Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
На интервюто за работа може да се гледа като на търговска сделка - един продава умения, компетентност, опит, друг - иска да ги купи. В същото време това е разговор, диалог между непознати, в който единият трябва да се представи в най-добрата си светлина, а другият - да отсее от множество кандидати, поставящи се в най-добрата си светлина, този, който реално е търсеният човек. За да намерят правилния кандидат, специалистите по подбор на кадри (служители на HR отдела) правят стандартни въпросници към всеки от тях.

Тези специалисти много добре знаят, че кандидатите се интересуват кой е най-подходящия отговор на въпрос, например: "Защо трябва да ви наемем?" и се стремят да го дадат. В резултат се получава едно своеобразно надлъгване и размяна на готови фрази, но това е неминуемо, на двете страни им е ясно. Затова интервюто за работа всъщност не се върти около въпросниците, а около всичко около тях. Език на тялото, излъчване, интонация, увереност, шеги, умение за водене на разговор, десетки, десетки детайли. Кандидатът трябва да покаже себе си цялостно, открито, но и целенасочено в посока - искам тази работа. Но той не бива да забравя, че интервюто е начин да разбере повече за тази работа, дали се вижда в тази фирма, дали условията, които се разкриват на интервюто, го устройват.

Изобщо, интервюто за работа е нещо сложно, а в дигиталния ни век - още повече, защото хем консервативният подход "интервю за работа" все още работи, хем общуването очи в очи се променило отпреди 20 години. Поколенията се сменят, но остава важна химията на добрия разговор, в който всеки извлича нещо за себе си и накрая остава чувство за удовлетворение, независимо от крайния резултат.

Какво се е променило в интервюто за работа?

Независимо какво е мнението ни за тях, социалните мрежи навлязоха и в тази сфера. Бъдете сигурни, че в момента, в който се появи името ви в мейл или в CV, служители на фирмата вече търсят профила ви във всички социални мрежи. Абсолютно е задължително, ако целите определено впечатление, да бъдете внимателни какво се вижда от хора, които не са ви приятели и последователи. Особено е важно това за снимките. Понякога разминаването може да е толкова фрапантно, че вашето CV изобщо да не бъде прегледано.
Оправете настройките за достъп, напишете хубава биография - учебно заведение, месторабота, лична информация и т.н. Оставете общодостъпни онези снимки, на които изглеждате и излъчвате това, което бихте искали да впечатли и бъдещ работодател.

Когато пишете CV-то си, наблегнете на т.нар. soft skills. Оказва се, че във времена, когато висшето образование не е толкова определящо, когато под път и над път се добиват квалификации и сертификати, този тип умения се ценят далеч повече. Това са умението да общуваш - да се изказваш, да слушаш, да водиш диалог, да си емпатичен към гледната точка на другия, да преговаряш, да правиш компромис в името на целта. Критичното мислене също е много важно. Творческият подход, умението да се извлича позитиви от всяка ситуация, уменията за лидерство, вслушване в по-опитни колеги и осъзнаване на социалните роли. Още - работата в екип, разпределяне на задачите, работа в срокове, откритост в конфликтни ситуации са може би сред най-важните. Не пропускайте тази част в CV-то и наблегнете на нея в интервюто.

Афиширайте желание, стига да го имате, разбира се, да работите сериозно. От гледна точка на работодателя е все по-трудно да намират служители, които са склонни да работят упорито, да умеят да чакат успеха, да са постоянни и да не очакват невъзможното в краткосрочен план. Причините са сложни, но е факт, че по-младите поколения имат различна представа какво е и ка се стига до успеха, парите и славата. Ако вие имате насреща си по-възрастен интервюиращ, определено ще го впечатлите с по-консервативно мислене в това отношение.

Просто се налага да сте в час с технологиите. Дори да имате негативно мнение към социалните мрежи, онлайн контактуването, признайте си го, но в днешния свят трябва да сте наясно кои са и как функционират. Ако се налага, направете си профил или поне покажете готовност, щом се изисква. Отношението, че сте над тези неща, че ги смятате за безсмислени, вредни, няма да ви е от помощ. Просто това е светът днес. Ако пък не сте наясно кое как работи, бъдете отворени някой да ви научи.


Какво не се е променило на интервюто за работа?

Никога, никога не се лъже и никога не преувеличава така, че да се представяте за такива, каквито не сте. Истината винаги излиза наяве. Бъдете естествени и не крийте слабите си места. Вместо това, разработвайте отговори на обичайните за интервю въпроси като "Какво намирате за вас недостатък?", "Защо напуснахте предишната си работа?", които целят да се представите в негативна светлина. Вашите отговори трябва да са честни, но и да водят към положителна за вас посока. Например: "Понякога ми е трудно да говоря пред публика, но ме избраха за учителското настоятелство в училището на дъщеря ми и ми се налага да работя върху този свой недостатък, Мисля, че започвам да го преодолявам" или "Фирмата възприе нова политика по събиране на задълженията и аз не успях да се впиша в нея. Не смятам, че притискането на клиенти е начинът". Такива отговори са достатъчно честни, но и показват стремеж към промяна и дават възможност разговора да продължи.

Проучване на потенциалния работодател. Както работодателят се подготвя преди интервюто, така трябва и вие. Направете своето проучване - обща информация основаване, история през времето, специфика (производство, търговия, услуги). Каква точно е обявената позиция, какви са задълженията, какво се предлага насреща. Внимателно прочетете за работното време, социалните придобивки. Едно хубаво проучване би спестило време да ходите на интервю за работа, която не ви привлича и удовлетворява, за която сте твърде или пък недостатъчно компетентни. Едва след като сте напълно сигурни, че искате да работите там или имате въпроси, които да ви уверят или не, едва тогава кандидатствайте.

Доброто впечатление от CV-то се подчертава с искреност, самоувереност и позитивизъм на живо. Фактите в CV-то говорят сами по себе си, но вие трябва да можете да говорите за образованието си, предишните местоработи, да демонстрирате професионализъм, ако имате повече опит или желание да се учите в дадената сфера, ако ви липсва опит. Вие трябва да покажете страст и желание да работите в тази фирма. Искате да се харесате, искате това място. Дори и да не сте убедени, но страстта запалва, докосва интервюиращия, връща му положителната нагласа към задачата и към вас. Пуснете личността си, не се страхувайте да изразите мнението и индивидуалността си, стига те да се вписват в търсената позиция. По начина, по който реагира отсрещната страна, може да разберете дали мястото ви е там.


Не забравяйте, че интервюто е двупосочна улица. Вие се продавате, така да се каже, но не на всяка цена и не задължително. Можете да задавате своите въпроси, можете да проявите самоувереност, ако я чувствате и има основание за нея, но така, че да не преминава във високомерие и арогантност. Съответно не бива да търпите подобно отношение към себе си. След интервюто съберете мислите си и дори нахвърляйте бележки, ако не сте го правили по време на самото интервю. Всичко минава понякога толкова бързо, един разговор на един дъх, а интервюиращите са достатъчно опитни да завъртят главата ви. Отсейте важното от маловажното. Отговорете на основни въпроси за естеството на работата,вашите задължения, работното време дали имате възможност за развитие, дали това е работата за вас. Какво ви подсказва интуицията, обсъдете го дори с някого и чак тогава решете, дали и ако, ви поканят на второ интервю, където би се обсъдило и заплащането, изобщо бихте отишли.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Как сами вдигаме бариери пред себе си и пречим другите да ни опознаят?
· От къде идва чувството на несигурност?
· Повече увереност в епохата на социалните мрежи
· Съзидателната сила на несигурността и как да я открием
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
· Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
· Колкото различни са хората, толкова различни са и начините за изразяване на любовта
· Даването и получаването като големи житейски уроци
· Доколко (не) можем да снижаваме очакванията си?
Вторник
31
Март 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Синдромът на хроничната умора – изтощение на тялото или душата
Съвсем нормално е да се чувствате уморени ако се трудите за двама, направили сте 20-километров преход...
Доклад с мерки ще се бори със "стъкления" капак за жените в науката
На 14 юли 2015 г. в Европейската комисия беше изслушан доклад, който констатира, че дялът на жените,...
Как да станем по-добър събеседник и да подобрим общуването?
Днес комуникацията е всичко. За малко време да изразиш максимално, да направиш впечатление, да бъдеш...
Диетата на работното място
Всяка диета свършва в понеделник. Всичките ни добри намерения се изпаряват когато отидем на работа и...
Търсенето на работа Е работа!
Вие сте без работа. По една или друга причина, по ваше желание или – не, вече е факт. Е, честито тогава...
Навиците на продуктивните хора - повече за по-кратко време и без усилия
Когато говорим за продуктивност, всички сме изправени пред едно и също: определен обем работа в ограничено...
Общуване според темперамента
Често в ежедневното общуване ни поразява огромната разлика между хората – във възприятията, начина за...
Как да разговаряме с хора, които не понасяме?
На всекиго се случва, особено в професионалната сфера - влизате в стаята, в офиса и моментално разбирате,...
Да изживеем това, за което мечтаем
Едно от най-важните неща, които трябва да направите, за да бъдете щастливи е да вършите това, което ви...
Как да се харесаме на околните - I
Въпреки че не е възможно да се харесаме на всички около нас, почти всички хора имаме стремеж да бъдем...
Под пара
Ние бягаме, те ни гонят. Сроковете, изискванията, плановете, неотложните действия – всички се варят на...
Защо след 35-те ни години е трудно да се сприятеляваме?
Изследване, публикувано в The Royal Society, показва, че пикът на новите приятелства, нашата най-голяма...
Да бъда майка и да бъда себе си
Тази почти шекспирова дилема, започна да ме измъчва с наближаването на 30-те. Една по една моите близки...
Организирайте времето си умно
На всички ни се е случвало, в даден момент, да блокираме и да не сме в състояние да намерим време или...
Защо емоционалната интелигентност е важна за бизнеса?
Откакто се е появил този термин - "емоционална интелигентност", той се свързва предимно със социалната...
Как се пише мотивационно писмо
Сигурно имате опит като кандидат за работа и вече знаете, че по- сериозните фирми искат и мотивационно...
Синдромът бърнаут или как прегаря психологическата верига
Съвременното общество страда от множество заболявания, за чието съществуване никой преди време дори не...
Работеща мама
Първите три години са най-важните за психическото и интелектуалното развитие на вашето бебче. От този...
Изкуството на малкия разговор на работното място
Започването на кратък разговор с почти или напълно непознат човек може да се окаже по-трудно, отколкото...
Какво знаем за позицията подбор на кадри?
Вече за да бъде одобрен за определена работна позиция, кандидатстващия минава през така да се каже огъня...
Техники за по-ефикасно учене, за които не сте се сетили
Често се случва учениците и студентите да изпитват затруднение в процеса на учене – училищните програми...
Как да се справим с тираничен шеф?
Имате ли нещастието да работите с тираничен шеф? Той ви унижава безпощадно, навсякъде, с или без удобен...
Как да развием социалната си интелигентност и каква роля играе в живота ни тя
„Навярно най-добрият събеседник в света е онзи, който насърчава другите да говорят.” - Джон Стайнбек Социалната...
Еко идеи за офиса
Вярвате ли, че можем да щадим природата с всяко малко ежедневно действие? Че промяната, която искаме...
Личните чувства - как да не ни пречат в работата
Способността да чувстваме е едно от най-хубавите неща. Понякога обаче чувствата и емоциите ни в работата...
Етикет на телефонния разговор
Този неизменен в последните години аксесоар - телефонът, се е превърнал в необходимост за съвременния...
Типове поведение, които вредят на увереността
Липсата на увереност може да причини много вреди в живота на човек. Нашето самочувствие засяга начина,...
Работата. Завои и застои
I. Застои (Защо се задържаме на работа, която не харесваме) Времето прекарано в работа представлява...
Силната жена
Тя може да се справя с всякакви ситуации. Не пада духом. Бори се – за себе си и всички наоколо. Понякога...
Облекло и аксесоари. Външният вид на работното място
Всяка жена има свои собствени вкусове и предпочитания, но ако искате да бъдете истински професионалист,...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook