Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Отгледай уверено дете


Невероятно е като се замислим колко „възрастни” проблеми се коренят в най- обикновени „детски” трудности. Повечето затруднения в общуването, в самочувствието, в отношенията със семейството, противоположния пол, околните като цяло се дължат на неправилна самооценка. Тя, както знаем, се формира в най- ранна детска възраст. Тя дори се формира в качествата ни като родители, в които се отразяват собствените ни възгледи, трудности и победи.

Правилната самооценка пряко влияе на самочувствието ни. Кой не би искал детето му да израсте самоуверен, ведър и дружелюбен възрастен, който има хармонични отношения с всички, умее да отстоява себе си, умее да поема критика. Един човек, който не се поддава на влияния, не търси авторитети, където не бива, който знае мястото си в света и има достатъчно увереност да се бори за него. И ако това се случи с всеобщи усилия, можем с да бъдем сигурни, че те се отплатят стократно в едно неочаквано признание, което да ни изпълни единствено с гордост.

Нашето положително възпитание трябва да бъде ориентирано в една единствена посока: Любовта на родителите никога не бива да бъде поставяна под съмнение.
Затова категориите „добър” и „лош” за едно дете не бива изобщо да влизат в употрeба, да не говорим за вездесъщото „ако ( не направиш това ), няма да те обичам ( ще те обичам по- малко)”. Най- силната и трайна в годините увереност на едно дете е, че винаги ще има любовта и подкрепата на родителите си. Ако то направи нещо, което не ни харесва, не е морално или приемливо по нашите критерии – това не означава, че детето е лошо. Това означава, че е сбъркало, а грешките са по презумпция поправими.

Малкото дете отвътре.

Самооценката при най- малките 2- 4 годишните, звучи по следния начин: „Аз съм това, което мама ( и тати ) казват, че съм”. На практика това означава, че каквото ние мислим и казваме за детето, то е единствено това, което и то мисли за себе си. Ако му повтаряме какво добро и послушно дете е, то ще мисли същото и това ще го изпълва с щастие, защото знае, че е добро, което мислим за него. Обратното, ако често повтаряме „ти си лош, не ме слушаш”, това ще го потисне и обезкуражи да бъде добричко. Липсата на самостоятелно мислене и отделен опит от този, който придобива само с нас прави нашите очи, вперени в детето, огледало за неговото самочувствие. И ако си мислим, че „то не разбира”, дълбоко се лъжем – децата, и най- малките, разбират всичко. Не бива да пестим хвалбите си за неговите първи победи – обуване на чорапи, хранене с лъжичка, качване на стълбите. Едно „браво” не коства нищо за нас, но е като златен медал за малките. Съответното на хвалбата – критиката също не бива да се омаловажава, но с нея трябва да боравим внимателно. Че е изцапало, че е обърнало купичката с храната, че счупило играчка – неодобрението e е достатъчно да бъде показано, но без да съдържа оценки и подобни неградивни реплики като: „как можа да го направиш отново” или „защо го направи”. Нужно е да му дадем алтернатива на неговата постъпка – „така трябва/ е добре да се прави”.

Изобщо много зависи от уменията ни да хвалим и да критикуваме. И в двата случая става въпрос за постъпки, а не за характер. Ако едно бъде хвалено по този начин: „ти си най- добрата, най- красивата, най- послушната” едно малко момиченце ще израсне с повишена самооценка, с което не и правим добро. Нужно е да хвалим и порицаваме само конкретното действие – така то разбира отговорността на действията си и че ще получи одобрение или неодобрение именно заради тях. А те подлежат на корекция. Увереността, че прави „добри неща”, това се вижда и оценява дава на мъника чувство за лична значимост.

Малкото дете отвън.

Дори и да не посещава детска ясла или градина, то вече обръща своя поглед и интерес към другите деца и играта с тях става все по- вълнуваща. Този нов вид общуване му носи и нови безценни умения, които ще подсилят или подкопаят вътрешното му чувство за значимост. Започва се от съвсем малък – с прословутото споделяне на играчки и разкриване на най- прости правила. Златното правило, което трябва да внушим на детето, е: „ако правя това, така ще правят и с мен”. И съответно да му покажем, че правилото функционира и на практика. Защото това е принципът, който ще движи и отношенията му като възрастен. Ако дава играчки, ще му дават и на него. Ако не се хапе и скубе, няма да го хапят и скубят. Чувството за притежание е много силно и никога не бива да го подценяваме с насилствено изтръгване на играчка. Нашето мъниче само ще реагира агресивно към другото дете, защото ще смята, че то е източник на нашия гняв и загубата на играчка. Родителският ни авторитет е все още несъмнен. Естествено всяко споделяне на съкровище трябва да бъде поощрено и както му се полага – похвалено. Така детето ни ще расте дружелюбно и щедро към другите. И нека не се месим в детските работи постоянно. Дори и да се стигне до сдърпване и плач – това е, каквото е. често в старанието ние да изглеждаме добри и възпитани, караме едва ли не насила нашето дете да отстъпи при един конфликт, а това не е съвсем честно, ако то има право. Намесата ни би омаловажило неговата личност – „аз съм прав, но щом мама ми се кара, значи моята правота не е важна”.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Детството в снимки, цитати и няколко думи от сърце
· Защо да насърчим детето да рисува, независимо колко е "добро"?
· Как може пандемията с коронавирус да сближи семейството?
· Домашно училище за позитивно мислене
· Синдромът на мама-квачка
· Безсънието до детската люлка
· Какво трябва да знаем при избора на летни колички?
· Откровено за майчинството между митовете и истините, които никой не признава
· Проучване: Децата, които са близо до природата имат по-силна имунна система
Понеделник
19
Април 2021
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4

5
6
7
8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18

19
20
21
22
23
24
25

26
27
28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
От какво има нужда порасналият ви ученик преди първия учебен ден?
Началното училище е минало и е оставило сладки спомени у вас, сигурна съм. Но с 5-ти клас всичко се променя...
Сутрешни ритуали за обич
Сутрините са начало на деня. Те са подарък от живота. Твърде голяма част от нас обаче сякаш не го осъзнават....
Бумът на семейната фотография
Напоследък сме свидетели на истински бум на детската фотография. Било като подарък за някого или сами...
Разговорът, който всяка майка трябва да проведе с дъщеря си
Една нова тема се прокрадва в живота на младите момичета. Тема, която може да окаже влияние върху него...
Познай безделника!
Странно, но в съзнанието ни, често асоциативно, под безделник разбираме: млад, човек, който няма работа...
Най-глупавите причини за раздяла
Да се разделиш с човека, когото обичаш, е едно от най-трудно преодолимите събития в живота ни. Понякога,...
Лято в офиса
Традиционно асоциираме летните жеги с море, плажове и дебели планински сенки. Но различната реалност...
Ф. М. Достоевски за децата
На детето може всичко да се каже — всичко; винаги съм се чудил колко зле големите познават децата, а...
Страхът от старостта
Всяка епоха има своите страхове. Древните хора тръпнели от зловещите гръмотевици вярвайки, че божествата...
Да бъдеш приоритет. Това значи, че си обичан
Несъмнено понякога една връзка не върви, защото сме твърде различни и сякаш не говорим на един език....
Изгубени в превода - I
Дори тези с небогат опит в между половото общуване знаят – тя и той си говорят на различни езици. Уж...
Ритуалите на връзката
Любовта и свещенодействието, оказва се, имат много общо – и двете се нуждаят от установяването на ритуали,...
Светлина за очичките на Ани - II
- Държавата не се ли ангажира с деца като Ани? Защо се налага сами да търсите изход? - О, това просто...
„Наесен с песен“ или посрещнете есента малко по-уверени, с пълен джоб ще добавим ние, от MiniZaem.bg
„Кредит“, та дори и малък, и „пълен джоб“ звучат първоначално взаимно изключващите се фрази, нали? За...
Пестициди и химикали в предмети от бита понижават интелигентността на децата
Пестицидите и химикалите, забавящи горенето, влияят върху умственото развитие на децата. До този извод...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook