Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Какво да очакваме от интервюто за работа


Който е ходил на интервю в по- голяма компания и, да речем, е кандидатствал за по- отговорна длъжност, много добре знае колко важно е интервюто за работа. То не е формална среща очи в очи, а CV- то да е свършило основната работа. И понеже интервюто е излагането на условията при една покупко- продажба в известен смисъл, подготвоката за него и от двете страни е като загряването преди голяма битка.

За да преценят по- добре кандидатите, отделите „Човешки ресурси” хвърлят не малко усилия в съставянето на въпросници, оригинални психологически методи и внезапни предизвикателства, които би трябвало да им подскажат, дали определен кандидат е подходящ. За да отвърнем на удара, ние също трябва да създадем съответна стратегия и да очакваме неочакваното. Най- често задаваните въпроси на интервю са толкова изтъркани, че по тях изобщо вече не може да се съди за каквото и да е.

„Защо напуснахте предишната си работа?, „Какво Ви накара да кандидатствате за тази позиция?”, „Опишете силните и слабите си страни.”, „Каква заплата очаквате да получавате при нас?”. Това са те и двете страни са подготвени – кандидатът обмисля предварително някои отговори, а интервюиращият е готов да чуе още няколко клишета.

Но когато фирмата иска нещо повече или е наела агенция за подбор на персонал, където са по- наясно с някои психологически трикове, едни стандартно безобидно интервю може да протече съвсем различно.

Кои са подмолните камъни на интервюто за работа? Към какво да насочим вниманието си преди да влезем в стаята и сме готови за първата усмивка и ръкостискане?

Колко трае всъщност едно интервю? На първо място интервюто започва индиректно с изпращането на набора от необходими документи и на праткика завършва с обаждането или личната среща с репликата с общ смисъл: „нает сте” или „не сте нает”. Има интервюиращи, които толкова отпускат кандидатите, че стигне ли се до личната сфера, те са готови да разкажат всякакви смущаващи подробности, точно заради задушевната обстановка. Интервюто не се изчерпва с служебните въпроси, впечатление се събира от всички детайли.

Да, отново, външният вид. Той трябва да е безупречен. Колкото и да е дразнещо на моменти, да съди за човека по външния му вид е исконно право на интервюиращия. Особено ако длъжността се отнася до контакт с хора и изисква представителен вид. Дрехите имат език, който допълва или проваля личността на кандидата. Да не си правим експерименти, освен ако позицията не позволява по- фриволно облекло, ако тя в сферата на дизайна и други подобни креативни дейности. Въпрос от типа: „След като толкова ни харесвате, защо не сметнахте за нужно да огладите ризата си заради нас?” не е изключен.

Интервюиращите. Да свикнем с мислъта, че те не винаги са дружелюбни и това може би е част от постановка, коята също има своята цел. Да се работи във враждебна среда може да е част от бъдещата работа и фокусирането върху именно нея, изключването на човешкия фактор – това може да са част от уменията, които се изискват от нас. Някои интервюта протичат в „стрес форма”. Внезапни разговори по телефона, влизане, излизане по време на интервю. Разбира се, всичко в границите на професионализма. Важи и обратното един прекалено предразполгащ човек може така да ни размекне, че това да повлие на представата за нашия професионализъм и умението да пазим корпоративна тайна например.

Дразнещата „поп психология”. Безспорно адът на интервюто. „Ако бяхте животно, кое бихте били, опишете се в няколко изречения”, „Ако попаднете на самотен остров, какво бихте взели със себе си и защо?” и още много подобни въпроси, които са крайно неефективни според специалисти по човешките ресурси. Но тези въпроси все още масовосе използват от интервюиращи с претенции за психологизъм. Те също много рискуват с тях, защото в очите на всеки уважаващ себе си кандидат, този тип интервю говори за крайна липса на професионализъм. Нека си ни остане едно наум за подобни въпросчета.

Игри за напреднали. Много малко кандидати се фокусират именно върху същината на позицията. Ако кандидатстваме за търговец, това е образът, от който не бива да бягаме. Симулацията на ситуации са особено чести за длъжности, свързани с широк контакт с хора – търговци, офис мениджъри, търговски представители. Подават ни една обикновена химикалка: „Как бихте ме убедили да си купя точно тази химикалка?”. Често тези ситуации са от ежедневието на конкретната фирма – работа с куриери, доставчици, транспорт, с проблемни клиенти.

Удари под кръста. Ако кандидатът е жена, въпроси намекващи за семейното и положение, дали и колко деца има, са напълно в реда на интервюто. Готовността да се остава до късно, да се работи извънредно е от голямо значение за всяка фирма. И тук трябва да сме честни, дори ако смятаме, че длъжността ни е сигурна, а с истината поемаме риск. „Кой е най- големият/ последният ви неуспех?”. Класика. Тук обективността е решаваща, не бива да обвиняваме някой друг, но не и да насочваме негативизма единствено към себе си. Един подобен въпрос всъщност крие много плюсове за нашия положителен образ.

Изпити по никое време. Няма да е лошо да си носим лист и химикалка, защото вместо усмихнат интервюиращ, на бюрото може да ни чака я някой езиков, я някой тест за интелигентност. Или четене с рабиране, с което да се провери умението ни да работим с информация на висок стил, да извличаме от нея определено количество. Решаване на различни казуси и задачи, характерни за длъжността. Да се фокусираш върху конкретните задачи в определен срок и разбира се, относително ниво на интелигентност според популярните тестове, става все по- значимо сред фирмите. А защо не и задача от сорта: имаме един голям бял квадрат и трябва да нарисуваме нещо в него.

За по- пълна картина. Може в края на интервюто да ни попитат какво мислим за вдигането на горивата, за политиката на САЩ в Близкия Изток, за глобалното затопляне или бихме ли се ваксинирали против грип. Това не са въпроси от куртоазия или да минава времето. Ако нямаме мнение, най- добре е чистосърдечно да си го признаем, разбира се. Може да ни помолят да разкажем как минава един обикновен работен ден на сегашната ни работа, как сме прекарали последния си отпуск.

От другата страна. Добрият тон изисква да ни попитата на свой ред, дали нямаме и ние някакви въпроси, дали сме разбрали същността на позицията, за която кандидатстваме, да я опишем как си я представяме. Задаваме въпроси, само ако сме сигурни за какво точно питаме, не само да покажем активно отношение. Лесно бихме могли да развалим цялото впечатление, ако излишно оригиналничим.

Единственото нещо, за което никога не бихме били готови е тоталната липса на професионализъм, което е често явление на интервютата за работа. Въпроси от типа: „Коя зодия сте?”, разказването на нелепи вицове, клюкарстване по адрес на предишния кандидат. Да слушаме за Кризата, скъпото сирене или триото „политика, футбол, жени”. В този смисъл е наш ред да се замислим наистина ли искаме тази работа в тази точно фирма. Все пак се касае за сделка, а всяка сделка има две страни и понякога не се знае кой какво купува и какво продава.

Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Изкуството на малкия разговор на работното място
· Как да запазим първоначалната си мотивация за работа
· Как да се предпазите от некоректни работодатели
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Полезни ли са конфликтите на работното място?
· Защо сами саботираме себе си и как да го преодолеем, за да бъдем успешни?
· Състезателният дух, който ни прави нещастни
· Емоционалната устойчивост прави ли ни безчувствени?
· За травмите си може и да не носим отговорност, но носим за излекуването от тях
· Професиите, в които жените са най- добри
· Да се насладим на живота по график
· Как да вържем мъжка вратовръзка
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Понеделник
6
Април 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5

6
7
8
9
10
11
12

13
14
15
16
17
18
19

20
21
22
23
24
25
26

27
28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Шефът – ръководство за употреба
Всеки офис е малка вселена, в която всеки има своето място и роля. Отношенията между колегите са крехки...
Как да се отървем от манипулаторите около нас
И най-силните и уверени хора имат моменти на слабост. Тогава винаги се намира някой, който да се възползва...
Как да станем по-добър събеседник и да подобрим общуването?
Днес комуникацията е всичко. За малко време да изразиш максимално, да направиш впечатление, да бъдеш...
Синдромът на хроничната умора – изтощение на тялото или душата
Съвсем нормално е да се чувствате уморени ако се трудите за двама, направили сте 20-километров преход...
Край с оплакването веднъж завинаги!
Не са малко хората, които хленчат твърде често. Обикновено винаги те са прецаканите, винаги на тях не...
Квалифицирайте се безплатно в интернет
Вие сте креативна, творческа личност, която не търпи застой, винаги иска да се усъвършенства или пък...
Жената-шеф
Да си жена и шеф едновременно отдавна не прави на никого впечатление. Само дето по правило жените са...
Диетата на работното място
Всяка диета свършва в понеделник. Всичките ни добри намерения се изпаряват когато отидем на работа и...
Под пара
Ние бягаме, те ни гонят. Сроковете, изискванията, плановете, неотложните действия – всички се варят на...
Фотографията към вашето CV – успешен коз или причина за провала
При обявяването на свободна длъжност специалистите по човешки ресурси преглеждат стотици автобиографии....
Моите мили колеги - II
„Незаменимата” Обичайно в офиса ви кламерите стоят в един шкаф, папките в друг, а принтерната хартия...
Растенията в офиса
Човешкият разум се е зародил в природата, затова е истинско престъпление да полагаме умствен труд в в...
Оле, завърти очички
Във времето, когато все по често сме преди различни видове екрани, грижата за очите става повече от задължителна....
Къде ми е музата? 6 навика на успешните артисти
Повечето хора свързват артистите с непостоянство, хаос и постоянно блуждаене в крайностите, в които ги...
Законът за компенсацията - как действа и за какво ни помага?
Законът за компенсацията е един от 12-те Универсални закона, който гласи, че сме компенсирани...
Правила на модерния (и не само) етикет
Мислим си, че живеем във време, в което всеки си прави, каквото си иска, и вече етикет не съществува?...
Облекло и аксесоари. Външният вид на работното място
Всяка жена има свои собствени вкусове и предпочитания, но ако искате да бъдете истински професионалист,...
Колегата - скатавка
Колегата-скатавка е истинска напаст, най-малкото защото останалите трябва да му свършат работата. Той...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook