Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Търговските трикове в супермаркета – наука и практика


Във века на глобализацията, във времето, когато всичко можем да имаме и всичко е на една ръка разстояние, на един клик с мишката, сякаш единственото условие е просто да сме платежоспособни. Затова постоянно сме атакувани, къде явно, къде - не толкова, от изкушаващите думи: „Промоция на деня”, „Две на цената на едно”, „Само сега, само при нас...”, „50% отстъпка”, „Бонус 200 мл” и още куп други търговски трикове. Като потребители, всички ние следва да знаем някои основни търговски способи, които оказват невероятно влияние на съзнателно или подсъзнателно ниво, на нашата психика на потребители.

Как действа търговската манипулация?

Преди всичко никога не забравяйте, че търговците/производителите и изобщо всеки, който се опитва да ви продаде нещо, работи с основна цел печалба. Дали ще успее да ви предостави необходимото качество, дали ще задоволи ваша потребност или ще създаде изкуствена такава, неговата цел е да реализира сделка за покупко-продажба. И всички ние сме доброволна "жертва" в този процес.

Колкото повече се развиват технологиите, респективно търговията, маркетингът и другите науки в голямата машина за правене на пари, наречена бизнес, толкова повече на потребителите им се втълпява едно и също. Те имат нужда точно от този продукт, цената е ексклузивна (само тук, само сега и само за тях), ползата от него ще е голяма, а потребностите и очакванията – напълно задоволени. Конкуренцията е убийствена, борбата за нови и лоялни клиенти е безмилостна, а способите за привличането им, са агресивни и многобройни.

Потребителската психология и психология на масите вече са основните науки в маркетинга и рекламата. Всички трикове на приложната психология се ползват от големите търговци. Ето някои основни търговски трикове, които се прилагат към потребителите, с цел повишаване продажбите:

Как точно ни манипулират супермаркетите

Правилният подбор на думи и обозначаването им по етикети, табели, рекламни носители и канали за реклама – „евтино, по-евтино, най-евтино, промоция, на половин цена, бонус, подарък, само днес, само сега, само тук, платете едно, вземете две, намаление, разпродажба, ликвидация, безплатно, до изчерпване на количеството”, са само част от арсенала на търговците. Колкото и елементарно да звучи, доказано е, че действа. Това са психологически атаки и дори и да не сте влезли с цел покупка точно на тези „промо артикули”, повярвайте, често си тръгвате точно с тях, че и с по-няколко бройки в повече.

Осветлението, музиката, температурата в търговския обект, количката за покупки, огледалата, рекламните послания в собствената радиочестота, които звучат постоянно, са друг способ да се предразположат клиентите за по-дълъг престой и повече покупки. Цялостната атмосфера в магазините предразполага сетивата на купувачите да се почувстват като на разходка – светлината подсилва начина, по който изглеждат стоките, огледалата създават усещане за изобилие, големите колички неслучайно са проектирани да се движат по-бавно, за да имат време потребителите да обходят с поглед всички стоки по пътя и в съзнанието им да влязат голям брой манипулативни послания с цел покупка,. Ароматът, който често се носи от топлите щандове и тези за хляб не се извежда навън и е така провокиращ сетивата.

Информацията, която се извлича от клиентските, дебитните и кредитни карти и касовите бонове е огромен информационен ресурс – служи както за статистически данни, така и за вътрефирмена политика и сформиране на нови търговски стратегии и трикове. Кои продукти се търсят най-много, как влияят промоциите, доколко са платежоспособни клиентите и т.н. Таргет групите и какво купуват, дори в кой час на деня, се изследват много добре.

Начинът, по който са позиционирани стоките си е цяла наука – тук методите са много, основните са: това, което е на нивото на очите, се купува най-много, разположените на куп стоки привличат клиентите, има определени горещи точки в магазините, оттам задължително минава клиентопотокът, пътеките в супер и хипермаркетите са позиционирани така, че да преведат минувачите през възможно повече на брой щендери и рафтове със стоки. Най-търсените продукти са в дъното на магазина. На ниския ред стоят любимите на децата шоколадови и захарни изделия. На нивото на възрастните стоят стоките, които трябва да бъдат продадени, но са малко по-скъпи. Евтиното е по-ниско и за да го види, клиентът трябва да се наведе, а не всеки иска да направи това усилие. Нова стратегия е да се съчетават различни стоки, които имат връзка помежду си. Например до прясната риба има лимони. До месото има подправки за мариноване и т.н.

Чувството за удовлетвореност е много важна цел за търговците, не по-малко значима от самата печалба. Излизате от магазина и сте щастливи, че сте направили страхотна покупка, хванали сте последния шанс, взели сте последната бройка, спестили сте пари. Ефектът от психологическите методи на убеждаване и въздействие е изпълнен. Имаме търговец, който е реализирал продажби, клиент, който е направил спонтанна покупка, но е доволен. На това се държат икономиката, маркетингът и търговията – от едната страна реализирана печалба, от другата – удовлетворена потребност и усещане за добра покупка. Щом изпитвате това чувство, значи ще се върнете в този магазин, което в дългосрочен план е по-важно от това, дали сте похарчили голяма, или скромна сума.

В чест на някои търговски вериги ще кажем, че някои от тях мислят за потребителя си и вълкът не е само черен. На пазарските колички на голяма козметична верига има лупа, с помощта на която да разгледате състава на намаления крем за ръце. В други вериги има каса за деца - на която няма сладкиши и дъвки. В други все още действа експресните каси за хора с малко продукти. Висенето на опашка на касата е още един последен шанс да си купите дъвки, запалка, влажни кърпички - още един разход, за който не сте влезли в магазина.

Съвети за пазаруване:

Никога не влизайте в супермаркет гладни, веднага ще бъдете привлечени от топлите витрини

Винаги подготвяйте списък и калявайте волята си да не го престъпвате

Ограничавайте времето за пазаруване - 30 минути със списък би трябвало да са достатъчни.

Събирайте брошурите със седмични промоции и планирайте в кой магазин какво ще пазарувате.

Най-добре е да избягвате големите вериги и да пазарувате директно от производители, от пазара или от хранителни кооперативи.

Трябва и да се замислим за нещо още по-реално от психологията на консуматорството. Търговията не е просто сектор от икономиката, тя е цяла наука. Средствата, които се влагат в проучвания, анализи на потребителското поведение, реклама, маркетинг, мониторинг и т.н., умело се калкулират към графа „фирмени разходи за маркетинг и реклама”. А, за да се стигне до печалба, приходите трябва да са повече от разходите. Всичко, което ни се продава, е с тези калкулирани разходи в цената. Не само, че си плащаме продукта, но и плащаме рекламните му кампании, надписите „безплатно”, „подарък”, „промоция” и целия път, за да се озове той в ръцете ни. Хубаво е да се замислим, дали в тази сметка, влиза и качеството на това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност.
Коментари
2017-01-07 #2
andri
"... това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност." -Във връзка с това -" Всяка стока струва толкова,колкото си готов да платиш за нея". Освен това нека не забравяме,че "безплатен обяд няма"
2017-01-03 #1
канна
Малка добавка към статията: често ми се случва в супермаркети от верига да попадна на стока, която Не е в промоция, а етикета от предишна такава да си стои до въпросната стока. Така че, един съвет от мен, ако не сте сигурни, че въпросната стока е в брошурата с промоции, не си мислете, че е в промоция! Някои по-честни търговци до промоционалната цена поставят и срока на промоция, което е похвално!
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Еднообразие във връзката или еднообразие в ежедневието?
· Наистина ли децата са невъзпитани, когато правят така?
· Американската педиатрична асоциация не препоръчва плодови сокове за деца под 1 г.
· Видео за вдъхновение: Силно послание към днешните жени
· Новата рекламна кампания на "Келвин Клайн" - комфорт в женствеността
· Как жените се отдалечаваме от себе си?
· Интровертните родители и предизвикателствата на модерното възпитание
· В сезона на подаръците подарете нещо и на себе си
· Ядосвате ли се често? Вижте как да намалите гнева в живота си
· Най-търсеното в Гугъл през 2017 г. с посланието "Как да продължим напред?"
· 12 декември - Св. Спиридон, покровител на занаятите и занаятчиите
· Тангото в киното - 6 велики кино сцени
Неделя
17
Декември 2017
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3

4
5
6
7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17

18
19
20
21
22
23
24

25
26
27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Касисът събира най-много витамини на едно място
Касисът, познат още като „черно френско грозде”, е сред растенията, за чиито ползи тепърва ще се говори....
Дребните неща
„Животът скрит е в дребните неща…” Животът е поредица от цели, проблеми, задачи и препятствия. За...
Ползата от ферментиралите храни - I
По традиция, през есента се сещаме за зимнината и туршиите. Някои от нас ги отричат изобщо като полезни,...
Как да предпазим очите си от влиянието на смартфоните?
Ако и вие сте сред хората, които проверяват смартфона си постоянно, шансовете очите ви да пострадат...
10- те първи приятели на сърцето
Сърцето няма почивка. И безспорно то е органът, за който трябва да се грижим най много и то от все по-ранна...
Здраве без химия: лайка против конюнктивит при деца
Който е имал конюнктивит, знае много добре, колко е неприятно това заболяване. Сърбеж, сълзене, зачервяване...
Биопродуктите – лукс или разумна инвестиция в здравето I
Наричат ги различно – „органик” в Англия и САЩ, „био” в Швейцария, „екологични” в Германия, независимо...
Най-силните женски страхове, свързани със старостта - I
Вече усещате, че животът не е пред вас или с други думи, започнали сте да остарявате. Известно е, че...
Фитнес под прикритие
В днешно време на много от нас се налага да прекарваме часове пред компютрите и да упражняваме най-вече...
Искате да контролирате всичко? Спрете още днес
Мислили ли сте си някога, че без вашата намеса всичко на работа ще се срине, че децата ще останат гладни...
Когато емпатията се превърне в проблем
Днес терминът "емпатия" е много популярен и се въвлича в какви ли не контексти. Като цяло се утвърждава,...
Скорбялата - енергия за тялото
Знаете какво е скорбяла, нали? Казано на прост език- добре познатото ни нишесте. И макар много от нас...
Възстановяване след празниците
Как е след празниците? Казано накратко – неприятно. Защо? Отговори колкото щеш. Всяко превключване на...
Аромат на крака - II
Хиперхидроза и бромхидроза Зад тези медицински термини се крият нарушения в потоотделянето, които...
Тялото - мъдър съветник в емоциите - II
Как да тълкуваме знаците, които тялото ни дава, и да вникнем в същинските си емоции? Безпокойството,...
Екзотично, полезно и непознато
Убедена съм, че всяка от нас има такива моменти, в които и се хапва нещо, но не знае какво точно. Има...
Простичката наслада от мига
Само от времето не можем да избягаме. То е онова, което постоянно ни напомня за себе си. Имаме го, нямаме...
Никога не се извинявайте за тези 5 неща
Животът ни е пълен с вина. В нас са заложени толкова много очаквания, обществените норми ни налагат толкова...
Прасковата - мъхестият отличник
Прасковата е сред едни най-разпространените овощни видове у нас. Дръвчето принадлежи към семейство Розоцветни...
Червената леща - повече желязо за малки и големи
Лещата е едно от най-старите култивирани бобови растения изобщо. Тя е била източник на ценни протеини...
Лечебните вани
Вземате вана, за да се отпуснете след дългия натоварен ден. Но водата не само успокоява, тя е способна...
Децата и слънцето
Децата обичат да тичат и играят на слънце. Ако сте се опитвали да ги задържите за по-дълго на сянка или...
Как алкохолът влияе върху килограмите?
Алкохолът често е спряган за един от най-големите врагове на тънката талия. Честно казано, няма причина,...
Йогата влезе в списъка за културно и природно наследство на ЮНЕСКО
Йогата – практиката за духа и тялото, отдавна популярна в цял свят, влезе в списъка на ЮНЕСКО за световно...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook