Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Шефът – ръководство за употреба



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Всеки офис е малка вселена, в която всеки има своето място и роля. Отношенията между колегите са крехки и динамични, лагерите се менят постоянно и никога нищо не е сигурно. Но човек и на добри колеги да попадне, пак отгоре ще е надвиснала сянката на Шефа. Защо е добре да разграничим различните типове шефове ли? Защото към всеки от тях бихме могли да приложим определена стратегия за разбирателство, или поне търпимост, защото всички те имат едно общо качество - искат работата да върви.

„Аз съм строг, но справедлив” (г-н Коректност) – може би това е всичко, което се изисква от един шеф, нали? Той поставя целите, следи за качеството и начина на изпълнението им. Критиката му е на място, както и похвалите – пестеливи, но пък затова с още по- голяма стойност. За този тип наистина най- важното е просто да се работи както трябва.
Как да се справим? Само с работа – коректна, без драма и суетене, спазване на сроковете, работното време. Изобщо всичко, което е според нашите задължение. Подмазването, личният принос, фамилиарченето – забравете. Най- лошото, което може да сторите е да кръшкате от работа и да оспорвате оценките му публично – той смята преценката си за категорична.

„Хайде да не сме толкова сериозни” (г-н Симпатяга) – той е „наш човек”, шегува се, закача се, разказва вицове и отбягва служебните въпроси. Държи се приятелски и непринудено, за работа не го търси. Ще ни покани да изпушим цигара в почивката с него, ще ни поръча кафе колкото за компанията.
Как да се справим? Нито за миг да не забравяме, че сме на работа и той е шефът. Но и да не излизаме от тона му, ако той е в добро настроение, всеки опит за сериозност би го обидил. Макар и трудно дистанцията е необходима, защото когато на него му мине настроението и му се доработи, той ще е не по- малко взискателен от г-н Коректност. Затова – винаги нащрек със симпатягата. Понякога той е добър актьор и дори нелош психолог.

Да измислим нещо ново” (г-н Креативност) – дай му на този началник нови идеи, нови решения, каквито и да е нововъведения и оптимизации. Той прегръща всичко ново и интересно, способен е да дава куп пари за тях. Преди всичко той цени у служителите си творческия подход, личния принос и индивидуалността. Всякакви новости в бранша са добре дошли във фирмата, а ентусиазмът му е силно заразителен. Ако сме и ние така настроени към работата – това е шеф – джакпот. Но ако сме счетоводителят му или просто това не е нашият стил – горко ни.
Как да се справим? За справяне…само ако сме наистина счетоводителят му, този стил ни засяга сериозно. Не всички сме креативни натури и знаем, че понякога в рутината е истинският успех. Не е лошо от време- навреме да охлаждаме страстите и да оставим на творците в екипа му да откликват на изблиците му. Той ще се разсърди като малко дете, ще ни обяви за скучни и закостенели, но ще му мине и скоро ще си намери друга „муха”

„Не съм оттук и съм за малко” (г-н Мързел) – този тип е от най-харесваните, просто защото рядко си е в кабинета. Постоянно си търси поводи да е навън, а не зад бюрото си, ходи по работни обеди, които траят три часа. Когато е на работа, не се занимава с работа, а с всичко останало. Често с мързела се обяснява неговата некомпетентност. Той не работи, защото не знае как. Обикновено има някой приближен, далеч по- наясно с дейността на фирмата, който се ползва с неговото безгранично доверие и той е неформалният шеф. Но често това се оказва проблем.
Как да се справим? Когато се появи проблем, той се развихря и търси глава, на която да изсипе гнева си, обикновено това е дясната му ръка, но може и да сме ние. Затова при всеки удобен случай трябва му споделяме за работата си и нещата, които ни тревожат, като наблегнем на незаменимата му роля като Голям Шеф. Егото му ще се поласкае, пък току- виж сме успели да свършим работа. Но не бива да го затрупваме, това само ще го отблъсне и се наложило той неочаквано да излезе на спешна среща с клиент.



„Нищо не върви както трябва, пред катастрофа сме” (г-н Депресар) – този тип е в състояние да скапе всякаква работна среда. Мятайки се в крайности от депресия до паника и безспорен фатализъм, работата под негово ръководство е цяло мъчение. Той не вижда качествата на служителите си, не вижда реално как се развива фирмата, кризата за сметка на това е навсякъде и нещата вървят към все по- зле. От друга страна хич не обича благотворния стрес и динамиката, той сякаш се е предал
Как да се справим? Да бъдем гъвкави и съобразителни. Настроенията му се менят, затова е нужно ние да запазим спокойствие и да се поддаваме на тона му, а да си вършим работата. Така той ще се убеди, че всяка работа има спадове и възходи и има някой там, който е наясно с това, което върши, пък може и нещата да се пооправят и апокалипсисът да не настъпи в края на тримесечието. Без да изпадаме в сантименталности, като да го утешаваме или горестно да спорим, че не всичко е пред разпад, хладното спокойствие ще го върне най- бързо към реалността.

„Хаосът – това съм аз” (г-н Разсеяност) – този шеф е истинско бедствие. Той губи документи, забравя и дреболиите, но и важните неща, от които зависи работата на служителите и дейността на цялата фирмена машина. За него няма срокове, няма бързане, всичко се движи на самотек и по случайност. Бюрото му е разхвърляно и отразява точно състоянието в главата му. Никога не е сигурен какво предстои и ккво се случва. Без добра секретарка този шеф е напълно загубен.
Как да се справим? Самоорганизирането на всеки служител е крайно наложително. Не бива в никакъв случай да копираме поведението му и да оставим по течението. Ако сме в такава позиция да му помогнем да се организира – таблици, схеми, графици, подчертано в няколко цвята и в няколко екземпляра, той със сигурност ще загуби два- три. Каквато и информация да имате за него, пазете си копие под ръка.

„Разделяй и владей” (г-н Интригант) – безспорно – един от най- лошите сценарии за шефски пост. Интригантът ръководи със този стил – „всеки е срещу всеки, но всеки е с шефа”. Той знае и се старае да научава всичко от живота на служителите си – личен и професионален, само и само, за да използва информацията срещу него, с цел подчинение, унижение и злепоставяне. Директността му е чужда, пой пази информацията за себе си, за да плете интриги и да не позволява трайни съюзи и връзки между служителите си, а всички да са му предани, по някакъв изкривен начин.
Как да се справим? Трудно е, когато интригантът в офиса е не някой друг, а именно шефът. Трябва да пазим личния си живот далеч от работата, с цената на всичко. Кредити, развод, смърт в семейството – стриктна тайна от който и да е, дори да ни се струва близък в момента. Да не обръщаме внимание на слухове, тайни погледи и срещи. Много е трудно такава атмосфера – на недоверие и постоянно внимание, но ако не сме нащрек, рискуваме много повече. Другото лошо е, че трябва да удвоим усилията си, за да докажем, че сме тук да работим и другото не ни интересува и да не може никой да ни нападне в това отношение. Професионализмът ни трябва да е на ниво.

„Аз съм Големият Шеф и всички трябва да знаят това” (г-н Его – маниак). Още един лош сценарий. На практика да работиш с такъв шеф е като да живееш в диктатура. Той е винаги прав, решенията му – също. Той никога не греши, но намира за в реда на нещата да си приписва успехите на служителите си за свои, но критиката му към грешките им е унищожителна. Силно авторитарна личност – глобите, наказанията, скандалите – те са стилът му. Той е суетен и горделив и смята всички за втора ръка хора, които са имали късмета да попаднат на него и да учат от неговия нюх, талант и личност като цяло. Той няма добра дума за никой, не умее да поощрява, а напротив – от него ще чуете само обиди и критика.
Как да се справим? С него – почти никак. Егото му е толкова голямо и всепоглъщащо, че обезсмисля всеки опит да се справяме с него по някакъв начин и подход към него е невъзможен. Да търпим, ако много си заслужава, но в никакъв случай да не позволяваме да снижим критериите към себе си и работата си, защото ако го сторим, край с професионалното ни самоуважение. В крайна сметка това със сигурност не единствената работа на света, а професионалист без самоуважение трудно си намира хубава нова работа. Към което е добре скоро да се ориентираме.

Това са най- общо типовете шефове. Те могат да преливат и да се трансформират във времето един в друг, но чертите им могат така да се опишат. А какъв тип е вашият шеф? Имате ли късмет с него или и вие сте фалшив герой в някой лош сценарий?
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Ако имате късмет...
· Сису – финландското изкуство за вътрешна сила и щастие
· Какво не ни достига, за да постигаме целите си?
· Полезни ли са конфликтите на работното място?
· Защо сами саботираме себе си и как да го преодолеем, за да бъдем успешни?
· Как да станем незаменими на работното място?
· Мъжете, които си тръгват без обяснение
· Здравословен егоизъм или егоцентризъм?
· Как сами вдигаме бариери пред себе си и пречим другите да ни опознаят?
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Работите вкъщи? А справяте ли се?
· Желанието да бъдем харесвани - как ни влияе и до какво може да доведе?
· Кои житейски умения е необходимо да развиваме у децата?
· Как едно пътуване може да се превърне в тест за приятелство?
· Безразличието ли е най-лошото, на което сме способни един към друг?
Понеделник
19
Август 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4

5
6
7
8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18

19
20
21
22
23
24
25

26
27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Не приемайте нападките твърде лично
Критикуват ли ви често? Умеете ли да приемате забележките и каква е стратегията ви към критиката? В действителност...
Как да разговаряме с хора, които не понасяме?
На всекиго се случва, особено в професионалната сфера - влизате в стаята, в офиса и моментално разбирате,...
Как да развием социалната си интелигентност и каква роля играе в живота ни тя
„Навярно най-добрият събеседник в света е онзи, който насърчава другите да говорят.” - Джон Стайнбек Социалната...
Какво ще кажат хората?
Колко пъти сте чували този въпрос да излиза от устата на майка ви, баба ви или друг близък човек? Колко...
Защо се уморяваме от отпуска, вместо да си починем?
Истинската почивка по време на отпуска не започва от първия ден, а чак след 4-5 дни. Защо това е така?...
Законът за компенсацията - как действа и за какво ни помага?
Законът за компенсацията е един от 12-те Универсални закона, който гласи, че сме компенсирани...
Корпоративният подарък за Коледа - необходимост за всеки бизнес
Служебните коледни подаръци са необходимото зло всяка година. Неотменим жест към настоящи партньори или...
Да се насладим на живота по график
Когато ежедневието ни започне да изисква от нас перфектно разграфяване на часовете и минутите така, че...
Как и къде още да търсим работа?
Да си намериш работа в днешни дни не е лесно. Да намериш работа, която удовлетворява, ако не всички,...
На работа с колело
И най-дългият път започва с първата крачка. Тя е най-важната. В случая всичко започва с първото завъртане...
За критиката, критично: Как да даваме оценки - I
Свикнали сме да мислим за критиката като нещо външно, за което можем и понякога наистина трябва да си...
Зает не означава продуктивен - къде са разликите?
Живеем в един много динамичен и бързо променящ се свят, където технологиите заемат голямо място в ежедневието...
Бърз релакс в офиса - II
Тихичко навън Постоянното звънене на телефона и шумните разговори на колегите са едни от основните...
Как да запазим първоначалната си мотивация за работа
Започнали сте нова работа? Чудесно. Мина времето на адаптация и всичко изглежда наред. Свикнахте, опознахте...
Личните чувства - как да не ни пречат в работата
Способността да чувстваме е едно от най-хубавите неща. Понякога обаче чувствата и емоциите ни в работата...
Навиците на продуктивните хора - повече за по-кратко време и без усилия
Когато говорим за продуктивност, всички сме изправени пред едно и също: определен обем работа в ограничено...
„Задължителните” дрехи
„Модата се купува, стилът се притежава”. Какво значи това на практика? Възможността редовно и според...
Докосването - общуване, близост, доверие
„Докосването предшества зрението, предшества и речта. Това е първият език и той не лъже.” - Маргарет...
На везните: свободно време срещу по-добро заплащане - II
Ясно е, че искаме най- доброто за тях. Искаме да не са лишени от нищо, да получат най- доброто образование....
Защо не бива да превръщаме хобито си в работа?
"Работи това, което обичаш, и няма да ти се наложи да работиш нито ден" Дали го е казал Конфуций, вече...
Нуждаем ли се от равноправие?
За последното столетие жените постигнаха големи успехи що се отнася до равноправието между половете....
Изкуството на малкия разговор на работното място
Започването на кратък разговор с почти или напълно непознат човек може да се окаже по-трудно, отколкото...
Госпожица Съвършенство
Колко пъти сме чували през детството си: "Трябва да бъдеш най-послушната вкъщи, най-умната в училище,...
Приятелството на работното място
„Прекарвам на работа две трети от времето си и без приятелските отношения с колегите не бих могла да...
Общуването с колегите и удоволствието от работата
Повечето от нас имат своята работа, градят кариера, имат известни постижения в професията си, но колко...
Как да станем по-добър събеседник и да подобрим общуването?
Днес комуникацията е всичко. За малко време да изразиш максимално, да направиш впечатление, да бъдеш...
Да угодиш на всички – мисията невъзможна
Да угодиш на всички си е наистина невъзможна мисия, но хората, които с все сила се напъват да я осъществят,...
Новата работа
Първият работен ден – зареден с вълнение и очаквания! Въпреки, че сме уверени, зрели хора, звънне ли...
5 емоционално интелигентни неща, заради които да ви харесат за първите 5 минути
Хората наистина нямаме време за губене. Нужно е съвсем малко време, за да решим какво да правим, къде...
Подходящите професии за екстровертите и за интровертите
Дали сте от хората, които се радват на срещите, оживените разговори и запознанствата или пък обичате...
Търсенето на работа Е работа!
Вие сте без работа. По една или друга причина, по ваше желание или – не, вече е факт. Е, честито тогава...
Как да се справим със завистта и да я превърнем във вдъхновение
Ако трябва да сме искрени, всеки от нас в даден момент от живота си е изпитвал чувство на завист - това...
Откровено за трудните разговори
„Бъдете достатъчно смели да започнете разговор, който си заслужава.“- Маргарет Уитли Във всички...
Когато емпатията се превърне в проблем
Днес терминът "емпатия" е много популярен и се въвлича в какви ли не контексти. Като цяло се утвърждава,...
Квалифицирайте се безплатно в интернет
Вие сте креативна, творческа личност, която не търпи застой, винаги иска да се усъвършенства или пък...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook