Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Офисна джунгла – „трудните” колеги


Един колектив може да е сплотено семейство. Всеки с ролята си – взаимно допълващи се по начин, по който разкрива най- добрите им качества и така, че работата да е лека и приятна. Но може и да е истинска джунгла, съставена от хищници и жертви, чешити и обикновени вредители, които съжителстват на принципа: „убий, преди да бъдеш убит” или „тук оцелява най- силният”. Да се ориентираме и оцелеем в такава среда ни трябват две неща – да познаваме противника и да намерим стратегия да го обезвредим, така че да излезем сухи от битката – т.е. да запазим работата си.
Ето някои от най- досадните колеги, които могат да ни се случат на работното място, както и някои идеи как да се справим с тях.

„Забавният” – на пръв поглед, радост за всеки офис е да има подобен колега сред редиците си. Човекът с хубаво чувство за хумор умее да разведрява обстановката, да направи атмосферата по- непринудена. Да, но този не е дарен с чувство за хумор, и въпреки всичките си напъни, не успява да разсмее никого. Напротив. Шегите му са безвкусни, дебелашки, нетактични или обидни. Обикновено прибягва до вицовете, които е прочел рано сутринта във вестника или е виц на деня в някой сайт. Което изобщо не го праив смешен. Той може да е обикновен шут, може и да е циничен и несъобразителен. Но със сигурност дразни до безумие.

Стратегия: не му обръщайте внимание и дори от елементарна любезност не се и усмихвайте. Просто игнорирайте всяко изречение, загатващо за шегичка или виц. Ако положението стане нетърпимо и колегата не се усеща, направете му забележка, макар и само от свое име.


„Mрънкалото” – да, мрънкала много наоколо, но ако сте принудени да делите 8часов работен ден с „Мрънкалото”, положението е направо бедствено. Мрънкащият колега е ходеща зараза на лошото настроение. Той се оплаква от всички и всичко. За него няма положителни страни и всичко върви от зле по- зле. Всичко му е криво – работното време, клиентите, работата, началниците, времето, кафето е свършило, заплатата закъснява или е малко. Той може и да е критикар, може и да е обикновено мрънкало, той е в състояние да отрови всяка атмосфера.

Стратегия: нито може да откажете да го слушате, защото само ще го предизвикате, агресивната пасивност е част от тактиката му и по някакъв начин ще ви накара да почувствате вина. Нито пък можете да покажете съчувствие, защото той ще стане още по- настъпателен. Дистанцирайте се, дръжте се професионално и само се надявайте, че той ще намери друг отдушник на оплакванията си.


„Кръшкачът” – да, едни работят, а други се чудят как да избегнат работата. Той винаги закъснява и си тръгва пръв. Прекрачва всички срокове и работата винаги му е на косъм. Не се престарава и любимото му занимание е да прехвърли работата си на друг. Това си е лично негов проблем, но ако зависите от него или работите по още проект, проблемът става и ваш.

Стратегия: контролирайте го, доколкото е възможно. Осведомявайте се редовно докъде е стигнал и реагирайте подчертано недоволно, ако не е свършил почти нищо. Обяснете му недвусмислено, че всеки трябва да си изпълнява задълженията, дори и да пострада някой или целия проект в крайна сметка. Винаги си проличава кой как си е свършил работата. Ако успеете да ги убедите, че той може да направи каквото трябва, стига да поиска и да се мобилизира, може пък дори и Кръшкачът да покаже неочаквана трудоспособност. Оплачете се на шефа, само ако преди това няколкократно сте говорили с този колега, защото иначе се превръщате в:


„Интригантът” – май липсата на такъв човек в офиса е рядко явление. Интригантът е определено труден и неприятен човек. Той си вре носа навсякъде, в личния живот на хората, в професионалния, интересува се от отношенията на всички с шефа и помежду им, само и само да заплете следващата интрига. Той е този, който говори зад гърба на другите, лицемерничи, а привидно е голям моралист и прави всичко от добро чувство.

Стратегия: може, разбира се, да не му обръщате внимание, но това поставяне „над нещата” няма да трае дълго. Скоро и вие ще бъдете негова жертва, а някое неопитно ухо ще се поддаде и ето я интригата. В даден момент може да го изобличите, там където е най- чувствителен – пред публика. Той се бои от нея, обикновено клюкарства на четири очи, затова – публично разкажете, че за вас се носят такива слухове и се разпространяват именно от него. Може моментът да е неудобен за всички, но рано или късно колегите ще спрат да се занимават с него, да му се доверяват или да се вслушват в сплетните му. Той ще получи добър урок.


„Състезателят” – да, това е напористият колега, който вечно е в надпревара с някой и не търпи да е втори, да има по- лоши резултати от друг. Най- често той се среща в областта на продажбите. Но не става въпрос за пари или обикновено натягане пред шефа. Става въпрос за чиста проба състезателен дух, той е такъв и в линия си живот. Понякога го прави дори и несъзнателно. Ако се запътите към кафемашината в коридора, той със сигурност ще гледа да ви изпревари. Постоянно се сравнява в другите и много му личи недоволството, когато някой за момента се справя по- добре. Неуспехът за него е само мотивация.

Стратегия: няма нищо лошо някои да са по- агресивни от други, в добрия смисъл на думата, но постоянното положение на надпревара изнервя обстановката. Ако вие сте негов „конкурент” в дадена работа, и ако това не се налага, просто му кажете, че не се интересувате от това, кой ще направи пръв таблицата или ще подреди документите. Има работа, за която е важно просто да бъде приключена, а не кой ще я приключи пръв, това за вас не е училищно спортно състезание, а рутинна дейност. В добрия случай той ще се успокои и ще си намери друг „конкурент”.


„Агресивният” – това е бурето барут в офиса. Вечно е пред някакъв конфликт, изпада в истерия и крясъци и от най- малките проблеми и особено лошо се съчетава това с някоя ръководна или отговорна длъжност. Независимо дали гневът му е насочен върху някого или върху положението изобщо, да не си наблизо, когато избухва. Агресията му е страшна и подчиняваща околните, всява чист страх.

Стратегия: целта на агресивния тип е да изкара гнева от себе си, повишавайки авторитета си и подчинявайки останалите в примката на страха да му се противопоставят. Не му обръщайте внимание, когато избухва, дори и да е срещу вас. Бурята обикновено пламва бързо и свършва бързо. Говорете спокойно, това ще го усмири и ще го направи смешен дори и в своите очи.


„Всезнайкото” – обикновено е добронамерен, но това не му пречи да дразни, нали? Той е отдавна във фирмата и разбира малко или много от работата и на другите колеги. Това сякаш му дава право да си пъха носа, да дава непоискани съвети, препоръки и всичко е „за твое добро”. После се връща да провери как е свършена работата, а любимата му реплика е: „Нали ти казах”. Опитът е неговото оръжие.

Стратегия: изслушвайте го с уважение, чуждият опит е наистина важен в определен момент или когато правите нещо за пръв път. Но ако той продължава и вече нямате нужда от съветите му, любезно му обяснете, че и вие искате да станете толкова ерудиран като него и единствения начин да се трупа опит е да си го набавиш сам. Това хем ще го поласкае, хем ще види, че си е свършил работата и може да се прехвърли на някой по- неопитен колега.


Със сигурност познавате още дразнещи типове, около нас е пълно с тях. Но и преди да осъждате някой и да предприемате мерки за неутрализацията му, замислете се, дали и всичко при вас е наред. Дали сте перфектния колега и дали по някакъв начин не дразните околните? А може би ще откриете нещо и за себе си в тези типове. Затова преди да бъдем осъдителни, нека бъдем малко поне снизходителни, това ще получим и в замяна.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Как да не осъждаме, а да даваме градивно мнението си
· Колко е важно самоуважението на работното място?
· Как да се харесаме на околните - II
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Полезни ли са конфликтите на работното място?
· Защо сами саботираме себе си и как да го преодолеем, за да бъдем успешни?
· Професиите, в които жените са най- добри
· Да се насладим на живота по график
· Как да вържем мъжка вратовръзка
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
· За обидата и обидчивостта
· Повече увереност в епохата на социалните мрежи
· Колкото различни са хората, толкова различни са и начините за изразяване на любовта
Събота
26
Септември 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6

7
8
9
10
11
12
13

14
15
16
17
18
19
20

21
22
23
24
25
26
27

28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Преди да разгърнем потенциала - как да го открием
В тълковния речник на българския език срещу потенциал е записано: „съвкупност от необходими за реализирането...
Предизвикателствата, с които се сблъскват фрийлансърите
Отстрани погледнато, животът на фрийлансърите (хората, които работят на свободна практика от вкъщи или...
Седемте „смъртни гряха”, ако сте новобранец на работа
Нова работа, ново предизвикателство. Сигурни сте, че ще се справите със служебните задължения, но ви...
Да бъда майка и да бъда себе си
Тази почти шекспирова дилема, започна да ме измъчва с наближаването на 30-те. Една по една моите близки...
Първото впечатление
Първото впечатление, което ще оставиш в хората е като гилотина. Те просто отсичат – да, харесва ми или...
Как да правите това, което обичате? (и обратно)
Ако можехте да избирате дали да прекарате следващия час работейки, или разхождайки се по улиците на Париж,...
Днешната работа за утре
Какъв човек сте, когато трябва да свършите някаква работа в срок – методичен или стихиен? Първият тип...
Практика на деловото запознанство
Вълнувате се заради събеседване за работа или важна за кариерата ви бизнес среща? И в двата случая имате...
Корпоративният подарък за Коледа - необходимост за всеки бизнес
Служебните коледни подаръци са необходимото зло всяка година. Неотменим жест към настоящи партньори или...
Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
Отношенията с другите са основна част от живота ни и източник както на приятни, така и често на неприятни...
Как да трансформираме съжалението във възможност за израстване?
„... съжалението от пропуснатите възможности е най-страшният ад, в който може да пребивава живата душа...“...
Колко е важно самоуважението на работното място?
Много от днешните работодатели натрапват на служителите си идеята, че едва ли не им оказват висше благоволение...
Помощ, мърморко!
Шумът от много мърморещи хора не е страшен само ако можем да го игнорираме. Мърморковците, които днес...
Правила на модерния (и не само) етикет
Мислим си, че живеем във време, в което всеки си прави, каквото си иска, и вече етикет не съществува?...
Как да развием социалната си интелигентност и каква роля играе в живота ни тя
„Навярно най-добрият събеседник в света е онзи, който насърчава другите да говорят.” - Джон Стайнбек Социалната...
За малките неудобства
Колегата днес е наистина очарователен – слиза от новата си кола, носи се с големи крачки с лъскавите...
Да угодиш на всички – мисията невъзможна
Да угодиш на всички си е наистина невъзможна мисия, но хората, които с все сила се напъват да я осъществят,...
Как да се харесаме на околните - I
Въпреки че не е възможно да се харесаме на всички около нас, почти всички хора имаме стремеж да бъдем...
Придайте индивидуалност на бюрото
Никога не съм била привърженичка на реда. Особено на работното място, в частност – бюрото. Творческият...
Бърз релакс в офиса - I
Телефоните сa червени от звънене, мениджърът те затрупва със задачи, а шефът вече нервно барабани с пръсти...
Подходящите професии за екстровертите и за интровертите
Дали сте от хората, които се радват на срещите, оживените разговори и запознанствата или пък обичате...
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
Коледното парти - начин на употреба - I
Обикновено около това време на годината идва и часът на служебното коледно парти. В случай, че се радвате...
Лицемерието като потребност
Познавате ли хора, които винаги са мили, усмихнати и добронамерени? Всеки път ви правят комплименти,...
Не приемайте нападките твърде лично
Критикуват ли ви често? Умеете ли да приемате забележките и каква е стратегията ви към критиката? В действителност...
Как да се справим с пасивно-агресивен човек?
Пасивната агресия се отнася до хора, които са враждебни към нас, но не показват открито или пряко...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook