Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
На интервюто за работа може да се гледа като на търговска сделка - един продава умения, компетентност, опит, друг - иска да ги купи. В същото време това е разговор, диалог между непознати, в който единият трябва да се представи в най-добрата си светлина, а другият - да отсее от множество кандидати, поставящи се в най-добрата си светлина, този, който реално е търсеният човек. За да намерят правилния кандидат, специалистите по подбор на кадри (служители на HR отдела) правят стандартни въпросници към всеки от тях.

Тези специалисти много добре знаят, че кандидатите се интересуват кой е най-подходящия отговор на въпрос, например: "Защо трябва да ви наемем?" и се стремят да го дадат. В резултат се получава едно своеобразно надлъгване и размяна на готови фрази, но това е неминуемо, на двете страни им е ясно. Затова интервюто за работа всъщност не се върти около въпросниците, а около всичко около тях. Език на тялото, излъчване, интонация, увереност, шеги, умение за водене на разговор, десетки, десетки детайли. Кандидатът трябва да покаже себе си цялостно, открито, но и целенасочено в посока - искам тази работа. Но той не бива да забравя, че интервюто е начин да разбере повече за тази работа, дали се вижда в тази фирма, дали условията, които се разкриват на интервюто, го устройват.

Изобщо, интервюто за работа е нещо сложно, а в дигиталния ни век - още повече, защото хем консервативният подход "интервю за работа" все още работи, хем общуването очи в очи се променило отпреди 20 години. Поколенията се сменят, но остава важна химията на добрия разговор, в който всеки извлича нещо за себе си и накрая остава чувство за удовлетворение, независимо от крайния резултат.

Какво се е променило в интервюто за работа?

Независимо какво е мнението ни за тях, социалните мрежи навлязоха и в тази сфера. Бъдете сигурни, че в момента, в който се появи името ви в мейл или в CV, служители на фирмата вече търсят профила ви във всички социални мрежи. Абсолютно е задължително, ако целите определено впечатление, да бъдете внимателни какво се вижда от хора, които не са ви приятели и последователи. Особено е важно това за снимките. Понякога разминаването може да е толкова фрапантно, че вашето CV изобщо да не бъде прегледано.
Оправете настройките за достъп, напишете хубава биография - учебно заведение, месторабота, лична информация и т.н. Оставете общодостъпни онези снимки, на които изглеждате и излъчвате това, което бихте искали да впечатли и бъдещ работодател.

Когато пишете CV-то си, наблегнете на т.нар. soft skills. Оказва се, че във времена, когато висшето образование не е толкова определящо, когато под път и над път се добиват квалификации и сертификати, този тип умения се ценят далеч повече. Това са умението да общуваш - да се изказваш, да слушаш, да водиш диалог, да си емпатичен към гледната точка на другия, да преговаряш, да правиш компромис в името на целта. Критичното мислене също е много важно. Творческият подход, умението да се извлича позитиви от всяка ситуация, уменията за лидерство, вслушване в по-опитни колеги и осъзнаване на социалните роли. Още - работата в екип, разпределяне на задачите, работа в срокове, откритост в конфликтни ситуации са може би сред най-важните. Не пропускайте тази част в CV-то и наблегнете на нея в интервюто.

Афиширайте желание, стига да го имате, разбира се, да работите сериозно. От гледна точка на работодателя е все по-трудно да намират служители, които са склонни да работят упорито, да умеят да чакат успеха, да са постоянни и да не очакват невъзможното в краткосрочен план. Причините са сложни, но е факт, че по-младите поколения имат различна представа какво е и ка се стига до успеха, парите и славата. Ако вие имате насреща си по-възрастен интервюиращ, определено ще го впечатлите с по-консервативно мислене в това отношение.

Просто се налага да сте в час с технологиите. Дори да имате негативно мнение към социалните мрежи, онлайн контактуването, признайте си го, но в днешния свят трябва да сте наясно кои са и как функционират. Ако се налага, направете си профил или поне покажете готовност, щом се изисква. Отношението, че сте над тези неща, че ги смятате за безсмислени, вредни, няма да ви е от помощ. Просто това е светът днес. Ако пък не сте наясно кое как работи, бъдете отворени някой да ви научи.


Какво не се е променило на интервюто за работа?

Никога, никога не се лъже и никога не преувеличава така, че да се представяте за такива, каквито не сте. Истината винаги излиза наяве. Бъдете естествени и не крийте слабите си места. Вместо това, разработвайте отговори на обичайните за интервю въпроси като "Какво намирате за вас недостатък?", "Защо напуснахте предишната си работа?", които целят да се представите в негативна светлина. Вашите отговори трябва да са честни, но и да водят към положителна за вас посока. Например: "Понякога ми е трудно да говоря пред публика, но ме избраха за учителското настоятелство в училището на дъщеря ми и ми се налага да работя върху този свой недостатък, Мисля, че започвам да го преодолявам" или "Фирмата възприе нова политика по събиране на задълженията и аз не успях да се впиша в нея. Не смятам, че притискането на клиенти е начинът". Такива отговори са достатъчно честни, но и показват стремеж към промяна и дават възможност разговора да продължи.

Проучване на потенциалния работодател. Както работодателят се подготвя преди интервюто, така трябва и вие. Направете своето проучване - обща информация основаване, история през времето, специфика (производство, търговия, услуги). Каква точно е обявената позиция, какви са задълженията, какво се предлага насреща. Внимателно прочетете за работното време, социалните придобивки. Едно хубаво проучване би спестило време да ходите на интервю за работа, която не ви привлича и удовлетворява, за която сте твърде или пък недостатъчно компетентни. Едва след като сте напълно сигурни, че искате да работите там или имате въпроси, които да ви уверят или не, едва тогава кандидатствайте.

Доброто впечатление от CV-то се подчертава с искреност, самоувереност и позитивизъм на живо. Фактите в CV-то говорят сами по себе си, но вие трябва да можете да говорите за образованието си, предишните местоработи, да демонстрирате професионализъм, ако имате повече опит или желание да се учите в дадената сфера, ако ви липсва опит. Вие трябва да покажете страст и желание да работите в тази фирма. Искате да се харесате, искате това място. Дори и да не сте убедени, но страстта запалва, докосва интервюиращия, връща му положителната нагласа към задачата и към вас. Пуснете личността си, не се страхувайте да изразите мнението и индивидуалността си, стига те да се вписват в търсената позиция. По начина, по който реагира отсрещната страна, може да разберете дали мястото ви е там.


Не забравяйте, че интервюто е двупосочна улица. Вие се продавате, така да се каже, но не на всяка цена и не задължително. Можете да задавате своите въпроси, можете да проявите самоувереност, ако я чувствате и има основание за нея, но така, че да не преминава във високомерие и арогантност. Съответно не бива да търпите подобно отношение към себе си. След интервюто съберете мислите си и дори нахвърляйте бележки, ако не сте го правили по време на самото интервю. Всичко минава понякога толкова бързо, един разговор на един дъх, а интервюиращите са достатъчно опитни да завъртят главата ви. Отсейте важното от маловажното. Отговорете на основни въпроси за естеството на работата,вашите задължения, работното време дали имате възможност за развитие, дали това е работата за вас. Какво ви подсказва интуицията, обсъдете го дори с някого и чак тогава решете, дали и ако, ви поканят на второ интервю, където би се обсъдило и заплащането, изобщо бихте отишли.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Как сами вдигаме бариери пред себе си и пречим другите да ни опознаят?
· 10 начина да бъдем по-добри към себе си
· От къде идва чувството на несигурност?
· Повече увереност в епохата на социалните мрежи
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Изборите в живота ни като възможност за израстване
· Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
· За обидата и обидчивостта
· Колкото различни са хората, толкова различни са и начините за изразяване на любовта
· Даването и получаването като големи житейски уроци
Четвъртък
4
Юни 2020
П
В
С
Ч
П
С
Н

1
2
3
4
5
6
7

8
9
10
11
12
13
14

15
16
17
18
19
20
21

22
23
24
25
26
27
28

29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Практика на деловото запознанство
Вълнувате се заради събеседване за работа или важна за кариерата ви бизнес среща? И в двата случая имате...
Синдромът бърнаут или как прегаря психологическата верига
Съвременното общество страда от множество заболявания, за чието съществуване никой преди време дори не...
Когато емпатията се превърне в проблем
Днес терминът "емпатия" е много популярен и се въвлича в какви ли не контексти. Като цяло се утвърждава,...
План Т
Преди време ако някой ме бе посъветвал да планирам ежедневието и дори месеците си, щях със сигурност...
Докосването - общуване, близост, доверие
„Докосването предшества зрението, предшества и речта. Това е първият език и той не лъже.” - Маргарет...
Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
Искало ли ви се е някога повече да се харесвате на хората? Да умеете да печелите усмивките и приятелството...
Как да се справим с тираничен шеф?
Имате ли нещастието да работите с тираничен шеф? Той ви унижава безпощадно, навсякъде, с или без удобен...
Моето бюро, моята крепост - I
Бюрото място, на което прекарваме различен брой часове и от чието удобство и функционалност зависи колко...
Меню "Aнти-стрес"
Когато ресурсите на организма са на изчерпване, а ние трябва да свършим още „малко” работа, да откраднем...
Пътища към интровертите
Днес сме убеждавани, че светът принадлежи на активните, пръскащи жизнерадост екстроверти. В тези интензивни...
Колегата - скатавка
Колегата-скатавка е истинска напаст, най-малкото защото останалите трябва да му свършат работата. Той...
Как да се предпазите от некоректни работодатели
Търсенето и намирането на подходяща работа е истинско предизвикателство в днешно време. Къде на шега,...
Коледното парти - начин на употреба - II
Ако вие организирате банкета помежду си По друг начин стоят нещата на служебния банкет, на който сме...
Защо дисциплината е по-важна от мотивацията?
Когато искаме да направим нещо, независимо дали става въпрос за учене, диета, физически упражнения, работа,...
Как да запазим първоначалната си мотивация за работа
Започнали сте нова работа? Чудесно. Мина времето на адаптация и всичко изглежда наред. Свикнахте, опознахте...
Да повикаш ВОЛЯТА на помощ
“Imperare sibi – maximum imperium est*” е сентенция на Сенека, която винаги ми се е струвала връх по...
Какво да очакваме от интервюто за работа
Който е ходил на интервю в по- голяма компания и, да речем, е кандидатствал за по- отговорна длъжност,...
Споделеният начин на живот
Думата „споделям” днес е придобила съвсем ново значение. Това не е вече онзи съкровен акт да се разкриеш...
Голямото бързане
Толкова сме свикнали да бързаме, че понякога и да не ни се налага, отново бързаме. Навикът да препускаме...
Защо се уморяваме от отпуска, вместо да си починем?
Истинската почивка по време на отпуска не започва от първия ден, а чак след 4-5 дни. Защо това е така?...
Необходимостта от значима работа
У човека е заложена необходимостта работата му да е значима, дори не винаги това да е осъзнато. Имаме...
Жената-шеф
Да си жена и шеф едновременно отдавна не прави на никого впечатление. Само дето по правило жените са...
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
„Задължителните” дрехи
„Модата се купува, стилът се притежава”. Какво значи това на практика? Възможността редовно и според...
Само още 5 минути!
„Винаги закъсняваш“, „Чакам те от половин час“, „Хайде, де, какво направи?“, „Никога не си готова навреме“......
Къде ми е музата? 6 навика на успешните артисти
Повечето хора свързват артистите с непостоянство, хаос и постоянно блуждаене в крайностите, в които ги...
Доклад с мерки ще се бори със "стъкления" капак за жените в науката
На 14 юли 2015 г. в Европейската комисия беше изслушан доклад, който констатира, че дялът на жените,...
Искам да започна собствен бизнес. Но как?
На определен етап от живота си на мнозина им минава през ум мисълта: „Какво би станало да започна собствен...
За критиката, критично: Как да приемаме оценки - II
Понякога човек се подвежда и наистина има нужда от приятелско сръчкване, съвет от колега или от някой...
Офис у дома
Със сигурност на всеки от нас му е минавало поне веднъж през ума колко хубаво би било да отворим очи,...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook