Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Реформаторската педагогика на д-р Мария Монтесори


"Помогни ми, за да го направя сам"


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Мария Монтесори е може би най-известното женско име в педагогиката. Тя е основател на цяла школа в обучението и развитието на детето. Подходът, който тя прилага, променя завинаги представата за детската психика, потребности и личност, макар дори днес той още да се смята за реформаторски и революционен.

Д-р Монтесори (31 август 1870 – 6 май 1952) е забележителна жена с дълъг и ползотворен живот. През 1896 г. става първата жена, дипломиран лекар в Италия. Като имаме предвид каква е епохата, това само по себе си е знаменателно. Но нейната дейна натура не спира до обикновена лекарска практика. Тя започва да чете лекции в Римския университет и да работи по много проекти, най-известният измежду които е Casa di bambini в Рим, като част от правителствен проект за подобряване на живота в бедняшките квартали. До този момент тя e уважаван лекар, лектор и преподавател на умствено изостанали деца. Именно от тях тръгва идеята да изследва как средата влияе на детското развитие и как едното оптимизира другото.

Когато открива прочутата си "Детска къща", тя зарязва почти всичките си проекти и се отдава на педагогически метод, изграден върху пряко наблюдение на децата.

Аз уча децата, а те ме учат как да ги обучавам


Издава "Метод на научна педагогика като приложение към детското обучение в детски домове", който труд се счита за основоположен за Метода Монтесори. От тогава популярността й расте, тя пътува до повечето европейски държави, като същевременно бяга от режима на Мусолини, стига САЩ и Индия. Неуморимо чете лекции, открива детски центрове, обучава и издава сертификати. Делото й е грандиозно. Три пъти е номинирана за Нобелова награда за мир и не успява да я спечели. Но това нито за миг не накърнява резултатите и авторитета й в глобален план.

В какво се състои Методът Монтесори?

В много отношения той е революционен, т.е. роден е, противопоставен на статуквото в педагогиката, а именно: детето е обект на образованието, то е пасивна страна и възрастните налагат авторитета си, като само те определят насоките в развитието му – игра, умения и навици за ежедневието, отношения с другите и морални ценности. Авторитетите ръководят целия този процес. Според Мария Монтесори детето е в центъра и също е активна страна на образованието, а възрастните се съобразяват с неговата индивидуалност, като чрез наблюдение намират подход към обучението му. Методът Монтесори е прицелен в две възрастови групи 0-3 г. и 3- 6 г., а целите му са:

Самостоятелност при овладяване на действителността.

Развиване на личността и индивидуалността. Към всяко дете се подхожда като към отделен индивид, а не част от група, под общ знаменател.

Придобиване на знание от „първа ръка” – в пряка близост с природата, ежедневието, с наблюдение и насочващ анализ.

Ненамеса на възрастните в играта и обучението на децата – те само наблюдават и насочват

Създаване на връзка на детето със собствената му сетивност „от хващане към схващане” и то само да вникне в устройството на света.


Принципи на Метода Монтесори:

Достъпна околна среда, подвластна на детето – децата разполагат с играчки и мебели, които са пригодени към техните възможности. Играчките са прости, но развиват детското мислене и разбиране – поставяне на предмети един в друг, сортиране по форми и цветове. Детето само избира с какво да се занимава и само разкрива взаимовръзките в играта.

Учене в и с движение. Теоретичните познания играят нищожна роля в нейната методика. За явленията от действителността децата учат с ръчен труд и творчество, като материалите са от околната среда, а не създадени специално с тази цел.

Грижа за другите. Децата в образователните групи са с различна възраст, като целта е малките да се учат от големите, а големите да се учат с помощта на малките на толерантност и разбиране, да им помагат в ежедневието и това също има образователен ефект.

Изследване на околната среда от личен опит. Децата имат безпогрешен инстинкт, който ги води в изучаването на природата. Вместо да се говори как падат листата през есента, да се види с разходка навън. Заложена е грижа за растенията и домашните животни.

Грижа за себе си и за другите, за заобикалящата действителност. Децата се обслужват сами – сипват си храна, почистват, участват в приготвянето й. С всяко разсипване на супата то се доближава до умението да сипва без да цапа. По същата логика на детето може да му се предложи и да извършва домакински дейности.

Ненатрапване на ученето. Детето се учи да познава буквите и цифрите, да смята и чете, когато се почувства само. Индивидуалният подход тук е много важен. Тези фундаментални знания трябва да идват сами, и то осъзнато, а не насила наложено.

Самодисциплина. Детето е оставено с минимална намеса от страна на възрастните. Ако средата му е обезопасена и на негово разположение, реално не би трябвало да бъде в опасност или да направи беля, която да бъде наказвана. Възрастният само наблюдава, търсейки път на разбиране и насочва детето да мисли и действа самостоятелно. Така дисциплина почти не се налага да бъде провеждана. То само открива корективи в поведението си.

Индивидуален подход. Монтесори групите са малки – 5-6 деца, като целта е максимално да се приложи индивидуален подход. Възрастният ще има време да опознае децата и да им предложи занимания или да води диалог, по теми, които го интересуват или откликват на темперамента му.

Методът Монтесори е много широко прилаган в цял свят. Най- убедително са залегнали идеите й в Скандинавските държави, отличаващи се с либерална образователна система и широки възгледи. Но можем да открием алтернативни детски градини, т.нар. "къщи" и в повечето страни, не само в Европа. Колкото до България, някои от принципите й се прилагат в държавните детски заведения, но на фона на авторитарното образование, това са нищожни опити.

За щастие, се откриват много кооперативи, детски сдружения и всякакви алтернативи на държавните заведения. Остава тези идеи да бъдат популяризирани, да се обучава все повече персонал, за да не бъдат половинчато или криво прилагани. Можем да си пожелаем все по- отговорни за образованието лица да поглеждат трудовете на Мария Монтесори, защото определено има нужда от промяна.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· "Никой не иска да играе с мен"
· Заветът на д-р Франсоаз Долто
· Исторически снимки, в които кърменето на открито е напълно нормално
· Гюстав Флобер: "Всичко се износва, дори мъката."
· Лопе де Вега: "Който не почука на сърцето, напразно чука на вратата."
· Волтер: "Моите права свършват там, където започват правата на другите."
· Идеи за нематериални подаръци за децата
· Помощ, деца, къде ми е коледното настроение?
· Недоносените бебета, медицината и ние, родителите им
· Най-добрите снимки за 2019 г. според сп. "Нешънъл Джиографик"
· Вече знаем кой е цветът на 2019 г.
· "Защо да уча математика?"
Четвъртък
13
Декември 2018
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
29
30

31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
"Нов татко", нови правила
Писали сме вече по темата за самотните майки и за това колко е трудно да намерят истински мъж, който...
Флирт не е безобидна игра
Изследвания твърдят, че мъжете флиртуват повече от жените. Истината обаче е, че голяма част от тях нямат...
Предлагайте на момчетата и момичетата алтернативи
Имам дъщеря на 10 години. Тя е общително момиче с приятели момчета и момичета. Обича "народна топка",...
SMS любовните обяснения
Новото време с новите технологии промени изцяло представите за романтика и начинът й на случване. Любовните...
Как да отучим детето си от бързата храна - I
Обикновено не отдаваме голямо значение на това, с какво се храни нашето дете. През деня ние сме на работа,...
Да отгледаш бебе - преди век и сега - II
Как се е обгрижвало бебе преди век? Голяма част от ежедневната грижа за бебето се е променила отпреди...
Имате ли време за децата си?
Всеки ден бързаме ли, бързаме – сутрин за работа, на обяд да се нахраним, вечер да приберем детето от...
Думи, които мъжете обичат по-често да чуват от нас
Твърди се, че ние жените сме тези, които обичат да „чуват” любовта, че ние имаме нужда от много по-голямо...
Нос Добра надежда
Много се говори за благотворителността и за големите благотворителни организации. Толкова много и противоречиви...
Сродни души
Човешката алхимия е една от най-сложните и едновременно с това най-любопитни материи за опознаване. Още...
Изневярата като диета
Някои казват, че семейният живот е като вечеря в ресторант – доволен си от него, докато не видиш, какво...
Двама на една вълна
Когато между двама души съществува много силна емоционална връзка, те развиват помежду си нещо като...
Моята първа Коледа
„Нещо странно се случва през последните дни. Мама и татко прекарват с мен целия си ден, гушкат ме и ми...
Магията на майчините думи
Любовта на майките към децата им е безгранична, вдъхновяваща, окриляваща дори лекуваща. Техните мисли...
Грешките на жените около 30-те им години
Грешките са неизменна част от живота ни. Грешим като деца, защото още не разбираме твърде много неща....
Отличителните белези на идеалния мъж
Идеалният мъж вероятно не съществува в природата, но е превзел светът на женските фантазии. Досега никой...
Защо след 35-те ни години е трудно да се сприятеляваме?
Изследване, публикувано в The Royal Society, показва, че пикът на новите приятелства, нашата най-голяма...
Откровено за трудните разговори
„Бъдете достатъчно смели да започнете разговор, който си заслужава.“- Маргарет Уитли Във всички...
Как да възпитаме днес силно и уверено момче
Да възпиташ момче…Започвам с уговорката, че имам и се опитвам да възпитавам две момичета. Само момиче...
Каква количка да изберем за бебето?
Преди да имаме дете обикновено мислим, че изборът на количка е по-скоро естетичен. Ами да, какво толкова?...
Въпрос на принципи
За някои хора казват, че са „принципни“... но какво означава това? Кое всъщност ни прави принципни и...
В навечерието на сватбата – някои важни въпроси - II
Гласно: „Кога ще имаме деца?” – не е казано, че трябва да има точен отговор във времето, но една перспектива...
Да надникнем в мъжкия мозък
Често упрекваме мъжете, че са безотговорни или безчувствени. Опитваме се да ги променим, да им “дадем”...
Не точица, удивителна искам да бъда!
"Ослепях от много думи, оглушах от тъмнина/Мойто тяло ми е тясно, ще се сгъна в точица." – този рефрен...
Клишета — на парчета!
Всеки ден се сблъскваме с тях. Те ни помагат да завършим успешно някой спор, но понякога ни разгневяват...
Защо младите хора четат все по-малко
Често смятаме, че днешното младо поколение е по-разкрепостено и безотговорно от вчерашното, че е по-малко...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook