Защо розовото е за момиченца, а синьото - за момченца?
 "Розовото е за момичета, а синьото - за момчета", винаги това са ни казвали. Но отразяват ли тези полови норми някакви естествени биологични различия между половете или са натрапени от страна на обществото?
Това е наложен стереотип, който доказано работи във времето. Дългогодишни проучвания на историка Джо Паолети от Университета в Мериленд предполагат, че до 1950 година е царял хаос, когато е ставало въпрос за цветовете на бебешките принадлежности. "Не е съществувал символизъм, който обвързва пола с цвят, който да бъде общовалиден", пише Паолети.
Преминаването към разделение на розовото и синьо се случило постепенно. В продължение на векове, всички деца са носели бели рокли, които лесно могат да бъдат вдигнати, за да се сменят пелените и избелени, когато пелената пропусне. Пастелните бебешки дрехи са въведени в средата на 19-ти век. От тогава постепенно се появяват и цветните дрешки.
Бебешки книги, картички и подаръците за новородени, както и вестникарски статии от началото на 20-ти век показват, че розовото било еднакво асоциирано с момченцата и с момиченцата.
Например, в юнския брой на американско списание за детска мода от 1918 година пише: "Има голямо разнообразие на становищата по този въпрос, но на общоприетото правило е розово за момчетата и синьо за момичетата. Причината е, че розовото като по-силен и решителен цвят е по-подходящо за момчета, а синьото, със своята деликатност и нежност стои по-добре на момичетата."
Но дори този опит да се установят правила в производството на детски продукти не се наложил. Анкета от 1927 година на списание „Тайм" проверява какви цветови предпочитания към продуктите имат хората за момчетата и момичетата из множество магазини из цялата страна (САЩ). Резултатът установява, че цветовете покриват цялата палитра. Тази тенденция се задържа по подобен начин почти до 80-те години на миналия век, когато се установява модерната днес концепция (розово за момчета и синьо за момичета).
Според социолога Филип Коен от Университета в Мериленд това е резултат най-вече на маркетингова тактика. Установяването на нормата съвпада точно с появата на масовите пазари. „Да бъдеш полово нормален е много важно за нас и маркетинговата техника, чрез която продавачите ни убеждават, че да бъдеш нормален означава да потребяваш конкретен продукт – било козметика, пластична хирургия, синьо или розово облекло и т.н. има смисъл единствено в пазарна перспектива", обобщава Коен.
Доминацията на един-единствен цвят Паолети обяснява с влиянието на френската мода. Традиционно френската култура комбинира розовото с женското, а синьото с мъжкото (докато например в Белгия и католическа Германия е точно противоположното) и факта, че Франция диктува модните тенденции през XX век, се налага тяхната традиция.
В крайна сметка, днес ние дефинираме полово децата си много повече, отколкото са го правели преди 150 години, казва Коен. Усилването на асоциациите пол-цвят в последно време са културно обусловени. Според него не съществува биологична връзка между цветовете и пола на децата.
А как се е стигнало до точката, в която нещо толкова безпристрастно като цвят да бъде асоциирано с женственост, например, остава неясно./ Пауза Moreto.net |
Виж още статии за: Любопитно · Бебето · Пазаруването ·
Виж още статии за: Любопитно · Бебето · Пазаруването ·
|
|
Понеделник 24 Март 2025 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
|
Абонирай се за новости
 Песен на степния певец - Андрей Вознесенски
Не слава, стада и злато,
не земната тленна власт -
прати ми, Боже, приятел -
да пее с мен с пълен...
  Добрите съвети на д-р Петър Берон
Рибният буквар на д-р Петър Берон е първият български учебник, в който се представят факти от много области...
 Завещанието на Алфред Нобел: Началото на Нобеловите награди
"Аз, долуподписаният Алфред Бернхард Нобел, като обмислих и реших, с настоящето обявявам моето завещание...
 Коледни пости - Ден 13: Как изглежда вътрешното равновесие над супа леща. Втори шанс за коледната украса.
Днес, надвесена над купа леща, гледам снега и си мисля, колко ми е бедна коледната украса. Сутринта я...
 „За всяко нещо, за което си заслужава да се умре, си заслужава и да се живее.“
„За всяко нещо, за което си заслужава да се умре, си заслужава и да се живее.“
„Врагът е всеки, който...
 Най-скъпите пържени картофи в света вече са вписан в Гинес
Ресторант в Ню Йорк предлага порция пържени картофи на рекордно високата цена от 200 щатски долара, предаде...
 8 неща, които да сторим, преди да дойде зимата
Когато премине златната есен, небето се схлупи и почнат дъждовете, усещаме все по-ясно студения дъх на...
 "Днес" е ден, пълен с възможности
"Днес" е ден, пълен с възможности. Използвай го. Днес....
 Шатобриан: „Докато сърцето съхранява желанията, умът пази мечтите.”
„Младостта е толкова щастлива, защото не знае нищо; старостта е толкова нещастна, защото знае всичко.”
„Докато...
 На тази дата: 30 години от падането на Берлинската стена
На 9 ноември отбелязваме 30 години от рухването на Берлинската стена - най-яркия символ на Студената...
 Когато прегръщаме наранените си деца, прегръщаме детето в себе си
Когато вдъхваме надежда на децата си,
получаваме надежда за себе си.
Когато утешаваме децата си,
...
 Любовно дълголетие
Преди да притъмнея от обида.
Преди да озверееш от безсилие.
Събирам честност - за да си отида.
И конят...
  Заразата на прозявката
Ходиш от къща на къща, като прозявка от човек на човек – този израз често се използва за хора, които...
 Братя Стругацки: "Главният бич на съвременния човек е самотата и отчуждеността."
"Скептицизмът и цинизмът в живота са евтини, защото така е по-лесно и по-скучно, отколкото да се удивляваш...
 „Ще чуеш грохота и ще си спомниш за мен. И ще си мислиш: тя искаше бури“
„Моята сянка е приятелят, за когото копнея“.
„Беше време, в което само мъртвите се усмихваха, доволни,...
  Берлин – модерен град с много история III
Берлин е задължителният вурст – онези техни наденички, които винаги вървят с гевречета. Той е и традиционната...
|