Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Домашно училище за позитивно мислене


Как да научим децата си да мислят позитивно? Как да им посочим пътя към онази светла страна от живота, в която шансовете им да развият потенциала си и се чувстват реализирани, ще се повишат многократно? Защо толкова много детски лица днес излъчват два пъти повече униние от тези на родителите?

Едно от клишетата за възпитанието гласи, че то е една манипулация на детското съзнание. Съзнателно или не, манипулираме децата си, за да изваем от тях по-често образа на своите надежди, отколкото да им помогнем да се развият и измислят своите собствени формули на щастие. Но щом така или иначе го правим, то нека да бъде по един добронамерен, разумен и далновиден начин. Възпитаваме ги дори, когато не съзнаваме това, като личният пример е най-сигурният начин не просто да покажем нещо на детето си, а и да създадем устойчив модел на поведение. Ако мама и татко изразяват обичта си ежедневно и без притеснение, ако усмивката и ведрото настроение са значителна част от атмосферата в къщи, то детето ще расте в онази благодатна среда, която може да отгледа „светлолюбивото растение” на позитивното мислене. Така личният пример като стил на живот е първото условие. Разбира се, не винаги е лесно житейските ситуации да се сведат до едно толкова спокойно състояние, но и това е част от възпитанието. Как решаваме проблемите си е урокът, който децата научават много рано. Дали бягаме и крием главата си в пясъка, дали се потапяме в печал или спокойно разнищваме проблемите и после намираме приемливи решения са изключително важни нагласи, които детето ще попие бързо.

Ясно е, че родителите трябва да започнат от себе си в домашното училище за позитивно мислене. Наблюдавайте себе си за онези белези на отрицание, които упорито съхраняваме в себе си. Да се научиш да виждаш бутилката по-скоро пълна, отколкото празна е деликатно и внимателно отглеждано състояние.
„Дълго се чудех защо дъщеря ми започва всеки отговор на който и да е мой въпрос с „НЕ” – твърди Адела - майка на тригодишната Жана. „Прави така независимо от смисъла, който влага в отговора, последвал неизменното „НЕ” в началото. Тогава започнах да следя собствената си реч и се удивих колко много „НЕ” – та съдържа тя.”

Друг важен момент е да се поддържа жив и активен диалог с детето. В бързината на ежедневието лесно можем да изпуснем нишката на общуването, но това, наистина е съществен елемент от възпитанието. Общуването с т.нар. „активно слушане”, при което детето бива изслушвано с много внимание и интерес, уважение към личността му и вникване в доводите му. Така освен, че го учим да изразява себе си вербално и успяваме да чуем това, което е между редовете, за да открием приемливо решение и за двете страни. Юлия Гипенрейтер – талантлив педагог и детски психолог разглежда различни интересни техники за общуване в книгите си „Как да общуваме с детето”.

Говоренето с „ДА” форми, трябва да преобладава пред говоренето с „НЕ” – форми. Изречения като „НЕ се качвай на дървото, ще паднеш!” могат да бъдат заменени с „Избери си внимателно маршрута” или да предложим позитивна алтернатива на негативните възможности. Например вместо „ Не тичай по уличното платно” може да бъде „Потичай по тротоара! Тук е достатъчно широко”.

Съвместните игри и забавления с родителите, включването в творчески занимания по рисуване, музика, моделиране са друг начин за насърчаване на позитивното мислене. Самото творческо действие носи много положителна енергия в себе си и това е начинът да бъде посочен пътя на детето. Да направите заедно къщичка за кукли или да нарисувате портрет на семейството, да поиграете на криеница или да измислите приказка са онези наглед не толкова, но всъщност много съществени неща. Детето ви ще почувства огромно удовлетворение и гордост , ако го оставите да направи някои неща само и това ще го стимулира да насочва усилията си отново в тази посока. Не забравяйте да му напомняте колко способно, умно, талантливо е то. Определенията са онези печати, които слагате върху белия лист на детската психика. „Аз съм чудесно дете” „Умен и добър съм” са силни стимули, които детето получава от нас.

Известен пример е опитът с група от деца, която била разделена на две. На едната част възпитателите дълго повтаряли колко злопаметни са, колко ниски са резултатите им, а на другата група тъкмо обратното – умни, чудесни и успяващи деца. Сигурно се досещате коя от двете груби е дала по-добър резултат на тестовете в края на експерименталния период, макар да не имало никаква разлика във възможностите им в началото.

В похвалите се съдържат важни нюанси. Внимавайте да не привиквате децата към необходимостта да получават постоянни похвали. Автономното, устойчиво мнение за себе си не трябва да бъде зависимо от количеството одобрение, било то и това на родителите.

Топлата прегръдка, радостната грижа и милите жестове понякога се възприемат като опасност от разглезване. Все по-често чувам напомняния за „доброто старо пляскане” или как „детето трябва да се гали само, когато спи”, за да станело човек! Всичко това стои в основата на огромната отприщена агресия в света днес. Агресивни са хора, които са били подлагани на агресия особено в детството си, а крехката детска психика е твърде податлива на това. Нека вместо това я нарисуваме със слънчеви зайчета, красиви пейзажи и най-вече с един чудесен детски автопортрет. Защото често щастливите хора са имали истински щастливо детство.

И ако се чудите откъде точно да започнете, то се вслушайте в интуицията си на родители. Природата е заложила онази непогрешима сетивност и мъдрост в съзнанието ни, която безпогрешно да ни посочи пътя към щастието на децата ни.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· 7 дразнещи навика на поколение Z
· Детството в снимки, цитати и няколко думи от сърце
· Защо да насърчим детето да рисува, независимо колко е "добро"?
· Да повикаш ВОЛЯТА на помощ
· Какво означава да бъдем успешни?
· Безпричинната доброта
· Синдромът на мама-квачка
· Безсънието до детската люлка
· Къде се крие истинският смисъл на любовта?
· Най-важните съвети в помощ на родителите на първокласниците
· Еднакви дрехи за мама и бебе - да или не?
· Какво трябва да знаем при избора на летни колички?
Събота
18
Септември 2021
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5

6
7
8
9
10
11
12

13
14
15
16
17
18
19

20
21
22
23
24
25
26

27
28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Къде се крие истинският смисъл на любовта?
„Първият признак на истинската любов у мъжа е липсата на смелост, а у жената – смелостта“ – Виктор Юго ...
За сродните души
Две думи, които пораждат очакване за романтика, за вечери на свещи за смях и разходки на лунна светлина,...
Не усложнявайте неща, които може да са прости
Случвало ли ви се е да казвате, че животът е твърде сложен, че взаимоотношенията ви с партньора са объркващи,...
За критиката, критично: Как да приемаме оценки - II
Понякога човек се подвежда и наистина има нужда от приятелско сръчкване, съвет от колега или от някой...
С малко дете на разходка в парка - какво да вземем?
Ако имате бебе или малко дете, парковете и градинките са вашия малък ад и рай. Рай - че сте навън, а...
Somebody - Да срещнеш някого
Да срещнеш някого. И после да не го помниш. Често се случва. Постоянно срещаме хора в забързаното си...
В разгара на летния сезон - кои са безопасните надуваеми съоръжения?
Глобален доклад на Световната здравна организация (WHO) посочва удавянето като третата водеща причина...
На палатки – какво да вземем - II
Необходими неща за готвене и хранене: • Газов котлон с резервна бутилка ( спазвайте безопасност за...
Имаш нова идея. А сега накъде? - II
Всяка майка е нетърпелива да представи своето "новородено" пред близки и приятели. И ако на бебето може...
Реформаторската педагогика на д-р Мария Монтесори
Мария Монтесори е може би най-известното женско име в педагогиката. Тя е основател на цяла школа в обучението...
Поколението на дегустаторите
Не е необходимо да прибягваме до статистиката, за да се убедим, че през последните десетилетия „младите”...
Детето предпочита баба си
"Не просто баба си! Свекърва ми!!!" С тези думи ме посрещна приятелката ми Мая - майка на едногодишен...
Проговарянето - когато бебето започва да общува с думи - II
Малко преди годинката детето вече осъзнава, че говорът има своето значение, а с това започва формиране...
Носталгия по изгубеното детство - продължение
"Когато сме жадни, пием от белите води на нашето сладко и тъжно детство." – Георг Тракл "Всичко е...
Защо са важни извънкласните занимания за децата?
Живеем в такова време, че графиците на децата ни са доста запълнени, а често - дори по-пълни от нашите...
Градският парк – душата на града
Във всеки по- голям град има парк или поне някаква зелена площ с пейки и градинки. Някои са в самото...
Ухажването - игра на инстинкти
Ако възрастните имаха любима игра, то със сигурност тя би била ухажването. Това е онзи момент на преследване...
Любима или Мамо?
„Моят мъж нищо не може да направи сам! Дори да си сипе ядене от тенджерата” – се оплаква моя приятелка....
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook