Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Не изисквайте от учениците да знаят, а да могат, да бъдат



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Като родител на петокласничка усещам все по-силно една раздвоеност у себе си и у по-будните родители на нейни съученици - хем децата да имат добър успех, защото оценките са важни, хем виждам колко излишно натоварено е училището с неприложими знания и непосилни изисквания към тях.

Как да убедя ученичката си, че е важно да учи не за училището, а за себе си - за своята обща култура, за своето лично търсене на интереси и таланти, за своето по-нататъшно образование? След като системата е компроментирана всякак, липсват млади и напредничави учители и още много, много недостатъци могат да се изредят тук. Отговор нямам, но разбирам едно - редно е да бъда честна с детето и със себе си дори в объркването си.

Какво трябва да учат децата в училище?

Образованието обаче е колкото консервативна система, толкова и пряко нагаждаща се към действителността. При нас по-консервативна и бавна, но кой е казал, че само с нея трябва да се задоволяваме? На запад от България не само висшето, но и гимназиалното образование разглежда ученика не като списък с оценки по академични науки, a като комплекс от характер, таланти, умения, знания, от неговите извънкласни дейности и занимания. Все повече се убеждавам, че това е целта, към която трябва да се стремя, като побутвам детето си по трънливия път на българското образование. Не защото искам да я пратя в чужбина, а защото смятам това отношение за добро и се надявам един ден в България да се възприеме.

Какво значи да искаш от детето си не да знае, а да може? И "моженето" не е ли пряко следствие на "знаенето"?


По естествен начин децата, несъзнателно, с помощ на паметта си, която отсява полезното от излишното, игнорират ненужните знания - което лесно се вижда от лошите оценки на външните оценявания. Но това оценяване е така направено, в услуга на нефункционалния учебен план, разбира се, че не отчита приложението на техните знания. Кръгът се затваря - оценяват се ненужни знания, които децата не запомнят точно защото са ненужни.

На какво можем да научим детето вкъщи?

Като резултат училището става скучно, стресиращо. Децата бягат, имат лоши оценки, показват агресия срещу учителите, върху които, като равноправна страна от взаимовръзката - дете, училище (учител, среда, учебен план, учебно съдъражние), семейство, държава, всичко рефлектира. Истината е, и много родители ще потвърдят, че след началния курс всичко сякаш се проваля. Навици за учене, тежко учебно съдържание, постоянни реформи, все нови и нови учебници, технологии, пубертет - прогимназията е точката на пречупване.

За времето, през което аз имам петокласничка опитвам да направя следното:

Искам да разбира, че математиката е красива, полезна, смислена наука, която се прилага във всички области, включително в изкуството, архитектурата - области, които я влекат. Искам да разбира, не да е бърза. Искам да си прави проверка, защото това е полезен навик за живота. Искам тя знае, че математиката е за това - да смята парите си, да не я мамят в магазина, да смята как разделяме суми за подаръците. После ще разбере, че логиката й идва от философията и ще види колко красива е голямата картинка.

Идеи за добри дела през ваканцията

Искам да знае, че българския език просто трябва да се знае, че той има своя логика и правилата не са толкова трудни, ако се мисли върху тях. Защото един ден си проличава кой е грамотен и кой не. Че този, който чете книги, винаги е различен от другите, а има ли книга, никга не може да е самотна. Искам да знае, че грамотното CV винаги ще спечели важния за нея, не неграмотния, работодател. Неграмотният не е важен. Отношението към езиковите правила се формира към майчиния, но важи и за всеки чужд език.

Не искам да "пее" урока, а да може да показва на картата. Да ми покаже с две канчета как се измерва обем на вода. Да знае, че археологията е наука за материалните останки от човешката дейност през различните епохи за своята обща култура, а не заради контролното. Искам да знае поне 10 дати в нашата история, защото сме ходили на места, свързани с тях.

Знам, че не я привличат някои предмети и не я насилваме, но това не значи, че тези науки не са интересни и важни. Искам да остане отворена към физиката, макар че не я влече. Като не може да пее, това не означава, че не трябва да има музикална култура. Не й се карам за оценки, защото искам да споделя трудностите си, свързани с тях. Осъзнавам, че оценките са важни, но знам, че учителите може да са субективни, че може да е била разсеяна. Знам, защото аз често съм и субективна, и разсеяна и не мога да изисквам непосилното за никое човешко същество - съвършенството. Защото никой не е готов да плати цената на усилията да се постигне, нали?

Толкова за ученето и знанието. Но какво значи "можене"?


Децата трябва да се учат как да прилагат знанията си. Ако едно знание е неприложимо в живота на детето, то го поставя настрана. Целта е именно тази - как знанието се впряга в ежедневието и бита, в опита му. Едно дете знае теоретично как се образува мъглата, но ако не може да обясни в произволна мъглива сутрин на път към училище - каква е ползата от този урок? Това са знанията, на които държим.

Децата са любопитни - ако училището ограничава любопитството по начина: "това ще го учите в 9 клас", или "не ти трябва да знаеш това сега", едно дете не трябва да спира до тук. Учениците трябва да могат да търсят знания. Те разполагат с технологиите, трябва да знаят как да ползват интернет, да отсяват информацията, да мислят критично. Нямам против да погледне в Уикипедия на този етап, но винаги я карам да търси още другаде и да сравнява.

Децата трябва да се чувстват свободни да изразяват мислите си. Ако в училище няма подходяща среда, ние трябва да компенсираме - слушаме, разсъждаваме заедно, правим справки, изводи. За учениците знанието и ученето не бива да се изчерпват с училището, каквото е то днес масово у нас.. В състоянието си, в което е днес, то е безпомощно да удовлетвори тяхната технологична грамотност. Единични учители има, да, изключения, които излизат от удобните схеми и дават свобода на децата, приемат ги като равноправни събеседници, но те остават такива - изключения.

Децата трябва да търсят още начини да се изразяват, да учат, да бъдат полезни. Кръжоци, извънкласни занимания, благотворителност, доброволчество, базари, изложения и изложби. Нека ходят, нека се изявяват както им харесва, а не както ние смятаме за добре. Ние сме гости в тяхното време - не бива да забравяме, че те ще присъстват в свят, който не ни принадлежи. Нека се изявяват, а ние просто да ги продкрепяме и пазим с гордост техните сертификати за участие, дипломи и свидетелства. Не се знае кое кога може да потрябва.

Децата трябва да чувстват доверието ни. Това, че ние сме с тях. Не безкритично, разбира се, но с тях. Моженето идва с подкрепящи родители, които заедно с децата си вървят по пътя към разгръщане на потенциала - и техния, и своя като родители. Ние трябва да умеем да виждаме децата си, да търсим обяснения и разбиране, а не да бързаме да обвиняваме, изискваме и критикуваме. Да мислим и ние самите критично за образованието ни, за учителите, за себе си.

Ние много добре знаем, че невинаги образованието предопределя кариерата, още повече тя пък ни прави щастливи. Не бива да сме прекалено сурови с тях за оценките, матурите. Това не изчерпа света им. Трябва да им внушим да мечтаят за своя личен възможен свят и да стигат сами до него. Не с нашето училище се изчерпва знанието, не с нашия град се изчерпва страната и не с България се изчерпва светът. Моженето става със знания, но практични, насочени, събирани с любопитство.

Голямата цел на училището не са академичните знания във всички области, не, в тези времена не са тези. Те трябва да подготвят децата за живота, защото децата избират преди нас живота си, а ние трябва да ги научим на:

Креативност
Работа в екип
Критично мислене
Изразяване и защитаване на гледна точка
Емоционална и социална интелигентност
Емпатия и съчувствие
Лидерство без агресия
Коментари
2019-06-01 #1
Милена Михайлова
Здравейте, имам следния въпрос. Детето ми знае повече отколкото показва в училище, завърши четвърти клас с нисък успех на фона на останалите деца, учителката не прояви усилие да изкара най-доброто, просто едно дете от класа. Как да провокирам детето си да се изяви, тя няма желание вече дори да учи. Работи с частен учител вкъщи, който като разбра резултатите и меко казано се възмути.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Към учителите: "Помогнете на вашите деца да станат човечни"
· Добрите резултати в училище започват от вкъщи
· Причини, поради които децата не се справят добре в клас
· Стресът и първолачето
· Да си първокласник - то не е шега
· Отново на училище
· От нас зависи децата да са в безопасност на улицата
· Научете децата си
· Как бащите да изградят добра връзка с порастващите си дъщери?
· Домашно училище за позитивно мислене
· Синдромът на мама-квачка
· Безсънието до детската люлка
· Циганското лято на живота ни
· Отново на училище: как изграждането на успешна рутина помага на децата
· Колбасите нарушават бъбречната функция при децата и ги правят по-нервни
· Как се състаряваме преждевременно - нагласата
· Как се състаряваме преждевременно - външния вид
· Неща, които вече не ме впечатляват
Понеделник
23
Септември 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Как да се възстановим от мъчителна връзка?
Едно от най-трудните неща в живота на много хора, в повечето случаи - жени, е да сложат край на нездравословна,...
Пътеки между "нормалните" деца и децата със специални потребности
Различните деца са навсякъде около нас, но продължават да остават невидими. Аутизъм, синдром на Даун,...
В сянката на „бившата”
Брачните клетви и обещания понякога се превръщат в непосилна задача, която изтощава, когато любовта си...
Как да пристъпим към наранен след раздяла мъж
Любовта е такова чудо, че както днес се кълнеш във вечността, така утре само за миг губиш всичко. Днес...
Врагът в нашето приятелство
Има приятелства, които приключват. Сигурно никога не са били истински. Но какво ли означава истински?...
Среща със сина ми
Аз и той се срещнахме някъде по пътя. Ще извървим много крачки заедно. Аз и той ще се разделим...
За мъжките момичета и истинските жени
Нима поне веднъж не сте чували думите “ще се справиш, ти си мъжко момиче”? Или не сте ги изричали сами?...
Страховете в любовта - пречка към щастието ни
Понякога в живота ни се случва отчаяно да търсим любовта, а тя все да ни се изплъзва – не срещаме подходящ...
Наполовина празна? Пълна?
Наполовина празна? Пълна? Няма значение! Само да има място за още вино!...
"Дали тази година ще успее да си дойде за Коледа?"
Коледните светлинки блещукат вече не само из стаите, но и в очите. А щом ги има в очите, значи ги има...
6 типа деца, които никога не трябва да оставяте сами
Понякога имам чувството, че единственото нещо, за което децата ги е грижа, е как да ядосат родителите...
Какво да не поръчваме за ядене на първа среща
Най-сетне ще излезете само двамата. Вече е демоде може би да се казва „първа среща”, при положение, че...
Семейни забавления за студени дни - II
6. Старият албум Гледайте негови детски снимки, припомняйте си забавни случки. Децата обичат това....
Когато мислеше, че не те гледам
Когато мислеше, че не те гледам, аз видях, че закачи първата ми картина на хладилника и веднага поисках...
Нито св. Валентин, нито Трифон Зарезан - просто отпразнувайте женското приятелство
Обичайното разделение на две всяка година става все по-тривиално и дори вече отегчително. Вместо да се...
Любов от разстояние
Дългата раздяла е изпитание за всяка една връзка. В едни случаи, тя може да се окаже фатална за отношенията,...
Митът за блондинките - II част
Не е тайна, че светлокосите жени възбуждат по-силно мъжкия пол. Дали защото русата коса навява асоциация...
Един училищен обяд в Япония
Един обикновен училищен ден в Сайтама, Япония и e време за обяд. В това начално училище обядът на децата...
Семейна киновечер представя...
Прекарваме ли достатъчно време със семейството си? Познаваме ли се? Можем ли да общуваме, да се смеем...
Кризата на 30-та година - II част
Трудно нещо може да те развълнува Купонясването на 20 години и на 30 съвсем не е едно и също. През младежките...
Заветът на д-р Франсоаз Долто
Трябва ли да бъдем строги? Да, ако забраняването на опасното се нарича строгост, но винаги със съчувствие...
Как да разпознаем женения мъж - II
Любов и празници. Той е постоянно зает през празниците и почивните дни – ту трябва да гостува на роднини,...
Да къпеш бебето в кофа - защо не?
Близо месец преди да родя, и аз като всяка млада и неопитна майка, бях изправена пред дилемата каква...
Защо трябва да спрем постоянно да се съобразяваме с децата си?
Децата са най-големият консуматор в света, дори децата да са във възраст, в която те дори не са в състояние...
Мъжете, които обичат игрички
Има една порода мъже, които са истинска напаст – тяхната страст е да си играят игрички на любовния фронт....
Исторически снимки, в които кърменето на открито е напълно нормално
Кърменето е естествено. То е акт на грижа, на любов. То е най-добрата храна за бебето и една от основните...
Ще ти кажа нещо... II
Защо пазим тайни? Има хора, които просто обичат да се обграждат с мистериозност, а има и такива, които...
Страст или сигурност – какво да изберем?
Всички ние искаме и страст, и сигурност, но практиката показва, че тези две понятия взаимно се изключват....
Твоите деца не са твои деца...
Твоите деца не са твои деца. Те са рожба на зова на живота към самия себе си. Те идват на света чрез...
СТАЯТА - част от Бебчо идва какво е най-важно да купя - II
В първа част на статията, ви предложих примерен списък с най-необходимите в началото за бебето неща....
Интуицията – нашият вътрешен компас
Сигурно не веднъж ви се е налагало да вземате важно решение, чийто последствия са трудно предвидими....
Толкова ли е страшна самотата?
Когато хората се приберат по домовете си и суматохата по улиците заглъхне; когато колите се кротнат в...
Моята първа играчка, моята първа любов
Любовта има различни лица. И всички ние преминаваме през всичките й форми и фази по различно време. Но...
Предизвикателство от Hera.bg "Искам да ти кажа..." до една истинска Жена
Ако има точно време и място, за да кажеш топли и вълнуващи думи за жената, оставила огромна или малка,...
Най-сигурните начини да съсипете връзката си
Най-често обвиняваме обстоятелства, късмета или другите за несполуките си в живота. Подлагаме на анализ...
Второ дете? Не е толкова трудно, колкото изглежда
Колко деца имате? Ако са две, по-малък е шансът да поискате още едно. Ако обаче имате само едно и то...
Жената алфа
"Жени алфа", "силни жени", "безсърдечни кучки" - жени, от които се възхищаваме, които презираме, които...
Любовта, която разрушава всичко по пътя си
Запитвали ли сте се дали има любов, която руши? Обикновено, когато се съберем с някого, ние градим, стараем...
Служебен роман
Всички знаем, че не бива да въртим любов там, където си вадим хляба. Не за друго, а защото бурните страсти...
Идеи за подарък за българи, живеещи в чужбина
Всеки има роднина или близък приятел, който живее в чужбина, и наближат ли празници, а и не само, всеки...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook