Н 
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Shop.Hera.bg
Регистрация       e-mail:       парола:      

Търговските трикове в супермаркета – наука и практика


Във века на глобализацията, във времето, когато всичко можем да имаме и всичко е на една ръка разстояние, на един клик с мишката, сякаш единственото условие е просто да сме платежоспособни. Затова постоянно сме атакувани, къде явно, къде - не толкова, от изкушаващите думи: „Промоция на деня”, „Две на цената на едно”, „Само сега, само при нас...”, „50% отстъпка”, „Бонус 200 мл” и още куп други търговски трикове. Като потребители, всички ние следва да знаем някои основни търговски способи, които оказват невероятно влияние на съзнателно или подсъзнателно ниво, на нашата психика на потребители.

Как действа търговската манипулация?

Преди всичко никога не забравяйте, че търговците/производителите и изобщо всеки, който се опитва да ви продаде нещо, работи с основна цел печалба. Дали ще успее да ви предостави необходимото качество, дали ще задоволи ваша потребност или ще създаде изкуствена такава, неговата цел е да реализира сделка за покупко-продажба. И всички ние сме доброволна "жертва" в този процес.

Колкото повече се развиват технологиите, респективно търговията, маркетингът и другите науки в голямата машина за правене на пари, наречена бизнес, толкова повече на потребителите им се втълпява едно и също. Те имат нужда точно от този продукт, цената е ексклузивна (само тук, само сега и само за тях), ползата от него ще е голяма, а потребностите и очакванията – напълно задоволени. Конкуренцията е убийствена, борбата за нови и лоялни клиенти е безмилостна, а способите за привличането им, са агресивни и многобройни.

Потребителската психология и психология на масите вече са основните науки в маркетинга и рекламата. Всички трикове на приложната психология се ползват от големите търговци. Ето някои основни търговски трикове, които се прилагат към потребителите, с цел повишаване продажбите:

Как точно ни манипулират супермаркетите

Правилният подбор на думи и обозначаването им по етикети, табели, рекламни носители и канали за реклама – „евтино, по-евтино, най-евтино, промоция, на половин цена, бонус, подарък, само днес, само сега, само тук, платете едно, вземете две, намаление, разпродажба, ликвидация, безплатно, до изчерпване на количеството”, са само част от арсенала на търговците. Колкото и елементарно да звучи, доказано е, че действа. Това са психологически атаки и дори и да не сте влезли с цел покупка точно на тези „промо артикули”, повярвайте, често си тръгвате точно с тях, че и с по-няколко бройки в повече.

Осветлението, музиката, температурата в търговския обект, количката за покупки, огледалата, рекламните послания в собствената радиочестота, които звучат постоянно, са друг способ да се предразположат клиентите за по-дълъг престой и повече покупки. Цялостната атмосфера в магазините предразполага сетивата на купувачите да се почувстват като на разходка – светлината подсилва начина, по който изглеждат стоките, огледалата създават усещане за изобилие, големите колички неслучайно са проектирани да се движат по-бавно, за да имат време потребителите да обходят с поглед всички стоки по пътя и в съзнанието им да влязат голям брой манипулативни послания с цел покупка,. Ароматът, който често се носи от топлите щандове и тези за хляб не се извежда навън и е така провокиращ сетивата.

Информацията, която се извлича от клиентските, дебитните и кредитни карти и касовите бонове е огромен информационен ресурс – служи както за статистически данни, така и за вътрефирмена политика и сформиране на нови търговски стратегии и трикове. Кои продукти се търсят най-много, как влияят промоциите, доколко са платежоспособни клиентите и т.н. Таргет групите и какво купуват, дори в кой час на деня, се изследват много добре.

Начинът, по който са позиционирани стоките си е цяла наука – тук методите са много, основните са: това, което е на нивото на очите, се купува най-много, разположените на куп стоки привличат клиентите, има определени горещи точки в магазините, оттам задължително минава клиентопотокът, пътеките в супер и хипермаркетите са позиционирани така, че да преведат минувачите през възможно повече на брой щендери и рафтове със стоки. Най-търсените продукти са в дъното на магазина. На ниския ред стоят любимите на децата шоколадови и захарни изделия. На нивото на възрастните стоят стоките, които трябва да бъдат продадени, но са малко по-скъпи. Евтиното е по-ниско и за да го види, клиентът трябва да се наведе, а не всеки иска да направи това усилие. Нова стратегия е да се съчетават различни стоки, които имат връзка помежду си. Например до прясната риба има лимони. До месото има подправки за мариноване и т.н.

Чувството за удовлетвореност е много важна цел за търговците, не по-малко значима от самата печалба. Излизате от магазина и сте щастливи, че сте направили страхотна покупка, хванали сте последния шанс, взели сте последната бройка, спестили сте пари. Ефектът от психологическите методи на убеждаване и въздействие е изпълнен. Имаме търговец, който е реализирал продажби, клиент, който е направил спонтанна покупка, но е доволен. На това се държат икономиката, маркетингът и търговията – от едната страна реализирана печалба, от другата – удовлетворена потребност и усещане за добра покупка. Щом изпитвате това чувство, значи ще се върнете в този магазин, което в дългосрочен план е по-важно от това, дали сте похарчили голяма, или скромна сума.

В чест на някои търговски вериги ще кажем, че някои от тях мислят за потребителя си и вълкът не е само черен. На пазарските колички на голяма козметична верига има лупа, с помощта на която да разгледате състава на намаления крем за ръце. В други вериги има каса за деца - на която няма сладкиши и дъвки. В други все още действа експресните каси за хора с малко продукти. Висенето на опашка на касата е още един последен шанс да си купите дъвки, запалка, влажни кърпички - още един разход, за който не сте влезли в магазина.

Съвети за пазаруване:

Никога не влизайте в супермаркет гладни, веднага ще бъдете привлечени от топлите витрини

Винаги подготвяйте списък и калявайте волята си да не го престъпвате

Ограничавайте времето за пазаруване - 30 минути със списък би трябвало да са достатъчни.

Събирайте брошурите със седмични промоции и планирайте в кой магазин какво ще пазарувате.

Най-добре е да избягвате големите вериги и да пазарувате директно от производители, от пазара или от хранителни кооперативи.

Трябва и да се замислим за нещо още по-реално от психологията на консуматорството. Търговията не е просто сектор от икономиката, тя е цяла наука. Средствата, които се влагат в проучвания, анализи на потребителското поведение, реклама, маркетинг, мониторинг и т.н., умело се калкулират към графа „фирмени разходи за маркетинг и реклама”. А, за да се стигне до печалба, приходите трябва да са повече от разходите. Всичко, което ни се продава, е с тези калкулирани разходи в цената. Не само, че си плащаме продукта, но и плащаме рекламните му кампании, надписите „безплатно”, „подарък”, „промоция” и целия път, за да се озове той в ръцете ни. Хубаво е да се замислим, дали в тази сметка, влиза и качеството на това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност.
Коментари
2017-01-07 #2
andri
"... това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност." -Във връзка с това -" Всяка стока струва толкова,колкото си готов да платиш за нея". Освен това нека не забравяме,че "безплатен обяд няма"
2017-01-03 #1
канна
Малка добавка към статията: често ми се случва в супермаркети от верига да попадна на стока, която Не е в промоция, а етикета от предишна такава да си стои до въпросната стока. Така че, един съвет от мен, ако не сте сигурни, че въпросната стока е в брошурата с промоции, не си мислете, че е в промоция! Някои по-честни търговци до промоционалната цена поставят и срока на промоция, което е похвално!
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· "От 1 януари ще..."
· За женското приятелство....с любов!
· Малкото дете и тати - връзка от самото начало
· Предлагайте на момчетата и момичетата алтернативи
· В нашата връзка важните сме само ние
· Как да отстояваме себе си по-ясно?
· Има много начини да бъдем родители, дори и да нямаме свои деца
· Качествата на зрелия човек и води ли съзряването до щастие?
· Житото - в самите корени на живота
· Какво мислят децата за любовта...вече в 4-ти клас
· "Френският парадокс" - убедителни причини да се влюбим в червеното вино
· Победителите от детския конкурс за фотография на "National geographic"
Вторник
28
Февруари 2017
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5

6
7
8
9
10
11
12

13
14
15
16
17
18
19

20
21
22
23
24
25
26

27
28
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Защо още да обичаме ореха?
Орехите са любима ядка на много хора, като са характерни за нашия климатичен пояс и съдържат полезни...
Антиоксидантите – гардовете на нашия организъм
Знаем, че кислородът е основна предпоставка за живот и че участва активно в много от биохимичните процеси....
Синьото сирене - изтънчена наслада за ценители на нетрадиционни вкусове
Синьото сирене е специфичен деликатесен вид сирене с висока хранителна стойност и висока масленост. Представлява...
Маслото от чаено дърво – естественият антибиотик
Често сме склонни да подценяване природните средства за лечение, особено когато става въпрос за бактериални...
Бременност на квадрат - I
Закъсняваща менструация, тест, две чертички. Всичко е ясно – вече сте бременна. Преглед от гинеколог,...
Зимно презареждане
С настъпването на последния месец от годината идва и времето, когато много хора се отдават на равносметка,...
Антиоксидантите – шепа несинтетично здраве!
Списания, телевизия, радио ни заливат ежедневно с реклами за фармацевтични лекарства. "Излекувай болката",...
Как едно куче спаси живота на дете, болно от диабет
Героите на тази история са Люк и Джедай, но не става дума за "Междузвездни войни". Макар в нощта на 8...
Научете детето си на ... щастие
Трудно е да се даде определение за щастие. Може би, защото всеки открива своето или защото го търсим...
СПИН - страшната истина - I
До болка позната тема. И наистина много болезнена. Но няма как на този ден да я пропуснем. Или да затворим...
Колко вредни са трансмазнините и как да ги разпознаваме на етикетите
Мазнините се съдържат в почти всяка храна, която консумираме. Често пъти ние ги слагаме в графа „вредни“,...
В помощ на родителите: "Ученикът ми не иска да се храни здравословно!"
Децата трябва да се хранят здравословно, спор няма по този въпрос. Изумителното е, че днес знаем повече...
Следите остават 
Всеки се опитва да остави следа след себе си. Колкото и тривиално да звучи. Често си мислим, че за да...
Хем лимон, хем дюля - що е то?
Наричат този храст "японска дюля", но е известен като "планински лимон". Прилича малко и на двете. Родината...
Храненето и холестеролът
От толкова отдавна медиците и диетолозите спорят около холестерола, че дори споменаването на самата дума,...
Остеопороза или липса на опора
Както всички знаем, остеопороза е болест, при която се наблюдава намалена костна маса и нарушена микроструктура...
Бахова терапия - от растенията с любов
Терапията на д-р Едуард Бах е една от алтернативните методи на лечение, които добиват все по- голяма...
Живот под контрола на хормоните - II
Безсънието Както е известно, жените, които очакват дете се радват на здрав и продължителен сън. Това...
Наесен с песен - или отново на работа
Много хора имат нужда от отпуск след отпуската. Не става въпрос за капризи и глезене, а за естествена...
"От 1 януари ще..."
Типично за края на годината е следното поведение: обръщаме се поглед назад и констатираме, че някои лоши...
Страхът от старостта
Всяка епоха има своите страхове. Древните хора тръпнели от зловещите гръмотевици вярвайки, че божествата...
Какво да похапваме пред телевизора
Най- добре – нищо. Не, сериозно! След вечеря сме достатъчно сити, че да продължаваме да ядем. Освен тежестта...
По пътя на мечтите - свобода и финансова нестабилност
След дълги години финансова стабилност и без желание и време да следвам мечтите си, стъпих на пътя на...
Младостта е в излъчването, а то идва отвътре
В търсенето си да запазят младостта, жените най-често прибягват до козметични продукти и процедури, но...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg - beta версия. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook