Каква количка да изберем за бебето?
 Изпрати
Преди да имаме дете обикновено мислим, че изборът на количка е по-скоро естетичен. Ами да, какво толкова? Отиваш в магазина и избираш – розова с цветенца за момиченца, синя или шикозна черна за момченца. Всичко е толкова ясно. “Да, ама не”, както казваше известният журналист. Външният вид и цветът имат значение, но не са най-важното. Оказва се, че да купиш подходящото возило за бебчо е точно толкова трудно, колкото и да си купиш кола. И вярвайте ми изборът не отстъпва по значимост. Представете си всички онези разбити улици с огромни като лунни кратери дупки, липсата на тротоари, множеството стълби, неработещите асансьори... А сега се поставете на мястото на млада майка с бебешка количка, която трябва да се справи с предизвикателството да излезе на разходка. Мисия достойна за “Сървайвър”.
Затова първо и най-важно е количката да е лека. Да, гарантирам ви, ще ви се налага да минавате през препятствия, за които не сте и помисляли. Обикновено не обръщаме внимание, колко негостоприемна е околната среда за майките с колички преди да се сблъскаме сами с проблема. Затова, доверете ми се и си купете лека количка. Съвременните модели в по-голямата си част са такива, но все пак от всички леки изберете най-леката.
В този ред на мисли, говорейки за проходимост, ви препоръчвам да изберете модел с по-големи или средни гуми. Другаде може би не е така, но в България е нужно да се справим с някои допълнителни препятствия като дупки, кал, неудобни и неравни терени. Тези с малките ужасно трудно се справят с огромните дупки по пътя, понякога хлътват толкова силно, че главата на бебчо направо отскача. Големите гуми са във вариант силиконови (пластмасови) и надуваеми. При надуваемите има вероятност от спукване на гумата, но това е поправимо - нова гума или вулканизатор. Все пак е добре да се знае - по-големи гуми = по-тежка количка. За предпочитане са гуми с лагер - опитайте сами в магазина разликата при бутането на количка с такива. Ако ще ползвате количката само на равни терени (не знам дали е възможно) - използвайте предимството на тези с малки гуми - тяхната лекота.
Като допълнение към горе изброените са и наличието на амортисьори или най-общо казано лекото возене. Пробвайки количката в магазина, проверете дали когато е на двете си задни гуми пружинира. Това, означава, че ще обира друсането и на вашето мъниче ще му е доста по-комфортно. Предимство е и при бордюрите.
Добре е кошът да има и пълно легнало положение т.е. бебчето да може да си легне спокойно. В някои от количките ъгълът е такъв, че крачетата са вдигнати по-нагоре отколкото главата. Да, това може би е добре за хората с разширени вени и подути крака, но от опит зная, че много деца не се чувстват комфортно в подобна поза. Затова обърнете внимание дали количката се спуска в пълно хоризонтално положение или поне ако е повдигната, то да е откъм главичката. Пълното легнало положение е добре да е налично и в летните модели за по-големите деца. Все пак и те заспиват понякога на разходка, нали. А да спиш седнал надали е удобно дори и за големите. То е все едно да дремеш в автобус или влак. Накратко – неприятно. Добре е да обърнете внимание на размерите на коша - някои модели са с тесни размери и ако бебето расте по-едричко видимо изпитва дискомфорт,особено през зимата, когато дрешките и завивките са повече.
Кошът да се върти или по-скоро да имате избор дали бебето да гледа към вас или по посока на движението. Това се постига по няколко начина – или кошът да се завърта, или дръжката на количката да се мести. По-удачен е първият вариант, в които кошът се монтира и в едната, и в другата посока. Причината да твърдя това е, че обикновено шасито на количките е направено така, че предните гуми са въртящи се, осигуряващи по-голяма маневреност. Когато се върти дръжката неудобството е, че маневрените колелета остават отзад (в случая когато бебето гледа към вас) и количката става по-трудноподвижна. Някои модели колички предлагат и трети вариант, кошът се завърта на оста си в желаната посока. Това предимство има и своята особеност - конструкцията на шасито.
Корекция на височината на дръжката. Това се налага, защото статичните дръжки не винаги могат да паснат на различно високите мами и татковци. Затова е добре да има опция да се коригират до идеалната височина, нужна ни в конкретния случай. Нещо като корекцията на волана, а? Предупредих ви - подобно е :)
Преди да тръгнете по магазините измерете с ролетка големината на вашия асансьор. Да, да, не се шегувам. В някои от кооперациите асансьорите са доста малки и по-големите модели колички не се побират. Вярвайте ми, ще ми благодарите ако вашия случай е такъв и ви спестя качването на стълбите с количката минимум по два пъти на ден.
О, и да не забравя, ще ви се наложи да измерите и багажника на колата. Не, не прекалявам. Ако ползвате малък модел кола, подходящ много за майка с едно или две деца, багажникът обикновено не е голям. Уверете се, че в сгънато положение количката ще се побере, когато я транспортирате.
Добре е да има и по-голям кош за багаж. Там ще складирате доста неща – играчки, резервни дрехи, покупки. Понякога е като коша на Дядо Коледа- без дъно.
Въпрос на избор според мен е дали количката да е с една или две дръжки, дали да е с няколко отделни коша или един, който се трансформира, дали да е триколка или с четири колела. Поначало конструкцията на шасито на колички с две дръжки е по-лека, но и по нестабилна. Някои мами смятат, че триколката не е стабилна при повдигане за количката за бордюри, други неоткриват такива проблеми. Поначало триколката е по-маневрена, но поради конструкцията си размерът й е издължен. Най-често за новородено бебе се препоръчва кош за новородено, чието дъно е абсолютно хоризонтално - подходящо за бебешкото гръбначе. Самият кош допуска и по-малко вятър. Някои мами предпочитат да закупят количка с един кош (летен кош), който има пълно легнало положение. Истината е, че не мога да коментирам до колко това е добре, но съм виждала да слагат допълнително матраче, тъй като и най-пълно легналото положение не е съвсем хоризонтално. Добре е, особено летния кош, да има голям сенник. Липсата му може да се компенсира с чадърче.
Какво друго? Преценете дали ще закупувате отделно или да се спрете на количка, която има в комплект: чантичка, чадърче, дъждобран, зимно чувалче, комарник, стойка за шише, стол за кола. Последното е важно, тъй като по закон, всяко дете в автомобил, трябва да бъде в такова. Повечето колички са с пет точков колан - такъв е и добре да изберете. Цените на количките се определят също така от материала на шасито и материите на текстила. При всички случаи избирайте колички, чиито текстил ще можете да изперете лесно.
Да не забравя да ви предупредя за цвета. Спокойно! Шегувам се. Това си е чиста проба удоволствие. Какъвто ви се хареса.
Трябва да знаете, че колкото повече неща и "видими удобства" има количката, толкова по тежка е тя. И физически и финансово. Затова най-често повечето майки купуват в последствие втора количка тип "чадър". В общия случай тяхното единствено предимство е, че са изключително леки, което ги прави пък подходящи за разходка из супермаркета или градинка.
Каква количка да изберем е въпрос на индивидуалност, от това, къде ползваме количката, с какъв размер е багажника и асансьора, ще се налага ли да вдигаме буквално количката, с какви финанси разполагаме и други.
Сигурна съм, че идеалната количка за вашето слънчице ви очаква там някъде. |