Н 
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Shop.Hera.bg
Регистрация       e-mail:       парола:      

Какво трябва да учат децата в училище?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Че образователната система е в криза, това е повече от ясно. Но не е кризата само в нашата родна главоблъсканица, кризата е повсеместна. Ценностите й, заложени в Просвещението - прогрес чрез наука, заучаване на теория и задълбочаване в красотата на емпиричното познание, са подложени на ревизия, не по нейно желание, а по наложена отвън необходимост. Защото светът се променя, но базата на образованието, така, както е заложено от векове, твърдо остава същата.

Какво учат децата в училище днес?

Основата на днешната рационална наука, разделена условно на две - хуманитарни или точни науки. Родният език и чужди езици. Спорт и изкуства. Основата е предимно теоретична, в в по-огромна степен у нас, затормозява децата, защото системата е такава, че поставя децата наравно, изисква от тях наравно, а те не са еднакви, за да дават по равно знания, умения и компетенции. Езиците са все по-важни и езиковото обучение започва от съвсем ранна възраст, а сякаш родният език получава все по-малко влиятелна позиция в учебните планове. Спортът и изкуството все още се смятат привилегия за "надарени", но това не пречи и "ненадарените" да бъдат тормозени с нормативи, солфеж и сложни акварелни техники. Технологиите се изучават все по-активно, децата боравят свободно и може би те остават единствената област, която има на своя страна и желание да бъде изучавана, и е достъпна, и полезна за живота на учениците като възрастни. И всичко това - наука, езици, технологии, спорт и изкуства, всичко накуп накуп е задължително за всички деца накуп. Защото трябва има и оценяване на целия този куп. Състезание, конкуренция, естествен подбор.

Във второто десетилетие на 21 век училището трябва да се опита да бъде полезно за живота на учениците като възрастни хора, които градят света след него. Да остави тях добро чувство, любов и стремеж за още


Те могат да решават сложни химични уравнения, или поне се изисква от тях, но не могат да си открият сметка в банката. Могат да пишат сложни есета, но им е трудно да решават конфликти. Днешните деца пишат кодове и разбиват пароли, но им е трудно да зашият копче и да изпържат две яйца. Преувеличавам ли? Едва ли! Децата лесно показват истинското си отношение към нещата от света си. И към училището те показват единствено отегчение. Защото чувстват, че то им е безполезно.

Какво трябва наистина да учат децата в училище?

Полезни умения за банките, бизнеса, институциите. Това засяга всички сфери на обществения и социалния ни живот. Откриване на сметка в банка, предпазване от некоректно интернет пазаруване, започване на собствен старт-ъп или дори бизнес, писане на проекти по програми на Европейския съюз, писане на едно обикновено CV. Дали са малки за това? Не, овладяването на тези компетенции ги кара да мечтаят, да бъдат смели и инициативни. Да не се влачат по течението, а да бъдат активна част от света. Днес все по-често активната гражданска позиция се замазва, хората биват залъгвани и подвеждани за елементарни неща, с които могат да се справят и сами. Но как да го направят - това се учи, докато си млад. А тогава целият ти ден преминава в училището.

Екология, хранене и интернет. Защо заедно? Защото това са едни от най-интензивно развиващите се области на познание днес. Светът ни е в екологична криза и макар изход да е твърде невъзможен, това не значи, че трябва да зарежем всичко просто ей така. Децата трябва да знаят как и защо е рециклирането, как се пести енергия и какви са алтернативите. Да се чувстват стимулирани да развиват своите идеи за бъдещето на планетата. И това значи чиста околна среда, в която расте чиста храна. Какво е пестицид и ГМО, това знаят малко от тях, какво е перма култура и какви са рисковете във веган храненето - също. И понеже всички сме обвързани в една голяма мрежа от кликове и лайкове - децата трябва да знаят как да се пазят от сенките в нея. Сенки, в които дебнат хищници, ползващи тяхната невинност. Знаем как.

Как да оцелеем сами в бита си. Много от днешните деца не могат да приготвят сандвич или омлет. Или защото някой постоянно го прави вместо тях, или ядат навън, или поръчват готова храна. Също така много деца на могат да шият или да забиват пирони. Да оказват първа помощ. Изобщо това, което доскоро се смяташе за даденост, вече е екзотично умения. Дали трябва да го учат в училище? А нима родителите го правят у дома? Дали ще им трябва - да, ако искат да знаят откъде идва храната им и да, ако държат на техниката и мебелите, вместо просто да ги захвърлят, когато се счупят. Бабите и дядовците, които отчасти учеха на тези неща, стават "градски" баби и дядовци, работят до все по-късна възраст и също късат връзката, губят тези предавани в семейството умения. От което страда и връзката между поколенията. Дали могат баби и дядовци в домове за стари хора да обучават младежи в извънкласни занимания? Могат, но някой трябва да посредничи, нали?

Общуване, конфликти, критика, работа в екип. Това е част от идеята децата да бъдат обединявани в класове, в групи по интереси и да правят заедно проекти. Но обсебени от технологиите, точно в тези моменти, когато трябва да работят в екипи, се разбира, колко е пострадало емоционалното общуване и колко е ниска емоционалната им интелигентност. Трудно е да канализират цялата информация, идеалите, към които малко изкуствено са поставени. Да бъдат красиви, слаби, да паснат на реклами и очаквания. Изпитват трудности да изразяват мнение и да посредничат в конфликти. Вербално и с физическо присъствие, а не виртуално зад монитора. Дали това трябва да се учи в училище? Категорично да. И то не трябва да е "страничен ефект" от учебния процес, а негов постоянен спътник.

Спорт и свободата на движенията. Всеобщо преобладава мнението, че да си спортист, трябва да се стремиш да си добър спортист. За да рисуваш, трябва да се стремиш да рисуваш добре, правилно и т.н. С това се убива естествената любов на децата към тези области, които са логичното следствие на играта в ранна детска възраст. Тялото има нужда от спорт и движение за удоволствие и здраве, не от нормативи и правилата на 3-4 спорт. Може просто да тичат или да правят цигански колелета - това е радостта за едни, както има радост от победата за други. Едните са заредени със спортна злоба и хъс, защото такъв е темпераментът им, другите предпочитат усамотение и дълги разходки, медитация и йога - отново, защото такъв е темпераментът им.

Изкуства, креативност Още в началния курс си проличавал талантът. Според кого? И ако го няма, да спрат да творят ли? Да спрат да се интересуват от музика, само защото пеят фалишиво? В училище се набляга на два вида изкуство - музика (пеене и евентуално свирене) и изобразително изкуство (евентуално приложни техники като грънчарство) С това само се вижда колко незначителна роля е отделена на креативното начало на всеки от нас. Да, на всеки. Изкуствата освобождават човека, независимо колко е скаран с тях според общоприетото мнение или е гений, пак според него. Те трябва да заемат също толкова голяма част от образованието, колкото са науките и езиците, стига детето да го иска. Защото си личи колко сме ги пренебрегнали - интелектуалците и хората на духа са във възможно най-ниска позиция от Просвещението (Възраждането у нас) насам. Хората на деня са фейсбук лидери на мнения, популярни личност с добър PR, съмнителни бизнесмени и престъпници. Единственото нещо, в което те са по-добри от децата, са че са усвоили по някакъв начин умения, които не се учат в училище.

Това е нашата всеобща слабост - не изискваме от образованието да се реформира идейно, качествено по нов начин и да учи децата ни, че светът е чудесно място, ако си активна част от него, а не поредният зрител.


Че може без насилие и без да се изисква нещо против природата, естествените им склонности. Интровертите имат нужда от своето пространство, както и екстровертните - от изявата си пред публика. И всичкият онзи голям ресурс от компетентни хора и специалисти, които желаят да споделят опита си с тях - да им позволим да го направят. Защото да си учител е дарба и тя не идва с дипломата. В този смисъл - за всеки ученик има подходящ учител. Мястото, където се срещат, е училището. Голямото, на живота.
Коментари
2017-01-11 #1
Анастасия
Прекрасна статия! Благодаря ви!
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Техники за по-ефикасно учене, за които не сте се сетили
· Следващият път, когато детето ми не иска да върви до училище, ще му покажа това видео
· Как да разберем какво се случва с децата в училище?
· Стресът и първолачето
· Да си първокласник - то не е шега
· Отново на училище
· Насоки към хиперактивните деца
· Играта на децата - чиста наука. Науката - чиста игра
· Малкото дете и тати - връзка от самото начало
· "Помощ, деца във ваканция!"
· Самоуверените деца
· Зимно презареждане
Вторник
17
Януари 2017
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Разговорът, който всяка майка трябва да проведе с дъщеря си
Една нова тема се прокрадва в живота на младите момичета. Тема, която може да окаже влияние върху него...
Бременност на квадрат - II
Или въпреки всичко един Случват се и обратната ситуация – т.н. Синдром на изчезналия близнак, когато...
Пъзел за най-малките - Народните будители за деца и родители
С Цвети си говорехме за наближаващия 1 ноември - Ден на народните будители. Хрумна ни че, малките деца...
Присъда: „Стара мома” - II
И от двата стереотипни представи за „стара мома” – на необвързаната 35 годишна и на педагожката на 50,...
5 октомври - Международен ден на учителя
Международният ден на учителя се отбелязва на 5 октомври в над 100 страни от света. Той влиза в световния...
Лечение от любов
В миналото народът ни вярвал, че нещастната любов е болест и може да бъде успешно лекувана. За това се...
Ще ти кажа нещо... II
Защо пазим тайни? Има хора, които просто обичат да се обграждат с мистериозност, а има и такива, които...
Струва ли си да ревнуваме от миналото
Каквото било – било! На всички е известно, че да се ревнува мъжът от неговото минало е най-малкото безсмислено....
Ода за рутината
Всекидневието убива любовта. Или поне така твърдят женската литература, съседката, която често повтаря,...
Стресът и първолачето
Първи клас – нова роля, на ново място, сред нови хора, с нови правила, всичко е толкова ново, че малкото...
Кога детето да тръгне на ясла - I
Ясно е, че раждането на дете е едно от най- големите сътресения в едно семейство. След първите напрегнати...
Чуваме ли се какво говорим?
Може би някои прочитайки това заглавие биха си казали: „Че как да не се чувам, да не съм глух/а?”. В...
Официална статистика за затлъстяването на българските деца
През 2013 г. Националният център по обществено здраве и анализи, съвместно с МЗ и РЗИ проведе изследване...
Йога и за деца
Според някои изследвания и теории ние се раждаме с много умения и способности, които с времето закърняват...
Храненето и детето - II
За радост има начини да повлияете на вкусовете на вашето дете: Всичко е вкусно, когато си гладен ...
Бал с маски
В ежедневието си срещаме стотици хора с най-различни маски, носени в зависимост от това, което правят....
Любов от разстояние
Дългата раздяла е изпитание за всяка една връзка. В едни случаи, тя може да се окаже фатална за отношенията,...
Не приемайте нападките твърде лично
Критикуват ли ви често? Умеете ли да приемате забележките и каква е стратегията ви към критиката? В действителност...
Хиперактивното и мудното дете - как да им помогнем
Сигурно сте виждали някое от тези деца, за които казват, че са като „на пружина“ - те просто не спират...
Да си първокласник - то не е шега
Независимо дали искаме, или не, дали я чакаме, или не, датата 15 септември неизменно настъпва. И ако...
Занимания за деца в снега
Ето го! Снегът е вече на перваза на прозореца. До вчера всичко беше мрачно, тъжно и грозно, а тази сутрин...
Думи към моята тийнейджърка
Често чувам от дъщеря си, която е на 15: „Какво знаеш ти за днешните времена? Вие сте живели в друга...
Доверието – нещо крехко
Доверието е мехлем за душата в изтощителния лабиринт на човешките взаимоотношения. То е крехко като цвете,...
Светлина за очичките на Ани - II
- Държавата не се ли ангажира с деца като Ани? Защо се налага сами да търсите изход? - О, това просто...
Деца пред компютъра
Компютри, игрови конзоли и прочие електронни джаджи – често децата ни искат и получават такива подаръци,...
Носталгия по изгубеното детство - продължение
"Когато сме жадни, пием от белите води на нашето сладко и тъжно детство." – Георг Тракл "Всичко е...
Излизане по женски
В излизането по женски има особено очарование. В чисто дамския формат сме сто процента волни и истински....
Детският вик за обич
Всеки човек жадува за обич и внимание. Понякога по твърде странни начини. Обратни на логиката. Всичко...
Чувството за семейна общност се ражда в малките истории, разказани между нас
Всяка година на рождения ми ден майка ми звъни рано сутринта и ми разказва за деня, в който съм се родила....
Голотата и децата
Темата с децата и голотата продължава да е някак неудобна. Въпреки цялостното обществено „разсъбличане”...
Все на мен ли?
Често чуваме оплакването: „Мъжете са ужасни“, казано от жени или обратното - „Жените са ужасни“, произнесено...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg - beta версия. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook