Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Мърчандайзинг – изкуство или измама


Супермаркетът – този прекрасен свят на изобилието, където има всичко. Струва ни се, че всяка вещ очаква именно нас – само на една ръка разстояние. Прилича на приказка, нали?

В същото време супермаркетът е една добре организирана система, която има една цел – да ни накара да си купим продукти за възможно най-закръглена сума. Това е задача на специалистите по мърчандайзинг (от анг. „to merchandise” – продавам). Определенията за тази техника са много, но целта една – да предизвика непреодолимо желание за покупка. Според статистиката под влиянието на този импулс (а не на необходимостта) се дължат 60% от новите ни придобивки.

Вземи ме в количката
Невероятно е, но атаката започва още преди да сме влезли в супермаркета. Повечето хора са десняци и по-лесно се ориентират от тази страна. За това по правило входът е разположен от дясно. Първите витрини са пълни със стоки, които не са от първа необходимост. И това не е случайно. Докато стигнем до заветните щандове, където се намират месото и хлябът, които искаме да вземем за вечеря, ще трябва да пребродим целия супермаркет. По пътя волно или неволно разглеждаме другите витрини, от които продуктите сякаш ни намигат. И така неусетно, портфейлите ни олекват.

Всеки елемент в разполагането на стоките има значение. За да ни се иска да си купим това или онова, най-важното е да го забележим, а това се постига с различни техники. Например ако бутилките с дадено безалкохолно се разполагат не на един, а на 2 или 3 реда, има много по-големи шансове да ни се допие от него. Или пък никому неизвестно бонбони се гушат до най-реномираните марки и ни изглеждат също толкова привлекателни като тях.

Първи обаче се забелязват стоките, които са разположени на нивото на очите, затова по правило тези рафтове са запълнени с по-скъпи продукти. Само два реда под тях можем да намерим подобен почистващ препарат на половин цена, но техниката върши чудесна работа за лениви и несъобразителни потребители. Съответно играчките и шарените лакомства се разполагат по-ниско, за да могат не само да влязат в полезрението на децата, но и свободно да бъдат грабнати от тях. И всичко това действително увеличава продажбите.

Представлението продължава
В супермаркета е като в теaтър. Само дето сцената тук са витрините, а главните роли са дадени на консервите, замразените зеленчуци, козметиката и прочие продукти. Затова действащите лица са длъжни да изглеждат особено свежо и привлекателно. За целта в супермаркета не се използва грим, а специално осветление. От него колбасите придобиват апетитен наситеночервен цвят, а кашкавалът изглежда по-мазен и жълт. Мърчандайзерите са се погрижили и за декора – цветни рафтове, стелажи и плакати – най-често в червено и наситено синьо. Под влияние на тези цветове човек е склонен да прави импулсивни покупки.

Завръщане в детството.
В общи линии супермаркетът е устроен така, че да събуди детето у нас. Примамено от многообразието от опаковки, стоки и цветове, то иска всичко и веднага. За да пазарувате разумно, а не в състояние на потребителски транс, планирайте своите покупки още от дома. В супермаркета се придържайте изцяло към списъка. Така ще спестите и време, и пари.
Коментари
2011-06-02 #2
Baron_Bql_Lisan
Сещам се за една статия на същата тема ,която прочетох във вестника и най-фрапиращия момент беше за мъж излязъл за бира и се прибрал с телевизор на изплащане.
2011-01-05 #1
Цвети
Ако мога да допълня - всички вредни, рекламирани, захаросани боклуци стоят на ок. 1м над земята, точно за малките очички. Ако ние се взираме пред нас, не поглеждаме изобщо какво виждат децата и с малко объркване реагираме на истериите им. Моят съвет, който разбира се трудно спазвам, е съвсем за бързо с малките в големите магазини, или никак - много е трудно да реагираш правилно когато вземе да се тръшка. Но това е друга тема Качвам малката в пазарската количка и я забавлявам - въртя я, пързаляме се, само и само да не гледа стоките. Карам я да ги подрежда, взимаме играчка, като беше по- малка.
Друг трик на мърчандайза е, че в повечето големи вериги няма кошници, а само колички. Аз лично ходя с пазарска торба, а когато знам, че отивам за нещо дребно дори не я взимам и се ограничавам, защото трябва да прибера в ръка покупките си. И да - списъкът е ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН !
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Когато някой те лъже
· Любов без маски
· Най-големите ни грехове - I
· „Наесен с песен“ или посрещнете есента малко по-уверени, с пълен джоб ще добавим ние, от MiniZaem.bg
· "Човек живее с две и двеста..."
· Свободното време - за какво харчим парите си и как да спестим
· Защо майките трябва да слушат единствено бебето и инстинкта си?
· Еднообразие във връзката или еднообразие в ежедневието?
· Наистина ли децата са невъзпитани, когато правят така?
· 4 юни - Международен ден за защита на децата, жертви на агресия
· 28 май - Национален ден на парковете
· Виктория Бешлийска: Езикът дава характер, отличимост, чувство за принадлежност
Събота
6
Юни 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н

1
2
3
4
5
6
7

8
9
10
11
12
13
14

15
16
17
18
19
20
21

22
23
24
25
26
27
28

29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Интервю: Антония Карова - хранене и душевно равновесие
В нашето предишно интервю с Тони от ,"Tony's Happy Kitchen" говорихме за здравословната кухня, веган...
Малката пчеличка – чудо на природата II
За нас, представители на ненаучните среди, но твърди почитатели на малките раирани насекоми, остава да...
Красив фотоалбум след отпуската
До съвсем неотдавна количеството снимки, направени по време на отпуската се ограничаваха с две-три ленти...
Сбогуване с лятото
„Когато в нощите се промъкне хлад и по върхарите затрепти мъгла. Когато сладък сок налее гроздето и...
Най-добрите снимки за 2019 г. според сп. "Нешънъл Джиографик"
Престижното списание, което ежегодно провежда и фотографски конкурс, излъчи най-добрите снимки в трите...
Пътеката на страха
Не бива да се страхувам. Страхът погубва разума. Страхът е онази низка смърт, която носи пълно унищожение....
За да имаш приятели
"Едно дърво стоеше самотно край пътя и много тъгуваше, че няма приятели. Наоколо бе пусто, по полето...
Веднъж опитал чувството да прави нещо добро за себе си, човек вече не може да спре
Веднъж опитал чувството да прави нещо добро за себе си, човек вече не може да спре....
"Лошото момче" на балета - Сергей Полунин
Сергей Полунин е "черната овца" на класическия балет. Един невероятно талантлив балетист, който не се...
Пещери в сърцето на Родопите II: Дяволското гърло
В Ягодинската пещера се запознавам с много приятна компания, която отива към Дяволското гърло. Това е...
"I am love" на Лука Гуаданино - трансформиращата сила на любовта
Филмът на Лука Гуаданино "Аз съм любовта" (Io sono l'amore) е филм за всяка жена, на всякаква възраст,...
Ерика Ериксдотер - художничката, която възкресява спомена за домашните любимци
Животът на художничката Ерика Ериксдотер е пълен с приключения и емоции. От успешен професионалист...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook