Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Какво трябва да учат децата в училище?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Че образователната система е в криза, това е повече от ясно. Но не е кризата само в нашата родна главоблъсканица, кризата е повсеместна. Ценностите й, заложени в Просвещението - прогрес чрез наука, заучаване на теория и задълбочаване в красотата на емпиричното познание, са подложени на ревизия, не по нейно желание, а по наложена отвън необходимост. Защото светът се променя, но базата на образованието, така, както е заложено от векове, твърдо остава същата.

Какво учат децата в училище днес?

Основата на днешната рационална наука, разделена условно на две - хуманитарни или точни науки. Родният език и чужди езици. Спорт и изкуства. Основата е предимно теоретична, в в по-огромна степен у нас, затормозява децата, защото системата е такава, че поставя децата наравно, изисква от тях наравно, а те не са еднакви, за да дават по равно знания, умения и компетенции. Езиците са все по-важни и езиковото обучение започва от съвсем ранна възраст, а сякаш родният език получава все по-малко влиятелна позиция в учебните планове. Спортът и изкуството все още се смятат привилегия за "надарени", но това не пречи и "ненадарените" да бъдат тормозени с нормативи, солфеж и сложни акварелни техники. Технологиите се изучават все по-активно, децата боравят свободно и може би те остават единствената област, която има на своя страна и желание да бъде изучавана, и е достъпна, и полезна за живота на учениците като възрастни. И всичко това - наука, езици, технологии, спорт и изкуства, всичко накуп накуп е задължително за всички деца накуп. Защото трябва има и оценяване на целия този куп. Състезание, конкуренция, естествен подбор.

Във второто десетилетие на 21 век училището трябва да се опита да бъде полезно за живота на учениците като възрастни хора, които градят света след него. Да остави тях добро чувство, любов и стремеж за още


Те могат да решават сложни химични уравнения, или поне се изисква от тях, но не могат да си открият сметка в банката. Могат да пишат сложни есета, но им е трудно да решават конфликти. Днешните деца пишат кодове и разбиват пароли, но им е трудно да зашият копче и да изпържат две яйца. Преувеличавам ли? Едва ли! Децата лесно показват истинското си отношение към нещата от света си. И към училището те показват единствено отегчение. Защото чувстват, че то им е безполезно.

Какво трябва наистина да учат децата в училище?

Полезни умения за банките, бизнеса, институциите. Това засяга всички сфери на обществения и социалния ни живот. Откриване на сметка в банка, предпазване от некоректно интернет пазаруване, започване на собствен старт-ъп или дори бизнес, писане на проекти по програми на Европейския съюз, писане на едно обикновено CV. Дали са малки за това? Не, овладяването на тези компетенции ги кара да мечтаят, да бъдат смели и инициативни. Да не се влачат по течението, а да бъдат активна част от света. Днес все по-често активната гражданска позиция се замазва, хората биват залъгвани и подвеждани за елементарни неща, с които могат да се справят и сами. Но как да го направят - това се учи, докато си млад. А тогава целият ти ден преминава в училището.

Екология, хранене и интернет. Защо заедно? Защото това са едни от най-интензивно развиващите се области на познание днес. Светът ни е в екологична криза и макар изход да е твърде невъзможен, това не значи, че трябва да зарежем всичко просто ей така. Децата трябва да знаят как и защо е рециклирането, как се пести енергия и какви са алтернативите. Да се чувстват стимулирани да развиват своите идеи за бъдещето на планетата. И това значи чиста околна среда, в която расте чиста храна. Какво е пестицид и ГМО, това знаят малко от тях, какво е перма култура и какви са рисковете във веган храненето - също. И понеже всички сме обвързани в една голяма мрежа от кликове и лайкове - децата трябва да знаят как да се пазят от сенките в нея. Сенки, в които дебнат хищници, ползващи тяхната невинност. Знаем как.

Как да оцелеем сами в бита си. Много от днешните деца не могат да приготвят сандвич или омлет. Или защото някой постоянно го прави вместо тях, или ядат навън, или поръчват готова храна. Също така много деца на могат да шият или да забиват пирони. Да оказват първа помощ. Изобщо това, което доскоро се смяташе за даденост, вече е екзотично умения. Дали трябва да го учат в училище? А нима родителите го правят у дома? Дали ще им трябва - да, ако искат да знаят откъде идва храната им и да, ако държат на техниката и мебелите, вместо просто да ги захвърлят, когато се счупят. Бабите и дядовците, които отчасти учеха на тези неща, стават "градски" баби и дядовци, работят до все по-късна възраст и също късат връзката, губят тези предавани в семейството умения. От което страда и връзката между поколенията. Дали могат баби и дядовци в домове за стари хора да обучават младежи в извънкласни занимания? Могат, но някой трябва да посредничи, нали?

Общуване, конфликти, критика, работа в екип. Това е част от идеята децата да бъдат обединявани в класове, в групи по интереси и да правят заедно проекти. Но обсебени от технологиите, точно в тези моменти, когато трябва да работят в екипи, се разбира, колко е пострадало емоционалното общуване и колко е ниска емоционалната им интелигентност. Трудно е да канализират цялата информация, идеалите, към които малко изкуствено са поставени. Да бъдат красиви, слаби, да паснат на реклами и очаквания. Изпитват трудности да изразяват мнение и да посредничат в конфликти. Вербално и с физическо присъствие, а не виртуално зад монитора. Дали това трябва да се учи в училище? Категорично да. И то не трябва да е "страничен ефект" от учебния процес, а негов постоянен спътник.

Спорт и свободата на движенията. Всеобщо преобладава мнението, че да си спортист, трябва да се стремиш да си добър спортист. За да рисуваш, трябва да се стремиш да рисуваш добре, правилно и т.н. С това се убива естествената любов на децата към тези области, които са логичното следствие на играта в ранна детска възраст. Тялото има нужда от спорт и движение за удоволствие и здраве, не от нормативи и правилата на 3-4 спорт. Може просто да тичат или да правят цигански колелета - това е радостта за едни, както има радост от победата за други. Едните са заредени със спортна злоба и хъс, защото такъв е темпераментът им, другите предпочитат усамотение и дълги разходки, медитация и йога - отново, защото такъв е темпераментът им.

Изкуства, креативност Още в началния курс си проличавал талантът. Според кого? И ако го няма, да спрат да творят ли? Да спрат да се интересуват от музика, само защото пеят фалишиво? В училище се набляга на два вида изкуство - музика (пеене и евентуално свирене) и изобразително изкуство (евентуално приложни техники като грънчарство) С това само се вижда колко незначителна роля е отделена на креативното начало на всеки от нас. Да, на всеки. Изкуствата освобождават човека, независимо колко е скаран с тях според общоприетото мнение или е гений, пак според него. Те трябва да заемат също толкова голяма част от образованието, колкото са науките и езиците, стига детето да го иска. Защото си личи колко сме ги пренебрегнали - интелектуалците и хората на духа са във възможно най-ниска позиция от Просвещението (Възраждането у нас) насам. Хората на деня са фейсбук лидери на мнения, популярни личност с добър PR, съмнителни бизнесмени и престъпници. Единственото нещо, в което те са по-добри от децата, са че са усвоили по някакъв начин умения, които не се учат в училище.

Това е нашата всеобща слабост - не изискваме от образованието да се реформира идейно, качествено по нов начин и да учи децата ни, че светът е чудесно място, ако си активна част от него, а не поредният зрител.


Че може без насилие и без да се изисква нещо против природата, естествените им склонности. Интровертите имат нужда от своето пространство, както и екстровертните - от изявата си пред публика. И всичкият онзи голям ресурс от компетентни хора и специалисти, които желаят да споделят опита си с тях - да им позволим да го направят. Защото да си учител е дарба и тя не идва с дипломата. В този смисъл - за всеки ученик има подходящ учител. Мястото, където се срещат, е училището. Голямото, на живота.
Коментари
2017-01-11 #1
Анастасия
Прекрасна статия! Благодаря ви!
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Изборите на нашите пораснали деца
· Техники за по-ефикасно учене, за които не сте се сетили
· Следващият път, когато детето ми не иска да върви до училище, ще му покажа това видео
· Стресът и първолачето
· Да си първокласник - то не е шега
· Отново на училище
· Срещи за напреднали - интимността и факторът "вече имаме деца"
· Защо спрях да се питам дали съм добра майка?
· Магията на майчините думи
· Изумителни детски площадки от Дания
· "Дисни" подготвят 19 пълнометражни филма по анимационните си класики
· Началото на пубертета - време за открити карти
Вторник
25
Април 2017
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Разходка и хранене - част от Бебчо идва какво е най-важно да купя - IV
Един от най-важните артикули, които съм включила в списъка с най-необходими продукти в началото за разходката...
"Бебешки" пубертет
Може да ви разсмее това понятие, „Бебешки пубертет”, но това само означава, че просто не сте се сблъскали...
„Каня те на среща... с родителите ми” - II
Ето и неписаният кодекс на бойните действия: Остави те да говорят повече, но не оставяй неловки дупки...
Как неусетно проваляме връзката си
Случвало ли ви се е любимият да ви напусне, оставяйки ви в пълно неведение какво се е случило и каква...
Откровено за майчинството между митовете и истините, които никой не признава
Едва ли има майка, която да не преживява съмнения дали и доколко е "добра майка"? Причината за тази вечна...
Служебен роман
Всички знаем, че не бива да въртим любов там, където си вадим хляба. Не за друго, а защото бурните страсти...
Децата и водата
"Дали да давам на бебето вода? От коя възраст и каква вода да давам? Колко вода трябва да пие детето?...
Стресът и първолачето
Първи клас – нова роля, на ново място, сред нови хора, с нови правила, всичко е толкова ново, че малкото...
Глобална седмица на ООН за безопасност на пътя - 4-11 май 2015 г.
Седмицата 4-11 май е обявена от ООН за Глобална седмица за безопасност на пътищата, като тази е третата...
Ролите, които играе жената
Не е нужно да сте родена актриса, за да ви се налага да изиграете безброй роли в живота си. Замисляли...
Приучаването към гърнето става с повече търпение и разбиране
Безспорно махането на пелените и приучаването към ходене на гърне е преломен момент в детското развитие....
Добрият събеседник
Какъв е той? Добрият събеседник ще създаде в нас чувството, че сме единствени на света. Пламенният жар,...
Дъщеричката - принцеса
Децата са радост за родителите, а момиченцата – красота и радост на квадрат. Какво удоволствие е да обличаш...
Тайните на истинското женско приятелство
Често се спори за женското приятелство, всеки е готов да предложи дефиниции, да сравнява, да обвинява....
Враговете на добрия секс
Сексуалното желание може да бъде както непобедимо, така и изключително крехко. Често само едно обстоятелство,...
Първа среща с новороденото бебе
Раждането на бебето винаги е вълнуващо събитие. Емоциите не могат да се опишат с думи. Но ако има нещо...
Толкова ли е страшна самотата?
Когато хората се приберат по домовете си и суматохата по улиците заглъхне; когато колите се кротнат в...
Раздялата - как да се адаптират децата?
Понякога, каквото и да правим и колкото и да обичаме, така се стичат обстоятелствата, че трябва да се...
18 януари - Световен ден на снежния човек
Световният ден на снежния човек се отбелязва от 2011 г. и е неофициален празник на един любим в зимните...
В навечерието на сватбата – някои важни въпроси - II
Гласно: „Кога ще имаме деца?” – не е казано, че трябва да има точен отговор във времето, но една перспектива...
Правилно ли се развива моето дете
Един от първите въпроси, които задават роднини и приятели при появата на бебе, е „Колко тежи?”. Интересът...
Дзен, или изкуството да поддържаме интересен разговор
Както е известно, англичаните стопяват неловкото мълчание с разговор за времето. Всъщност темата едва...
Детският труд - позорното петно на обществото
168 000 000 децата работят. В този момент. Не за джобни през лятото, не като помощ на баба и дядо на...
Приятелството между мъж и жена
Голям процент от хората са на мнение, че приятелството между мъж и жена е мисия невъзможна по простата...
Лято в офиса
Традиционно асоциираме летните жеги с море, плажове и дебели планински сенки. Но различната реалност...
Колко добър е най-добрият ти приятел?
Приятелите са като фотографските кадри – трябва да се подбират при подходяща светлина. Затова е хубаво...
Мисия "Детски имунитет" II
Храненето. Едва ли за първи път чувате думите на Хипократ: „И нека храната бъде вашето лекарство и вашето...
Повече приятели или повече родители?
Често, когато говорим за родителството, използваме думи като "забранявам", "карам се", "изисквам", "нареждам"....
Рожденият ден на вашето дете
Рожденият ден е най-вълнуващото събитие в живота на едно дете. Обградено от роднини, приятели, получава...
Общуване според темперамента - II
Холериците са бързи, поривисти и стремителни, но рязко сменят своите настроения и губят самообладание....
Вредна ли е 3D технологията за детското зрение
3D технологията е бъдещето на киното, в това вече няма нужда никой да ни убеждава – нужно е само да хвърлим...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg - beta версия. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook