Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Сугестопедията - българска следа в обучението


Българската наука може да не е дала много на света, но пък напоследък често слушаме за сугестопедията, когато стане дума за алтернативно обучение, и можем да кажем, че тази наука има самочувствие да е българската следа в педагогиката.

Професор Лозанов и сугестологията

Методът на сугестопедията е разработен в края на 60-те години на 20 век от проф. Лозанов, доктор по медицина, психиатър с втора специалност педагогика. През 1971 г. той издава „Сугестология” и може да се каже, че това е основополагащият труд на сугестопедията.

Сугестологията е псевдонаука (т.е. тя не отговаря на критериите да е наука), което се занимава със сугестия (натрупване) и десугестия (освобождаване). Тези две ключови и противоположни понятия обясняват как у всеки човек се забелязва натрупване на обществени норми, ограничаващи убеждения, които стесняват изявата на личността и блокират развитието й. В резултат на това, в мозъка се натрупват и резерви за учене, неразкрити дарби и заключени умения. Десугестията е начинът, по който човек се освобождава от блокажите, за да разкрие пълния си потенциал – да изяви себе си, да усвоява много по-бързо и да разгърне всичките качества на личността си.

Сугестопедията е приложението на сугестологията в педагогиката и нейна най-пълноценна реализация, а се смята, че най-добре тя се прилага в чуждоезиковото обучение. Сугестопедията извежда на преден план невъзможността на учащите да ползват пълния си потенциал за учене, заради авторитарността на системата (един учител ръководи дейността на много ученици), както и методите на съществуващата образователна система, която ограничава свободния стремеж към знания. Напротив – вкарва го в норми и не дава пълната информация, а само на порции, които също са външно зададени, а не спонтанни. Сугестопедията има за мисия да пребори всичко това и да покаже, че ученето може да е лесно, но и приятно. Обемите знания се представят големи, а усвояването им - се оказва по-лесно.

Професор Лозанов, сн. Уикипедия
Всичко това звучи чудесно, затова през 1978 г. в България идва комисия от ЮНЕСКО, за да провери истинността, структурата и приложението на сугестопедията. Тази комисия се запознава с дейността на проф. Лозанов, наблюдава учебни групи, както и разглеждат различни материали. Те признават метода за положителен и го препоръчват като допълващ и оптимизиращ чуждоезиковото обучение. В някои от държавите, от където идват учените – САЩ и Австрия се откриват експериментални учебни групи. Все още се изучава потенциалните възможности на сугестопедията при обучение на деца с дислексия или други смущения в ученето.

Принципи на сугестопедията?

Първи неин принцип е любовта и положителната нагласа. Учащите и обучаващия трябва да са положително настроени един към друг и към учебния процес. Положителната атмосфера се допълва от мебелировка, цветове в интериора, декорация. Отпуснатият ум по-лесно се настройва за учене и е по-отворен от стресирания, за който обучението е задължение и тежест.

Чувството, че се случва нещо необикновено. Отношението към ученето трябва да бъде такова, че удоволствието се смесва с откривателството и еуфорията от овладяване на новото. У обучаващия трябва да има същото усещане, породено пък от излъчването на учениците – двете страни да се вдъхновяват взаимно. Тази "химия" по-рядко се проявява в конвенционалните училища.

Взаимодействие с околната среда, учене от нея. Сугестопедията не работи толкова с учебници, колкото с всичко, което заобикаля обучаемите. Табла, рисунки, един от друг – те трябва да ползват естествената гъвкавост на мозъка, който прави светкавични асоциации. Знанието не е само от устата на учителя или учебника, а в цялата действителност.

Музиката е много съществена част от сугестопедията. Ученето на чужд език чрез текста на песента или филма, позволява да се види този език в пълната му цялост, а не в отделните му елементи – фонетика, лексика, граматика и т. н. Освен музиката може да е и стимулиращ фон на учене. Класическа музика с 60 удара в минута, отговаряща на сърдечния пулс, барокова струнна музика, са фон, който отпуска учащия, балансира емоциите му и така отключва скритите резерви на мозъка му.

Много интересно е и участието на Златното сечение в сугестопедията. Това явление е едно от най-необяснимите и все пака доста добре застъпено навсякъде – от дърветата и цветята, през изкуството, открива се дори и във ДНК спиралата. Още Платон се е занимавал с него, а после и Леонардо да Винчи. То се състои в следното: съотношението на малката към голямата част на едно цяло е равно на съотношението на голямата към самото цяло. И понеже този принцип е основополагащ в природата и човека, той се използва от сугестопедията като начин да се структурира един учебен час. В него елементите интродукция, активен урок, пасивен урок са в това отношение като времетраене. Така, смята проф. Лозанов, учебното съдържание най-добре кореспондира с обучаемия, влияе на подсъзнателно ниво като хармонично.

Критиките към сугестопедията изобщо не са малко. Тя е обвинявана в непълно подхождане към целостта на езика, понеже почти не се занимава с писането, а много малко с граматиката, като набляга на лексиката и комуникативния елемент, елемента на отпускане да се общува свободно, макар и с грешки. Тя също не се радва на много научни доказателства, като основите и методите й почиват повече на наблюдения от практиката, отколкото на някаква научна обосновка.

Тя също така не е много приложима за всички аспекти на образованието, на всички възрастови групи, понеже с възрастта, натрупването на блокиращи механизми е все по-голямо и е необходимо търпение и много работа да се стигне до резултатите, които изтъква тя.

И все пак сугестопедията има своето място в образованието, стига на нея да се погледне сериозно и да има повече учени и ентусиасти, които да се занимават с нейното развитие. Може би е редно да кажем, че на този образователен подход все още му предстои доказване и реализация.
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Коментари
2014-10-31 #2
Цвети
Привет, г-жо Николова! Изключително се радвам на Вашия коментар. Статията няма претенции да изчерпва една огромна тема, каквато е сугестопедията. Моят материал е по-скоро информативен и дава само основни насоки. Силно се надявам, ако някой е заинтригуван, сам да потърси преподаватели и учебни центрове, където сугестопедията се ползва като метод, и ще може да задълбочи информацията от статията. Вашият коментар е много компетентен, което е нормално, предвид това, че преподавате по този начин. Напълно съм съгласна, че методът трябва да бъде по-широко застъпен и на него да се гледа по-сериозно. Поздравявам Ви за Вашата дейност и Ви желая успехи. Дано сугестопедията да става все по-популярна, благодарение на преподаватели като Вас.
2014-10-31 #1
Вяра Николова
Здравейте, статията има претенциите вероятно да обясни сугестопедията като метод. Това донякъде е постигнато, но създава впечатление, че автора познава само повърхностно това, за което пише. Общите приказки по отношение на това какво е сугестопедията и законите, можете да ги прочетете вече на доста места и то много професионално описани. Що се отнася до крайните твърдения, то те са неверни! Сугестопедията има изключително широк спектър от изследвания, научни доказателства и публикации, на база на които е развивана и продължава да се развива. Само 10 год са изследвани за това как влияят и как се вписват музикалните произведения, с които се работи. Има архив, доста голям, който съдържа изследвания, методически обосновки, начин на приложение и същността на методиката. 25 граматични единици се подават само в Първа глава на учебника по Английски език в първо ниво, около 800 нови думи и т.н. Методиката и правилното и прилагане дават възможността за поемане и възпроизвеждане на материала. Във Второ ниво се пише и то не думата по 10 пъти, а се започва с цели думи, изречения, преразкази и истории. Само тези, които са минали, могат да потвърдят и разкажат. И това няма нищо общо с възрастта на човек - методиката има изразен положителен психо-терапевтичен ефект, който десугестира или размива създадените антисугестивни бариери или вътрешни убеждения и помага за разкриване на резервите на личността. Да, при различните хора това се постига с различно темпо, да при някои има нужда от повече търпение, но един добре обучен преподавател прави това с изключително внимание . И на последно място - ЮНЕСКО акредитира етодиката в Българи през 1968 г.именно наблюдавайки експеримента в бълг.училища, което е добре описано. Аз лично преподавам математика с този метод от 2 до 7 клас и мнението ми е , не че метода не става, а хората и преподавателите в училищата не желаят да се опитат да го постигнат. Ние работим и доказваме и реализираме метода
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Защо са важни извънкласните занимания за децата?
· Деца, на които се чете на глас, влизат в детската градина с 290 000 думи повече
· УЧИТЕЛИ БГ – бързият и лесен начин да осигуриш най-доброто образование на детето си
· Димитър Димов: "Същинското очарование идва от вътрешния пламък на личността."
· Жан-Пол Сартр: "Ако си самотен, когато си сам, то не си добра компания."
· Джек Лондон – “Никой не може да насилва своята природа, без тя да си отмъсти"
· Да бъдеш приоритет. Това значи, че си обичан
· Как идентичността ни определя нашето поведение?
· Какво не ни достига, за да постигаме целите си?
· На тази дата: Патентована е пишещата машина
· Българска народна певица притежава най-силния глас на планетата. Чуйте я!
· Житейски уроци от децата
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Сряда
26
Юни 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Ориенталският танц
В древността танцът е бил мистичният език, чрез който хората са се свързвали с божествата и с мъдростта...
Черна леща, "белуга" - богата на протеини, фибри, желязо и антиоксиданти
Черната леща е наричана още "белуга", защото зрънцата й наподобяват хайвера на тази риба. За разликата...
Живот с дете в неравностойно положение
В последните години все по-често започнахме да говорим и да забелязваме хората в неравностойно положение....
"Опасните" блюда, които повишават апетита
Когато искаме да свалим някои и друг килограм, внимателно избираме по-ниско калорични храни. Някои от...
Здравословният егоизъм
Егоизмът не е нещо, което звучи особено добре, но факт е, че всеки има нужда от здравословната му доза....
За ползите от вредните неща
Ин и Ян- във всяко добро има доза зло, във всяко зло можем да намерим добро. Защо да се преструваме,...
Когато Цезаровото сечение не е избор, то не и повод за срам и вина
Раждането е тема, която вълнува вече не само бъдещите майки и татковци, но и лекари, общественици, публични...
Малината – вкусен плод и билка
Хапвайки една-единствена малина, ние слагаме в устата си множество миниатюрни плодчета, всеки един от...
Спорт за децата
Децата не могат да стоят на едно място. Те кипят от енергия, която имат нужда да изразходват, тичайки,...
Как да премахнем ефективно гъбичките по ноктите с Масло от чаено дърво
Маслото от чаеното дърво е едно от най-ефикасните антибактериални средства от природната медицина. Познато...
Заситете глада с нещо полезно
Похапвате ли през нощта? А да са ви познати внезапните пристъпи на глад в офиса, които залъгвате с мисълта:...
Алабаш: Нинджата от сем. Кръстоцветни
Алабашът е представител на голямото семейство Кръстоцветни, не толкова популярният роднина на добре познатите...
Кейлът - достъпната за всички нас суперхрана
Кейлът е поредната обявена за „супер” храна. Богатото семейство на Зелеви е дала не е един и двама видни...
Какво искам да постигна преди да умра
Когато сме малки, имаме толкова много мечти, желания, идеи, дори на възрастните да изглеждат глупави....
Пробиотиците - защо не можем без тях - I
Мисълта, че тялото ни е миниатюрна вселена, в която охолно живеят милиарди и милиарди микроорганизми,...
Масаж за бебета
Вероятно сте усещали релаксиращата мощ на масажа или почти моменталното облекчение, което той носи, при...
Коледни пости - седмица 1
Началото винаги е предизвикателство – трудно, вълнуващо, пълно със съмнения. Хората сме измислили механизми...
Лечение... с вода!
Никой от нас не би могъл да живее без вода. Самите ние сме съставени в по-голямата си част от нея. Но...
Какво ни движи напред?
В едно интервю Уди Алън споделя как все повече се убеждава в това, че филмите му и въобще изкуството...
13 май - Европейски ден без асансьори
Европейската инициатива Ден без асансьори ще се проведе за втора поредна година на 13 май 2016 г.. Проектът...
Заболявания и лекарства, от които се пълнее
Често сме чували хора с наднормено тегло, да „оправдават” излишните си килограми с реални или мними заболявания....
Да се огледаме в любимите хора
Когато за пръв път прочетох, че хората край нас са наше огледало, а партньорът ни винаги е правилният...
Зима, пълна с усмивки
Какво да й обичаш на зимата? Няма защо да се лъжем, че голяма част от нас са провесили носове и се чувстват...
Вредните навици, които ни разболяват през зимата
Свързваме зимата с прекрасни празници, сняг, уют, приключения, но за съжаление, студът е причина и за...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook