Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Реформаторската педагогика на д-р Мария Монтесори


"Помогни ми, за да го направя сам"


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Мария Монтесори е може би най-известното женско име в педагогиката. Тя е основател на цяла школа в обучението и развитието на детето. Подходът, който тя прилага, променя завинаги представата за детската психика, потребности и личност, макар дори днес той още да се смята за реформаторски и революционен.

Д-р Монтесори (31 август 1870 – 6 май 1952) е забележителна жена с дълъг и ползотворен живот. През 1896 г. става първата жена, дипломиран лекар в Италия. Като имаме предвид каква е епохата, това само по себе си е знаменателно. Но нейната дейна натура не спира до обикновена лекарска практика. Тя започва да чете лекции в Римския университет и да работи по много проекти, най-известният измежду които е Casa di bambini в Рим, като част от правителствен проект за подобряване на живота в бедняшките квартали. До този момент тя e уважаван лекар, лектор и преподавател на умствено изостанали деца. Именно от тях тръгва идеята да изследва как средата влияе на детското развитие и как едното оптимизира другото.

Когато открива прочутата си "Детска къща", тя зарязва почти всичките си проекти и се отдава на педагогически метод, изграден върху пряко наблюдение на децата.

Аз уча децата, а те ме учат как да ги обучавам


Издава "Метод на научна педагогика като приложение към детското обучение в детски домове", който труд се счита за основоположен за Метода Монтесори. От тогава популярността й расте, тя пътува до повечето европейски държави, като същевременно бяга от режима на Мусолини, стига САЩ и Индия. Неуморимо чете лекции, открива детски центрове, обучава и издава сертификати. Делото й е грандиозно. Три пъти е номинирана за Нобелова награда за мир и не успява да я спечели. Но това нито за миг не накърнява резултатите и авторитета й в глобален план.

В какво се състои Методът Монтесори?

В много отношения той е революционен, т.е. роден е, противопоставен на статуквото в педагогиката, а именно: детето е обект на образованието, то е пасивна страна и възрастните налагат авторитета си, като само те определят насоките в развитието му – игра, умения и навици за ежедневието, отношения с другите и морални ценности. Авторитетите ръководят целия този процес. Според Мария Монтесори детето е в центъра и също е активна страна на образованието, а възрастните се съобразяват с неговата индивидуалност, като чрез наблюдение намират подход към обучението му. Методът Монтесори е прицелен в две възрастови групи 0-3 г. и 3- 6 г., а целите му са:

Самостоятелност при овладяване на действителността.

Развиване на личността и индивидуалността. Към всяко дете се подхожда като към отделен индивид, а не част от група, под общ знаменател.

Придобиване на знание от „първа ръка” – в пряка близост с природата, ежедневието, с наблюдение и насочващ анализ.

Ненамеса на възрастните в играта и обучението на децата – те само наблюдават и насочват

Създаване на връзка на детето със собствената му сетивност „от хващане към схващане” и то само да вникне в устройството на света.


Принципи на Метода Монтесори:

Достъпна околна среда, подвластна на детето – децата разполагат с играчки и мебели, които са пригодени към техните възможности. Играчките са прости, но развиват детското мислене и разбиране – поставяне на предмети един в друг, сортиране по форми и цветове. Детето само избира с какво да се занимава и само разкрива взаимовръзките в играта.

Учене в и с движение. Теоретичните познания играят нищожна роля в нейната методика. За явленията от действителността децата учат с ръчен труд и творчество, като материалите са от околната среда, а не създадени специално с тази цел.

Грижа за другите. Децата в образователните групи са с различна възраст, като целта е малките да се учат от големите, а големите да се учат с помощта на малките на толерантност и разбиране, да им помагат в ежедневието и това също има образователен ефект.

Изследване на околната среда от личен опит. Децата имат безпогрешен инстинкт, който ги води в изучаването на природата. Вместо да се говори как падат листата през есента, да се види с разходка навън. Заложена е грижа за растенията и домашните животни.

Грижа за себе си и за другите, за заобикалящата действителност. Децата се обслужват сами – сипват си храна, почистват, участват в приготвянето й. С всяко разсипване на супата то се доближава до умението да сипва без да цапа. По същата логика на детето може да му се предложи и да извършва домакински дейности.

Ненатрапване на ученето. Детето се учи да познава буквите и цифрите, да смята и чете, когато се почувства само. Индивидуалният подход тук е много важен. Тези фундаментални знания трябва да идват сами, и то осъзнато, а не насила наложено.

Самодисциплина. Детето е оставено с минимална намеса от страна на възрастните. Ако средата му е обезопасена и на негово разположение, реално не би трябвало да бъде в опасност или да направи беля, която да бъде наказвана. Възрастният само наблюдава, търсейки път на разбиране и насочва детето да мисли и действа самостоятелно. Така дисциплина почти не се налага да бъде провеждана. То само открива корективи в поведението си.

Индивидуален подход. Монтесори групите са малки – 5-6 деца, като целта е максимално да се приложи индивидуален подход. Възрастният ще има време да опознае децата и да им предложи занимания или да води диалог, по теми, които го интересуват или откликват на темперамента му.

Методът Монтесори е много широко прилаган в цял свят. Най- убедително са залегнали идеите й в Скандинавските държави, отличаващи се с либерална образователна система и широки възгледи. Но можем да открием алтернативни детски градини, т.нар. "къщи" и в повечето страни, не само в Европа. Колкото до България, някои от принципите й се прилагат в държавните детски заведения, но на фона на авторитарното образование, това са нищожни опити.

За щастие, се откриват много кооперативи, детски сдружения и всякакви алтернативи на държавните заведения. Остава тези идеи да бъдат популяризирани, да се обучава все повече персонал, за да не бъдат половинчато или криво прилагани. Можем да си пожелаем все по- отговорни за образованието лица да поглеждат трудовете на Мария Монтесори, защото определено има нужда от промяна.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Как да подобрим концентрацията у децата?
· Да възпитаваме, а не да дресираме децата си
· От нас зависи децата да са в безопасност на улицата
· Райко Алексиев: „Народ ли е, без демагогия не се привлича.“
· Ерика Ериксдотер - художничката, която възкресява спомена за домашните любимци
· Джоузеф Конрад: "Може би това е животът…една мечта и един страх.“
· Наръчник на УНИЦЕФ подкрепя развитието на медийна грамотност у младежите
· Родители на тийнейджъри, да посрещнем предизвикателствата!
· Астрид Линдгрен разказва за себе си
· 15 декември - Международен ден на чая
· "За онези, които използват силата си, за да направят другите силни"
· 11 декември - Световен ден на тангото
Неделя
15
Декември 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Домашно училище за позитивно мислене
Как да научим децата си да мислят позитивно? Как да им посочим пътя към онази светла страна от живота,...
Децата се учат от своя живот
Ако детето живее в дух на критичност, то се учи да обвинява. Ако детето живее във враждебност, то...
Детската ревност – как да я избегнем
Когато в семейството се появи второ дете, родителите неминуемо се сблъскват с ревността на първородното....
"Здравословен обяд за ученика" - царевични мечета със сирене в усмихнато настъпление
Това е ден втори от новия проект в помощ на родителите на ученици: "Здравословен обяд за ученика". От...
Романтиката - примамка за жени
Женската психика е устроена особено интересно – в общия случай на прекрасните дами им е малко само да...
Към моята зряла любов...
Моя зряла любов, искам да ти направя едно признание. През годините исках различни връзки. Исках страст...
Да вземем ли четириног приятел на детето си?
Колкото и спокойно да живее едно семейство неизменно настъпва моментът, в които детето иска да има свой...
Как да вържем мъжка вратовръзка
Много мъже признават, че дори и да могат сами да си връзват вратовръзката, предпочитат жените им да го...
Доверието – нещо крехко
Доверието е мехлем за душата в изтощителния лабиринт на човешките взаимоотношения. То е крехко като цвете,...
Какво трябва да учат децата в училище?
Че образователната система е в криза, това е повече от ясно. Но не е кризата само в нашата родна главоблъсканица,...
Как едно пътуване може да се превърне в тест за приятелство?
Едно хубаво, дълго пътуване може да е тест всъщност за много неща. Лично за нас - колко сме склонни да...
Домашното насилие над деца
Този текст е част от наръчника за родители "Как да предпазим детето си от престъпление" на МВР. Целият...
Кога един мъж е истински привлечен?
С първото изречения забравете за разширените зеници и небрежните докосвания. Мъжете, както и жените,...
Кризата на 30-та година - I част
По времето на нашите баби 30-годишната жена се е смятала вече за престаряла. Днес на същата възраст се...
Нуждае ли се връзката ви от секс-ъпгрейд?
Връзката ви е хармонична – правите общи планове за бъдещето, водите задушевни разговори, подкрепяте се...
Храненето и детето - II
За радост има начини да повлияете на вкусовете на вашето дете: Всичко е вкусно, когато си гладен ...
Силата на визуализацията
„Един закон на психологията гласи, че ако си представиш какъв искаш да бъдеш, и задържиш тази мисловна...
Страничните доброжелатели II
Ще ви дам един съвет... Когато детето продължи да плаче, неминуемо се появяват доброжелатели и съветници....
Как вземането на куче може да провери връзката ви
Хората обичаме да планираме. Подреждаме приоритети. Обмисляме следващите си стъпки и преживяваме съответно...
"Да поиграем на челик!"
"Васко, прибирай се за вечеряя!" "Мамо, може ли още малко? Да си доиграем!" И милостивата майка,...
Как да не осъждаме, а да даваме градивно мнението си
Отношенията с другите са основна част от живота ни и източник както на приятни, така и често на неприятни...
За какво спря да ми пука, когато пораснах
Не ми пука за чуждото мнение. Не, наистина. Хората винаги говорят, хората винаги недоволстват. Не можеш...
Tи, той и...най-добрата му приятелка
Понякога ревността може да погуби и най-здравата връзка. Друг път обаче, тя е напълно оправдана, особено...
Щекотливата тема – сексуалното възпитание
Много родители смятат, че правилното сексуално възпитание се свежда до това да изолират децата си от...
Здравословна закуска за ученика
Когато приключихме проекта "Здравословен обяд за ученика" получихме много положителни отзиви, че той...
Здравословният егоизъм в майчинството
Имам една приятелка, отдадена майка на две деца. Когато дъщеря й беше последна година в гимназията и...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook