Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Как се пише мотивационно писмо


Сигурно имате опит като кандидат за работа и вече знаете, че по- сериозните фирми искат и мотивационно писмо към документите за кандидатстване. Как да се напише едно грабващо писмо е изкуство, доколкото е изкуство писането на текстове изобщо, но и много повече. Неговата прагматична цел – да направи впечатление на бъдещ работодател, го прави предизвикателство за всеки – и за опитните, и за начинаещите в търсенето на работа.

В същността си моитовационното писмо е отговор на въпроса: Защо искате да работите за нас и защо ние да ви наемем. Нищо повече, нищо по- малко. Но освен на пръв поглед очевидния отговор: "Заради тези и тези мои достойнства и защото ми трябват пари", работодателят иска да види и други особености, които трябва да имате предвид. Освен самата информация той ще прочете между редовете и за нивото ви на грамотност, логическата свързаност на мислите ви, оригиналната мисъл, черти от характера ви дори.

И така, преди да се захванете с писането на това писмо трябва да си поставите цел. А тя е да убедите четящия, че вие познавате компанията и искате да станете част именно от нея. Че имате качества и опит, с които изпъквате пред останалите кандидати. "Човешки ресурси" или мениджърът трябва да бъдат освен убедени с разума си, но и завладяни от личността ви със сърцето си.

Проучване преди писането

Четете внимателно обявата за работа – как точно се описва самата компания, каква длъжност е вакантна, как е описана тя и нейните задължения. Ако обявата е грамотно написана, тя ще ви подскаже какво точно да пише в писмото ви. Ако не е - направете си изводи за самата компания.

В случай, че няма подадена информация, направете си този труд и я проучете лично – предмет на дейност, обем продукция или оборот, развитие, пазари, сътресения. Така вие адекватно ще предложите себе си като бъдещ кадър.

След като съберете максимално информация, която впрочем ще ви е полезна и при интервюто, можете да се заловите със самото писане.

Общи правила за писането на мотивационно писмо

Подхождайте конкретно и по същество. Трябва да съберете писмото си на една страница - като включим дата, обръщение, различен шрифт, отделим абзаците - не остава много място за текст. Така че не си губете времето и мястото за писане със словоизлияния.

Избягвайте клишетата. Вярно е, че не може кой знае какво да се каже, но не ползвайте „млад и динамичен екип” , „Това, което ме привлече е факта, че обявената от Вас позиция е в областта, в която имам желание да се развивам.” Ако се колебаете, дали някоя мисъл е ваша или е натрапена, пуснете я за търсене в интернет да видите нейната уникалност. Често именно това се прави и от Човешки ресурси. Изразявайте своите мисли, това винаги крие риск, но е честно спрямо работодателя.

Никога не ползвайте готови мотивационни писма, независимо, дали са ваши при предишно кандидатстване на друго място, или чужди от интернет. Това прави най- неприятното възможно впечатление.

Началото винаги е трудно. Ето го най- лошият случай и в него откриваме поне три неща, които биха били различни в доброто мотивационно писмо:

„Уважаеми госпожо/ господине,
разбрах за обявената от Вас длъжност от обява в интернет.”,


Обърнете се към конкретен човек, ако е възможно да намерите името му;

Напишете самата длъжност. Има случаи, в които от едно място се търси повече от един човек и е добре още от самото начало да насочите вниманието на четящия. Той ще мисли за вас и длъжността едновременно от самото начало.

А ако сте разбрали за свободното място от някой конкретен човек, споменете го, стига да не го поставите в неудобно положение.

В първия абзац е добре да се говори от първо лице, но без твърде често „аз”, „аз”. Говорете за себе си, но повече за вашата квалификация, опит или качества, ако нямате нито едно от двете. Говорете за себе си и като част от екип.

Във втория говорете за компанията, като се почувства, че сте я опознали, но не и заради „изключително добрата й репутация”, а заради конкретни неща. Ако искате да станете част от нея, значи трябва да покажете, че това е съзнателен избор, а не кандидатствате наред, пък каквото стане. Другото би било безсмислено ласкателство, което не носи никаква информация и послание.

В третия абзац е добре да говорите как виждате себе си като бъдещ служител. С какво можете да подобрите дейността й, да генерирате идеи и нови проекти – насочеността по тази тема ви се подсказва от предварителната информация – от какво има нужда тази фирма в момента.

Заключението също трябва да е силно и в него да имате активна позиция. Вместо: "Оставам на разположение за въпроси" или "Ще очаквам да се свържете с мен”, по- скоро: „Идната седмица ще Ви потърся, за да чуя мнението Ви за моята кандидатура”

Доброто писмо е нищо без добро СВ ( автобиография ). Приложете същия висок стандарт и при него. Двете са неделими една от друга визитки на вашата личност.

Оформление и стил:

Използвайте силни активни глаголи, а не пасивни конструкции. "Успявам", "оптимизирам", "увеличавам", "организирам" са примери за силни глаголи.

Кратки изречения или главно с едно, максимум две подчинени със силни ключови думи, които приковават. Внимавайте и със суперлативите.

Акцентът е също важен – той трябва да падне върху едно от трите: опит, квалификация, качества – изберете едно за най- силен акцент, а другите да гравитират около него.

По- пестеливи в прилагателните и повече думи по същество.

Една страница е предостатъчна за едно мотивационно писмо, оформете ясно абзаците, но удебелявайте и играйте с шрифта умерено. Оставяйте междуредия и място между абзаците – текстът диша и се чете лесно.

Ако предавате писмото на ръка, нека хартията да има отличителна характеристика – плътност, лек нюанс на цвета – то трябва да се откроява сред останалите.

Никакви граматични грешки! Ако не сте сигурни в знанията си, обърнете се към някой, който е, но все някога ще ви хванат, ако имате големи пропуски. Не забравяйте това, особено ако длъжността е свързана с документация и често пращане на мейли.

И най- важното - бъдете искрени. Кандидатстването за работа в никакъв случай не е надлъгване. То е честно поставяне на условия за труд и заплащането му. Всяка лъжа или преувеличение винаги ще излезе наяве, ако не на интервюто, то по- късно и ще се отрази на бъдещата работа.

Човекът, който търси работа, е човек за продан. Това в никакъв случай не е обидно. Все пак – ще взимате заплата за труда си. Опитът, квалификацията, личните ви качества са само залог сделката да се осъществи. А за да се случи това, трябва мотивационното писмо, снимката, СВ-то, както и интервюто да ви продадат по най- добрия начин.

Прочетете още за:

Правилната снимка към СВ- то
Какво да очакваме от интервюто за работа
Виж още статии за:   Кариерата · Как да... · Етикет ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· С какво още да поднесем виното?
· Правила на модерния (и не само) етикет
· Пенливо вино според етикета - как да отворим, налеем и поднесем пенливи вина?
· Съвети за по-топъл дом през зимата
· Как да пътуваме по-леко и приятно със самолет?
· Какво е "правилото на едната минута" и защо да го прилагаме
· Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
· Как да осъзнаем и използваме пълния си потенциал?
· Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?
Виж още статии за:   Кариерата · Как да... · Етикет ·
Сряда
20
Ноември 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3

4
5
6
7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17

18
19
20
21
22
23
24

25
26
27
28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Днешната работа за утре
Какъв човек сте, когато трябва да свършите някаква работа в срок – методичен или стихиен? Първият тип...
Медитация за заети жени
Животът изглежда като надпревара. Бързаме ли, бързаме. Но с кого се надпреварваме всъщност? Със самите...
Как да се справим с тираничен шеф?
Имате ли нещастието да работите с тираничен шеф? Той ви унижава безпощадно, навсякъде, с или без удобен...
Търсенето на работа Е работа!
Вие сте без работа. По една или друга причина, по ваше желание или – не, вече е факт. Е, честито тогава...
Искате да носите обяд в офиса, но се чудите как точно става? Съвети за начинаещите
Да си носиш обяд в офиса или да опаковаш нещо от дома за детето в училище отново дойде на мода и Слава...
Училище по никое време
Непрестанното търсене и откриване на разнообразни пластове действителност съвсем не е запазено само за...
Искам да започна собствен бизнес. Но как?
На определен етап от живота си на мнозина им минава през ум мисълта: „Какво би станало да започна собствен...
Кошмарният образ на победителя
Класическият образ на победителя е едно много отракано момче или момиче, изпълнено със страшен хъс. То...
Лицемерието като потребност
Познавате ли хора, които винаги са мили, усмихнати и добронамерени? Всеки път ви правят комплименти,...
Наполовина празна? Пълна?
Наполовина празна? Пълна? Няма значение! Само да има място за още вино!...
Защо се уморяваме от отпуска, вместо да си починем?
Истинската почивка по време на отпуска не започва от първия ден, а чак след 4-5 дни. Защо това е така?...
Къде ми е музата? 6 навика на успешните артисти
Повечето хора свързват артистите с непостоянство, хаос и постоянно блуждаене в крайностите, в които ги...
Моето бюро, моята крепост - I
Бюрото място, на което прекарваме различен брой часове и от чието удобство и функционалност зависи колко...
Наесен с песен - или отново на работа
Много хора имат нужда от отпуск след отпуската. Не става въпрос за капризи и глезене, а за естествена...
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
Защо трябва да ценим повече интровертите около себе си?
Знаете ли какво е общото между Барак Обама, Джоан Роулинг и Одри Хепбърн? Те са считани за интровертен...
Практика на деловото запознанство
Вълнувате се заради събеседване за работа или важна за кариерата ви бизнес среща? И в двата случая имате...
В търсене на смислена работа
Когато се изправим пред избора - "каква работа да започна?". Пред решението - "да напусна тази работа...
Офисна джунгла – „трудните” колеги
Един колектив може да е сплотено семейство. Всеки с ролята си – взаимно допълващи се по начин, по който...
Осъзнаването на тези 6 аспекта ще подобри общуването ни с мъжете
Мъжете и жените са различни по много начини, често виждайки света през напълно противоположни гледни...
Какво знаем за позицията подбор на кадри?
Вече за да бъде одобрен за определена работна позиция, кандидатстващия минава през така да се каже огъня...
На какво може да ни научат мъжете?
Понякога до такава степен не разбираме мъжете, че ядосвайки им се за непонятни за нашата женска природа...
Вечните критици
Те са вечно недоволни. Каквото и да сме направили, колкото и да сме се постарали, винаги ще намерят недостатъци....
Вредните офис навици, които да промените от веднага
За някои от нас офисът не е никак любимо място, но има и такива, които наистина си харесват работата...
Обяд в кутия
Не, не купен от заведенията за бързо хранене или доставен в офиса от някой ресторант. Става дума за домашно...
Колегата - скатавка
Колегата-скатавка е истинска напаст, най-малкото защото останалите трябва да му свършат работата. Той...
Как да се самомотивираме?
Мотивацията е много силен инструмент, който играе важна роля в живота. Може да се каже, че това е моторчето,...
Жената алфа
"Жени алфа", "силни жени", "безсърдечни кучки" - жени, от които се възхищаваме, които презираме, които...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook