Нуждаеш ли се от това? - II

Hera.bg

Искра Виденова
Да излезем от омагьосания кръг
Когато сме в магазина и вземем стоката в ръка, е добре да се замислим: „Наистина ли се нуждая от това?” Изглежда твърде просто, но действително има резултат. Ако го правите всеки път, ще забележите как поне половината продукти, от тези, които при други обстоятелства бихте купили, сега ще върнете отново на рафта.

Този метод обаче отнема твърде много време. При него запазваме консуматорските си навици и само се опитваме да повлияем на резултата, тоест да купим по-малко излишни неща. Затова на втория етап е добре да си направим собствена статистика, които продукти в крайна сметка се оказват излишни. Обикновено това са:

♠ „Изгодните” покупки – всъщност с минималното намаление на цената продавачът ни примамва да си купим нещо, което не ни трябва – не само за да ни вземе парите на момента, но и с надеждата да създаде изкуствена необходимост към продукта.

♠ Специализираните продукти – един препарат за пода, втори за ваната, трети за тоалетната чиния, четвърти за мивката, пети за стъкла...и така, за да почистим дома си обикновено купуваме около 20 различни продукта. Но макар опаковките, ароматите и етикетите им да са различни, те често съдържат едно активно вещество – например натриев хипохлорид (белина) или фосфорна киселина. За да избегнем подобно дублиране е достатъчно само да прочетем съдържанието. На практика 2-3 препарата са напълно достатъчни, за да поддържаме идеална чистота. Правилото „едно вместо десет” със същата сила важи и за козметиката.

♠ Ароматизатори и омекотители. Миризма на рози в тоалетната, на люляк в дневна, пране с аромат на „истиснки френски парфюм”. Това са синтетични продукти, които не само не принасят никава полза, но и вредят на здравето ни. Всички те могат да се заменят с едно шишенце етерично масло. Да не говорим, че в повечето случаи санитарния възел се нуждае не от маскираща миризма, а просто от добро почистване.

♠ Новата версия – която е почти същата като старата, само че има „иновативен дизайн” или куп допълнителни „екстри”, които обаче трудно можем да забележим при ежедневната употреба на продукта. Този похват е единственият начин да ни накарат да си купим отново епилатор или мобилен телефон, след като старият все още върши чудесна работа.

♠ Стоките за еднократна употреба. Те ни предлагат улеснение и удобство – ползваме, изхвърляме и купуваме отново. Можем ли да си представим обаче купчините с боклук, които остават след такова лекомислено поведение. Би ни било трудно. Само средностатистическото американско бебе „произвежда” близо 2 тона неразградими отпадъци под формата на памперси за първите 2-3 години от живота си. А за пластмасовите чинийки, чаши, самобръсначки, мокри кърпички и т. н. дори не е възможно да се направи някаква статистика

Tази статия е достъпна в интернет на адрес: www.hera.bg/s.php?n=1089