Защо розовото е за момиченца, а синьото - за момченца?
 "Розовото е за момичета, а синьото - за момчета", винаги това са ни казвали. Но отразяват ли тези полови норми някакви естествени биологични различия между половете или са натрапени от страна на обществото?
Това е наложен стереотип, който доказано работи във времето. Дългогодишни проучвания на историка Джо Паолети от Университета в Мериленд предполагат, че до 1950 година е царял хаос, когато е ставало въпрос за цветовете на бебешките принадлежности. "Не е съществувал символизъм, който обвързва пола с цвят, който да бъде общовалиден", пише Паолети.
Преминаването към разделение на розовото и синьо се случило постепенно. В продължение на векове, всички деца са носели бели рокли, които лесно могат да бъдат вдигнати, за да се сменят пелените и избелени, когато пелената пропусне. Пастелните бебешки дрехи са въведени в средата на 19-ти век. От тогава постепенно се появяват и цветните дрешки.
Бебешки книги, картички и подаръците за новородени, както и вестникарски статии от началото на 20-ти век показват, че розовото било еднакво асоциирано с момченцата и с момиченцата.
Например, в юнския брой на американско списание за детска мода от 1918 година пише: "Има голямо разнообразие на становищата по този въпрос, но на общоприетото правило е розово за момчетата и синьо за момичетата. Причината е, че розовото като по-силен и решителен цвят е по-подходящо за момчета, а синьото, със своята деликатност и нежност стои по-добре на момичетата."
Но дори този опит да се установят правила в производството на детски продукти не се наложил. Анкета от 1927 година на списание „Тайм" проверява какви цветови предпочитания към продуктите имат хората за момчетата и момичетата из множество магазини из цялата страна (САЩ). Резултатът установява, че цветовете покриват цялата палитра. Тази тенденция се задържа по подобен начин почти до 80-те години на миналия век, когато се установява модерната днес концепция (розово за момчета и синьо за момичета).
Според социолога Филип Коен от Университета в Мериленд това е резултат най-вече на маркетингова тактика. Установяването на нормата съвпада точно с появата на масовите пазари. „Да бъдеш полово нормален е много важно за нас и маркетинговата техника, чрез която продавачите ни убеждават, че да бъдеш нормален означава да потребяваш конкретен продукт – било козметика, пластична хирургия, синьо или розово облекло и т.н. има смисъл единствено в пазарна перспектива", обобщава Коен.
Доминацията на един-единствен цвят Паолети обяснява с влиянието на френската мода. Традиционно френската култура комбинира розовото с женското, а синьото с мъжкото (докато например в Белгия и католическа Германия е точно противоположното) и факта, че Франция диктува модните тенденции през XX век, се налага тяхната традиция.
В крайна сметка, днес ние дефинираме полово децата си много повече, отколкото са го правели преди 150 години, казва Коен. Усилването на асоциациите пол-цвят в последно време са културно обусловени. Според него не съществува биологична връзка между цветовете и пола на децата.
А как се е стигнало до точката, в която нещо толкова безпристрастно като цвят да бъде асоциирано с женственост, например, остава неясно./ Пауза Moreto.net |
Виж още статии за: Любопитно · Бебето · Пазаруването ·
Виж още статии за: Любопитно · Бебето · Пазаруването ·
|
|
Понеделник 5 Юни 2023 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
|
Абонирай се за новости
 Съединението - един ден безмерна, лично и единствено българска радост
Съединението на Княжество България и Източна Румелия от 6 септември е сред малкото исторически събития,...
 Класическите любовни филми на всички времена
Най- добрите любовни филми на едно място. В началото бях вдъхновена от тази идея и мислех, че е лесна...
 Томас Ман: „По-добре болезнена истина от удобна лъжа.”
„Ние не обичаме качествата, обичаме хората. Понякога дори заради техните дефекти, както и заради техните...
  Из историята на Първа пролет
Пролетното равноденствие е свързано с много обичаи и традиции, които и до днес преплитат в себе си езически...
 Рибарски живот - Никола Вапцаров
Ти виждаш:
издути платна,
луна на небето излезла,
и мислиш:
живот е това,
живот преизпълнен с поезия.
Отгоре...
 В живота няма нищо даром, но битките ни носят безценни дарове
В живота няма нищо даром, но битките ни носят безценни дарове.
...
 Малки сладки изкушения
Децата ги обожават. С тях черпим на рождения си ден и за всички по-специални поводи. Във формата на шоколадови...
 Нарисувай ми песен
Нарисувай ми песен. Планина да обръща.
Тънка гайда да писне, дето къса душата.
Нарисувай ми ехо, песента...
 На тази дата: Роден е Пейо Яворов
Желание
Главата тегне изнурена,
в гърдите нито капка мощ;
мъгла в душата уморена
като в настъпилата...
  Филмът на Зорница София за Румена войвода с впечатляващ трейлър
Излезе дългоочакваният трейлър на новия филм на режисьорката Зорница София - "Воевода". В него ще видим...
 Вино - в моята ръка и сега...
Виното се пие на точното място и в точното време. В моята ръка. И сега!...
 20 март - Международен ден на щастието
Днес ООН отбелязва Международния ден на щастието.
Резолюцията, провъзгласяваща 20 март за Международен...
  Петко Рачов Славейков - Възрожденец, патриот и...кулинар
Петко Рачов Славейков е един от най-важните културни деятели в епохата на Възраждането и след Освобождението...
 Зелен оазис в Лондон от Airbnb и Pantone
Цветът на 2017 г. - Greenery (Зеленина) оживява в малък оазис в Лондон. Зад фасадата на поредната скучна...
 Хулио Кортасар: "Надеждата принадлежи на живота."
„Като цитираме другите, ние цитираме себе си.“
„Паметта е огледало, което скандално лъже.“
„Аз...
  Пазаруване от дивана - II
Крайна цена и доставка
Онлайн магазините обичайно предлагат много по-богат асортимент от обикновените,...
|