Петседмична система за чистене - I
 Изпрати
Когато не живеете сами и има кой да разхвърля, е много трудно да ходите след всеки и постоянно да разтребвате. Чистенето се превръща в изключително неприятна работа, дори в кошмар. Но дори и да сте сами у дома, отново поддържането на изрядност може да ви затрудни, ако отлагате постоянно задачите си и постепенно те се натрупат.
Поддържане на ред в дома
Ето една идея как можете за 5 седмици да се справите с хаоса около вас и същевременно да спестявате време. Така вие ще управлявате дома си, а не той вас.
Ще ви трябват следните материали: 3 до 10 кутии с капаци, дълбоки 40 см, широки 30 см и дълги 26 см; цветни картончета за картотека с размери 8х13 см и кутия с подобни размери, където да ги съхранявате. Пригответе си по 10 картончета от всеки цвят – син, жълт, бял, зелен, оранжев, лилав, както и картончета показалци – за всеки отделен цвят в картотеката – и химикал. Ще ви трябват и поне 10 цветни папки и държач за тях.
Как да подредите
Защо са ви нужни 5 седмици? Тази мисъл не трябва да ви потиска. По-добре е да работите по малко наведнъж – отделете по една седмица за всяка от стаите. Така ще подредите къщата си бавно и красиво и постепенно ще я поставите в ред.
След това отделете 3 чувала за непотребни вещи. Удобни са, тъй като са леки и могат да се влачат из цялата къща. Надпишете ги: „За преместване“, „За изхвърляне“ и „За раздаване“.
Сега си представете, че стоите на входната врата с тези 3 големи чувала. Позвънете на звънеца и влезте, откъдето ще започнете чистенето. Първата стая, в която ще влезете, ще бъде мястото, откъдето ще започнете чистенето. Само оставете кухнята за накрая, когато натрупате достатъчно опит.
Да кажем, че влизате във всекидневната. От дясната ви страна се намира шкафът до входа. Отваряте го и изваждате всичко навън. Трябва да бъдете строги в избора си кое да остане и кое да се премести. Може да ви бъде полезно да помолите приятелка за помощ, тъй като тя ще ви помогнете да вземете решения кое да изхвърлите и кое да подарите.
Шкафа до входната врата
Редно е в шкафа до входната врата да поставите неща, които са именно за него – пуловери, палта, чадъри, ботуши, футболни принадлежности, бинокъл, тенис ракета. Непотребните вещи обикновено са старите списания, които са се насъбрали през последните 6-7 години и които сте смятали да прегледате някой дъждовен ден с цел да изрежете снимки и рецепти. Отървете се от тях. Също стари брошури, хартии. Всяко излишно нещо поставяйте в в торбите за преместване, раздаване и изхвърляне.
В процеса на работата през следващите 5 седмици тези чували ще започнат да се пълнят. В края на петата седмица може би ще се натрупат 3, 10 или 15 торби, пълни с различни неща. Завържете торбата за изхвърляне и я изнасете до контейнера за боклук. Вече се отървахте от нея! Останаха ви торбите с вещи за преместване и за раздаване. Вземете торбата с вещи за раздаване и изберете на кого да ги дадете – на член от семейството, роднина, приятелка или да ги дарите в дом за деца или възрастни, църква или благотворителна организация.
Поддържайте дома подреден и чист
Вече къщата е напълно подредена. Как обаче можете да я поддържате винаги така? Не искате да се получава същият хаос. Петседмичното почистване е било достатъчно дълго и не искате да се повтаря отново.
За поддръжка на къщата е необходима картотека с надпис на всеки отделен сектор. Върху първия от тях напишете „Ежедневни дейности“. На тези картончета написвате всички дейности, които трябва да се извършват всеки ден като оправяне на леглата, измиване на чиниите и др.
Вторият сектор е за "Ежеседмични дейности". Например в понеделник перете, във вторник гладите и поливате цветята, в сряда бършете праха, в четвъртък чистите с прахосмукачка и пазарувате и т.н.
Четвъртък е. Най-близката ви приятелка Мария ви се обажда: „Хайде да пием кафе и после да напазаруваме. Днес в супермаркета има голямо намаление.“ Преглеждате картончетата си и виждате, че сте свършили всички ежедневни дейности, но днес е четвъртък и трябва да почистите с прахосмукачката и да отидете на пазар. Можете да напазарувате, след като пиете кафе, но не знаете кога ще успеете да почистите.
Излизате с Мария и се възползвате от намалението, но прахосмукачката е почивала през този ден. Решавате да прехвърлите работата за другия ден. Преглеждате задачите за петък и премествате някои от тях за следващите дни. Тогава обаче ще излизате с децата в парка, ще ходите на курс по английски, поканили сте гости. Отлагате работата от ден на ден, докато напълно се объркате.
Не правете така. Вместо това, след като излезете в четвъртък на кафе с Мария и не ви остане време за прахосмукачката, преместете тази карта най-открая. Това означава, че ще чистите къщата с прахосмукачка следващия четвъртък, когато картончето се появи отново. С други думи сменяйте картончетата ежедневно, независимо дали сте изпълнили задачите или не.
Вярно е, че ще ходите по мръсния килим цяла седмица, а не можете да понасяте това. Така обаче ще се научите да степенувате нещата според тяхната важност. Когато Мария ви се обади следващия път, ще й отговорите, че ще излезете с нея, ако успеете да изчистите с прахосмукачката. Защото ако не го направите същия ден, отново ще отложите задачата за следващата седмица. Помнете, че искате вие да държите управлението на къщата, а не обратното.
Следва секторът с "Ежемесечните задължения". През първата седмица размразявате хладилника. Имате цяла седмица на разположение и можете да го поставите в деня, в който сте най-свободни. През втората седмица почиствате фурната, печката и т.н. По този начин всяка седмица свършвате по нещо от поддръжката на къщата и няма да ви се налага да пускате отново в действие петседмичната програма за почистване на бъркотията. Следват задачите за тримесечията, като подреждане на чекмеджета и гардероби, и задачите на половин година (подреждане на мебели, пране на пердета). Накрая идва ред на ежегодните дейности като почистване на мазето, килера и ако живеете в къща, тавана и гаража.
Най-накрая в картотеката са поставени картончетата за склада. Изваждате ги и ги надписвате Кутия 1, Кутия 2, Кутия 3 и т.н. Вземате кутиите за съхранение, които сте приготвили, подреждате ги и ги номерирате 1, 2,3 и т.н. На всяко картонче отговаря една кутия.
Помните ли торбата с предмети за подреждане, в която сте сложили първото бебешко одеалце на Иво? Поставяте всички тези неща в Кутия 1. Описвате тези предмети на съответното картонче и продължавате, докато приключите с цялата торба.
Какво направихте? Превърнахте хаоса в ред. Така можете да продължите да поддържате реда, без да се чувствате виновни за това, че къщата ви не е подредена.
Ще улесните поддържането още повече, ако поставите списъци със съдържанието на шкафовете от вътрешната страна на вратичките, и научите всеки член на семейството да поставя нещата на техните места.
|
Коментари
2013-11-27 #4  Инна Георгиева Здравей Рени, вариант е да се обадиш подред на всички места, които се сещаш около вас. Включително селата - там имат повече нужда (дори и библиотеките). Друга идея, която се сещам е използването на сайтовете за обяви "ПОДАРЯВАМ"
2013-11-26 #3  Рени Може ли някой да даде адрес на функционираща организация, където могат да се дарят използваеми неща (дрехи, уреди, книги). Основният проблем на много домове (и на моя) е, че са задръстени от вещи.
2011-10-18 #2  Катя Ихчиева Всяко начало е трудно. Тази система не е необходимо да се спазва точно по този начин. Разбира се, тя може да се пригоди по начин, удобен за вас, в зависимост от вашите навици. И най-хубавото е, че не се прави накуп, а се отмята стая по стая. Затова е определен и по-дълъг срок. Всеки ден по малко, докато се изгради системата и след това е сравнително лесно, тъй като се разпределя да се прави всеки ден по нещо и така не се натрупва много работа.
А ако включите помагачи, домакинската работа ще се превърне в песен и ще имате време и за други по-приятни занимания.
2011-10-15 #1  Ангелина Браво,но не е лесно
|
|
Вторник 28 Март 2023 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
|
Абонирай се за новости
  Ремонт у дома - II
Правило 4: Предложете на бригадата да направи малко тестово задание. Например, да постави плочки на някое...
 Ремонт у дома
Причините поради, които хората се решават на ремонт, биват различни – едни си купуват жилище и искат...
 Три мартеници-цветя като брошки и фиби
Тези ръчно изработени мартеници са посветени на жените в моето семейство. Баба ми, майка ми и моите две...
  Да запазим по-дълго любимите си качествени дрехи
В ерата на fast fashion модата – евтина, масова изработка със средно качество, приличен дизайн и съмнителен...
 Венецианската мазилка
Венецианската мазилка идва при нас от епохите на Римската античност и Ренесанса. Тя придава индивидуалност...
  Гергьовден - 6 май
На 6 май отбелязваме Гергьовден, може би един от най-големите български празници. Името Георги е най-често...
 Съхранение и сервиране на виното
Виното е напитка с фина душа и изисква своите грижи. Ако ценим достойнствата му и сме склонни да отделяме...
 Коледните пости на едно момче: Какво да хапнем,ден 36
Ден 36 от Коледните пости. Последният ден, в който ви разказвам какво постим у дома. Да, до края на Коледните...
  Любов към домашната градина
От какво се нуждае един дом? Не са достатъчно само 4 стени и покрив, за да е подходящ за обитаване. Необходими...
  Нова „одежда” за стария диван
Обикновено не забелязваме как обичния ни стар диван бавно, но безнадеждно се протрива и избелява. При...
 Пристан на Спокойствието или свърталище на Хаоса
В жилището ви постоянно цари суматоха, спъвате се в различни вещи и независимо от усилията ви да почистите,...
 Пенливо вино според етикета - как да отворим, налеем и поднесем пенливи вина?
Естествено пенливото вино е с нас при всеки празничен повод. Празненствата на Нова година не минават...
|