Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Шефът – ръководство за употреба



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Всеки офис е малка вселена, в която всеки има своето място и роля. Отношенията между колегите са крехки и динамични, лагерите се менят постоянно и никога нищо не е сигурно. Но човек и на добри колеги да попадне, пак отгоре ще е надвиснала сянката на Шефа. Защо е добре да разграничим различните типове шефове ли? Защото към всеки от тях бихме могли да приложим определена стратегия за разбирателство, или поне търпимост, защото всички те имат едно общо качество - искат работата да върви.

„Аз съм строг, но справедлив” (г-н Коректност) – може би това е всичко, което се изисква от един шеф, нали? Той поставя целите, следи за качеството и начина на изпълнението им. Критиката му е на място, както и похвалите – пестеливи, но пък затова с още по- голяма стойност. За този тип наистина най- важното е просто да се работи както трябва.
Как да се справим? Само с работа – коректна, без драма и суетене, спазване на сроковете, работното време. Изобщо всичко, което е според нашите задължение. Подмазването, личният принос, фамилиарченето – забравете. Най- лошото, което може да сторите е да кръшкате от работа и да оспорвате оценките му публично – той смята преценката си за категорична.

„Хайде да не сме толкова сериозни” (г-н Симпатяга) – той е „наш човек”, шегува се, закача се, разказва вицове и отбягва служебните въпроси. Държи се приятелски и непринудено, за работа не го търси. Ще ни покани да изпушим цигара в почивката с него, ще ни поръча кафе колкото за компанията.
Как да се справим? Нито за миг да не забравяме, че сме на работа и той е шефът. Но и да не излизаме от тона му, ако той е в добро настроение, всеки опит за сериозност би го обидил. Макар и трудно дистанцията е необходима, защото когато на него му мине настроението и му се доработи, той ще е не по- малко взискателен от г-н Коректност. Затова – винаги нащрек със симпатягата. Понякога той е добър актьор и дори нелош психолог.

Да измислим нещо ново” (г-н Креативност) – дай му на този началник нови идеи, нови решения, каквито и да е нововъведения и оптимизации. Той прегръща всичко ново и интересно, способен е да дава куп пари за тях. Преди всичко той цени у служителите си творческия подход, личния принос и индивидуалността. Всякакви новости в бранша са добре дошли във фирмата, а ентусиазмът му е силно заразителен. Ако сме и ние така настроени към работата – това е шеф – джакпот. Но ако сме счетоводителят му или просто това не е нашият стил – горко ни.
Как да се справим? За справяне…само ако сме наистина счетоводителят му, този стил ни засяга сериозно. Не всички сме креативни натури и знаем, че понякога в рутината е истинският успех. Не е лошо от време- навреме да охлаждаме страстите и да оставим на творците в екипа му да откликват на изблиците му. Той ще се разсърди като малко дете, ще ни обяви за скучни и закостенели, но ще му мине и скоро ще си намери друга „муха”

„Не съм оттук и съм за малко” (г-н Мързел) – този тип е от най-харесваните, просто защото рядко си е в кабинета. Постоянно си търси поводи да е навън, а не зад бюрото си, ходи по работни обеди, които траят три часа. Когато е на работа, не се занимава с работа, а с всичко останало. Често с мързела се обяснява неговата некомпетентност. Той не работи, защото не знае как. Обикновено има някой приближен, далеч по- наясно с дейността на фирмата, който се ползва с неговото безгранично доверие и той е неформалният шеф. Но често това се оказва проблем.
Как да се справим? Когато се появи проблем, той се развихря и търси глава, на която да изсипе гнева си, обикновено това е дясната му ръка, но може и да сме ние. Затова при всеки удобен случай трябва му споделяме за работата си и нещата, които ни тревожат, като наблегнем на незаменимата му роля като Голям Шеф. Егото му ще се поласкае, пък току- виж сме успели да свършим работа. Но не бива да го затрупваме, това само ще го отблъсне и се наложило той неочаквано да излезе на спешна среща с клиент.



„Нищо не върви както трябва, пред катастрофа сме” (г-н Депресар) – този тип е в състояние да скапе всякаква работна среда. Мятайки се в крайности от депресия до паника и безспорен фатализъм, работата под негово ръководство е цяло мъчение. Той не вижда качествата на служителите си, не вижда реално как се развива фирмата, кризата за сметка на това е навсякъде и нещата вървят към все по- зле. От друга страна хич не обича благотворния стрес и динамиката, той сякаш се е предал
Как да се справим? Да бъдем гъвкави и съобразителни. Настроенията му се менят, затова е нужно ние да запазим спокойствие и да се поддаваме на тона му, а да си вършим работата. Така той ще се убеди, че всяка работа има спадове и възходи и има някой там, който е наясно с това, което върши, пък може и нещата да се пооправят и апокалипсисът да не настъпи в края на тримесечието. Без да изпадаме в сантименталности, като да го утешаваме или горестно да спорим, че не всичко е пред разпад, хладното спокойствие ще го върне най- бързо към реалността.

„Хаосът – това съм аз” (г-н Разсеяност) – този шеф е истинско бедствие. Той губи документи, забравя и дреболиите, но и важните неща, от които зависи работата на служителите и дейността на цялата фирмена машина. За него няма срокове, няма бързане, всичко се движи на самотек и по случайност. Бюрото му е разхвърляно и отразява точно състоянието в главата му. Никога не е сигурен какво предстои и ккво се случва. Без добра секретарка този шеф е напълно загубен.
Как да се справим? Самоорганизирането на всеки служител е крайно наложително. Не бива в никакъв случай да копираме поведението му и да оставим по течението. Ако сме в такава позиция да му помогнем да се организира – таблици, схеми, графици, подчертано в няколко цвята и в няколко екземпляра, той със сигурност ще загуби два- три. Каквато и информация да имате за него, пазете си копие под ръка.

„Разделяй и владей” (г-н Интригант) – безспорно – един от най- лошите сценарии за шефски пост. Интригантът ръководи със този стил – „всеки е срещу всеки, но всеки е с шефа”. Той знае и се старае да научава всичко от живота на служителите си – личен и професионален, само и само, за да използва информацията срещу него, с цел подчинение, унижение и злепоставяне. Директността му е чужда, пой пази информацията за себе си, за да плете интриги и да не позволява трайни съюзи и връзки между служителите си, а всички да са му предани, по някакъв изкривен начин.
Как да се справим? Трудно е, когато интригантът в офиса е не някой друг, а именно шефът. Трябва да пазим личния си живот далеч от работата, с цената на всичко. Кредити, развод, смърт в семейството – стриктна тайна от който и да е, дори да ни се струва близък в момента. Да не обръщаме внимание на слухове, тайни погледи и срещи. Много е трудно такава атмосфера – на недоверие и постоянно внимание, но ако не сме нащрек, рискуваме много повече. Другото лошо е, че трябва да удвоим усилията си, за да докажем, че сме тук да работим и другото не ни интересува и да не може никой да ни нападне в това отношение. Професионализмът ни трябва да е на ниво.

„Аз съм Големият Шеф и всички трябва да знаят това” (г-н Его – маниак). Още един лош сценарий. На практика да работиш с такъв шеф е като да живееш в диктатура. Той е винаги прав, решенията му – също. Той никога не греши, но намира за в реда на нещата да си приписва успехите на служителите си за свои, но критиката му към грешките им е унищожителна. Силно авторитарна личност – глобите, наказанията, скандалите – те са стилът му. Той е суетен и горделив и смята всички за втора ръка хора, които са имали късмета да попаднат на него и да учат от неговия нюх, талант и личност като цяло. Той няма добра дума за никой, не умее да поощрява, а напротив – от него ще чуете само обиди и критика.
Как да се справим? С него – почти никак. Егото му е толкова голямо и всепоглъщащо, че обезсмисля всеки опит да се справяме с него по някакъв начин и подход към него е невъзможен. Да търпим, ако много си заслужава, но в никакъв случай да не позволяваме да снижим критериите към себе си и работата си, защото ако го сторим, край с професионалното ни самоуважение. В крайна сметка това със сигурност не единствената работа на света, а професионалист без самоуважение трудно си намира хубава нова работа. Към което е добре скоро да се ориентираме.

Това са най- общо типовете шефове. Те могат да преливат и да се трансформират във времето един в друг, но чертите им могат така да се опишат. А какъв тип е вашият шеф? Имате ли късмет с него или и вие сте фалшив герой в някой лош сценарий?
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· 10 начина да бъдем по-добри към себе си
· От къде идва чувството на несигурност?
· Повече увереност в епохата на социалните мрежи
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Полезни ли са конфликтите на работното място?
· Защо сами саботираме себе си и как да го преодолеем, за да бъдем успешни?
· За обидата и обидчивостта
· Как да се научим да бъдем по-любящи?
· Привързаност с граници
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
· Колкото различни са хората, толкова различни са и начините за изразяване на любовта
· Даването и получаването като големи житейски уроци
· Доколко (не) можем да снижаваме очакванията си?
Четвъртък
9
Юли 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5

6
7
8
9
10
11
12

13
14
15
16
17
18
19

20
21
22
23
24
25
26

27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Време ли е да напуснете работата си?
В днешните несигурни време напускането на работа е рискован ход. Никой не дава гаранции, че следващата...
5 емоционално интелигентни неща, заради които да ви харесат за първите 5 минути
Хората наистина нямаме време за губене. Нужно е съвсем малко време, за да решим какво да правим, къде...
Лицемерието като потребност
Познавате ли хора, които винаги са мили, усмихнати и добронамерени? Всеки път ви правят комплименти,...
Да повикаш ВОЛЯТА на помощ
“Imperare sibi – maximum imperium est*” е сентенция на Сенека, която винаги ми се е струвала връх по...
Диетата на работното място
Всяка диета свършва в понеделник. Всичките ни добри намерения се изпаряват когато отидем на работа и...
Как да говорим пред публика?
Всеки от нас се възхищава на завладяващия чар и въздействието на актьора от сцената. Копнеем за мига...
Придайте индивидуалност на бюрото
Никога не съм била привърженичка на реда. Особено на работното място, в частност – бюрото. Творческият...
Коледното парти - начин на употреба - II
Ако вие организирате банкета помежду си По друг начин стоят нещата на служебния банкет, на който сме...
Правила на модерния (и не само) етикет
Мислим си, че живеем във време, в което всеки си прави, каквото си иска, и вече етикет не съществува?...
В търсене на истинското призвание
Обкръжението ми изобилства от примери за хора, които не спират да търсят своето призвание, сменяйки почти...
Търсенето на работа Е работа!
Вие сте без работа. По една или друга причина, по ваше желание или – не, вече е факт. Е, честито тогава...
Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
Отношенията с другите са основна част от живота ни и източник както на приятни, така и често на неприятни...
Подходящите професии за екстровертите и за интровертите
Дали сте от хората, които се радват на срещите, оживените разговори и запознанствата или пък обичате...
Похвалата е ключ към сърцето и към успеха - не я пестете!
Всеизвестен факт е, че децата е добре да бъдат хвалени, да получават поощрение и одобрение и при най-малкия...
Как да отстояваме себе си по-ясно?
Какво означава да бъдем решителни и да отстояваме себе си? Ако погледнем дефинициите в речниците, то...
Възможен ли е баланс между работа и семейство?
Няма как да оспорим факта, че разумните хора са онези, които винаги намират златната среда. Балансът...
Седемте „смъртни гряха”, ако сте новобранец на работа
Нова работа, ново предизвикателство. Сигурни сте, че ще се справите със служебните задължения, но ви...
Навиците на продуктивните хора - повече за по-кратко време и без усилия
Когато говорим за продуктивност, всички сме изправени пред едно и също: определен обем работа в ограничено...
Офисна джунгла – „трудните” колеги
Един колектив може да е сплотено семейство. Всеки с ролята си – взаимно допълващи се по начин, по който...
Мързелът – как да се справим с него?
„Мързелът не мори, но мъчи” – това е любимата поговорка на баща ми, която си спомням от най-ранно детство....
Съвременните Темиди
Всеки ден ми дава поводи да се замислям за понятия като лоялност и справедливост. Казусите са много....
Да угодиш на всички – мисията невъзможна
Да угодиш на всички си е наистина невъзможна мисия, но хората, които с все сила се напъват да я осъществят,...
Лято в офиса
Традиционно асоциираме летните жеги с море, плажове и дебели планински сенки. Но различната реалност...
Неформалното лидерство
В последно време доста се заговори за лидерството и лидерските качества. Все по-често тази „титла“ се...
Край с оплакването веднъж завинаги!
Не са малко хората, които хленчат твърде често. Обикновено винаги те са прецаканите, винаги на тях не...
Да се скриеш зад думите
Няма спор – евфемизмите, онези по-деликатни „други“ думи, с които заменяме грубите и вулгарни назовавания...
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
Да изживеем това, за което мечтаем
Едно от най-важните неща, които трябва да направите, за да бъдете щастливи е да вършите това, което ви...
Професиите, в които жените са най- добри
В миналото разпределението на ролите на мъжа и жената е било ясно установено. В днешно време обаче все...
Професия „Работохолик“
Няма как... на повечето от нас ни се налага да работим и в работа прекарваме голяма част от живота си....
Конкуренцията в офиса
Умението за работа в екип е изискване, което присъства едва ли не във всяка обява за работа. В същото...
Новата работа
Първият работен ден – зареден с вълнение и очаквания! Въпреки, че сме уверени, зрели хора, звънне ли...
Медитация за заети жени
Животът изглежда като надпревара. Бързаме ли, бързаме. Но с кого се надпреварваме всъщност? Със самите...
Как и къде още да търсим работа?
Да си намериш работа в днешни дни не е лесно. Да намериш работа, която удовлетворява, ако не всички,...
Синдромът „Започвам от утре”
"От утре ще ставам по-рано и ще си лягам навреме. Най-после ще занеса ютията на ремонт, ще почистя основно...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook