Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Универсалният магазин и жената в него - пред и зад щанда



София, Централен Универсален Магазин - ЦУМ, 1957 г.
        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
През втората половина на 19 век в Европа тече т. нар. Втора индустриална революция. Тя е свързана с масовото производство, което е възможно благодарение на конвеера, електрическата крушка, автомобилостроенето, телефона, телеграфа. Развива се бизнесът в неговото модерно значение – огромни средства за реклама, реинвестиция и стремеж към затворен цикъл на производство, конкуренция и маркетинг, насочен към широкото потребление. До този момент в центъра на производството на стоки са били единични клиенти, обикновено аристократи или заможни хора, за които ексклузивността на стоките е била белег на социален престиж и положение. В тази среда, особено ярко открояваща се във Франция и Великобритания, по- късно и в САЩ и Германия, се появява един феномен, който завинаги ще промени градското общество, т. нар.– Универсален магазин.

Първият универсален магазин, който се различава от всички дотогава и се доближава до концепцията за универсален магазин, е Bennett's of Irongate, открит през далечната 1734 в английският град Дерби. Както повелява английската традиция, той съществува и до днес. В този новаторски магазин за първи път се предлагат по- широк спектър от стоки, които до този момент могат да бъдат открити в малки, отделни магазичнета. Така най- малкото се спестява време за обикаляне и избиране, но и много повече. Скоро неговият пример бива последван от многобройни други магазини, защото англичаните си го имат усета към печелившата търговия. През 1824г. в сърцето на викторианска Англия врати отваря Harrods – добре познат и до днес, през онези времена той предизвиква истински бум. В голяма, красива сграда, пълна с кристални полюлеи, кадифе и красиви дървени орнаменти, се помещават на няколко етажа, на открити щандове, нечувано изобилие от стоки, доставяни от всички краища на Британската империя, която е в разцвета си. Невероятният лукс и усещане за изключителност скоро правят магазина модно място за срещи и изобщо поява в обществото – освен личности като Оскар Уайлд, Зигмунд Фройд, Лоурънс Оливие и др., там често се смесват с народа представители на кралската фамилия. Harrods жъне и нечувани дотогава печалби, които биват инвестирани в реклама, повече удобства за клиентите и обогатяване и разширяване на асортимента – така, както се прави днес.

И ако в Добрата Стара Англия на почит е търговията, акцентът във Франция се поставя върху лукса, модата и личното отношение към всеки клиент. През 1852г. малкото магазинче „Le bon marches” се премества в огромна сграда, в центъра на Париж, проектирана лично от Густав Айфел. Да, той не първият универсален магазин, но това, което впечатлява в него, и което го прави легендарен и до днес е размахът, с който той се управлява и развива. Освен обичайните дрехи, обувки, чанти, аксесоари, стоки за бита и дома, декорация, подаръци, там се предлагат и стоки за бебето и детето, домашния любимец. Да, и това е възможно във всеки голям магазин, но „Le bon marches” стъпва на пазара с нещо съвсем ново – билбордове на оживените централни улици, реклама във вестниците, каталози, намаления в определен ден от седмицата. За днешните молове това е съвсем в реда на нещата, но за човека от 19ти век това е революция в маркетинга. Всеки клиент бива ухажван, угажа му се за всяка дреболия като носене на покупките, обгрижване на кученцето или просто сваляне на палто, предлагане на стол. Целта е, клиентът да бъде задържан възможно най- дълго, затова след уморително разглеждане, пробване, избиране той може да изпие едно кафе, като през това време може да поклюкарства. За първи път се предлагат забавления за децата и мъжете.

Защо за тях? Защото Универсалният магазин се прицелва в един образ – жената от зараждащата се средна класа. Именно това е революцията на Универсалния магазин – с това той променя завинаги ролята на жената в обществото и семейството.

Какво е то до този момент? Жената през 19ти век е приемана по следния начин – емоционална, набожна, добродетелна, подчинена, отдадена на семейството и домакинството, сексуално и морално непорочна. Нейната сфера на действие е домът, семейството. Светът е бил с панталони тогава – мъжете са управлявали обществената територия, произвеждали са прехраната и благата, осъщестявали са се в публичното пространство. Но за жените Универсалният магазин е непреодолимо привлекателен – там можеш да пазаруваш без дете и на спокойствие, да изпиеш кафе и да обсъдиш останалите клиентки, и то без да се налага да купуваш каквото и да е, но да получиш почтително отношение и глезене. Една дребна подробност изиграва решаваща роля в излизането на жената от вкъщи и появата и в публичното пространство – общественaтa тоалетнa. До този момент за дамите от средната и висшата класа, разбира се, не е имало такова място, не е било прилично. Представете си разходките с карета или пазаруването, соарета и матинета прекарани в продължително стискане. Ами жените просто не са могли да излизат за продължително време навън. Те са си стояли вкъщи. Другият вариант бил куп гинекологични болежки, цистит и всевъзможни възпаления на пикочните пътища, което правело още по- неудобен въпроса с излизането навън за повече от час- два. И така, в средата на 19ти век жената се осмелила да излиза все по- често и все по- продължително навън. А това води със себе си и други последствия – ходела по кафенетата, срещала се с приятелки за разходка или съвместен пазар в Универсалния магазин, където можела да се потопи в един съвсем друг от обичайния досега свят, където и обръщали невъобразимо внимание и почести. Занемарява задълженията си у дома и настоява за все повече свобода и независимост. Не е чудно, че мъжете заповат да се тревожат за тази все още неосъзната еманципация. Директорите на универсалните магазини предотвратяват един евентуален проблем още в зародиш – ревността. Дотогава повечето търговски персонал бил от мъжки пол – на жените им било, ако не забранено, то силно непрепоръчително, да работят. Затова в големите универсални магазини били наемани почти изцяло жени, с изключение на ръководните позиции, които двата пола си поделяли.

Това е втората насока, с която Универсалните магазини променят мястото на жената в обществото – превръщат я в работна сила, и то в невъобразими мащаби, които могат да впечатлят всеки управител на днешен мол. В големите магазини – Harrods в Англия, Macy’s, Marble palace в САЩ, Galerie Laffayette, Le bon Marche, La Semaritaine във Франция, KaDeWe, Karstadt в Германия - са били наемали от 3 000 до 10 000 души, вършейки като пчелички в огромния кошер, разгърнат над хиляди квадратни метра, на няколко етажа, това били предимно млади момичета от низшите слоеве на градското общество. Единственото предимство – приличен външен вид, добри обноски и ... покорство. Независимо от мизерните заплащания, те били благодарни, че се измъкват от далеч по- бедните си домове и имат възможността да се докоснат до една по- висша класа. Нерядко те се издигали в йерархията и дори имали възможност за изгоден брак. Но тяхната финансова независимост била най- важната им придобивка. Така не само представителките на средната класа, но и тези на работническата, се докосвали до обществения живот, като различията постепенно били преодолявани. Защото често се случвало обикновените служителки да стават доверено прикритие и дори се завръзвали приятелства.

Универсалните магазини завинаги променят мястото и значението на женската фигура в обществото – тя става по- пълноценен негов елемент. Жената се превръща в консуматор, пазарен фактор, тя излиза от дома си, започва да се показва и да заявява присъствието си в един много мъжки свят. От друга страна тя е независима да работи и изкарва прехраната си, без значение, дали е омъжена или не, нейното основно задължение не е само да привлече изгодна партия и да си осигури приличен живот.
Виж още статии за:   Любопитно ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Най-известните жени в света на игрите
· 10 август - Честит професионален празник на готвачите!
· Защо да се доверим на Бетенеми за съвети за залози онлайн?
Виж още статии за:   Любопитно ·
Сряда
31
Май 2023
П
В
С
Ч
П
С
Н

1
2
3
4
5
6
7

8
9
10
11
12
13
14

15
16
17
18
19
20
21

22
23
24
25
26
27
28

29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Бледата синя точка - нашата Земя (видео)
От тази далечна гледна точка Земята може да не изглежда особено интересна. Но за нас тя е различна. Помислете...
Мечти и издръжливост
Едно е да имаш мечта и да се понесеш на крилете на първоначалния ентусиазъм от нея, а съвсем друго е...
Жените и ориентирането ни в пространството
Губите се в непознати градове, трудно се ориентирате по карта, не можете да намерите колата си в големите...
Уикенд извън града - време за активен туризъм
Около мен е пълно с хора, които практикуват уикенд туризъм. Какво значи това ли? Значи, че почти всяка...
Искам да ти кажа: "Майка ми е моят герой, моята Супер Жена и моят най-добър приятел"
"Майка ми е малка, усмихната, цветна жена, която винаги успява да види красивото. Често ми звъни за да...
С и БЕЗ Любов
БОГАТСТВО без Любов прави човека АЛЧЕН. управлявано с Любов, прави човека ЩЕДЪР. ДЪЛГ без...
"Ти не ме обикна, ни пожали…" - Сергей Есенин
Ти не ме обикна, ни пожали, някакъв грозник ли в мен узна? Та очи извръщаш примижали, с две ръце на...
Реч в Сорбоната
Да изучаваш философия е редно, в най-добрия случай, след петдесетте. Да изградиш модел на обществото...
Свят, пълен с цветове - картините на Педро Ролдан Молина (снимки)
От картините на Педро Ролдан Молина струи светлина и цвят. Една бликаща жизнерадост, която зарежда и...
Защо и как да организираме почивка в чужбина без агенция
Ако сте от онази порода пътешественици, които не обичат да се разхождат с огромна група туристи, водени...
Август - с поезията на Борис Христов
С прах в душата и прах по нозете, с непоносимото слънце на рамото аз съм тръгнал да стигна морето, но...
Когато прегръщаме наранените си деца, прегръщаме детето в себе си
Когато вдъхваме надежда на децата си, получаваме надежда за себе си. Когато утешаваме децата си, ...
Хелън Келър – "Най-високият резултат на образованието е толерантността."
Най-добрите и красиви неща на света не могат да бъдат видени, нито докоснати… те се усещат в сърцето. ...
Коледни пости - Ден 30:
Отново трудности с детски рожден ден. Идея за всеки случай
Днес - много задачи отново. Закъснявам с всичко и направо не знам защо денонощието има само 24 часа....
"Искам да бъда с хора, които са гладни за истината..."
За мое собствено добро искам да общувам с хора, които се стремят да открият какво би било да бъдат живи...
Романът "Камък от любов" на Юлиян Попов
Романът "Камък от любов“ на Юлиян Попов попадна в мен като препоръка от приятелка, която познава автора....
Градска мода на есен/зима 19/20 – тенденции и какво да не пропуснете!
Непреходният поп-шик се завръща и тази есен в колекциите за градска мода на дизайнерите. За офиса или...
Меморандум на едно дете
Не ме разглезвайте. Зная много добре, че не мога да получа всичко, което искам. Аз само ви изпитвам. Не...
Любовта не се променя
"Любовта е еднаква за всички ли? – попитах. - Това е депресиращо." Той се замисли над това. "Мисля,...
Докато има живот, има и надежда...
Докато има живот, има и надежда. Докато има надежда, има живот. #вдъхновениеЗаСедмицата...
Само грешилият може да стане мъдър
Само слабият може да стане силен, само предпазливият може да стане безстрашен, само грешилият може да...
Актриса от Боливуд е победителката в конкурса "Мис Вселена" (видео)
Представителката на Индия Харназ Сандху стана победителката в конкурса "Мис Вселена", който се състоя...
Шарл Перо - един от бащите на вечните детски приказки
Шарл Перо (12 януари, 1628 г. - 16 май, 1703 г.) е виден юрист, прекарал целия си живот в Париж във вярна...
Отпадат Е-тата от етикетите на храните
От декември 2014 година и в България ще бъде задължително да се изписва целите наименования на вложените...
Представиха първата кукла Барби със синдром на Даун
Компанията за играчки Mattel показа във вторник първата си кукла Барби, представляваща човек със синдром...
На тази дата: Патентована е пишещата машина
На 23 юни 1829 г. британецът Уилям Остин Бърт патентова машина, която той нарича типограф, и която в...
Лапландия
Всички сме чували за Лапландия - родината на Дядо Коледа. В нашето съзнание тя е легендарна страна,...
Едно магическо лято без технологии
Изчезна ли вече детството без телефони и таблети? Могат ли децата да бъдат истински щастливи и волни...
Кои са на желаните имена за 2021 г.
За поредна година най-предпочитаните имена сред новородените през 2021 г. са Александър и Виктория При...
Човек, който не е честен със себе си, не може да бъде свободен
Човек, който не е честен със себе си, не може да бъде свободен....
На тази дата: Създаден е профсъюзът "Солидарност"
Почти в самия грай на горещия август, 1980 г. в една полска корабостроителница се случва нещо, което...
Носталгия по изгубеното детство - продължение
"Когато сме жадни, пием от белите води на нашето сладко и тъжно детство." – Георг Тракл "Всичко е...
Кой е най-модерният цвят през 2021 година
От поне 5 години назад не се бе случвало "Цветът на годината" на Pantone да бъде на практика два цвята. Двата...
Камен Донев: За Сватбите
"В този живот най-напред получаваш, а ти ако си умен, знаеш как да го вземеш. След това с наученото...
Хелоуин - легендата разказва за тиквения Джак
Историите за произхода на хелоуинския тиквен фенер са толкова многобройни, колкото и интересни. Но всички...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook