Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Търговските трикове в супермаркета – наука и практика


Във века на глобализацията, във времето, когато всичко можем да имаме и всичко е на една ръка разстояние, на един клик с мишката, сякаш единственото условие е просто да сме платежоспособни. Затова постоянно сме атакувани, къде явно, къде - не толкова, от изкушаващите думи: „Промоция на деня”, „Две на цената на едно”, „Само сега, само при нас...”, „50% отстъпка”, „Бонус 200 мл” и още куп други търговски трикове. Като потребители, всички ние следва да знаем някои основни търговски способи, които оказват невероятно влияние на съзнателно или подсъзнателно ниво, на нашата психика на потребители.

Как действа търговската манипулация?

Преди всичко никога не забравяйте, че търговците/производителите и изобщо всеки, който се опитва да ви продаде нещо, работи с основна цел печалба. Дали ще успее да ви предостави необходимото качество, дали ще задоволи ваша потребност или ще създаде изкуствена такава, неговата цел е да реализира сделка за покупко-продажба. И всички ние сме доброволна "жертва" в този процес.

Колкото повече се развиват технологиите, респективно търговията, маркетингът и другите науки в голямата машина за правене на пари, наречена бизнес, толкова повече на потребителите им се втълпява едно и също. Те имат нужда точно от този продукт, цената е ексклузивна (само тук, само сега и само за тях), ползата от него ще е голяма, а потребностите и очакванията – напълно задоволени. Конкуренцията е убийствена, борбата за нови и лоялни клиенти е безмилостна, а способите за привличането им, са агресивни и многобройни.

Потребителската психология и психология на масите вече са основните науки в маркетинга и рекламата. Всички трикове на приложната психология се ползват от големите търговци. Ето някои основни търговски трикове, които се прилагат към потребителите, с цел повишаване продажбите:

Как точно ни манипулират супермаркетите

Правилният подбор на думи и обозначаването им по етикети, табели, рекламни носители и канали за реклама – „евтино, по-евтино, най-евтино, промоция, на половин цена, бонус, подарък, само днес, само сега, само тук, платете едно, вземете две, намаление, разпродажба, ликвидация, безплатно, до изчерпване на количеството”, са само част от арсенала на търговците. Колкото и елементарно да звучи, доказано е, че действа. Това са психологически атаки и дори и да не сте влезли с цел покупка точно на тези „промо артикули”, повярвайте, често си тръгвате точно с тях, че и с по-няколко бройки в повече.

Осветлението, музиката, температурата в търговския обект, количката за покупки, огледалата, рекламните послания в собствената радиочестота, които звучат постоянно, са друг способ да се предразположат клиентите за по-дълъг престой и повече покупки. Цялостната атмосфера в магазините предразполага сетивата на купувачите да се почувстват като на разходка – светлината подсилва начина, по който изглеждат стоките, огледалата създават усещане за изобилие, големите колички неслучайно са проектирани да се движат по-бавно, за да имат време потребителите да обходят с поглед всички стоки по пътя и в съзнанието им да влязат голям брой манипулативни послания с цел покупка,. Ароматът, който често се носи от топлите щандове и тези за хляб не се извежда навън и е така провокиращ сетивата.

Информацията, която се извлича от клиентските, дебитните и кредитни карти и касовите бонове е огромен информационен ресурс – служи както за статистически данни, така и за вътрефирмена политика и сформиране на нови търговски стратегии и трикове. Кои продукти се търсят най-много, как влияят промоциите, доколко са платежоспособни клиентите и т.н. Таргет групите и какво купуват, дори в кой час на деня, се изследват много добре.

Начинът, по който са позиционирани стоките си е цяла наука – тук методите са много, основните са: това, което е на нивото на очите, се купува най-много, разположените на куп стоки привличат клиентите, има определени горещи точки в магазините, оттам задължително минава клиентопотокът, пътеките в супер и хипермаркетите са позиционирани така, че да преведат минувачите през възможно повече на брой щендери и рафтове със стоки. Най-търсените продукти са в дъното на магазина. На ниския ред стоят любимите на децата шоколадови и захарни изделия. На нивото на възрастните стоят стоките, които трябва да бъдат продадени, но са малко по-скъпи. Евтиното е по-ниско и за да го види, клиентът трябва да се наведе, а не всеки иска да направи това усилие. Нова стратегия е да се съчетават различни стоки, които имат връзка помежду си. Например до прясната риба има лимони. До месото има подправки за мариноване и т.н.

Чувството за удовлетвореност е много важна цел за търговците, не по-малко значима от самата печалба. Излизате от магазина и сте щастливи, че сте направили страхотна покупка, хванали сте последния шанс, взели сте последната бройка, спестили сте пари. Ефектът от психологическите методи на убеждаване и въздействие е изпълнен. Имаме търговец, който е реализирал продажби, клиент, който е направил спонтанна покупка, но е доволен. На това се държат икономиката, маркетингът и търговията – от едната страна реализирана печалба, от другата – удовлетворена потребност и усещане за добра покупка. Щом изпитвате това чувство, значи ще се върнете в този магазин, което в дългосрочен план е по-важно от това, дали сте похарчили голяма, или скромна сума.

В чест на някои търговски вериги ще кажем, че някои от тях мислят за потребителя си и вълкът не е само черен. На пазарските колички на голяма козметична верига има лупа, с помощта на която да разгледате състава на намаления крем за ръце. В други вериги има каса за деца - на която няма сладкиши и дъвки. В други все още действа експресните каси за хора с малко продукти. Висенето на опашка на касата е още един последен шанс да си купите дъвки, запалка, влажни кърпички - още един разход, за който не сте влезли в магазина.

Съвети за пазаруване:

Никога не влизайте в супермаркет гладни, веднага ще бъдете привлечени от топлите витрини

Винаги подготвяйте списък и калявайте волята си да не го престъпвате

Ограничавайте времето за пазаруване - 30 минути със списък би трябвало да са достатъчни.

Събирайте брошурите със седмични промоции и планирайте в кой магазин какво ще пазарувате.

Най-добре е да избягвате големите вериги и да пазарувате директно от производители, от пазара или от хранителни кооперативи.

Трябва и да се замислим за нещо още по-реално от психологията на консуматорството. Търговията не е просто сектор от икономиката, тя е цяла наука. Средствата, които се влагат в проучвания, анализи на потребителското поведение, реклама, маркетинг, мониторинг и т.н., умело се калкулират към графа „фирмени разходи за маркетинг и реклама”. А, за да се стигне до печалба, приходите трябва да са повече от разходите. Всичко, което ни се продава, е с тези калкулирани разходи в цената. Не само, че си плащаме продукта, но и плащаме рекламните му кампании, надписите „безплатно”, „подарък”, „промоция” и целия път, за да се озове той в ръцете ни. Хубаво е да се замислим, дали в тази сметка, влиза и качеството на това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност.
Коментари
2017-01-07 #2
andri
"... това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност." -Във връзка с това -" Всяка стока струва толкова,колкото си готов да платиш за нея". Освен това нека не забравяме,че "безплатен обяд няма"
2017-01-03 #1
канна
Малка добавка към статията: често ми се случва в супермаркети от верига да попадна на стока, която Не е в промоция, а етикета от предишна такава да си стои до въпросната стока. Така че, един съвет от мен, ако не сте сигурни, че въпросната стока е в брошурата с промоции, не си мислете, че е в промоция! Някои по-честни търговци до промоционалната цена поставят и срока на промоция, което е похвално!
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Защо майките трябва да слушат единствено бебето и инстинкта си?
· Еднообразие във връзката или еднообразие в ежедневието?
· Наистина ли децата са невъзпитани, когато правят така?
· Самодостатъчните жени
· Ти си всичко това
· Работите вкъщи? А справяте ли се?
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Кои житейски умения е необходимо да развиваме у децата?
· Здравословен егоизъм или егоцентризъм?
· 19 август - Световен ден на фотографията
· Чрез вградени живи бактерии дреха спира миризмата от изпотяване
· 13 август - Международен ден на леворъките
Четвъртък
22
Август 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4

5
6
7
8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18

19
20
21
22
23
24
25

26
27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Хранителни добавки против пролетна умора
Повечето от нас я усещат - пролетната умора. Всеки по различен начин и в различна степен. Тези, които...
Погледни го от добрата му страна
Kолкото и невероятно да звучи, във всяка ситуация, дори и най-драматичната, неизменно има и по нещо положително....
Как се отразява зимата на нашата фигура
Обикновено през зимата качваме между 2 и 5 килограма над нормалното си тегло. Причината – обмяната на...
Минералната вода - употреба в определени граници
Много добре ни е известно, че човешкото тяло е около 70% вода, няма нужда да коментираме защо тази напитка...
Похапването на бързо - може ли да бъде здравословно?
Такава е съвременната действителност – свикнали сме да правим всичко набързо. Искаме или не похапването...
По пътя към целта - без извинения
Преследвате ли целите си или обичате да отлагате за времето, в което ще...имате повече време или пари,...
Котката – домашният лечител
Малка пухкава топчица, котката е не само само миловиден източник на радост, но и вещ лечител. Като благодарност...
Хипохондрията - или когато грижата за здравето е прекалена
Хипохондрията е заболяване, при което човек вярва, че е болен или по-точно, въобразява си, че има симптомите...
Храни, които да избягваме по време на бременност
Правилното хранене е жизненоважно за нашия организъм. Често намираме причина да забравяме това. По време...
Food revolution day 2018 в България - революцията в храненето продължава
Зад всяка революция стои едно просто желание - нещо трябва да се промени! Една година след първото издание...
Камъни и кристали. Как и дали наистина ни помагат?
Носили ли сте някога от онези магнитни гривни, за които се твърди, че поддържат кръвното ви налягане...
Шампионите на суровите ядки - I
"Ние сме това, което ядем. Колкото повече жива храна приемате, толкова по-живи ще бъдете“. Такъв беше...
Говорите ли си сами? Спокойно, не сте луди!
Ако си говорите сами, това не означава непременно, че сте луди. Всъщност дори обратното – скорошно изследване...
Коледните пости на едно момче: Какво да хапнем,ден 14
Започваме новата седмица от Коледните пости, ето ни в ден 14. В петък вечер бяхме на гости на свекъра,...
Сексизъм и сексуалната освободеност на жените - митове и двойни стандарти
Сексуалността е неделима част от всеки здрав психически и физически човек. Темата за сексуалната освободеност...
Пътища към интровертите
Днес сме убеждавани, че светът принадлежи на активните, пръскащи жизнерадост екстроверти. В тези интензивни...
Прекомерното окосмяване като тревожен симптом
Тъмните, твърди и на необичайни места косми, колкото и странно да звучи, съвсем не са безопасни за своята...
Рисковете от системното недоспиване
Някога, преди доста години, дядо ми казваше: „Сънят лекува!“ Бях малка, но се отнасях с недоверие към...
Малкото голямо хапче
Когато посягаме към противозачатъчното хапче всеки ден и решаваме проблема за безопасния секс, не се...
Скорбялата - енергия за тялото
Знаете какво е скорбяла, нали? Казано на прост език- добре познатото ни нишесте. И макар много от нас...
Празненство без последствия
Ако случайно инопланитяни посетят Земята в нощта на 25 или 31 декември, ще останат силно шокирани. Едва...
Джанките
Помните ли какво обичахте най много като малки по това време на годината? Безкрайните горещи дни, в които...
Вечната женска конкуренция
Свикнали сме да мислим за мъжете като за състезателния пол, но все повече съвременни изследвания обръщат...
Привързаното родителство - следвай родителския си инстинкт
Както много актуални тенденции в днешно време, привързаното родителство е уж нещо ново, но всъщност е...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook