Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Полезни ли са конфликтите на работното място?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
В последните години се учим, че конфликтите сред колеги и между колеги и ръководство трябва да бъдат избягвани. Фирми дори наемат външни консултанти, които да посредничат, да тушират и да направят така, че хората да се разберат без спорове. Според разпространеното разбиране, конфликтите създават обтегнати отношения, влошават продуктивността, нагнетяват офисния климат и не водят дългосрочно до нищо добро.

Но дали тази стратегия - за постигане на безконфликтно работно място - работи успешно през цялото време, при всякакви обстоятелства?


На какво е признак конфликтът на работното място? Обикновено се касае за силни характери, които проявяват неотстъпчивост и не виждат смисъл от компромис. А това не е непременно лошо. Когато някой има позиция и се изправя да я защитава, в повечето случаи е нещо, което движи работата - дава нови гледни точки, определя курс на политика, и дава възможност на ръководството да вземе по-правилно решение, отсъждайки в един конфликт.

Има значение, дали конфликтът е личностен или се касае за работа. Има такива служители, които са си конфликтни - те са такива навсякъде, но ако мениджърът насочва тази конфликтност към работата, а не към личностни нападки и интриги, дори служителите с трудни характери могат да допринесат. Стига да имат и добри професионални качества, разбира се.

Важно е не само за какво е конфликтът или между кого, но и как се води. Интелигентността на участниците е критично важна в един здравословен конфликт. Това не трябва да се превръща в махленска свада, а в контруктивен спор, в който се работи с аргументи, факти и нивото се запазва професионално. Добрият мениджър не трябва да тушира конфликт, но да го държи на ниво и в граници.

Конфликтите са неизменни, защото са част от човешката природа. В служебна среда това е още по-важно да се знае. Потискането на конфликтите, откритите конфронтации и желанието за изясняване на отношенията може да доведе по-лоша среда, отколкото един бърз конфликт, който би изяснил за кратко време много повече. Премълчаното води до интриги, коалиции и тайни стратегии, които са възможно най-лошото в един колектив.

Всеки добър мениджър е наясно, че има конфликти между служителите, дори в момента да не знае за тях, и това е отправна точка за ръководенето на персонала. Той не трябва да си правят илюзии, че щом му се усмихват всички на оперативката, значи всички са едно голямо щастливо семейство. Напротив, освен че конфликти има, той трябва да знае за тях и да умее да ги ръководи така, че да се отпуска парата в моменти, когато това няма да навреди.

Тиймбилдингът е задължителен за фирмите точно и от гледна точка на конфликтите. В неформална среда, но с шефове наоколо служителите се отпускат, показват и другите си страни и ако има конфликт, той би избухнал в безопасна среда. Да се скараш с колежката отдясно в хотел в планината някоя слънчева неделя е едно, друго е, когато това стане на оперативка в понеделник сутрин в началото на важен проект.

Мениджърите трябва да поощряват, а и колегите сами да поемат инициативата, за срещи след работно време или уикенда. Една бира в бар или чаша вино с колегите, дори не само с тези, с които имаме добри отношения, а с всички от офиса, от отдела, ни позволява да извадим на показа, без шеф наоколо, всичките си стаявани през работното време конфликти.

Когато усещаме, че пред нас назрява конфликт с друг служител, не трябва да бягаме от него. Дори децата в детската градина са смели по отношение на дрязгите си и се впускат с пълна енергия в караници, след което играта продължава. Като възрастни е още по-важно "играта да продължи". Изправете се спокойно, поискайте разговор и изслушайте какво има срещу вас. Може да се наложи да промените нещо, може би не, но поне ще бъдете наясно и инициативата ще е на ваша страна, а това е изключително важно за самочувствието и увереността по време на конфликта.
Виж още статии за:   Общуване · Кариерата · Офиса · общуване в офиса ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Защо арогантността е опасно заразна?
· 5 полезни съвета преди да станеш дигитален номад
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
· Типове поведение, които вредят на увереността
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
· Най-добрите игри за вечер с приятели
· Къде се крие истинският смисъл на любовта?
· За травмите си може и да не носим отговорност, но носим за излекуването от тях
Виж още статии за:   Общуване · Кариерата · Офиса · общуване в офиса ·
Четвъртък
27
Януари 2022
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
29
30

31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Шефът – ръководство за употреба
Всеки офис е малка вселена, в която всеки има своето място и роля. Отношенията между колегите са крехки...
Голямото бързане
Толкова сме свикнали да бързаме, че понякога и да не ни се налага, отново бързаме. Навикът да препускаме...
Как да запазим първоначалната си мотивация за работа
Започнали сте нова работа? Чудесно. Мина времето на адаптация и всичко изглежда наред. Свикнахте, опознахте...
Търсенето на работа Е работа!
Вие сте без работа. По една или друга причина, по ваше желание или – не, вече е факт. Е, честито тогава...
Доклад с мерки ще се бори със "стъкления" капак за жените в науката
На 14 юли 2015 г. в Европейската комисия беше изслушан доклад, който констатира, че дялът на жените,...
Днешната работа за утре
Какъв човек сте, когато трябва да свършите някаква работа в срок – методичен или стихиен? Първият тип...
Офисна джунгла – „трудните” колеги
Един колектив може да е сплотено семейство. Всеки с ролята си – взаимно допълващи се по начин, по който...
Моите мили колеги - II
„Незаменимата” Обичайно в офиса ви кламерите стоят в един шкаф, папките в друг, а принтерната хартия...
Квалифицирайте се безплатно в интернет
Вие сте креативна, творческа личност, която не търпи застой, винаги иска да се усъвършенства или пък...
Синдромът на хроничната умора – изтощение на тялото или душата
Съвсем нормално е да се чувствате уморени ако се трудите за двама, направили сте 20-километров преход...
Защо арогантността е опасно заразна?
В края на 80-те години на миналия век, психологът с Джеймс Рийзън искал да разбере какво се крие в погрешното...
Колко е важно самоуважението на работното място?
Много от днешните работодатели натрапват на служителите си идеята, че едва ли не им оказват висше благоволение...
7 стъпки към успеха
Попаднали сте в задънена улица. И сякаш в нищо не ви върви. Бизнесът ви е рухнал или просто тъпчете на...
Ролята на менторите в нашия живот
Казват, че родителите ни са главните герои, които определят развитието и израстването ни. Но дали това...
Работата. Или на път към себе си
Ключът към това, което сме призвани да правим в живота си лежи дълбоко в нас и в нещата, които обичаме...
Как да разговаряме с хора, които не понасяме?
На всекиго се случва, особено в професионалната сфера - влизате в стаята, в офиса и моментално разбирате,...
Провалът – разочарование или мотивация
Когато се провалите в нещо, мотивирате ли се още повече за постигане на по-добри резултати, или разочарованието...
Стрес? Защо не?!
Отвсякъде чуваме колко стресирано живеем. Какви били времената, икономическото положение, как всичко...
Мисия: "Аз обичам работата си"
Много хора се оплакват от това, което работят. Не чувстват, че тя е добре платена, нарушава баланса им...
Да се насладим на живота по график
Когато ежедневието ни започне да изисква от нас перфектно разграфяване на часовете и минутите така, че...
Лов на внимание
Съсредоточи се! Златното правило за справяне с постоянно изникващите идеи, задачи и мисли в главата...
Време ли е да напуснете работата си?
В днешните несигурни време напускането на работа е рискован ход. Никой не дава гаранции, че следващата...
Моето бюро, моята крепост - II
Плюсове и минуси на различните типове бюра Ъглово бюро + Гъвкаво решение, може да се побере в стаи...
Работата. Завои и застои
I. Застои (Защо се задържаме на работа, която не харесваме) Времето прекарано в работа представлява...
Моето бюро, моята крепост - I
Бюрото място, на което прекарваме различен брой часове и от чието удобство и функционалност зависи колко...
Работата. Завои и застои - II
II. Завои (Време ли е за нова работа?) Работата не е единствено средство за изкарване на пари. Тя...
Ябълката на раздора
Легендата разказва как богинята на раздора Ерида не била поканена на сватбата на Пелей и Тетида и от...
Защо се уморяваме от отпуска, вместо да си починем?
Истинската почивка по време на отпуска не започва от първия ден, а чак след 4-5 дни. Защо това е така?...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook