Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Реформаторската педагогика на д-р Мария Монтесори


"Помогни ми, за да го направя сам"


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Мария Монтесори е може би най-известното женско име в педагогиката. Тя е основател на цяла школа в обучението и развитието на детето. Подходът, който тя прилага, променя завинаги представата за детската психика, потребности и личност, макар дори днес той още да се смята за реформаторски и революционен.

Д-р Монтесори (31 август 1870 – 6 май 1952) е забележителна жена с дълъг и ползотворен живот. През 1896 г. става първата жена, дипломиран лекар в Италия. Като имаме предвид каква е епохата, това само по себе си е знаменателно. Но нейната дейна натура не спира до обикновена лекарска практика. Тя започва да чете лекции в Римския университет и да работи по много проекти, най-известният измежду които е Casa di bambini в Рим, като част от правителствен проект за подобряване на живота в бедняшките квартали. До този момент тя e уважаван лекар, лектор и преподавател на умствено изостанали деца. Именно от тях тръгва идеята да изследва как средата влияе на детското развитие и как едното оптимизира другото.

Когато открива прочутата си "Детска къща", тя зарязва почти всичките си проекти и се отдава на педагогически метод, изграден върху пряко наблюдение на децата.

Аз уча децата, а те ме учат как да ги обучавам


Издава "Метод на научна педагогика като приложение към детското обучение в детски домове", който труд се счита за основоположен за Метода Монтесори. От тогава популярността й расте, тя пътува до повечето европейски държави, като същевременно бяга от режима на Мусолини, стига САЩ и Индия. Неуморимо чете лекции, открива детски центрове, обучава и издава сертификати. Делото й е грандиозно. Три пъти е номинирана за Нобелова награда за мир и не успява да я спечели. Но това нито за миг не накърнява резултатите и авторитета й в глобален план.

В какво се състои Методът Монтесори?

В много отношения той е революционен, т.е. роден е, противопоставен на статуквото в педагогиката, а именно: детето е обект на образованието, то е пасивна страна и възрастните налагат авторитета си, като само те определят насоките в развитието му – игра, умения и навици за ежедневието, отношения с другите и морални ценности. Авторитетите ръководят целия този процес. Според Мария Монтесори детето е в центъра и също е активна страна на образованието, а възрастните се съобразяват с неговата индивидуалност, като чрез наблюдение намират подход към обучението му. Методът Монтесори е прицелен в две възрастови групи 0-3 г. и 3- 6 г., а целите му са:

Самостоятелност при овладяване на действителността.

Развиване на личността и индивидуалността. Към всяко дете се подхожда като към отделен индивид, а не част от група, под общ знаменател.

Придобиване на знание от „първа ръка” – в пряка близост с природата, ежедневието, с наблюдение и насочващ анализ.

Ненамеса на възрастните в играта и обучението на децата – те само наблюдават и насочват

Създаване на връзка на детето със собствената му сетивност „от хващане към схващане” и то само да вникне в устройството на света.


Принципи на Метода Монтесори:

Достъпна околна среда, подвластна на детето – децата разполагат с играчки и мебели, които са пригодени към техните възможности. Играчките са прости, но развиват детското мислене и разбиране – поставяне на предмети един в друг, сортиране по форми и цветове. Детето само избира с какво да се занимава и само разкрива взаимовръзките в играта.

Учене в и с движение. Теоретичните познания играят нищожна роля в нейната методика. За явленията от действителността децата учат с ръчен труд и творчество, като материалите са от околната среда, а не създадени специално с тази цел.

Грижа за другите. Децата в образователните групи са с различна възраст, като целта е малките да се учат от големите, а големите да се учат с помощта на малките на толерантност и разбиране, да им помагат в ежедневието и това също има образователен ефект.

Изследване на околната среда от личен опит. Децата имат безпогрешен инстинкт, който ги води в изучаването на природата. Вместо да се говори как падат листата през есента, да се види с разходка навън. Заложена е грижа за растенията и домашните животни.

Грижа за себе си и за другите, за заобикалящата действителност. Децата се обслужват сами – сипват си храна, почистват, участват в приготвянето й. С всяко разсипване на супата то се доближава до умението да сипва без да цапа. По същата логика на детето може да му се предложи и да извършва домакински дейности.

Ненатрапване на ученето. Детето се учи да познава буквите и цифрите, да смята и чете, когато се почувства само. Индивидуалният подход тук е много важен. Тези фундаментални знания трябва да идват сами, и то осъзнато, а не насила наложено.

Самодисциплина. Детето е оставено с минимална намеса от страна на възрастните. Ако средата му е обезопасена и на негово разположение, реално не би трябвало да бъде в опасност или да направи беля, която да бъде наказвана. Възрастният само наблюдава, търсейки път на разбиране и насочва детето да мисли и действа самостоятелно. Така дисциплина почти не се налага да бъде провеждана. То само открива корективи в поведението си.

Индивидуален подход. Монтесори групите са малки – 5-6 деца, като целта е максимално да се приложи индивидуален подход. Възрастният ще има време да опознае децата и да им предложи занимания или да води диалог, по теми, които го интересуват или откликват на темперамента му.

Методът Монтесори е много широко прилаган в цял свят. Най- убедително са залегнали идеите й в Скандинавските държави, отличаващи се с либерална образователна система и широки възгледи. Но можем да открием алтернативни детски градини, т.нар. "къщи" и в повечето страни, не само в Европа. Колкото до България, някои от принципите й се прилагат в държавните детски заведения, но на фона на авторитарното образование, това са нищожни опити.

За щастие, се откриват много кооперативи, детски сдружения и всякакви алтернативи на държавните заведения. Остава тези идеи да бъдат популяризирани, да се обучава все повече персонал, за да не бъдат половинчато или криво прилагани. Можем да си пожелаем все по- отговорни за образованието лица да поглеждат трудовете на Мария Монтесори, защото определено има нужда от промяна.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Имате тийнейджър и се чувствате самотни? Има причина за това
· Неща, за които да сме говорили с дъщеря си преди да влезе в пубертета
· Тези трудни тригодишни...
· Клара Бартън - основателката на Американския червен кръст
· Айзък Азимов: "Бог обича всички нас, но от никого не е във възторг."
· 10 факта за Антонио Вивалди
· Деца, на които се чете на глас, влизат в детската градина с 290 000 думи повече
· (Поне) 5 ползи за децата от четенето на комикси и графични новели
· УЧИТЕЛИ БГ – бързият и лесен начин да осигуриш най-доброто образование на детето си
· Впечатляващи "извезани" татуировки (снимки)
· Жената, която направи историческата снимка на черната дупка възможна
· 6 известни личности с диагноза "Паркинсон"
Вторник
23
Април 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н

1
2
3
4
5
6
7

8
9
10
11
12
13
14

15
16
17
18
19
20
21

22
23
24
25
26
27
28

29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
"Никой не иска да играе с мен"
От съвсем малки учим децата си, че социализацията е добра за тях. Да търсят приятели, да се запознават...
С деца на море
Най-после лятото дойде, съвсем близо е и годишната отпуска. Планирали сте старателно къде да отидете,...
Творчеството – това, което ни прави щастливи
Щастието - цял живот го преследваме. И много по-често се самонараняваме, отколкото да го хванем в шепи...
Седемте правила на ентусиазма
„Нищо велико не е било постигнато без ентусиазъм“ - Ралф Уолдо Емерсън Ентусиазмът е...
Умеем ли да се сдобряваме
Упреци, обиди и враждебно мълчание – това е част от отношенията ни с нашите най-близки хора. Трудно е...
Тайните на истинското женско приятелство
Често се спори за женското приятелство, всеки е готов да предложи дефиниции, да сравнява, да обвинява....
Сродни души
Човешката алхимия е една от най-сложните и едновременно с това най-любопитни материи за опознаване. Още...
Най-важното за една дълготрайна връзка
От какво има нужда хармоничната връзка? Каква е рецептата на дълготрайните отношения с мъжа до нас? Сигурно...
Какво да правим, докато губим време в пътуване от работа до вкъщи и обратно
Ако живеете в голям град, то вероятно сте приели тази драма - дългото придвижване по трасето към работа...
Детският гняв
Може би едно от трудните неща в живота ни е да се справим с гнева. А когато той се отнася до нашите деца,...
Първа среща с новороденото бебе
Раждането на бебето винаги е вълнуващо събитие. Емоциите не могат да се опишат с думи. Но ако има нещо...
Когато сексът е източник на тревога
Когато става дума за секс, ние жените винаги сме много по-емоционални. За нас сексът е изява на чувства,...
(Поне) 5 ползи за децата от четенето на комикси и графични новели
Четат ли децата? Какво четат? Какво е качеството на детската литература? Какво да направим, че да четат...
Правилата на отворената връзка
Има ли моменти, в които искате вашата връзка да е по- свободна, без да се налага да давате обяснения...
"Здравословен обяд за ученика": Розова супа в училище? Напълно възможно
Това е ден седми от новия проект в помощ на родителите на ученици: "Здравословен обяд за ученика". От...
За първите крачки – Прощъпулник
Прощъпулникът е един от любимите празници за всяко семейство с малко дете. Прави се в чест на прохождането...
Тормозът в училище - още една причина бащите да присъстват активно в живота на децата
Всеизвестно е, че детето има нужда от два авторитета в живта си, за да израстне пълноценно, уверено и...
Ф. М. Достоевски за децата
На детето може всичко да се каже — всичко; винаги съм се чудил колко зле големите познават децата, а...
8 стъпки към ореола - II
4. Липса на време и желание за детска любов. Отдалечаване от ореола -6 „Мамо, мамо, искам да те цункам!...
Деструктивното чувство за вина
Угризенията на съвестта човъркат като малко червейче съзнанието ни. Независимо колко сме големи тези...
Да вземем ли четириног приятел на детето си?
Колкото и спокойно да живее едно семейство неизменно настъпва моментът, в които детето иска да има свой...
Стресът при децата - тихата заплаха
Вече толкова сме свикнали да живеем под напрежение, че често не обръщаме внимание на симптомите, приемаме...
Свекървата - кратък разговорник за начинаещи снахи
Съчетанието снаха-свекърва е в центъра на много фамилни войни и размирици. По-често звучи взривоопасно...
Майките и техните вини
За съжаление множественото число в заглавието не е грешка. Те са толкова много – не му отделям достатъчно...
Как се променят жените, когато не са обичани?
Любовта може да се ражда за няколко минути, да се гради бавно, но да умира до края на дните ни. Няма...
Законът за компенсацията - как действа и за какво ни помага?
Законът за компенсацията е един от 12-те Универсални закона, който гласи, че сме компенсирани...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook