Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Етикет на телефонния разговор


Как да извлечем всички ползи от задочното общуване


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Този неизменен в последните години аксесоар - телефонът, се е превърнал в необходимост за съвременния човек. Сближаването на компютъра с телефона превърна малката слушалка в още по-незаменима вещ, а общуването чрез мобилните технологии често е началото или дори единственият начин за комуникация. От друга страна, голяма част от информацията се предава между хората и чрез езика на тялото, т.е в общуване на живо. Доказано е, че невербалното общуване помага за разбирането на това, което другия иска да каже. Но когато говорим по телефона, ние не виждаме събеседника си, как тогава да сме сигурни, че сме се разбрали правилно?

В бизнес средите съществува определен етикет на комуникация що се отнася до телефонните разговори. Тези, писани или не, правила могат да ни помогнат и в личния живот както и във всички случаи когато се налага да се „продадем” добре или искаме да сме сигурни, че сме изпратили правилните сигнали на другия човек когато сме на телефона. Често правилата идват от добрата култура, но има и конкретни хитринки, които е добре да знаем.

Да вдигна или не? Започваме с позвъняването и отговора на телефона. Според бизнес етиката, ако вие сте този, който се обажда – изчаквате три до пет позвънявания и затваряте. Изчаквайки по-дълго, рискувате да навлезете прекалено рязко в пространството на другия и да досадите, без и дума да сте казали. В случай, че не ви отговорят, може да изпратите текстово съобщение с кратко пояснение с каква цел очаквате да ви върнат обаждането. Ако на вас се обаждат – помислете дали можете да говорите, не случайно „червената слушалка” означава „зает сигнал” – ако сте заети, по-добре не вдигайте. Ако натиснете червена слушалка, знакът е недвусмислен: "не безпокой, много съм зает". Много по-разбираемо е за другия човек да не вдигнете, отколкото да ви чуе да крещите или шепнете в телефона колко сте заети и как не можете да говорите точно сега.

Поздрав. Има различни начини да отговорите на обаждането. Ако е бизнес линия или използвате телефона си главно по работа, е добре да кажете името си ли името на фирмата с вдигането на слушалката. Фразите: "Добър ден/утро/вечер", "Здравейте", "Привет" също са задължителни. Усмивката е нещо, което психолозите твърдят, че се усеща дори и през апарата. Да говорим с изправен гръб или докато се разхождаме из стаята, също помага за ведрото настроение по време на разговора, но ако изкачвате стълби - спрете на едно място, докато говорите. Никой не иска да слуша как са задъхвате. Запомнете, че с поздрава се задава цялостното усещане за общуването, емоционалния заряд, ако не успеете да вдигнете в приповдигнато настроение, по-добре изчакайте и върнете обаждането когато сте по-позитивни и усмихнати.

Въведение в темата. Тъй като другият човек не може да придобие впечатление за вас по друг начин освен чрез гласа ви, по време на телефонния разговор, и то още в началото, е добре да сте сигурни, че сте се представили добре и това, за което ще говорите. С едно или две изречения въведете слушателя в темата на разговора като целта ви е да сте сигурни, че човека отсреща знае кой го търси. Ако вие сте този, който отговаря на обаждането, преди да продължите разговора, уверете се, че сте наясно с това кой се обажда и защо. В случай, че пропуснете тази стъпка, може да настане объркване и да мислите, че говорите с някой, а всъщност да говорите с някой друг със същото име например.

По същество. Ако вие сте този, който звъни, убедете се предварително, че сте наясно с целта на обаждането и можете да я предадете
с три – четири изречения. Повечето хора използват телефона си често и не обичат дългите и описателни въведения, затова кратко и ясно насочете разговора „по същество”. В повечето случаи използваме телефона за уговорка на срещи на живо или някакви уточнения, които не могат да чакат. Ако това е целта на обаждането е най-добре да имаме подготвени два варианта за дата и час на срещата. Въпроси като „Кога ще ви е удобно?” – може да отложат нещата още време. Докато например „В четвъртък в 3 ч. или в петък в 10 ч. ще ви бъде удобно да се видим?” дава една ясна рамка за времето на срещата и може да се премине по-бързо на следващия етап. Не губете времето на човека отсреща.

Какво да изпуснем в разговора и с каква цел. В случай, че имаме бизнес среща или сериозен личен разговор, т.е. темата е обстоятелствена, сложна и важна, да обясняваме подробности по телефона е почти безсмислено. Когато става дума за важни дела, не ги обсъждаме по телефона. Но това не пречи да кажете няколко думи за бъдещата среща – „Ще се видим да обсъдим предположението ти от миналата седмица.” е много по-добър вариант от „Има две-три неща, които не ми допадат в предложението ти, но ще ти ги кажа като се видим.” Леките намеци за това какво ще се случва на живата среща е много важно да бъдат тактично и позитивно „изтървани” между другото. Ако не искате да видите буря от емоции насреща си, по-добре се въздържайте от загатването с негативен контекст и наблегнете на консенсуса и намирането на решения. „Хайде утре като се видим, ще се разберем за темата на събранието.” – е пример за позитивен и отворен край на разговора, който на подсъзнателно ниво въздейства както на вас самите, така и на другия човек, давайки сигнали, че ще се стигне до разбирателство.

Преди да затворим. Поздравите в края на телефонното общуване са толкова важни колкото и в началото. Всеки обича да чува думи като „Приятен/Спорен/Успешен ден/седмица/уикенд!” - те наистина буквално могат да променят деня на някой, особено казани с усмивка и с приповдигнат тон. За да оставим положително впечатление в другия, трябва да сме такива докато говорим с него по телефона. В личната сфера сбогуването по телефона може да е съвсем индивидуално, но пак е задължително. В бизнеса често края на разговора е свързан с благодарност, като това е един от начините да се запази положителното усещане в клиента. „Благодаря за обаждането и хубав ден!” или „Благодаря ви, че направихте поръчката си при нас, обадете ни се ако имате въпроси.” Без значение дали вие сте се обадили или вие сте отговорили на позвъняване, изразите на благодарност предразполагат другия човек и оставят добро впечатление за вас самия, така, че не се колебайте да ги използвате.

Общуването се случва на толкова различни нива – на живо, писмено, по телефона, чрез картинки, чрез кратки текстове и емотикони, информацията, която постъпва от външния свят става все повече и е лесно да останем неразбрани. Затова когато използваме телефона като посредник, е добре да говорим осъзнато и да си даваме сметка за ефекта от думите ни върху човека отсреща. Тъй като ние не виждаме нито погледа, нито усмивката, нито обстановката, е много важно освен да помислим за това, което казваме – да чуем какво има да сподели и другия. Слушането винаги е било част от един добър разговор.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· С какво още да поднесем виното?
· Правила на модерния (и не само) етикет
· Пенливо вино според етикета - как да отворим, налеем и поднесем пенливи вина?
· Как да не осъждаме, а да даваме градивно мнението си
· Колко е важно самоуважението на работното място?
· Как да се харесаме на околните - II
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Повече увереност в епохата на социалните мрежи
· Колкото различни са хората, толкова различни са и начините за изразяване на любовта
· Даването и получаването като големи житейски уроци
Вторник
31
Март 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
За жените, мерките и стереотипите
"Виж колко й е къса полата, търси си го...като ходи така по улиците", "Деколтето й е до пъпа, така е...
Бракът като решение на проблемите или създаване на нови
Класика е да се смята, че в наше време човек се жени по любов. Или поне сме убедени, че така трябва да...
Да опазим момичетата от ранна сексуализация
Съзряването на децата започва все по-рано. Пубертетът се измества все по-напред - с няколко месеца от...
Свети Валентин – какво да подарим?
Свети Валентин е ден, който позволява цветята да бъдат изпратени от таен обожател, картичките да казват...
Чуваме ли се какво говорим?
Може би някои прочитайки това заглавие биха си казали: „Че как да не се чувам, да не съм глух/а?”. В...
Защо си вдигаме скандали - II
Как да избягваме тези ситуации? Научете се да предвиждате задаващия се скандал. Дори и най-заплетеният...
Изневяра ли е флиртът?
Този въпрос си задават родените флиртаджии, но ще повече онези, на които това рядко се случва и е гарнирано...
Болката от миналото, щастието в бъдещето
Това заглавие е само илюзия на едни почти поетично звучащи думи. Имаш ли търпение да ги прочетеш? Ние...
Еуфорията на влюбването
Влюбването е почти мистично изживяване. То ни покорява изведнъж, възражда сетива ни и преобръща целия...
Домашният любимец и новия член на семейството
Само до вчера любвеобилния пес или гальовното коте са били със статут на разглезено дете във вашето семейство....
Кое е секси у един мъж?
Постоянно попадам в интернет на снимки със секси мъже, с и без дами с рошави коси до тях, вплели с тях...
В очакване на 8-ми март - с какво да изненадаме жената до себе си
В океана от предложения за подаръци по празници като 8-ми Март, изборът на правилния, си е цяло предизвикателство...
Скромността, за която често забравяме
Скромността е едно от онези сложни качества, които мнозина не разбират. Не малка част от днешните млади...
Един малко по-различен "списък за ваканцията"
Италианският учител Чезаре Ката от малкото италианско градче край морето - Фермо, през 2015 г. даде на...
Да сложим край на връзката безболезнено
Начини много, съвети – много, а когато настане моментът – нито действието ни се струва удачно, нито имаме...
Не искай от мен да ти казвам „майко”
Знам, че не започнахме добре. При първата ни среща бяхме притеснени и беше неловко, но аз имах желание...
Предизвикателство от Hera.bg "Искам да ти кажа..." до една истинска Жена
Ако има точно време и място, за да кажеш топли и вълнуващи думи за жената, оставила огромна или малка,...
Майчинството - една отворена рана, която променя живота ни
Обядвахме веднъж, когато дъщеря ми неангажиращо спомена, че с партньора й обмислят „започването“ на семейство: -...
Асен Разцветников - "Тръгнал кос" и други произведения за деца
Тръгнал кос Тръгнал кос с дълъг нос през гората гол и бос. Тупнал с крак - так-так-так, като...
10 идеи за здравословен обяд на ученика
Здравословното хранене на децата в училище не е мит. Тук можете да видите 10 безплатни идеи с рецепти...
Под контрол
Той или тя иска да контролира половинката си – сила или слабост е това? Привидно е показване на власт,...
Защо след 35-те ни години е трудно да се сприятеляваме?
Изследване, публикувано в The Royal Society, показва, че пикът на новите приятелства, нашата най-голяма...
Светът през техните очи
“Събудих се към 10, позяпах малко мама как спи и реших, че е време да става и тя от леглото. Това беше...
10 мита в общуването, в които продължаваме да вярваме
Днес отдаваме голямо значение на комуникацията. Страх ни е да помълчим. Особено, когато сме с някого....
Деструктивното чувство за вина
Угризенията на съвестта човъркат като малко червейче съзнанието ни. Независимо колко сме големи тези...
Долу Свети Валентин, да живее любовта!
Започва се още през януари. Не сме се отърсили напълно от коледния панаир по улиците, магазините, кьошетата,...
Деца, на които се чете на глас, влизат в детската градина с 290 000 думи повече
Родители, които четат на малките си деца по една книжка дневно, увеличават техния речников запас с почти...
Тактика на запознанството
Много любовни истории започват най-банално. Например в един обикновен ден някой симпатичен мъж ви спра...
Зрялата любов
„И заживели дълго и щастливо....“ - така завършват приказките за принцеси, които малките момиченца обичат....
Детските конфликти - да се намесим ли?
Ние сме добри родители. Поне се стараем. Защитаваме децата си и правим всичко възможно те да са добре,...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook