Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
На интервюто за работа може да се гледа като на търговска сделка - един продава умения, компетентност, опит, друг - иска да ги купи. В същото време това е разговор, диалог между непознати, в който единият трябва да се представи в най-добрата си светлина, а другият - да отсее от множество кандидати, поставящи се в най-добрата си светлина, този, който реално е търсеният човек. За да намерят правилния кандидат, специалистите по подбор на кадри (служители на HR отдела) правят стандартни въпросници към всеки от тях.

Тези специалисти много добре знаят, че кандидатите се интересуват кой е най-подходящия отговор на въпрос, например: "Защо трябва да ви наемем?" и се стремят да го дадат. В резултат се получава едно своеобразно надлъгване и размяна на готови фрази, но това е неминуемо, на двете страни им е ясно. Затова интервюто за работа всъщност не се върти около въпросниците, а около всичко около тях. Език на тялото, излъчване, интонация, увереност, шеги, умение за водене на разговор, десетки, десетки детайли. Кандидатът трябва да покаже себе си цялостно, открито, но и целенасочено в посока - искам тази работа. Но той не бива да забравя, че интервюто е начин да разбере повече за тази работа, дали се вижда в тази фирма, дали условията, които се разкриват на интервюто, го устройват.

Изобщо, интервюто за работа е нещо сложно, а в дигиталния ни век - още повече, защото хем консервативният подход "интервю за работа" все още работи, хем общуването очи в очи се променило отпреди 20 години. Поколенията се сменят, но остава важна химията на добрия разговор, в който всеки извлича нещо за себе си и накрая остава чувство за удовлетворение, независимо от крайния резултат.

Какво се е променило в интервюто за работа?

Независимо какво е мнението ни за тях, социалните мрежи навлязоха и в тази сфера. Бъдете сигурни, че в момента, в който се появи името ви в мейл или в CV, служители на фирмата вече търсят профила ви във всички социални мрежи. Абсолютно е задължително, ако целите определено впечатление, да бъдете внимателни какво се вижда от хора, които не са ви приятели и последователи. Особено е важно това за снимките. Понякога разминаването може да е толкова фрапантно, че вашето CV изобщо да не бъде прегледано.
Оправете настройките за достъп, напишете хубава биография - учебно заведение, месторабота, лична информация и т.н. Оставете общодостъпни онези снимки, на които изглеждате и излъчвате това, което бихте искали да впечатли и бъдещ работодател.

Когато пишете CV-то си, наблегнете на т.нар. soft skills. Оказва се, че във времена, когато висшето образование не е толкова определящо, когато под път и над път се добиват квалификации и сертификати, този тип умения се ценят далеч повече. Това са умението да общуваш - да се изказваш, да слушаш, да водиш диалог, да си емпатичен към гледната точка на другия, да преговаряш, да правиш компромис в името на целта. Критичното мислене също е много важно. Творческият подход, умението да се извлича позитиви от всяка ситуация, уменията за лидерство, вслушване в по-опитни колеги и осъзнаване на социалните роли. Още - работата в екип, разпределяне на задачите, работа в срокове, откритост в конфликтни ситуации са може би сред най-важните. Не пропускайте тази част в CV-то и наблегнете на нея в интервюто.

Афиширайте желание, стига да го имате, разбира се, да работите сериозно. От гледна точка на работодателя е все по-трудно да намират служители, които са склонни да работят упорито, да умеят да чакат успеха, да са постоянни и да не очакват невъзможното в краткосрочен план. Причините са сложни, но е факт, че по-младите поколения имат различна представа какво е и ка се стига до успеха, парите и славата. Ако вие имате насреща си по-възрастен интервюиращ, определено ще го впечатлите с по-консервативно мислене в това отношение.

Просто се налага да сте в час с технологиите. Дори да имате негативно мнение към социалните мрежи, онлайн контактуването, признайте си го, но в днешния свят трябва да сте наясно кои са и как функционират. Ако се налага, направете си профил или поне покажете готовност, щом се изисква. Отношението, че сте над тези неща, че ги смятате за безсмислени, вредни, няма да ви е от помощ. Просто това е светът днес. Ако пък не сте наясно кое как работи, бъдете отворени някой да ви научи.


Какво не се е променило на интервюто за работа?

Никога, никога не се лъже и никога не преувеличава така, че да се представяте за такива, каквито не сте. Истината винаги излиза наяве. Бъдете естествени и не крийте слабите си места. Вместо това, разработвайте отговори на обичайните за интервю въпроси като "Какво намирате за вас недостатък?", "Защо напуснахте предишната си работа?", които целят да се представите в негативна светлина. Вашите отговори трябва да са честни, но и да водят към положителна за вас посока. Например: "Понякога ми е трудно да говоря пред публика, но ме избраха за учителското настоятелство в училището на дъщеря ми и ми се налага да работя върху този свой недостатък, Мисля, че започвам да го преодолявам" или "Фирмата възприе нова политика по събиране на задълженията и аз не успях да се впиша в нея. Не смятам, че притискането на клиенти е начинът". Такива отговори са достатъчно честни, но и показват стремеж към промяна и дават възможност разговора да продължи.

Проучване на потенциалния работодател. Както работодателят се подготвя преди интервюто, така трябва и вие. Направете своето проучване - обща информация основаване, история през времето, специфика (производство, търговия, услуги). Каква точно е обявената позиция, какви са задълженията, какво се предлага насреща. Внимателно прочетете за работното време, социалните придобивки. Едно хубаво проучване би спестило време да ходите на интервю за работа, която не ви привлича и удовлетворява, за която сте твърде или пък недостатъчно компетентни. Едва след като сте напълно сигурни, че искате да работите там или имате въпроси, които да ви уверят или не, едва тогава кандидатствайте.

Доброто впечатление от CV-то се подчертава с искреност, самоувереност и позитивизъм на живо. Фактите в CV-то говорят сами по себе си, но вие трябва да можете да говорите за образованието си, предишните местоработи, да демонстрирате професионализъм, ако имате повече опит или желание да се учите в дадената сфера, ако ви липсва опит. Вие трябва да покажете страст и желание да работите в тази фирма. Искате да се харесате, искате това място. Дори и да не сте убедени, но страстта запалва, докосва интервюиращия, връща му положителната нагласа към задачата и към вас. Пуснете личността си, не се страхувайте да изразите мнението и индивидуалността си, стига те да се вписват в търсената позиция. По начина, по който реагира отсрещната страна, може да разберете дали мястото ви е там.


Не забравяйте, че интервюто е двупосочна улица. Вие се продавате, така да се каже, но не на всяка цена и не задължително. Можете да задавате своите въпроси, можете да проявите самоувереност, ако я чувствате и има основание за нея, но така, че да не преминава във високомерие и арогантност. Съответно не бива да търпите подобно отношение към себе си. След интервюто съберете мислите си и дори нахвърляйте бележки, ако не сте го правили по време на самото интервю. Всичко минава понякога толкова бързо, един разговор на един дъх, а интервюиращите са достатъчно опитни да завъртят главата ви. Отсейте важното от маловажното. Отговорете на основни въпроси за естеството на работата,вашите задължения, работното време дали имате възможност за развитие, дали това е работата за вас. Какво ви подсказва интуицията, обсъдете го дори с някого и чак тогава решете, дали и ако, ви поканят на второ интервю, където би се обсъдило и заплащането, изобщо бихте отишли.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Как сами вдигаме бариери пред себе си и пречим другите да ни опознаят?
· На какво може да ни научат мъжете?
· Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
· Как да осъзнаем и използваме пълния си потенциал?
· Как се състаряваме преждевременно - нагласата
· Сису – финландското изкуство за вътрешна сила и щастие
· Какво не ни достига, за да постигаме целите си?
· Полезни ли са конфликтите на работното място?
· Да се обичаме без думи
· Не усложнявайте неща, които може да са прости
· Родители на тийнейджъри, да посрещнем предизвикателствата!
Петък
13
Декември 2019
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Наполовина празна? Пълна?
Наполовина празна? Пълна? Няма значение! Само да има място за още вино!...
Семейният бизнес - екип в професионалния и личния живот
Повечето от нас в даден момент от живота си избират партньор, с когото да създадат семейство, но една...
Грешките, които ни пречат да постигнем целите си
Когато поставяме цели в живота си, е добре да предвидим и малките стъпки, чрез които да стигнем до тях,...
Как да развием устойчивостта си, за да бъдем по-успешни?
„Животът не става по-лек или по-опростен, ние ставаме по-силни и по-устойчиви.“ - Стив Мараболи ...
Растенията в офиса
Човешкият разум се е зародил в природата, затова е истинско престъпление да полагаме умствен труд в в...
Жената-шеф
Да си жена и шеф едновременно отдавна не прави на никого впечатление. Само дето по правило жените са...
Как да се справим с пасивно-агресивен човек?
Пасивната агресия се отнася до хора, които са враждебни към нас, но не показват открито или пряко...
Какво не ни достига, за да постигаме целите си?
Способността да поставите себе си изцяло във всяка област на живота си е ключът към големия успех...
Моето първо работно място
Лятото наближава и много млади хора ще се потърсят работа. Въпреки че са информирани и общуват с лекота,...
Облекло и аксесоари. Външният вид на работното място
Всяка жена има свои собствени вкусове и предпочитания, но ако искате да бъдете истински професионалист,...
План Т
Преди време ако някой ме бе посъветвал да планирам ежедневието и дори месеците си, щях със сигурност...
Диетата на работното място
Всяка диета свършва в понеделник. Всичките ни добри намерения се изпаряват когато отидем на работа и...
Предизвикателствата, с които се сблъскват фрийлансърите
Отстрани погледнато, животът на фрийлансърите (хората, които работят на свободна практика от вкъщи или...
Ябълката на раздора
Легендата разказва как богинята на раздора Ерида не била поканена на сватбата на Пелей и Тетида и от...
Мързелът – как да се справим с него?
„Мързелът не мори, но мъчи” – това е любимата поговорка на баща ми, която си спомням от най-ранно детство....
Сакото – винаги на мода
Сакото навлиза в гардероба на жената към средата на 20 век. Тогава тя извоюва правото си да се работи...
Да угодиш на всички – мисията невъзможна
Да угодиш на всички си е наистина невъзможна мисия, но хората, които с все сила се напъват да я осъществят,...
Изкуството на малкия разговор на работното място
Започването на кратък разговор с почти или напълно непознат човек може да се окаже по-трудно, отколкото...
Силната жена
Тя може да се справя с всякакви ситуации. Не пада духом. Бори се – за себе си и всички наоколо. Понякога...
Техники за по-ефикасно учене, за които не сте се сетили
Често се случва учениците и студентите да изпитват затруднение в процеса на учене – училищните програми...
Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
Отношенията с другите са основна част от живота ни и източник както на приятни, така и често на неприятни...
На везните: свободно време срещу по-добро заплащане - II
Ясно е, че искаме най- доброто за тях. Искаме да не са лишени от нищо, да получат най- доброто образование....
Жертва сте на слухове?
Безспорно слуховете са най-старото информационно средство в света и независимо дали ни харесва или не,...
Как темпераментът определя професията ни
Дали сте от хората, които се радват на срещите, оживените разговори и запознанствата или пък обичате...
Приятелството на работното място
„Прекарвам на работа две трети от времето си и без приятелските отношения с колегите не бих могла да...
Как да си спечелим уважение?
Да бъдеш обичан е много хубаво и приятно, но има нещо още по-важно от любовта – уважението. Без него...
Как да започнем разговор с непознат?
„Страхът прави непознати хора, които биха били приятели.“ - Шърли Маклийн Да започнеш разговор...
Как да правите това, което обичате? (и обратно)
Ако можехте да избирате дали да прекарате следващия час работейки, или разхождайки се по улиците на Париж,...
Как и къде още да търсим работа?
Да си намериш работа в днешни дни не е лесно. Да намериш работа, която удовлетворява, ако не всички,...
В търсене на истинското призвание
Обкръжението ми изобилства от примери за хора, които не спират да търсят своето призвание, сменяйки почти...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook