Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Универсалният магазин и жената в него - пред и зад щанда



София, Централен Универсален Магазин - ЦУМ, 1957 г.
        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
През втората половина на 19 век в Европа тече т. нар. Втора индустриална революция. Тя е свързана с масовото производство, което е възможно благодарение на конвеера, електрическата крушка, автомобилостроенето, телефона, телеграфа. Развива се бизнесът в неговото модерно значение – огромни средства за реклама, реинвестиция и стремеж към затворен цикъл на производство, конкуренция и маркетинг, насочен към широкото потребление. До този момент в центъра на производството на стоки са били единични клиенти, обикновено аристократи или заможни хора, за които ексклузивността на стоките е била белег на социален престиж и положение. В тази среда, особено ярко открояваща се във Франция и Великобритания, по- късно и в САЩ и Германия, се появява един феномен, който завинаги ще промени градското общество, т. нар.– Универсален магазин.

Първият универсален магазин, който се различава от всички дотогава и се доближава до концепцията за универсален магазин, е Bennett's of Irongate, открит през далечната 1734 в английският град Дерби. Както повелява английската традиция, той съществува и до днес. В този новаторски магазин за първи път се предлагат по- широк спектър от стоки, които до този момент могат да бъдат открити в малки, отделни магазичнета. Така най- малкото се спестява време за обикаляне и избиране, но и много повече. Скоро неговият пример бива последван от многобройни други магазини, защото англичаните си го имат усета към печелившата търговия. През 1824г. в сърцето на викторианска Англия врати отваря Harrods – добре познат и до днес, през онези времена той предизвиква истински бум. В голяма, красива сграда, пълна с кристални полюлеи, кадифе и красиви дървени орнаменти, се помещават на няколко етажа, на открити щандове, нечувано изобилие от стоки, доставяни от всички краища на Британската империя, която е в разцвета си. Невероятният лукс и усещане за изключителност скоро правят магазина модно място за срещи и изобщо поява в обществото – освен личности като Оскар Уайлд, Зигмунд Фройд, Лоурънс Оливие и др., там често се смесват с народа представители на кралската фамилия. Harrods жъне и нечувани дотогава печалби, които биват инвестирани в реклама, повече удобства за клиентите и обогатяване и разширяване на асортимента – така, както се прави днес.

И ако в Добрата Стара Англия на почит е търговията, акцентът във Франция се поставя върху лукса, модата и личното отношение към всеки клиент. През 1852г. малкото магазинче „Le bon marches” се премества в огромна сграда, в центъра на Париж, проектирана лично от Густав Айфел. Да, той не първият универсален магазин, но това, което впечатлява в него, и което го прави легендарен и до днес е размахът, с който той се управлява и развива. Освен обичайните дрехи, обувки, чанти, аксесоари, стоки за бита и дома, декорация, подаръци, там се предлагат и стоки за бебето и детето, домашния любимец. Да, и това е възможно във всеки голям магазин, но „Le bon marches” стъпва на пазара с нещо съвсем ново – билбордове на оживените централни улици, реклама във вестниците, каталози, намаления в определен ден от седмицата. За днешните молове това е съвсем в реда на нещата, но за човека от 19ти век това е революция в маркетинга. Всеки клиент бива ухажван, угажа му се за всяка дреболия като носене на покупките, обгрижване на кученцето или просто сваляне на палто, предлагане на стол. Целта е, клиентът да бъде задържан възможно най- дълго, затова след уморително разглеждане, пробване, избиране той може да изпие едно кафе, като през това време може да поклюкарства. За първи път се предлагат забавления за децата и мъжете.

Защо за тях? Защото Универсалният магазин се прицелва в един образ – жената от зараждащата се средна класа. Именно това е революцията на Универсалния магазин – с това той променя завинаги ролята на жената в обществото и семейството.

Какво е то до този момент? Жената през 19ти век е приемана по следния начин – емоционална, набожна, добродетелна, подчинена, отдадена на семейството и домакинството, сексуално и морално непорочна. Нейната сфера на действие е домът, семейството. Светът е бил с панталони тогава – мъжете са управлявали обществената територия, произвеждали са прехраната и благата, осъщестявали са се в публичното пространство. Но за жените Универсалният магазин е непреодолимо привлекателен – там можеш да пазаруваш без дете и на спокойствие, да изпиеш кафе и да обсъдиш останалите клиентки, и то без да се налага да купуваш каквото и да е, но да получиш почтително отношение и глезене. Една дребна подробност изиграва решаваща роля в излизането на жената от вкъщи и появата и в публичното пространство – общественaтa тоалетнa. До този момент за дамите от средната и висшата класа, разбира се, не е имало такова място, не е било прилично. Представете си разходките с карета или пазаруването, соарета и матинета прекарани в продължително стискане. Ами жените просто не са могли да излизат за продължително време навън. Те са си стояли вкъщи. Другият вариант бил куп гинекологични болежки, цистит и всевъзможни възпаления на пикочните пътища, което правело още по- неудобен въпроса с излизането навън за повече от час- два. И така, в средата на 19ти век жената се осмелила да излиза все по- често и все по- продължително навън. А това води със себе си и други последствия – ходела по кафенетата, срещала се с приятелки за разходка или съвместен пазар в Универсалния магазин, където можела да се потопи в един съвсем друг от обичайния досега свят, където и обръщали невъобразимо внимание и почести. Занемарява задълженията си у дома и настоява за все повече свобода и независимост. Не е чудно, че мъжете заповат да се тревожат за тази все още неосъзната еманципация. Директорите на универсалните магазини предотвратяват един евентуален проблем още в зародиш – ревността. Дотогава повечето търговски персонал бил от мъжки пол – на жените им било, ако не забранено, то силно непрепоръчително, да работят. Затова в големите универсални магазини били наемани почти изцяло жени, с изключение на ръководните позиции, които двата пола си поделяли.

Това е втората насока, с която Универсалните магазини променят мястото на жената в обществото – превръщат я в работна сила, и то в невъобразими мащаби, които могат да впечатлят всеки управител на днешен мол. В големите магазини – Harrods в Англия, Macy’s, Marble palace в САЩ, Galerie Laffayette, Le bon Marche, La Semaritaine във Франция, KaDeWe, Karstadt в Германия - са били наемали от 3 000 до 10 000 души, вършейки като пчелички в огромния кошер, разгърнат над хиляди квадратни метра, на няколко етажа, това били предимно млади момичета от низшите слоеве на градското общество. Единственото предимство – приличен външен вид, добри обноски и ... покорство. Независимо от мизерните заплащания, те били благодарни, че се измъкват от далеч по- бедните си домове и имат възможността да се докоснат до една по- висша класа. Нерядко те се издигали в йерархията и дори имали възможност за изгоден брак. Но тяхната финансова независимост била най- важната им придобивка. Така не само представителките на средната класа, но и тези на работническата, се докосвали до обществения живот, като различията постепенно били преодолявани. Защото често се случвало обикновените служителки да стават доверено прикритие и дори се завръзвали приятелства.

Универсалните магазини завинаги променят мястото и значението на женската фигура в обществото – тя става по- пълноценен негов елемент. Жената се превръща в консуматор, пазарен фактор, тя излиза от дома си, започва да се показва и да заявява присъствието си в един много мъжки свят. От друга страна тя е независима да работи и изкарва прехраната си, без значение, дали е омъжена или не, нейното основно задължение не е само да привлече изгодна партия и да си осигури приличен живот.
Виж още статии за:   Любопитно ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· 5 от най-великите произведения на Антони Гауди
· Стоян и самодиви
· 23 юни - Международен ден на SOS детските селища
Виж още статии за:   Любопитно ·
Понеделник
13
Юли 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5

6
7
8
9
10
11
12

13
14
15
16
17
18
19

20
21
22
23
24
25
26

27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Джейн Остин – “Има толкова видове любов, колкото и мигове във времето”
Джейн Остин е английска писателка, чиито творби печелят мястото ѝ като един от най-четените...
Англичанките и техните шапки
Всяка нация има своята емблематична шапка. В Русия това са ушанките, във Франция-баретите, а в Англия,...
Любовните филми с танци на всички времена
Най-добрите любовни филми на едно място. В началото бях вдъхновена от тази идея и мислех, че е лесна...
Коледни пости - Ден 13:
Как изглежда вътрешното равновесие над супа леща. Втори шанс за коледната украса.
Днес, надвесена над купа леща, гледам снега и си мисля, колко ми е бедна коледната украса. Сутринта я...
Коледни пости - Ден 32:
Коректив ли е колективът? Усамотението не е никакво решение.
Днес започвам от това какво стана снощи. Майките от детската площадка, с които през изминалото лято много...
Пътят, по който не поех
Два пътя в леса разделени видях, ала не можех да тръгна по двата. Бях пътник единствен, там дълго...
"Целта на живота е смъртта."
"Идваме от една тъмна бездна; към една тъмна бездна вървим; светлото пространство между тях наричаме...
Изобретяването на синьото
Синият цвят има дълга и сложна история - от наметалата на ренесансовите мадони до обикновените докерски...
След зимното слънцестоене денят започва да нараства
Зимното слънцестоене бележи най-дългата нощ в Северното полукълбо, а денят в навечерието му е най-краткият....
Вярвате ли в суеверия?
Вярвате ли в суеверия? Какъв е техния произход? Считате ли ги за част от народното творчество или по-скоро...
"Омразата не може да прогони омраза, само любовта може да го направи"
"Аз съм така смел да вярвам, че навсякъде хората могат да се хранят по три пъти на ден за своето тяло,...
Съвременни интерпретации на известни картини
Всички познаваме тези картини. Но никога не сме ги виждали по този начин. Сайтът www.booooom.com е предизвикал...
16 стъпки към духовно израстване
1. Не съди хората. Не говори лошо за човек в негово отсъствие. Той също е частичка от божественото съвършенство,...
Коледни пости - Ден 24:
Банички с праз и гъби. Храненето през студентските години.
Днешният ми разказ се забави много. Неделята е много странен ден. Всички казват, че е ден за отмора....
Български хайдутки, възпяти в народните ни песни
Всички сме чували за Райна Княгиня, която развява знамето на Априлското въстание. Тя е била учителка...
2 април - Международен ден на детската книга
Международният ден на детската книга е празник, който се отбелязва в цял свят и има над половин вековна...
Да си представиш
Да си представиш рай че няма - опитай, лесно е. Че няма ад под нас, над нас - единствено небе. Да...
Ден 15 - Постове и пости: Отровни хора
Не съм сигурна, че ни е дадено да разпознаем отровните хора веднага, когато ги срещнем. Те се появяват...
14 януари - Василица ( Банго Васил )
За ромите, тяхната волна душа, пищна и еклектична култура може да се каже наистина много. Техните празници,...
Димитър Димов: "Същинското очарование идва от вътрешния пламък на личността."
"Ако изпушиш три цигари, четвъртата ще ти се стори безвкусна. Ако прекараш две нощи в любов, третата...
"Свободният, търсещ ум на човека е най-скъпоценното нещо на света"
"В света съществува огромно напрежение, напрежение като пред взрив, хората са сковани и объркани. В такъв...
"Успях най-сетне да се приема такъв, какъвто съм"
Чувствувам, че има едно-единствено нещо, в което превъзхождам повечето хора; аз съм едновременно и по-свободен,...
2011 – годината на Заека
Според легендата, Буда извикал на върха на свещената планина всички животни, за да сподели с тях посрещането...
Никога не се моли за нещо, което можеш да постигнеш сам
Никога не се моли за нещо, което можеш да постигнеш сам. ...
Бети Смит – едно от големите имена на американската литература
Елизабет Лилиан Уинер, по-известна като Бети Смит, е американски автор, драматург и новелист. Своята...
Ако харесваш Hera.bg подкрепи ни!
Мили приятели, съвсем наскоро, вашето любимо списание празнува първата си година. Година,...
10 начина да използваме тефтер с бели страници
В този свръхдигитален век хартията и писането на ръка все повече губят вниманието на хората. Всичко може...
Kаква наистина изумителна загадка е този живот
“Kаква наистина изумителна загадка е този живот; как хората се срещат и се разделят като есенни листа;...
„Красотата е единственото нещо, заради което си струва да се живее.“
„Омъжих се за археолог, защото колкото по-стара ставах, толкова повече той ме оценяваше.“ „Красотата...
Защо розовото е за момиченца, а синьото - за момченца?
"Розовото е за момичета, а синьото - за момчета", винаги това са ни казвали. Но отразяват ли тези полови...
Ден 6 - Постове и пости: Моето семейство не е перфектно
Понякога човек се впуска в идеята за перфектно семейство. Аз не знам какво е то. И не искам да се вкопчвам...
"Лошото момче" на балета - Сергей Полунин
Сергей Полунин е "черната овца" на класическия балет. Един невероятно талантлив балетист, който не се...
Аз не се и попитах кой си ти, какъв си ти
"Аз не се и попитах кой си ти, какъв си ти. Не знам и как те обикнах. Ние не знаем как идва любовта и...
На екскурзия в чужбина? По-добре с подготовка
Пътуването до нова, непозната страна си е значително преживяване в живота на средностатистическия човек....
Любовта. Практиката създава майстора
По пътеката на любовта няма ако, няма условия. Обичам те без причина, без доводи. Обичам те такъв, какъвто...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook