Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Реформаторската педагогика на д-р Мария Монтесори


"Помогни ми, за да го направя сам"


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Мария Монтесори е може би най-известното женско име в педагогиката. Тя е основател на цяла школа в обучението и развитието на детето. Подходът, който тя прилага, променя завинаги представата за детската психика, потребности и личност, макар дори днес той още да се смята за реформаторски и революционен.

Д-р Монтесори (31 август 1870 – 6 май 1952) е забележителна жена с дълъг и ползотворен живот. През 1896 г. става първата жена, дипломиран лекар в Италия. Като имаме предвид каква е епохата, това само по себе си е знаменателно. Но нейната дейна натура не спира до обикновена лекарска практика. Тя започва да чете лекции в Римския университет и да работи по много проекти, най-известният измежду които е Casa di bambini в Рим, като част от правителствен проект за подобряване на живота в бедняшките квартали. До този момент тя e уважаван лекар, лектор и преподавател на умствено изостанали деца. Именно от тях тръгва идеята да изследва как средата влияе на детското развитие и как едното оптимизира другото.

Когато открива прочутата си "Детска къща", тя зарязва почти всичките си проекти и се отдава на педагогически метод, изграден върху пряко наблюдение на децата.

Аз уча децата, а те ме учат как да ги обучавам


Издава "Метод на научна педагогика като приложение към детското обучение в детски домове", който труд се счита за основоположен за Метода Монтесори. От тогава популярността й расте, тя пътува до повечето европейски държави, като същевременно бяга от режима на Мусолини, стига САЩ и Индия. Неуморимо чете лекции, открива детски центрове, обучава и издава сертификати. Делото й е грандиозно. Три пъти е номинирана за Нобелова награда за мир и не успява да я спечели. Но това нито за миг не накърнява резултатите и авторитета й в глобален план.

В какво се състои Методът Монтесори?

В много отношения той е революционен, т.е. роден е, противопоставен на статуквото в педагогиката, а именно: детето е обект на образованието, то е пасивна страна и възрастните налагат авторитета си, като само те определят насоките в развитието му – игра, умения и навици за ежедневието, отношения с другите и морални ценности. Авторитетите ръководят целия този процес. Според Мария Монтесори детето е в центъра и също е активна страна на образованието, а възрастните се съобразяват с неговата индивидуалност, като чрез наблюдение намират подход към обучението му. Методът Монтесори е прицелен в две възрастови групи 0-3 г. и 3- 6 г., а целите му са:

Самостоятелност при овладяване на действителността.

Развиване на личността и индивидуалността. Към всяко дете се подхожда като към отделен индивид, а не част от група, под общ знаменател.

Придобиване на знание от „първа ръка” – в пряка близост с природата, ежедневието, с наблюдение и насочващ анализ.

Ненамеса на възрастните в играта и обучението на децата – те само наблюдават и насочват

Създаване на връзка на детето със собствената му сетивност „от хващане към схващане” и то само да вникне в устройството на света.


Принципи на Метода Монтесори:

Достъпна околна среда, подвластна на детето – децата разполагат с играчки и мебели, които са пригодени към техните възможности. Играчките са прости, но развиват детското мислене и разбиране – поставяне на предмети един в друг, сортиране по форми и цветове. Детето само избира с какво да се занимава и само разкрива взаимовръзките в играта.

Учене в и с движение. Теоретичните познания играят нищожна роля в нейната методика. За явленията от действителността децата учат с ръчен труд и творчество, като материалите са от околната среда, а не създадени специално с тази цел.

Грижа за другите. Децата в образователните групи са с различна възраст, като целта е малките да се учат от големите, а големите да се учат с помощта на малките на толерантност и разбиране, да им помагат в ежедневието и това също има образователен ефект.

Изследване на околната среда от личен опит. Децата имат безпогрешен инстинкт, който ги води в изучаването на природата. Вместо да се говори как падат листата през есента, да се види с разходка навън. Заложена е грижа за растенията и домашните животни.

Грижа за себе си и за другите, за заобикалящата действителност. Децата се обслужват сами – сипват си храна, почистват, участват в приготвянето й. С всяко разсипване на супата то се доближава до умението да сипва без да цапа. По същата логика на детето може да му се предложи и да извършва домакински дейности.

Ненатрапване на ученето. Детето се учи да познава буквите и цифрите, да смята и чете, когато се почувства само. Индивидуалният подход тук е много важен. Тези фундаментални знания трябва да идват сами, и то осъзнато, а не насила наложено.

Самодисциплина. Детето е оставено с минимална намеса от страна на възрастните. Ако средата му е обезопасена и на негово разположение, реално не би трябвало да бъде в опасност или да направи беля, която да бъде наказвана. Възрастният само наблюдава, търсейки път на разбиране и насочва детето да мисли и действа самостоятелно. Така дисциплина почти не се налага да бъде провеждана. То само открива корективи в поведението си.

Индивидуален подход. Монтесори групите са малки – 5-6 деца, като целта е максимално да се приложи индивидуален подход. Възрастният ще има време да опознае децата и да им предложи занимания или да води диалог, по теми, които го интересуват или откликват на темперамента му.

Методът Монтесори е много широко прилаган в цял свят. Най- убедително са залегнали идеите й в Скандинавските държави, отличаващи се с либерална образователна система и широки възгледи. Но можем да открием алтернативни детски градини, т.нар. "къщи" и в повечето страни, не само в Европа. Колкото до България, някои от принципите й се прилагат в държавните детски заведения, но на фона на авторитарното образование, това са нищожни опити.

За щастие, се откриват много кооперативи, детски сдружения и всякакви алтернативи на държавните заведения. Остава тези идеи да бъдат популяризирани, да се обучава все повече персонал, за да не бъдат половинчато или криво прилагани. Можем да си пожелаем все по- отговорни за образованието лица да поглеждат трудовете на Мария Монтесори, защото определено има нужда от промяна.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Как да подобрим концентрацията у децата?
· Да възпитаваме, а не да дресираме децата си
· От нас зависи децата да са в безопасност на улицата
· Екатерина Каравелова - една силна жена в крак с времето си
· Хосе Ортега и Гасет: "Истинската любов е само опит да се разменят две самоти."
· Фридрих Ницше: "Всичко, което не ме убива, ме прави по-силен."
· Как неправилното хранене застрашава децата през 21 век?
· Принуждаването на децата да пазят диета може да навреди на здравето им
· Неволята - Приказка от Ран Босилек
· Как дъждът намалява стреса и още ползи от него
· Кой празнува на 1 октомври?
· 30 септември - Международен ден на преводача
Понеделник
21
Октомври 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6

7
8
9
10
11
12
13

14
15
16
17
18
19
20

21
22
23
24
25
26
27

28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Къде в мозъка се намира любовта и какво се крие зад усещането за „разбито сърце“?
Често чуваме изказвания, споделяния за това как хората обичат нещо/някого с цялото си сърце. В интерес...
Деца пред компютъра
Компютри, игрови конзоли и прочие електронни джаджи – често децата ни искат и получават такива подаръци,...
Офисният хладилник: инструкция за употреба
Обядът ви е изчезнал, a вие просто не проумявате, къде може да се е дянал. След втората инспекция по...
Как да преодолеем езиковата бариера?
Владеенето на чужд език (дори повече от един) в днешно време е повече правило, отколкото изключение....
Кои качества у мъжете неудържимо ни привличат
Всеизвестно е, че жените са привлечени от мъже с нисък тембър, приковаващ поглед, добра фигура, чувство...
Как утешават най-добрите приятелки?
Независимо колко и какви приятели имаме, една от причините да сме заедно, е споделянето. Да имаш на кого...
Какво печелим, когато губим?
Това е част от диалектиката на живота – докато печелиш едно, губиш друго. И обратното, разбира се. Пропускането...
Истините, които ни приземяват
Позитивното мислене за живота има и обратна страна. Ето, сядате, правите си една малка равносметка и...
Да си аутсайдер не винаги е беда
Човекът е социално животно и винаги търси контакт с околните. Но съществуват особен тип хора – аутсайдерите,...
Изкуството да се вдетеняваш
Децата са пълни с енергия, по-живи от живак. За тях е наказание да седят на едно място. Затова фразата...
Срамът от голотата – най-големият враг в твоето легло
За едни жени голотата е естествено състояние и те без свян я демонстрират по улиците, на плажа и пред...
Другите промени, които стават по време на майчинството
Майчинството променя живота по един много категоричен начин – нов човек се появява на света и той зависи...
Най-добрата майка на света
Щом четеш това, значи въпросът, дали си добра майка, те вълнува. Зaтова – добри новини – това вече те...
Пътеки между "нормалните" деца и децата със специални потребности
Различните деца са навсякъде около нас, но продължават да остават невидими. Аутизъм, синдром на Даун,...
Да наказваме ли децата - I част
Вашето малко същество идва в света на хората без понятие за социалните условности. То не знае какво е...
Думи към моята тийнейджърка
Често чувам от дъщеря си, която е на 15: „Какво знаеш ти за днешните времена? Вие сте живели в друга...
Децата творят Коледа с нас: Рециклирана елхичка за най-малките
След 3D снежинката и коледния венец, това е занимание за най-малките. То развива фината моторика, естетическото...
Какво не искат да чуват от нас хората, които скърбят най-тежко
Всеки минава през тежки моменти в живота си. Някои от тях обаче, са далеч по-тежки от други и не се преживяват...
Внимание, съблазнител!
Едва ли има жена, която поне веднъж в живота си, да не е попадала в клопката на прелъстител. Сценарият...
Скритите опасности на споделянето в социалните мрежи
Темата за и против социалните мрежи сякаш отдавна не стои вече на дневен ред. Очевидно, че всеки е направил...
Храненето и детето - II
За радост има начини да повлияете на вкусовете на вашето дете: Всичко е вкусно, когато си гладен ...
Дзен, или изкуството да поддържаме интересен разговор
Както е известно, англичаните стопяват неловкото мълчание с разговор за времето. Всъщност темата едва...
Бал с маски
В ежедневието си срещаме стотици хора с най-различни маски, носени в зависимост от това, което правят....
Защо да напишем писмо до Дядо Коледа?
Имам дъщеря на 7 години. Всяка година, откакто държи химикалка в ръчица, пишем писмо до Дядо Коледа....
С деца на море - II
Децата и времето за плаж Всички знаем, че от 11 до 15 часа не се препоръчва ходенето на плаж. С деца...
Първото впечатление
Първото впечатление, което ще оставиш в хората е като гилотина. Те просто отсичат – да, харесва ми или...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook