Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Универсалният магазин и жената в него - пред и зад щанда



София, Централен Универсален Магазин - ЦУМ, 1957 г.
        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
През втората половина на 19 век в Европа тече т. нар. Втора индустриална революция. Тя е свързана с масовото производство, което е възможно благодарение на конвеера, електрическата крушка, автомобилостроенето, телефона, телеграфа. Развива се бизнесът в неговото модерно значение – огромни средства за реклама, реинвестиция и стремеж към затворен цикъл на производство, конкуренция и маркетинг, насочен към широкото потребление. До този момент в центъра на производството на стоки са били единични клиенти, обикновено аристократи или заможни хора, за които ексклузивността на стоките е била белег на социален престиж и положение. В тази среда, особено ярко открояваща се във Франция и Великобритания, по- късно и в САЩ и Германия, се появява един феномен, който завинаги ще промени градското общество, т. нар.– Универсален магазин.

Първият универсален магазин, който се различава от всички дотогава и се доближава до концепцията за универсален магазин, е Bennett's of Irongate, открит през далечната 1734 в английският град Дерби. Както повелява английската традиция, той съществува и до днес. В този новаторски магазин за първи път се предлагат по- широк спектър от стоки, които до този момент могат да бъдат открити в малки, отделни магазичнета. Така най- малкото се спестява време за обикаляне и избиране, но и много повече. Скоро неговият пример бива последван от многобройни други магазини, защото англичаните си го имат усета към печелившата търговия. През 1824г. в сърцето на викторианска Англия врати отваря Harrods – добре познат и до днес, през онези времена той предизвиква истински бум. В голяма, красива сграда, пълна с кристални полюлеи, кадифе и красиви дървени орнаменти, се помещават на няколко етажа, на открити щандове, нечувано изобилие от стоки, доставяни от всички краища на Британската империя, която е в разцвета си. Невероятният лукс и усещане за изключителност скоро правят магазина модно място за срещи и изобщо поява в обществото – освен личности като Оскар Уайлд, Зигмунд Фройд, Лоурънс Оливие и др., там често се смесват с народа представители на кралската фамилия. Harrods жъне и нечувани дотогава печалби, които биват инвестирани в реклама, повече удобства за клиентите и обогатяване и разширяване на асортимента – така, както се прави днес.

И ако в Добрата Стара Англия на почит е търговията, акцентът във Франция се поставя върху лукса, модата и личното отношение към всеки клиент. През 1852г. малкото магазинче „Le bon marches” се премества в огромна сграда, в центъра на Париж, проектирана лично от Густав Айфел. Да, той не първият универсален магазин, но това, което впечатлява в него, и което го прави легендарен и до днес е размахът, с който той се управлява и развива. Освен обичайните дрехи, обувки, чанти, аксесоари, стоки за бита и дома, декорация, подаръци, там се предлагат и стоки за бебето и детето, домашния любимец. Да, и това е възможно във всеки голям магазин, но „Le bon marches” стъпва на пазара с нещо съвсем ново – билбордове на оживените централни улици, реклама във вестниците, каталози, намаления в определен ден от седмицата. За днешните молове това е съвсем в реда на нещата, но за човека от 19ти век това е революция в маркетинга. Всеки клиент бива ухажван, угажа му се за всяка дреболия като носене на покупките, обгрижване на кученцето или просто сваляне на палто, предлагане на стол. Целта е, клиентът да бъде задържан възможно най- дълго, затова след уморително разглеждане, пробване, избиране той може да изпие едно кафе, като през това време може да поклюкарства. За първи път се предлагат забавления за децата и мъжете.

Защо за тях? Защото Универсалният магазин се прицелва в един образ – жената от зараждащата се средна класа. Именно това е революцията на Универсалния магазин – с това той променя завинаги ролята на жената в обществото и семейството.

Какво е то до този момент? Жената през 19ти век е приемана по следния начин – емоционална, набожна, добродетелна, подчинена, отдадена на семейството и домакинството, сексуално и морално непорочна. Нейната сфера на действие е домът, семейството. Светът е бил с панталони тогава – мъжете са управлявали обществената територия, произвеждали са прехраната и благата, осъщестявали са се в публичното пространство. Но за жените Универсалният магазин е непреодолимо привлекателен – там можеш да пазаруваш без дете и на спокойствие, да изпиеш кафе и да обсъдиш останалите клиентки, и то без да се налага да купуваш каквото и да е, но да получиш почтително отношение и глезене. Една дребна подробност изиграва решаваща роля в излизането на жената от вкъщи и появата и в публичното пространство – общественaтa тоалетнa. До този момент за дамите от средната и висшата класа, разбира се, не е имало такова място, не е било прилично. Представете си разходките с карета или пазаруването, соарета и матинета прекарани в продължително стискане. Ами жените просто не са могли да излизат за продължително време навън. Те са си стояли вкъщи. Другият вариант бил куп гинекологични болежки, цистит и всевъзможни възпаления на пикочните пътища, което правело още по- неудобен въпроса с излизането навън за повече от час- два. И така, в средата на 19ти век жената се осмелила да излиза все по- често и все по- продължително навън. А това води със себе си и други последствия – ходела по кафенетата, срещала се с приятелки за разходка или съвместен пазар в Универсалния магазин, където можела да се потопи в един съвсем друг от обичайния досега свят, където и обръщали невъобразимо внимание и почести. Занемарява задълженията си у дома и настоява за все повече свобода и независимост. Не е чудно, че мъжете заповат да се тревожат за тази все още неосъзната еманципация. Директорите на универсалните магазини предотвратяват един евентуален проблем още в зародиш – ревността. Дотогава повечето търговски персонал бил от мъжки пол – на жените им било, ако не забранено, то силно непрепоръчително, да работят. Затова в големите универсални магазини били наемани почти изцяло жени, с изключение на ръководните позиции, които двата пола си поделяли.

Това е втората насока, с която Универсалните магазини променят мястото на жената в обществото – превръщат я в работна сила, и то в невъобразими мащаби, които могат да впечатлят всеки управител на днешен мол. В големите магазини – Harrods в Англия, Macy’s, Marble palace в САЩ, Galerie Laffayette, Le bon Marche, La Semaritaine във Франция, KaDeWe, Karstadt в Германия - са били наемали от 3 000 до 10 000 души, вършейки като пчелички в огромния кошер, разгърнат над хиляди квадратни метра, на няколко етажа, това били предимно млади момичета от низшите слоеве на градското общество. Единственото предимство – приличен външен вид, добри обноски и ... покорство. Независимо от мизерните заплащания, те били благодарни, че се измъкват от далеч по- бедните си домове и имат възможността да се докоснат до една по- висша класа. Нерядко те се издигали в йерархията и дори имали възможност за изгоден брак. Но тяхната финансова независимост била най- важната им придобивка. Така не само представителките на средната класа, но и тези на работническата, се докосвали до обществения живот, като различията постепенно били преодолявани. Защото често се случвало обикновените служителки да стават доверено прикритие и дори се завръзвали приятелства.

Универсалните магазини завинаги променят мястото и значението на женската фигура в обществото – тя става по- пълноценен негов елемент. Жената се превръща в консуматор, пазарен фактор, тя излиза от дома си, започва да се показва и да заявява присъствието си в един много мъжки свят. От друга страна тя е независима да работи и изкарва прехраната си, без значение, дали е омъжена или не, нейното основно задължение не е само да привлече изгодна партия и да си осигури приличен живот.
Виж още статии за:   Любопитно ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Метеопрог за планиране на почивката
· От Могилово до Нова Зеландия. Българска изба произвежда вино на другия край на света
· Тиквата като символ: Изкуство и Традиции
Виж още статии за:   Любопитно ·
Неделя
23
Юни 2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Поколението на новите номади
В последните години из Европа и Америка все повече нашумява номадският начин на живот. Млади и възрастни...
Любими стихчета на малките деца от Иван Вазов
Детенце хубаво, пиленце любаво! Къде под мишница с таз малка книжица? Отивам, бабичко, макар...
Джак Керуак: "В края на краищата… пътят трябва да води към целия свят."
"Ех, беше чудна нощ, топла нощ, нощ за вино, лунна нощ, нощ да притискаш момичето си, да говориш, да...
За какво е служел Механизмът от Антикитера?
Механизмът от Антикитира е намерен през 1901-1902 година при претърсване на антично корабокрушение край...
Зигмунд Фройд: "Всеки нормален човек на практика е нормален само отчасти."
1. Живеем в много странно време и с удивление отбелязваме, че прогресът върви ръка за ръка с варварството. 2....
Едит Пиаф: "Без любов сме нищо."
"Пеенето е начин да избягаш. Това е друг свят. Аз вече не съм на Земята." "Не ме е грижа какво казват...
Аладжа манастир
В три части ще ви разкажа за Аладжа манастир и Катакомбите - едни от най-интересните забележителности...
В живота няма нищо даром, но битките ни носят безценни дарове
В живота няма нищо даром, но битките ни носят безценни дарове. ...
Вечният конфликт между поколенията
„Днешното поколение за нищо не става...“ Това не е реплика подочута на пазара от вечно мърмореща старица....
Хобито – удоволствие и релакс
Да имаш свое любимо занимание не е само начин за запълване на свободното време, а и възможност за пълноценна...
Принцеса Даяна - една принцеса на народа в снимки и факти
"Принцеса Даяна" - така е позната и няма нужда да се казва принцеса е на коя монархия е, кой е нейният...
Жената - сила и магия
Силата на жената във всяка нейна роля – социална, семейна или професионална, е безспорна. Всеки ден всяка...
Защо детелините носят щастие
Всеки от нас разхождайки се из тревата, тайно се е заглеждал в земята, надявайки се да открие малко съкровище...
Човек се познава не по това, което знае, а по това, на което се радва
Човек се познава не по това, което знае, а по това, на което се радва....
Лопе де Вега: "Който не почука на сърцето, напразно чука на вратата."
Ако е казано добре, то не е ли все едно на какъв език? Да се скрият любовта, парите и грижите е невъзможно:...
Халед Хосейни: "Има начин да бъдеш добър отново."
"Такава е работата с хората, които мислят всичко, което казват. Те смятат, че и другите го правят." "Бракът...
Неостаряващото любовно писмо
Представете си времена, когато да погледнеш мъж в очите е било неприлично. Когато всяко докосване, всяка...
Любовта - да си завършен, за да можеш да преживееш една недовършена история
Любовта е трайна само когато всеки от двамата знае нейната цена и по-добре да си е платил предварително, ...
Избирай битките си...
Избирай битките си. Понякога душевният мир е по-важен от това да си прав....
Настъпва нов ден
Настъпва нов ден. И свети Слънцето, защото това е нещото, което трябва да прави, за да остане Слънце....
Как да изберем: Ски очила
Ако за първи път ще ходите на ски, то трябва да знаете, очилата са задължителен елемент и в частност...
Кажете добрите думи!
Кажете добрите думи! Недейте за утре отлага! Може би те са нужни някому днес, веднага. Може би в...
Най- големите любимци на Дядо Коледа
През 1980 година двама братя от САЩ или по- скоро, техните родители, започват една много интересна семейна...
На тази дата: 28 февруари 1870 е учредена Българската екзархия
На 28 февруари 1870 година Високата порта на Османската империя издава ферман, с който узаконява обособяването...
Всички нюанси любов
"Толкова жени съм познавал през живота си , че тъй да се каже, винаги съм бил сам. Прекалено много значи...
Св. Даниил
На 17 декември отбелязваме Св. Пророк Даниил. Неговото житие е забележително и образът му остава отпечатък...
Любовта, която раздаваме, е единствената любов, която запазваме
Любовта, която раздаваме, е единствената любов, която запазваме....
Глухарче
Не разпростирай мисълта си във време и пространство. Там няма смисъл, няма щастие, там няма нищо ясно. Във...
Априлци - целунато от Бога кътче в сърцето на Балкана - II
В Априлци се състоят и немалко ежегодни празници. На Тодоровден в местността „Маринска” се провеждат...
Виж своя град!
Човек привиква към нещата. След първоначалната еуфория ги приема за даденост и дори спира да ги забелязва....
Джиду Кришнамурти: "Винаги съществува конфликт, ако искате да станете нещо"
Болшинството от нас живее в света на видимото, измамното. Всички наши вярвания са илюзии, непритежаващи...
Видове приятели
Попитали един мъдрец: - Колко вида приятели има? - Четири - отговорил той. Има приятели, като...
Ако искаш да намериш...
Ако искаш да намериш четирилистна детелина, по- добре първо се научи да броиш,...
Първо мислиш, че е наказание...
Първо мислиш, че е наказание, после мислиш, че е изпитание, накрая знаеш, че е щастие....
Заседанието, на което се взима решение за Съединението
Заседание на БРТЦК на 25 юли 1885 г. в село Дермендере (дн. с. Първенец), на което се взима решение да...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook