Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Зает не означава продуктивен - къде са разликите?


Съвети как да подобрим ефективността си и как да спечелим време


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Живеем в един много динамичен и бързо променящ се свят, където технологиите заемат голямо място в ежедневието ни. Прието е, че ако си „зает”, то непременно трябва да си и успешен, важен, ценен и водещ пълноценен живот. Често тази заетост се превръща в заместител на егото или се използва като извинение за много липсващи аспекти в живота ни. Много от нас са заети с различни ангажименти и проекти, срещи и дълъг списък със задачи, но колко са действително продуктивните, които оставят резултати, а не само изгубено време?

Джон Максуел, публичен говорител и автор на голям брой книги, посветени на лидерството, посочва, че „Най-големият враг на доброто мислене е заетостта.” Всички сме приели, че колкото по-заети сме, толкова повече пари ще печелим, следвайки някаква общоприета представа за кариерно развитие и успех. Но можем да прекараме години в това да бъдем ежедневно ангажирани с разнообразни задължения, но така и да не се доближаваме до желаната позиция или мечтан прогрес. Тук идва и основният въпрос за разликата между заетите и продуктивните хора. Специалисти в областта на бизнеса и лидерството разграничават някои основни разлики между двата типа личности:

Зает или ефикасен човек сте вие?

Заетите хора работят усилено/Продуктивните хора работят усилено, но умно – заетите хора не са мързеливи, напротив, те полагат много усилия и се занимават с много неща едновременно, именно затова са толкова заети, но техните действия не са така ефективни. Например, те повтарят различни стъпки, но не се замислят дали са необходими за конкретната ситуация, следват определени инструкции, без да имат предвид, че може да има по-добър начин за справяне с дадения ангажимент. От друга страна, продуктивни хора се фокусират върху това да бъдат ефективни, а след това ефикасни. Разликата между двете понятия е особено важна:

да бъдеш ефективен означава да вършиш правилните неща, докато да бъдеш ефикасен означава да правиш нещата по правилния начин.


Заетите хора имат големи списъци със задачи/Продуктивните хора поставят три основни точки, по които работят – да бъдем наясно с целите си е най-лесният начин да разберем дали сме продуктивни. Експертът по управление на времето Барбара Хемфил съветва: „Запитайте се всяка сутрин кои са трите най-важни неща за деня, които искате да осъществите. Трябва да бъдем активни.” Скачането от задача на задача без ясна посока или цел е просто „заета работа” и не изглежда да се превърне в ефективна такава с постигане на реални резултати. Когато изясним трите топ цели за деня, това ни помага да останем фокусирани, а от това следва и успешното справяне с ангажиментите.

Заетите хора се занимават с много неща едновременно/Продуктивните хора се съсредоточават върху една основна задача – правенето на няколко неща наведнъж може да създава усещането за супер продуктивност, но в действителност, изследвания показват точно обратното. Едно от тези проучвания сочи, че хората, които са заливани с информация от няколко места и обработват различни задачи едновременно, имат сериозни затруднения с вниманието към детайлите и успешното преминаване от едно задължение към друго, в сравнение с тези, които се фокусират само върху една задача в даден момент. Натоварването с много задачи наведнъж дори води до понижаване на IQ (коефициент на интелигентност). Насочването на вниманието и използването на всички ресурси само върху една задача, води до реална продуктивност. Специалистът Барбара Хемфил съветва:

Ако умът ви започне да се лута в други задачи и идеи, просто ги запишете, за да ги извадите от главата си. По този начин ще сте в състояние да се съсредоточите към приоритетната задача.


Заетите хора казват „да” на всичко/Продуктивните хора казват „да” стратегически и обмислено – за да се подобри производителността, трябва да се избягва приемането на всяко предложение и задача, които се изправят пред нас. Барбара Хемфил подчертава, че продуктивните хора мислят за последиците, когато казват „да” на нещо и приемат само това, което може да им помогне да постигнат основните си цели. Избягвайте да се съгласяване на момента, колкото и примамливо да е дадено предложение, изискайте време, през което можете да помислите спокойно, да отсеете плюсовете и минусите на дадената задача. Искайте повече детайли и информация – за какво точно става дума, крайни срокове, очаквания, изисквания към вас, за да прецените възможностите и времето си. Хемфил казва: „Вземете повече и реални подробности, за да се запознаете със задачата и след това дайте обратна връзка. Това ви дава възможност да обмислите своите приоритети и да действате според тях. Ако нещо не се вписва, просто се научете да казвате „не”.

Заетите хора се опитват да правят всичко сами/Продуктивните хора откриват най-добрите инструменти, услуги и хора, които да им бъдат в помощ – дори да сте свикнали да работите напълно самостоятелно, има много услуги и инструменти, които реално могат да подобрят работния процес. Понякога една инвестиция в нов софтуер, асистент, който да поема част от задачите или дори специалисти в определена област, с които да се посъветвате, може да има наистина голяма полза за бизнеса. Не е нужно да правите всичко сами - ако сте изправени пред даден проблем, то вероятно има и други хора, които са се сблъсквали със същото. Направете проучване и потърсете различни решения за появилото се затруднение, поговорете с колеги, за да видите как те са се справили или биха се справили с проблема,

консултирайте се с хора, които имат опит: няма нищо срамно или притеснително, имайте предвид, че и вие можете да се окажете полезни в даден момент.


Можете да потърсите информация и мнения в интернет или да се допитате до приятели за нови идеи. Да намерите начин за справяне, означава стратегически да използвате ресурсите си, за да увеличите шанса за успех на това, с което сте се захванали, а не да блокирате сами и да се чудите как и какво може да се направи единствено от вас. Гъвкавостта и умението да комуникирате са водещи в справянето с кризисни ситуации.

Заетите хора винаги имат извинение да не търсят нови методи за развитие и растеж/Продуктивните хора намират време за това – живеем във време, когато всичко се развива и променя с голяма скорост, а за да бъдем в крак с всичко иновативно, е нужно да се интересуваме, да бъдем любопитни, да търсим нови източници на информация и знания за областта, в която работим. Всичко това е предпоставка за нови идеи, откриване на различни ефективни методи на работа, които да бъдат от помощ за бъдещи успехи. Правилното планиране на времето и отсяването на най-важното сред ангажиментите е от особено значение за развитието ни като специалисти. Заетите хора винаги намират извинения, за да не нарушават зоната си на комфорт, продуктивните хора смело търсят нови възможности за квалификация и растеж.

Разликата между заетите и продуктивните хора може да е само една стъпка, но тази малка промяна може да се окаже отворената врата към мечтаните цели. Заетите хора се намират в един удобен капан, където заетостта притъпява нуждата от мислене, те просто знаят, че трябва да свършат определени неща, продуктивните хора са готови да поемат твърди действия, да вземат трудни решения, но те са наясно, че това е пътят към истинския успех. Знайте, че преминаването от зает към продуктивен тип личност е във възможностите ви, стига да го поискате.
Виж още статии за:   Кариерата · Мотивацията · общуване в офиса ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Типове поведение, които вредят на увереността
· 10 начина да бъдем по-добри към себе си
· От къде идва чувството на несигурност?
· 5 полезни съвета преди да станеш дигитален номад
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
Виж още статии за:   Кариерата · Мотивацията · общуване в офиса ·
Петък
22
Октомври 2021
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3

4
5
6
7
8
9
10

11
12
13
14
15
16
17

18
19
20
21
22
23
24

25
26
27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Какво казваме, когато (не) говорим
Ето една типична ежедневна ситуация. Връща се детето от училище, ние дежурно го питаме: „Как мина деня...
Техники за по-ефикасно учене, за които не сте се сетили
Често се случва учениците и студентите да изпитват затруднение в процеса на учене – училищните програми...
Как да развием социалната си интелигентност и каква роля играе в живота ни тя
„Навярно най-добрият събеседник в света е онзи, който насърчава другите да говорят.” - Джон Стайнбек Социалната...
За критиката, критично: Как да даваме оценки - I
Свикнали сме да мислим за критиката като нещо външно, за което можем и понякога наистина трябва да си...
Осъзнаването на тези 6 аспекта ще подобри общуването ни с мъжете
Мъжете и жените са различни по много начини, често виждайки света през напълно противоположни гледни...
5 полезни съвета преди да станеш дигитален номад
Aĸo иcĸaтe дa пътyвaтe и да имате пapи, може би дa cтaнeтe т.нap. дигитaлeн нoмaд e чyдecнa...
Къде ми е музата? 6 навика на успешните артисти
Повечето хора свързват артистите с непостоянство, хаос и постоянно блуждаене в крайностите, в които ги...
Лов на внимание
Съсредоточи се! Златното правило за справяне с постоянно изникващите идеи, задачи и мисли в главата...
Защо емоционалната интелигентност е важна за бизнеса?
Откакто се е появил този термин - "емоционална интелигентност", той се свързва предимно със социалната...
Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
Искало ли ви се е някога повече да се харесвате на хората? Да умеете да печелите усмивките и приятелството...
Как да се харесаме на околните - II
Има ли особености, които различават подхода към мъжете от този към жените в старанието да се харесаме...
Надути или вярващи в себе си – къде е границата?
В общи линии хората се лутаме в крайностите – или сме твърде навирили нос, пропускайки всичко около себе...
Какво да правим, докато губим време в пътуване от работа до вкъщи и обратно
Ако живеете в голям град, то вероятно сте приели тази драма - дългото придвижване по трасето към работа...
Да си аутсайдер не винаги е беда
Човекът е социално животно и винаги търси контакт с околните. Но съществуват особен тип хора – аутсайдерите,...
Изборите в живота ни като възможност за израстване
„Ако винаги правиш правилния избор, няма как да растеш” - Хийт Леджър Справянето с ежедневните...
Доклад с мерки ще се бори със "стъкления" капак за жените в науката
На 14 юли 2015 г. в Европейската комисия беше изслушан доклад, който констатира, че дялът на жените,...
Защо не бива да превръщаме хобито си в работа?
"Работи това, което обичаш, и няма да ти се наложи да работиш нито ден" Дали го е казал Конфуций, вече...
Умеем ли да се "продаваме"?
Странни са времената, в които живеем…Обществото ни е меркантилно, силно ориентирано към материалните...
Общуване според темперамента
Често в ежедневното общуване ни поразява огромната разлика между хората – във възприятията, начина за...
Офисният хладилник: инструкция за употреба
Обядът ви е изчезнал, a вие просто не проумявате, къде може да се е дянал. След втората инспекция по...
Допълнителната работа – две дини под една мишница
Сигурно много от вас познават хора, които носят по няколко дини под една мишница. И не става дума за...
Как да отстояваме себе си по-ясно?
Какво означава да бъдем решителни и да отстояваме себе си? Ако погледнем дефинициите в речниците, то...
Обяд в кутия
Не, не купен от заведенията за бързо хранене или доставен в офиса от някой ресторант. Става дума за домашно...
Меню "Aнти-стрес"
Когато ресурсите на организма са на изчерпване, а ние трябва да свършим още „малко” работа, да откраднем...
Можем ли да казваме "Не!"
„Не“ - звуча кратко и ясно, като отрязано с нож. Категорично и без сянка от възможна промяна на мнението....
Растенията в офиса
Човешкият разум се е зародил в природата, затова е истинско престъпление да полагаме умствен труд в в...
Коледното парти - начин на употреба - I
Обикновено около това време на годината идва и часът на служебното коледно парти. В случай, че се радвате...
Как да се справим с пасивно-агресивен човек?
Пасивната агресия се отнася до хора, които са враждебни към нас, но не показват открито или пряко...
Уволнението - край или начало
В сегашната несигурна ситуация болшинството хора се страхуват да не загубят работата си, независимо дали...
13 май - Европейски ден без асансьори
Европейската инициатива Ден без асансьори ще се проведе за втора поредна година на 13 май 2016 г.. Проектът...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook