Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Мърчандайзинг – изкуство или измама


Супермаркетът – този прекрасен свят на изобилието, където има всичко. Струва ни се, че всяка вещ очаква именно нас – само на една ръка разстояние. Прилича на приказка, нали?

В същото време супермаркетът е една добре организирана система, която има една цел – да ни накара да си купим продукти за възможно най-закръглена сума. Това е задача на специалистите по мърчандайзинг (от анг. „to merchandise” – продавам). Определенията за тази техника са много, но целта една – да предизвика непреодолимо желание за покупка. Според статистиката под влиянието на този импулс (а не на необходимостта) се дължат 60% от новите ни придобивки.

Вземи ме в количката
Невероятно е, но атаката започва още преди да сме влезли в супермаркета. Повечето хора са десняци и по-лесно се ориентират от тази страна. За това по правило входът е разположен от дясно. Първите витрини са пълни със стоки, които не са от първа необходимост. И това не е случайно. Докато стигнем до заветните щандове, където се намират месото и хлябът, които искаме да вземем за вечеря, ще трябва да пребродим целия супермаркет. По пътя волно или неволно разглеждаме другите витрини, от които продуктите сякаш ни намигат. И така неусетно, портфейлите ни олекват.

Всеки елемент в разполагането на стоките има значение. За да ни се иска да си купим това или онова, най-важното е да го забележим, а това се постига с различни техники. Например ако бутилките с дадено безалкохолно се разполагат не на един, а на 2 или 3 реда, има много по-големи шансове да ни се допие от него. Или пък никому неизвестно бонбони се гушат до най-реномираните марки и ни изглеждат също толкова привлекателни като тях.

Първи обаче се забелязват стоките, които са разположени на нивото на очите, затова по правило тези рафтове са запълнени с по-скъпи продукти. Само два реда под тях можем да намерим подобен почистващ препарат на половин цена, но техниката върши чудесна работа за лениви и несъобразителни потребители. Съответно играчките и шарените лакомства се разполагат по-ниско, за да могат не само да влязат в полезрението на децата, но и свободно да бъдат грабнати от тях. И всичко това действително увеличава продажбите.

Представлението продължава
В супермаркета е като в теaтър. Само дето сцената тук са витрините, а главните роли са дадени на консервите, замразените зеленчуци, козметиката и прочие продукти. Затова действащите лица са длъжни да изглеждат особено свежо и привлекателно. За целта в супермаркета не се използва грим, а специално осветление. От него колбасите придобиват апетитен наситеночервен цвят, а кашкавалът изглежда по-мазен и жълт. Мърчандайзерите са се погрижили и за декора – цветни рафтове, стелажи и плакати – най-често в червено и наситено синьо. Под влияние на тези цветове човек е склонен да прави импулсивни покупки.

Завръщане в детството.
В общи линии супермаркетът е устроен така, че да събуди детето у нас. Примамено от многообразието от опаковки, стоки и цветове, то иска всичко и веднага. За да пазарувате разумно, а не в състояние на потребителски транс, планирайте своите покупки още от дома. В супермаркета се придържайте изцяло към списъка. Така ще спестите и време, и пари.
Коментари
2011-06-02 #2
Baron_Bql_Lisan
Сещам се за една статия на същата тема ,която прочетох във вестника и най-фрапиращия момент беше за мъж излязъл за бира и се прибрал с телевизор на изплащане.
2011-01-05 #1
Цвети
Ако мога да допълня - всички вредни, рекламирани, захаросани боклуци стоят на ок. 1м над земята, точно за малките очички. Ако ние се взираме пред нас, не поглеждаме изобщо какво виждат децата и с малко объркване реагираме на истериите им. Моят съвет, който разбира се трудно спазвам, е съвсем за бързо с малките в големите магазини, или никак - много е трудно да реагираш правилно когато вземе да се тръшка. Но това е друга тема Качвам малката в пазарската количка и я забавлявам - въртя я, пързаляме се, само и само да не гледа стоките. Карам я да ги подрежда, взимаме играчка, като беше по- малка.
Друг трик на мърчандайза е, че в повечето големи вериги няма кошници, а само колички. Аз лично ходя с пазарска торба, а когато знам, че отивам за нещо дребно дори не я взимам и се ограничавам, защото трябва да прибера в ръка покупките си. И да - списъкът е ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН !
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Когато някой те лъже
· Любов без маски
· Най-големите ни грехове - I
· „Наесен с песен“ или посрещнете есента малко по-уверени, с пълен джоб ще добавим ние, от MiniZaem.bg
· "Човек живее с две и двеста..."
· Свободното време - за какво харчим парите си и как да спестим
· Защо майките трябва да слушат единствено бебето и инстинкта си?
· Еднообразие във връзката или еднообразие в ежедневието?
· Наистина ли децата са невъзпитани, когато правят така?
· Любопитно за Никулден по света и как св. Николай стана Санта Клаус
· 25 ноември - Международен ден за елиминиране на насилието над жени и момичета
· Най-шантавите бради и мустаци за 2019 г.
Петък
6
Декември 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Любовта и безразличието
- Ах, ЛЮБОВ, така мечтая да бъда, като тебе – с възхищение все повтаряла ВЛЮБЕНОСТТА, ти си много по-силна...
Хелоуин - легендата разказва за тиквения Джак
Историите за произхода на хелоуинския тиквен фенер са толкова многобройни, колкото и интересни. Но всички...
За талисманите
Талисманът е малък предмет с магическа сила, който предпазва от нещастия и носи успехи на притежателя...
Приказен сюрреализъм във фотографиите на Маргарита Карева
Маргарита Карева е руска фотографка, която създава изумителни творби, сякаш извадени от приказките. Тя...
Магията на българското хоро
"Последвай стъпките на българските народни хорá" е уникална изложба на открито, която всеки може...
Откровени цитати на Чък Паланюк за днешния живот, за свободата и за нас самите
“Въображаемото е по-силно от истинското, защото нищо не е толкова съвършено, колкото е във въображението” “Едва...
В една зима... Някъде там... Да те има
Искам някъде теб да те има... Във една заснежена гора, в малка къща с горяща камина и с прозорче със...
Не ме докосвай никога без обич
Обичам да те гледам отстрани Обичам да те гледам отстрани, Когато ти със другите говориш И цял на...
История за Любовта
Тази история е стара, стара, колкото света, може да си попадал на нея, а може и да не си. Чуй я... Имало...
Не задържай щастието
Не се опитвай да задържиш щастието. Задръж Свободата да не бъдеш нещастен. ...
Вярват ли децата в Дядо Коледа?
Попаднах на спор между две деца по повод Дядо Коледа. Едното твърдеше, че той съществува, тъй като го...
Влюбването е онази необходимост за промяна
Ставаме склонни да се влюбим, когато в живота ни има нужда от промяна. Първо назрява очакването, после...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook