Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Шефът – ръководство за употреба



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Всеки офис е малка вселена, в която всеки има своето място и роля. Отношенията между колегите са крехки и динамични, лагерите се менят постоянно и никога нищо не е сигурно. Но човек и на добри колеги да попадне, пак отгоре ще е надвиснала сянката на Шефа. Защо е добре да разграничим различните типове шефове ли? Защото към всеки от тях бихме могли да приложим определена стратегия за разбирателство, или поне търпимост, защото всички те имат едно общо качество - искат работата да върви.

„Аз съм строг, но справедлив” (г-н Коректност) – може би това е всичко, което се изисква от един шеф, нали? Той поставя целите, следи за качеството и начина на изпълнението им. Критиката му е на място, както и похвалите – пестеливи, но пък затова с още по- голяма стойност. За този тип наистина най- важното е просто да се работи както трябва.
Как да се справим? Само с работа – коректна, без драма и суетене, спазване на сроковете, работното време. Изобщо всичко, което е според нашите задължение. Подмазването, личният принос, фамилиарченето – забравете. Най- лошото, което може да сторите е да кръшкате от работа и да оспорвате оценките му публично – той смята преценката си за категорична.

„Хайде да не сме толкова сериозни” (г-н Симпатяга) – той е „наш човек”, шегува се, закача се, разказва вицове и отбягва служебните въпроси. Държи се приятелски и непринудено, за работа не го търси. Ще ни покани да изпушим цигара в почивката с него, ще ни поръча кафе колкото за компанията.
Как да се справим? Нито за миг да не забравяме, че сме на работа и той е шефът. Но и да не излизаме от тона му, ако той е в добро настроение, всеки опит за сериозност би го обидил. Макар и трудно дистанцията е необходима, защото когато на него му мине настроението и му се доработи, той ще е не по- малко взискателен от г-н Коректност. Затова – винаги нащрек със симпатягата. Понякога той е добър актьор и дори нелош психолог.

Да измислим нещо ново” (г-н Креативност) – дай му на този началник нови идеи, нови решения, каквито и да е нововъведения и оптимизации. Той прегръща всичко ново и интересно, способен е да дава куп пари за тях. Преди всичко той цени у служителите си творческия подход, личния принос и индивидуалността. Всякакви новости в бранша са добре дошли във фирмата, а ентусиазмът му е силно заразителен. Ако сме и ние така настроени към работата – това е шеф – джакпот. Но ако сме счетоводителят му или просто това не е нашият стил – горко ни.
Как да се справим? За справяне…само ако сме наистина счетоводителят му, този стил ни засяга сериозно. Не всички сме креативни натури и знаем, че понякога в рутината е истинският успех. Не е лошо от време- навреме да охлаждаме страстите и да оставим на творците в екипа му да откликват на изблиците му. Той ще се разсърди като малко дете, ще ни обяви за скучни и закостенели, но ще му мине и скоро ще си намери друга „муха”

„Не съм оттук и съм за малко” (г-н Мързел) – този тип е от най-харесваните, просто защото рядко си е в кабинета. Постоянно си търси поводи да е навън, а не зад бюрото си, ходи по работни обеди, които траят три часа. Когато е на работа, не се занимава с работа, а с всичко останало. Често с мързела се обяснява неговата некомпетентност. Той не работи, защото не знае как. Обикновено има някой приближен, далеч по- наясно с дейността на фирмата, който се ползва с неговото безгранично доверие и той е неформалният шеф. Но често това се оказва проблем.
Как да се справим? Когато се появи проблем, той се развихря и търси глава, на която да изсипе гнева си, обикновено това е дясната му ръка, но може и да сме ние. Затова при всеки удобен случай трябва му споделяме за работата си и нещата, които ни тревожат, като наблегнем на незаменимата му роля като Голям Шеф. Егото му ще се поласкае, пък току- виж сме успели да свършим работа. Но не бива да го затрупваме, това само ще го отблъсне и се наложило той неочаквано да излезе на спешна среща с клиент.



„Нищо не върви както трябва, пред катастрофа сме” (г-н Депресар) – този тип е в състояние да скапе всякаква работна среда. Мятайки се в крайности от депресия до паника и безспорен фатализъм, работата под негово ръководство е цяло мъчение. Той не вижда качествата на служителите си, не вижда реално как се развива фирмата, кризата за сметка на това е навсякъде и нещата вървят към все по- зле. От друга страна хич не обича благотворния стрес и динамиката, той сякаш се е предал
Как да се справим? Да бъдем гъвкави и съобразителни. Настроенията му се менят, затова е нужно ние да запазим спокойствие и да се поддаваме на тона му, а да си вършим работата. Така той ще се убеди, че всяка работа има спадове и възходи и има някой там, който е наясно с това, което върши, пък може и нещата да се пооправят и апокалипсисът да не настъпи в края на тримесечието. Без да изпадаме в сантименталности, като да го утешаваме или горестно да спорим, че не всичко е пред разпад, хладното спокойствие ще го върне най- бързо към реалността.

„Хаосът – това съм аз” (г-н Разсеяност) – този шеф е истинско бедствие. Той губи документи, забравя и дреболиите, но и важните неща, от които зависи работата на служителите и дейността на цялата фирмена машина. За него няма срокове, няма бързане, всичко се движи на самотек и по случайност. Бюрото му е разхвърляно и отразява точно състоянието в главата му. Никога не е сигурен какво предстои и ккво се случва. Без добра секретарка този шеф е напълно загубен.
Как да се справим? Самоорганизирането на всеки служител е крайно наложително. Не бива в никакъв случай да копираме поведението му и да оставим по течението. Ако сме в такава позиция да му помогнем да се организира – таблици, схеми, графици, подчертано в няколко цвята и в няколко екземпляра, той със сигурност ще загуби два- три. Каквато и информация да имате за него, пазете си копие под ръка.

„Разделяй и владей” (г-н Интригант) – безспорно – един от най- лошите сценарии за шефски пост. Интригантът ръководи със този стил – „всеки е срещу всеки, но всеки е с шефа”. Той знае и се старае да научава всичко от живота на служителите си – личен и професионален, само и само, за да използва информацията срещу него, с цел подчинение, унижение и злепоставяне. Директността му е чужда, пой пази информацията за себе си, за да плете интриги и да не позволява трайни съюзи и връзки между служителите си, а всички да са му предани, по някакъв изкривен начин.
Как да се справим? Трудно е, когато интригантът в офиса е не някой друг, а именно шефът. Трябва да пазим личния си живот далеч от работата, с цената на всичко. Кредити, развод, смърт в семейството – стриктна тайна от който и да е, дори да ни се струва близък в момента. Да не обръщаме внимание на слухове, тайни погледи и срещи. Много е трудно такава атмосфера – на недоверие и постоянно внимание, но ако не сме нащрек, рискуваме много повече. Другото лошо е, че трябва да удвоим усилията си, за да докажем, че сме тук да работим и другото не ни интересува и да не може никой да ни нападне в това отношение. Професионализмът ни трябва да е на ниво.

„Аз съм Големият Шеф и всички трябва да знаят това” (г-н Его – маниак). Още един лош сценарий. На практика да работиш с такъв шеф е като да живееш в диктатура. Той е винаги прав, решенията му – също. Той никога не греши, но намира за в реда на нещата да си приписва успехите на служителите си за свои, но критиката му към грешките им е унищожителна. Силно авторитарна личност – глобите, наказанията, скандалите – те са стилът му. Той е суетен и горделив и смята всички за втора ръка хора, които са имали късмета да попаднат на него и да учат от неговия нюх, талант и личност като цяло. Той няма добра дума за никой, не умее да поощрява, а напротив – от него ще чуете само обиди и критика.
Как да се справим? С него – почти никак. Егото му е толкова голямо и всепоглъщащо, че обезсмисля всеки опит да се справяме с него по някакъв начин и подход към него е невъзможен. Да търпим, ако много си заслужава, но в никакъв случай да не позволяваме да снижим критериите към себе си и работата си, защото ако го сторим, край с професионалното ни самоуважение. В крайна сметка това със сигурност не единствената работа на света, а професионалист без самоуважение трудно си намира хубава нова работа. Към което е добре скоро да се ориентираме.

Това са най- общо типовете шефове. Те могат да преливат и да се трансформират във времето един в друг, но чертите им могат така да се опишат. А какъв тип е вашият шеф? Имате ли късмет с него или и вие сте фалшив герой в някой лош сценарий?
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· 10 начина да бъдем по-добри към себе си
· От къде идва чувството на несигурност?
· Повече увереност в епохата на социалните мрежи
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Полезни ли са конфликтите на работното място?
· Защо сами саботираме себе си и как да го преодолеем, за да бъдем успешни?
· За обидата и обидчивостта
· Как да се научим да бъдем по-любящи?
· Привързаност с граници
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
· Колкото различни са хората, толкова различни са и начините за изразяване на любовта
· Даването и получаването като големи житейски уроци
· Доколко (не) можем да снижаваме очакванията си?
Четвъртък
29
Октомври 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4

5
6
7
8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18

19
20
21
22
23
24
25

26
27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
За критиката, критично: Как да приемаме оценки - II
Понякога човек се подвежда и наистина има нужда от приятелско сръчкване, съвет от колега или от някой...
Да се насладим на живота по график
Когато ежедневието ни започне да изисква от нас перфектно разграфяване на часовете и минутите така, че...
Бърз релакс в офиса - II
Тихичко навън Постоянното звънене на телефона и шумните разговори на колегите са едни от основните...
Похвалата е ключ към сърцето и към успеха - не я пестете!
Всеизвестен факт е, че децата е добре да бъдат хвалени, да получават поощрение и одобрение и при най-малкия...
Етикет на телефонния разговор
Този неизменен в последните години аксесоар - телефонът, се е превърнал в необходимост за съвременния...
5 емоционално интелигентни неща, заради които да ви харесат за първите 5 минути
Хората наистина нямаме време за губене. Нужно е съвсем малко време, за да решим какво да правим, къде...
Моите мили колеги
Единственото, което искате на работа е да се занимавате с приятна дейност и да припечелвате прилично....
Общуване според темперамента - II
Холериците са бързи, поривисти и стремителни, но рязко сменят своите настроения и губят самообладание....
Как да подарим и да получим подарък според етикета
Придържането към етикета е от особена важност, особено що се касае до професионалните отношения. Следването...
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
Полезни ли са конфликтите на работното място?
В последните години се учим, че конфликтите сред колеги и между колеги и ръководство трябва да бъдат...
Може ли работата да ни направи щастливи?
Да изпитват удовлетворение от работата е мечта за мнозина. Която обаче не винаги се осъществява – дали...
7 стъпки към успеха
Попаднали сте в задънена улица. И сякаш в нищо не ви върви. Бизнесът ви е рухнал или просто тъпчете на...
Защо се уморяваме от отпуска, вместо да си починем?
Истинската почивка по време на отпуска не започва от първия ден, а чак след 4-5 дни. Защо това е така?...
Моето бюро, моята крепост - I
Бюрото място, на което прекарваме различен брой часове и от чието удобство и функционалност зависи колко...
Правила на модерния (и не само) етикет
Мислим си, че живеем във време, в което всеки си прави, каквото си иска, и вече етикет не съществува?...
Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?
На интервюто за работа може да се гледа като на търговска сделка - един продава умения, компетентност,...
Помощ, мърморко!
Шумът от много мърморещи хора не е страшен само ако можем да го игнорираме. Мърморковците, които днес...
Доклад с мерки ще се бори със "стъкления" капак за жените в науката
На 14 юли 2015 г. в Европейската комисия беше изслушан доклад, който констатира, че дялът на жените,...
Наесен с песен - или отново на работа
Много хора имат нужда от отпуск след отпуската. Не става въпрос за капризи и глезене, а за естествена...
Как да трансформираме съжалението във възможност за израстване?
„... съжалението от пропуснатите възможности е най-страшният ад, в който може да пребивава живата душа...“...
Кошмарният образ на победителя
Класическият образ на победителя е едно много отракано момче или момиче, изпълнено със страшен хъс. То...
Жената-шеф
Да си жена и шеф едновременно отдавна не прави на никого впечатление. Само дето по правило жените са...
Изкуството на малкия разговор на работното място
Започването на кратък разговор с почти или напълно непознат човек може да се окаже по-трудно, отколкото...
Уволнението - край или начало
В сегашната несигурна ситуация болшинството хора се страхуват да не загубят работата си, независимо дали...
Работеща мама
Първите три години са най-важните за психическото и интелектуалното развитие на вашето бебче. От този...
Конкуренцията в офиса
Умението за работа в екип е изискване, което присъства едва ли не във всяка обява за работа. В същото...
Как да се справим с тираничен шеф?
Имате ли нещастието да работите с тираничен шеф? Той ви унижава безпощадно, навсякъде, с или без удобен...
Лицемерието като потребност
Познавате ли хора, които винаги са мили, усмихнати и добронамерени? Всеки път ви правят комплименти,...
Предизвикателствата, с които се сблъскват фрийлансърите
Отстрани погледнато, животът на фрийлансърите (хората, които работят на свободна практика от вкъщи или...
В добра форма и зад бюрото
Прекарваме голяма част от живота си на работа. Някои хора изкарват прехраната си на гъвкаво работно време,...
Да откраднем от мъжкия гардероб
Имате ли дни, в които не знаете какво да облечете? И то не един и два, нали? На мен лично ми се случва...
Какво да очакваме от интервюто за работа
Който е ходил на интервю в по- голяма компания и, да речем, е кандидатствал за по- отговорна длъжност,...
Къде ми е музата? 6 навика на успешните артисти
Повечето хора свързват артистите с непостоянство, хаос и постоянно блуждаене в крайностите, в които ги...
Как да говорим пред публика?
Всеки от нас се възхищава на завладяващия чар и въздействието на актьора от сцената. Копнеем за мига...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook