Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Защо розовото е за момиченца, а синьото - за момченца?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
"Розовото е за момичета, а синьото - за момчета", винаги това са ни казвали. Но отразяват ли тези полови норми някакви естествени биологични различия между половете или са натрапени от страна на обществото?

Това е наложен стереотип, който доказано работи във времето. Дългогодишни проучвания на историка Джо Паолети от Университета в Мериленд предполагат, че до 1950 година е царял хаос, когато е ставало въпрос за цветовете на бебешките принадлежности. "Не е съществувал символизъм, който обвързва пола с цвят, който да бъде общовалиден", пише Паолети.

Преминаването към разделение на розовото и синьо се случило постепенно. В продължение на векове, всички деца са носели бели рокли, които лесно могат да бъдат вдигнати, за да се сменят пелените и избелени, когато пелената пропусне. Пастелните бебешки дрехи са въведени в средата на 19-ти век. От тогава постепенно се появяват и цветните дрешки.

Бебешки книги, картички и подаръците за новородени, както и вестникарски статии от началото на 20-ти век показват, че розовото било еднакво асоциирано с момченцата и с момиченцата.

Например, в юнския брой на американско списание за детска мода от 1918 година пише: "Има голямо разнообразие на становищата по този въпрос, но на общоприетото правило е розово за момчетата и синьо за момичетата. Причината е, че розовото като по-силен и решителен цвят е по-подходящо за момчета, а синьото, със своята деликатност и нежност стои по-добре на момичетата."

Но дори този опит да се установят правила в производството на детски продукти не се наложил. Анкета от 1927 година на списание „Тайм" проверява какви цветови предпочитания към продуктите имат хората за момчетата и момичетата из множество магазини из цялата страна (САЩ). Резултатът установява, че цветовете покриват цялата палитра. Тази тенденция се задържа по подобен начин почти до 80-те години на миналия век, когато се установява модерната днес концепция (розово за момчета и синьо за момичета).

Според социолога Филип Коен от Университета в Мериленд това е резултат най-вече на маркетингова тактика. Установяването на нормата съвпада точно с появата на масовите пазари. „Да бъдеш полово нормален е много важно за нас и маркетинговата техника, чрез която продавачите ни убеждават, че да бъдеш нормален означава да потребяваш конкретен продукт – било козметика, пластична хирургия, синьо или розово облекло и т.н. има смисъл единствено в пазарна перспектива", обобщава Коен.

Доминацията на един-единствен цвят Паолети обяснява с влиянието на френската мода. Традиционно френската култура комбинира розовото с женското, а синьото с мъжкото (докато например в Белгия и католическа Германия е точно противоположното) и факта, че Франция диктува модните тенденции през XX век, се налага тяхната традиция.

В крайна сметка, днес ние дефинираме полово децата си много повече, отколкото са го правели преди 150 години, казва Коен. Усилването на асоциациите пол-цвят в последно време са културно обусловени. Според него не съществува биологична връзка между цветовете и пола на децата.

А как се е стигнало до точката, в която нещо толкова безпристрастно като цвят да бъде асоциирано с женственост, например, остава неясно./ Пауза Moreto.net
Виж още статии за:   Любопитно · Бебето · Пазаруването ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Хипермаркетът срещу кварталното магазинче
· Безопасно онлайн пазаруване
· Fast fashion или бързата консумация на дрехи
· Какво трябва да знаем при избора на летни колички?
· Откровено за майчинството между митовете и истините, които никой не признава
· Еко съвети в очакване на бебето
· Малко познатата история на пъpвaтa бългapcĸa ĸнижнa бaнĸнoтa
· Съдомиялните машини и циркулярът са изобретени от жени. И още любопитни факти
· КАНАПЕ-19 - дизайнерът Tobia Zamboti с провокация (снимки)
Виж още статии за:   Любопитно · Бебето · Пазаруването ·
Четвъртък
6
Май 2021
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
29
30

31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Знам защо пее птица в клетка
Волната птица скача на гърба на вятъра и се носи по течението до самия му край и потапя крила в...
"...Друга няма по-сладка думица от мама"
Рокличката пак съдрана Месечинко виторога, светлолика, дяволита, що ме гледаш толкоз строго? Да...
Мария Мичъл – първата жена-астроном в Америка с голям принос за науката и историята
Мария Мичъл е астроном, библиотекар, натуралист и преподавател. Първата жена астроном в Съединените...
Животът имитира изкуството или предизвикателството на Getty Museum
По време на социалната изолация хората прекарват толкова време у дома, както никога до сега. Всяка вещ,...
Жената на август
Върви по улицата най-красивата жена на август, най-гъвкавата, най-зеленооката. Малко е да кажем, че...
Колекционерството – прищявка, мания или себеизява?
Какво кара хората да колекционират разни неща? Децата събират разнообразни предмети често под влияние...
Сбогуване с морето
Сбогом, мое море, сбогом, мое море! Още топло е, още е лято, но от час там над нас се върти, без да...
Ако виждаш само какво нямаш – никога няма да имаш достатъчно
Ако виждаш само какво нямаш – никога няма да имаш достатъчно. ...
Не ти трябва нова година, за да започнеш промяна, нужен ти е...
Не ти трябва нова година, за да започнеш промяна, нужен ти е само един понеделник....
Ние сме онова, което прави от нас любовта
Ние сме онова, което прави от нас любовта. Срещне те стар познат и се провикне: - Какво става с тебе?...
Джоузеф Хелър: "Ако характерът е съдба, тогава добрите хора са обречени."
"Съдбата е нещо добро, когато се развива в твоя полза. Когато не се развива в твоя полза, не я наричай...
Обяснение в любов
Аз не съм космополит, казвам, а тя ме гледа присмехулно. Никакъв гражданин на света не съм. Аз съм...
След любовта остава
„След любовта остават телефонни номера, които избледняват. След любовта остават чаши с гравирани монограми,...
Градско пчеларство за хоби и за запазване на еко равновесието
„Заедно връщаме природата“ е мотото на група немски ентусиасти, обединени от идеята да развиват едно...
Днес започвам нов живот...
Днес започвам нов живот. Днес свалям старата си кожа, страдала твърде дълго от контузиите на неуспеха...
7 разкошни филма, с които да посрещнем есента
Есента е красива, есента е носталгична и поставя чувствата ни на изпитание. Есента е катализатор за раздели...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook