Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Търговските трикове в супермаркета – наука и практика


Във века на глобализацията, във времето, когато всичко можем да имаме и всичко е на една ръка разстояние, на един клик с мишката, сякаш единственото условие е просто да сме платежоспособни. Затова постоянно сме атакувани, къде явно, къде - не толкова, от изкушаващите думи: „Промоция на деня”, „Две на цената на едно”, „Само сега, само при нас...”, „50% отстъпка”, „Бонус 200 мл” и още куп други търговски трикове. Като потребители, всички ние следва да знаем някои основни търговски способи, които оказват невероятно влияние на съзнателно или подсъзнателно ниво, на нашата психика на потребители.

Как действа търговската манипулация?

Преди всичко никога не забравяйте, че търговците/производителите и изобщо всеки, който се опитва да ви продаде нещо, работи с основна цел печалба. Дали ще успее да ви предостави необходимото качество, дали ще задоволи ваша потребност или ще създаде изкуствена такава, неговата цел е да реализира сделка за покупко-продажба. И всички ние сме доброволна "жертва" в този процес.

Колкото повече се развиват технологиите, респективно търговията, маркетингът и другите науки в голямата машина за правене на пари, наречена бизнес, толкова повече на потребителите им се втълпява едно и също. Те имат нужда точно от този продукт, цената е ексклузивна (само тук, само сега и само за тях), ползата от него ще е голяма, а потребностите и очакванията – напълно задоволени. Конкуренцията е убийствена, борбата за нови и лоялни клиенти е безмилостна, а способите за привличането им, са агресивни и многобройни.

Потребителската психология и психология на масите вече са основните науки в маркетинга и рекламата. Всички трикове на приложната психология се ползват от големите търговци. Ето някои основни търговски трикове, които се прилагат към потребителите, с цел повишаване продажбите:

Как точно ни манипулират супермаркетите

Правилният подбор на думи и обозначаването им по етикети, табели, рекламни носители и канали за реклама – „евтино, по-евтино, най-евтино, промоция, на половин цена, бонус, подарък, само днес, само сега, само тук, платете едно, вземете две, намаление, разпродажба, ликвидация, безплатно, до изчерпване на количеството”, са само част от арсенала на търговците. Колкото и елементарно да звучи, доказано е, че действа. Това са психологически атаки и дори и да не сте влезли с цел покупка точно на тези „промо артикули”, повярвайте, често си тръгвате точно с тях, че и с по-няколко бройки в повече.

Осветлението, музиката, температурата в търговския обект, количката за покупки, огледалата, рекламните послания в собствената радиочестота, които звучат постоянно, са друг способ да се предразположат клиентите за по-дълъг престой и повече покупки. Цялостната атмосфера в магазините предразполага сетивата на купувачите да се почувстват като на разходка – светлината подсилва начина, по който изглеждат стоките, огледалата създават усещане за изобилие, големите колички неслучайно са проектирани да се движат по-бавно, за да имат време потребителите да обходят с поглед всички стоки по пътя и в съзнанието им да влязат голям брой манипулативни послания с цел покупка,. Ароматът, който често се носи от топлите щандове и тези за хляб не се извежда навън и е така провокиращ сетивата.

Информацията, която се извлича от клиентските, дебитните и кредитни карти и касовите бонове е огромен информационен ресурс – служи както за статистически данни, така и за вътрефирмена политика и сформиране на нови търговски стратегии и трикове. Кои продукти се търсят най-много, как влияят промоциите, доколко са платежоспособни клиентите и т.н. Таргет групите и какво купуват, дори в кой час на деня, се изследват много добре.

Начинът, по който са позиционирани стоките си е цяла наука – тук методите са много, основните са: това, което е на нивото на очите, се купува най-много, разположените на куп стоки привличат клиентите, има определени горещи точки в магазините, оттам задължително минава клиентопотокът, пътеките в супер и хипермаркетите са позиционирани така, че да преведат минувачите през възможно повече на брой щендери и рафтове със стоки. Най-търсените продукти са в дъното на магазина. На ниския ред стоят любимите на децата шоколадови и захарни изделия. На нивото на възрастните стоят стоките, които трябва да бъдат продадени, но са малко по-скъпи. Евтиното е по-ниско и за да го види, клиентът трябва да се наведе, а не всеки иска да направи това усилие. Нова стратегия е да се съчетават различни стоки, които имат връзка помежду си. Например до прясната риба има лимони. До месото има подправки за мариноване и т.н.

Чувството за удовлетвореност е много важна цел за търговците, не по-малко значима от самата печалба. Излизате от магазина и сте щастливи, че сте направили страхотна покупка, хванали сте последния шанс, взели сте последната бройка, спестили сте пари. Ефектът от психологическите методи на убеждаване и въздействие е изпълнен. Имаме търговец, който е реализирал продажби, клиент, който е направил спонтанна покупка, но е доволен. На това се държат икономиката, маркетингът и търговията – от едната страна реализирана печалба, от другата – удовлетворена потребност и усещане за добра покупка. Щом изпитвате това чувство, значи ще се върнете в този магазин, което в дългосрочен план е по-важно от това, дали сте похарчили голяма, или скромна сума.

В чест на някои търговски вериги ще кажем, че някои от тях мислят за потребителя си и вълкът не е само черен. На пазарските колички на голяма козметична верига има лупа, с помощта на която да разгледате състава на намаления крем за ръце. В други вериги има каса за деца - на която няма сладкиши и дъвки. В други все още действа експресните каси за хора с малко продукти. Висенето на опашка на касата е още един последен шанс да си купите дъвки, запалка, влажни кърпички - още един разход, за който не сте влезли в магазина.

Съвети за пазаруване:

Никога не влизайте в супермаркет гладни, веднага ще бъдете привлечени от топлите витрини

Винаги подготвяйте списък и калявайте волята си да не го престъпвате

Ограничавайте времето за пазаруване - 30 минути със списък би трябвало да са достатъчни.

Събирайте брошурите със седмични промоции и планирайте в кой магазин какво ще пазарувате.

Най-добре е да избягвате големите вериги и да пазарувате директно от производители, от пазара или от хранителни кооперативи.

Трябва и да се замислим за нещо още по-реално от психологията на консуматорството. Търговията не е просто сектор от икономиката, тя е цяла наука. Средствата, които се влагат в проучвания, анализи на потребителското поведение, реклама, маркетинг, мониторинг и т.н., умело се калкулират към графа „фирмени разходи за маркетинг и реклама”. А, за да се стигне до печалба, приходите трябва да са повече от разходите. Всичко, което ни се продава, е с тези калкулирани разходи в цената. Не само, че си плащаме продукта, но и плащаме рекламните му кампании, надписите „безплатно”, „подарък”, „промоция” и целия път, за да се озове той в ръцете ни. Хубаво е да се замислим, дали в тази сметка, влиза и качеството на това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност.
Коментари
2017-01-07 #2
andri
"... това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност." -Във връзка с това -" Всяка стока струва толкова,колкото си готов да платиш за нея". Освен това нека не забравяме,че "безплатен обяд няма"
2017-01-03 #1
канна
Малка добавка към статията: често ми се случва в супермаркети от верига да попадна на стока, която Не е в промоция, а етикета от предишна такава да си стои до въпросната стока. Така че, един съвет от мен, ако не сте сигурни, че въпросната стока е в брошурата с промоции, не си мислете, че е в промоция! Някои по-честни търговци до промоционалната цена поставят и срока на промоция, което е похвално!
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Защо майките трябва да слушат единствено бебето и инстинкта си?
· Еднообразие във връзката или еднообразие в ежедневието?
· Наистина ли децата са невъзпитани, когато правят така?
· Циганското лято на живота ни
· Самодостатъчните жени
· Ти си всичко това
· Искате да започнете нещо ново? Създайте условия за това
· Състезателният дух, който ни прави нещастни
· Не усложнявайте неща, които може да са прости
· Известните червенокоски в изкуството
· Кои са най-популярните имена сред родените през 2019 г. бебета?
· Снежен лабиринт в Полша, като излязъл от приказките
Четвъртък
23
Януари 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5

6
7
8
9
10
11
12

13
14
15
16
17
18
19

20
21
22
23
24
25
26

27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Как алкохолът влияе върху килограмите?
Алкохолът често е спряган за един от най-големите врагове на тънката талия. Честно казано, няма причина,...
Зa уютна и щастлива зима
Ако трябва да бъдем честни, за повечето от нас студеното време не е любим сезон. За мен също, въпреки...
Хамамелис в помощ на кожата
Наричат хамамелиса "златното съкровище на билките". Името в превод означава „заедно с плода”, което название...
Ползите от тренировките в студено време
За повечето хора зимата е неактивен сезон или ако държат да запазят форма, предпочитат да трвнират на...
Най-трудната борба
Животът е низ от усилия, справяне с предизвикателства или крушения. Най-трудната борба обаче не се води...
Разходка по време на сън
Когато стане дума за сомнамбулизъм първото, което се сещам, е един френски комедиен филм - „Бонифас...
Децата - учители по емоционално здраве
Вероятно всяка майка не веднъж се е удивлявала на уникалната способност на детето си да смени истеричен...
Врастнал нокът - можем ли да подобрим състоянието?
Врастналият нокът е истинско мъчение, което може да продължи с месеци, а ако не се лекува навреме, да...
Коледните пости на едно момче: Какво да хапнем,ден 25
Ден 25 от Коледните пости. Вчера направих Супа от червена леща с мароканската подправка Рас ел ханут,...
Уморените крака
Изящните пантофки, с които излизате сутрин за работа до вечерта се превръщат в „испанско ботушче” (средновековен...
Как да предпазим очите си от влиянието на смартфоните?
Ако и вие сте сред хората, които проверяват смартфона си постоянно, шансовете очите ви да пострадат...
Да преодолеем стреса с творчество
Думичката "стрес" е навсякъде. В наши дни всеки втори обяснява колко е напрегнат и стресиран. Все по-често...
Антиоксидантите – гардовете на нашия организъм
Знаем, че кислородът е основна предпоставка за живот и че участва активно в много от биохимичните процеси....
Грахът - диетичен, достъпен, полезен
Грахът (Pisum Sativum) е изявен представител на семейство Бобови и е добре позната храна в целия свят....
Хламидията - коварство и любов - I
В миналото непредпазливите любовници често запазвали незабравим спомен от бурната нощ – зараза със сифилис...
Исоп против кашлица и възпаления
Латинското му наименование е Hyssopus officinalis и представлява полу храст от семейство Устноцветни....
Калолечение за здраве и дълголетие - II
Какво трябва да знаем още за калолечението: То се назначава по лекарска преценка. Предписаният курс...
Рибата в детското меню
Рибата е един от основните източници на аминокиселини за човешкия организъм. Нейното месо е нежно и крехко,...
Слънчогледовите семки са достъпни, вкусни, много полезни
Печеният слънчоглед е най-популярната семка у нас. Започнеш ли веднъж, няма отърване, докато не приключиш...
Смелостта и свободата да си поплачеш
Ние, жените, сме сочени като по-чувствителната половина на човечеството, която често си поплаква с повод...
Чисто пране без препарати – възможно ли е?
Отдавна изборът на перилен препарат не е сведен само до това, кой прах ще отстрани напълно петната и...
Винаги ще съм тук за теб...
Емили Макдауъл (Emily McDowell) е артист и жена, преборила се с рака. Посланията в нейните "Емпатични...
Апендицитът – още една съвремeнна болест
Днес всички вярваме, че благодарение на развитите технологии и съвременната медицина ние сме много по-здрави...
Коледните пости на едно момче: Какво да хапнем,ден 35
Коледни пости ден 35. Миналия петък, както ви споделих, се наложи да опитам разни недотам постни неща...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook