудно една с друга. Затова мъжете се концентрира само върху едно нещо.

При избора на кола мъжът се ръководи от критериите мощност на двигателя, скорост, ускорение, големина на багажника, аеродинамични форми и, разбира се, яки джанти. Жените обръщат внимание повече на разходите за сервиз и резервни части, на икономичността на гориво и най-вече на дизайна. Жената поддържа колата си по-чиста, отколкото мъжа, заради изначално заложеното й от природата да прави дом (да свива гнездо) и да се грижи за него.
Автомобилът за жената е жизненото й пространство, затова в него има различни полезни неща. Дори да нямат познанията по механика, повечето шофьорки регулярно правят профилактика на автомобилите си в сервизите. Дори да не могат сами да отстранят повредата, те се стараят поне да я разберат.

Често жените са обвинявани, че се разсейват със странични, маловажни неща по пътя. Отвличането на вниманието и разконцентрирането е опасно във всичките му форми. Неприемливо е да посочваш с ръка през прозореца новия магазин вляво, което другите шофьори могат да разберат като „Завивам наляво”. Но много по-голяма заплаха от разсеяните девойки са момчетата, които карат готината кола на баща си без книжка. Нелогично е и шофирането на пиян мъж да се приема по-спокойно, отколкото когато дамата си оправя косата в движение.
Замислете се защо рекламите на коли обикновено са с красиви жени. Дали кола и жена е просто добра пазарна стратегия или перфектната комбинация?

Tази статия е достъпна в интернет на адрес: www.hera.bg/s.php?n=656