Мърчандайзинг – изкуство или измама
 Изпрати
Супермаркетът – този прекрасен свят на изобилието, където има всичко. Струва ни се, че всяка вещ очаква именно нас – само на една ръка разстояние. Прилича на приказка, нали?
В същото време супермаркетът е една добре организирана система, която има една цел – да ни накара да си купим продукти за възможно най-закръглена сума. Това е задача на специалистите по мърчандайзинг (от анг. „to merchandise” – продавам). Определенията за тази техника са много, но целта една – да предизвика непреодолимо желание за покупка. Според статистиката под влиянието на този импулс (а не на необходимостта) се дължат 60% от новите ни придобивки.
Вземи ме в количката
Невероятно е, но атаката започва още преди да сме влезли в супермаркета. Повечето хора са десняци и по-лесно се ориентират от тази страна. За това по правило входът е разположен от дясно. Първите витрини са пълни със стоки, които не са от първа необходимост. И това не е случайно. Докато стигнем до заветните щандове, където се намират месото и хлябът, които искаме да вземем за вечеря, ще трябва да пребродим целия супермаркет. По пътя волно или неволно разглеждаме другите витрини, от които продуктите сякаш ни намигат. И така неусетно, портфейлите ни олекват.
Всеки елемент в разполагането на стоките има значение. За да ни се иска да си купим това или онова, най-важното е да го забележим, а това се постига с различни техники. Например ако бутилките с дадено безалкохолно се разполагат не на един, а на 2 или 3 реда, има много по-големи шансове да ни се допие от него. Или пък никому неизвестно бонбони се гушат до най-реномираните марки и ни изглеждат също толкова привлекателни като тях.
Първи обаче се забелязват стоките, които са разположени на нивото на очите, затова по правило тези рафтове са запълнени с по-скъпи продукти. Само два реда под тях можем да намерим подобен почистващ препарат на половин цена, но техниката върши чудесна работа за лениви и несъобразителни потребители. Съответно играчките и шарените лакомства се разполагат по-ниско, за да могат не само да влязат в полезрението на децата, но и свободно да бъдат грабнати от тях. И всичко това действително увеличава продажбите.
Представлението продължава
В супермаркета е като в теaтър. Само дето сцената тук са витрините, а главните роли са дадени на консервите, замразените зеленчуци, козметиката и прочие продукти. Затова действащите лица са длъжни да изглеждат особено свежо и привлекателно. За целта в супермаркета не се използва грим, а специално осветление. От него колбасите придобиват апетитен наситеночервен цвят, а кашкавалът изглежда по-мазен и жълт. Мърчандайзерите са се погрижили и за декора – цветни рафтове, стелажи и плакати – най-често в червено и наситено синьо. Под влияние на тези цветове човек е склонен да прави импулсивни покупки.
Завръщане в детството.
В общи линии супермаркетът е устроен така, че да събуди детето у нас. Примамено от многообразието от опаковки, стоки и цветове, то иска всичко и веднага. За да пазарувате разумно, а не в състояние на потребителски транс, планирайте своите покупки още от дома. В супермаркета се придържайте изцяло към списъка. Така ще спестите и време, и пари.
|
Коментари
2011-06-02 #2  Baron_Bql_Lisan Сещам се за една статия на същата тема ,която прочетох във вестника и най-фрапиращия момент беше за мъж излязъл за бира и се прибрал с телевизор на изплащане.
2011-01-05 #1  Цвети Ако мога да допълня - всички вредни, рекламирани, захаросани боклуци стоят на ок. 1м над земята, точно за малките очички. Ако ние се взираме пред нас, не поглеждаме изобщо какво виждат децата и с малко объркване реагираме на истериите им. Моят съвет, който разбира се трудно спазвам, е съвсем за бързо с малките в големите магазини, или никак - много е трудно да реагираш правилно когато вземе да се тръшка. Но това е друга тема  Качвам малката в пазарската количка и я забавлявам - въртя я, пързаляме се, само и само да не гледа стоките. Карам я да ги подрежда, взимаме играчка, като беше по- малка.
Друг трик на мърчандайза е, че в повечето големи вериги няма кошници, а само колички. Аз лично ходя с пазарска торба, а когато знам, че отивам за нещо дребно дори не я взимам и се ограничавам, защото трябва да прибера в ръка покупките си. И да - списъкът е ЗАДЪЛЖИТЕЛЕН ! 
|
|
Понеделник 5 Юни 2023 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
|
Абонирай се за новости
  Падаща звезда
Падаща звезда – звучи поетично и красиво. Като късче от небесното и божественото. Частица от недостижимото...
 7 април - Световен ден на здравето
На 7 април отбелязваме Световния ден на здравето. Днес празнуват всички работещи в сферата на здравеопазването...
 Не всеки ден е добър, но във всеки ден има нещо добро.
Не всеки ден е добър, но във всеки ден има нещо добро....
  Предизвикателство от Hera.bg "Искам да ти кажа..." до една истинска Жена
Ако има точно време и място, за да кажеш топли и вълнуващи думи за жената, оставила огромна или малка,...
  Откриването на Америка като кулинарна революция - II
Фасулът
Бобът вероятно е едно от най-старите културни растения в света. Произхожда от Южна Америка,...
 „Изгубени илюзии“ тръгва по екраните на 14 януари
Една от най-грандиозните и въздействащи литературни адаптации за голям екран, чиято българска премиера...
  Най-нежните филми за любовта
Най-добрите любовни филми на едно място. В началото бях вдъхновена от тази идея и мислех, че е лесна...
  Двата вълка
Стар чероки разказвал на своя внук за борбата, която се води във всеки един от нас.
И рекъл на момчето,...
  10 причини да обичаме есента
Първата е: Есента е цветна!
Независимо, дали защото всяко листо е като цвете, ярко и неповторимо,...
 Йохан Песталоци: "За да промените хората, първо трябва да ги обичате
„Смехът е естествено, но и свещено нещо, обаче само за хора, които не са глупци, не са злодеи и не са...
  Коледни пости - Ден 37: В доброволното ограничение се крие път към свобода. А към какво води тя?
Днешният ден мина като на кино. Заради това, че е работен, предколеден, гледах да свърша всичко, което...
 Влюбването е онази необходимост за промяна
Ставаме склонни да се влюбим, когато в живота ни има нужда от промяна. Първо назрява очакването, после...
|