Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Историята на легендарния „Шанел” № 5


Прословутият парфюм "Шанел № 5" е признат за най-знаменитият аромат на XX век. И въпреки, че носи авангардният дух на 20-те години, неговата слава се оказа непреходна. Ето и каква е историята на неговото създаване.

Още като девойка Габриел Шанел не обичала популярните по това време цветни аромати. За нея те символизирали образa на безпомощната жена-цвете, който бил ненавистен за най-голямата реформаторка в модата. Изобщо Коко (псевдоним останал от музикалната й кариера, преди да стане дизайнер) изпитвала предубеждение към парфюмите и то съвсем не без основание – по това време ароматите се използвали главно, за да прикриват неприятните телесни миризми. Затова Шанел, като жена с изрядна хигиена, изобщо не прибягвала до употребата им.

На трето място според дизайнерката предлаганите през 20-те години аромати били простовати. Те се състояли най-често само от една цветна есенция – например роза, гардения или жасмин и по-рядко се смесвали. Тези парфюми бързо изветрявали и за да издържат до края на вечерта, било необходимо да се слагат в прекомерни количества. Затова в първите няколко часа дамите разпространявали задушаваща миризма, а тази неумереност напълно противоречала на изповядвания от Коко Шанел минимализъм. Подразнена, тя започнала да мисли как да промени тази ситуация.

По това време дизайнерката се запознава с руския емигрант Ърнест Бо – опитен парфюмер, вещ в най-новите научни разработки на времето. Най-революционната от тях била синтезирането на алдехидите – летливи химически вещества, които придавали на естествените цветни есенции изтънчен и абстрактен аромат. Тези съединения били неустойчиви и с тях се работило изключително трудно, но опитният Ърнест Бо се заел да направи реалност новаторските идеи на Коко Шанел.

И така на 5 май 1921 г. дизайнерката, която вече е заменила дългите неудобни рокли в гардероба на дамите с елегантни костюми, прави своята поредна революция – на пазара излиза "Шанел № 5". Дори и най-професионалният нос не можел да различи отделните съставки в композицията, които за пръв път в историята на парфюмерията наброявали повече от 80. Според думите на самия Ърнест Бо във връхните нотки на аромата преобладават алдехидите и бергамота, които създават неуловимото усещане за полярна свежест. След това ги надвиват есенциите на момина сълза и жасмин, а в основата на базата е рядкото растение ветивер и сандаловото дърво. Един неуловим и непознат, но божествен аромат.

Името и флаконът на парфюма били в пълен унисон с неговото стилизирано и абстрактно съдържание. Коко решила да го нарече на поредността на мострата, която Бо й представил за проба. И както винаги твърдяла, 5 за пореден път се е оказало нейното щастливо число. Семплото, квадратно шише пък било издържано в стила на френския пуризъм (чистота) – актуално по това време течение в изкуството, при което формите били изчистени от всякакви излишни детайли и декоративни елементи. За съвременниците й подобна форма на парфюм била съвсем непривична. Дамските аромати се предлагали в пищни и натруфени шишенца със сантиментални названия. Затова не случайно днес флаконът на "Шанел № 5" се смята за истински шедьовър и е изложен в Музея на съвременното изкуство в Ню Йорк.

Днес обаче авангардизъма на първия парфюм Шанел е отдавна забравен и той се е превърнал в тотална класика. Дългият му живот се дължи не само на изтънченото му ухание, но и на добрата реклама. Първият модел, който позира за плакатите била самата Коко. След това през годините рекламни лица на «Шанел № 5» са били Мерлин Монро, Катрин Деньов и Никол Кидман. Понастоящем те са изместени от актрисата Одри Тоту, която изигра ролята на легендарната дизайнерка в биографичния филм „Коко преди Шанел”.

Коментари
2011-11-09 #1
nikol
супер е
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· „Престанете да казвате на жените да се усмихват”
· 8 март - какво всъщност празнуваме?
· Жените и спортът
· Парфюмите Montale - божественият Ориент, който носи изтънченост, трайност и лукс
· Всички тънкости на парфюма
· Био парфюмите - защо да изберем тях
· Истинската и огледалната Алиса
· Мрачната история на вилицата
· Магията на шоколада
· Как да носим дълга рокля
· Шик и стил в зимните дни
· Как се състаряваме преждевременно - външния вид
· Опасни капризи: Странните диети, които хората са спазвали през вековете
· Япония триумфира над Франция на Световното първенство по сладкиши (снимки)
· Метеопрог за планиране на почивката
Неделя
13
Юли 2025
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6

7
8
9
10
11
12
13

14
15
16
17
18
19
20

21
22
23
24
25
26
27

28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Завръщането на червилото
Ярко начервените устни на фона на бледа порцеланова кожа са еталон за красота от златните години на Холивуд....
Chanel - висша мода, Есен 2010
В колекцията за висша мода за есен-зима 2010, Карл Лагерфелд показа изключителен блясък. Винаги изненадващ,...
Чантите на есен-зима 2010/11
Разнообразие от цветове, материали, различни декорации и необичайни форми – това ни предлагат дизайнерите...
Цвете в косите, слънце в очите
Може да ви прозвучи странно, но преди да започнете да четете този текст ви моля да затворите очи и да...
Един шал - няколко идеи
Шалът придава индивидуалност. Не си спомням да съм виждала човек с шал - било през зима или лято, който...
Модните акценти на сезон 2009-2010
Тепърва започват прогнозите за захлаждане, дъждове и силни северни ветрове. Световно известните дизайнери...
Облекло и аксесоари. Външният вид на работното място
Всяка жена има свои собствени вкусове и предпочитания, но ако искате да бъдете истински професионалист,...
Как да носите рокля без токчета
Въпреки че времето навън си играе с нервите ни, трябва да си признаем, че нямахме търпение да покажем...
Да си изберем чадър
Чадърът е аксесоар, който използваме често през пролетния и есенния сезон. В миналото използван в ежедневието...
Тенденции есен-зима 2011/2012. Точки
Точица, точици, точки, точка. През няколко години точките се завръщат в модните тенденции и есен-зима...
Пристрастени към пазаруването
Да, всички обичаме да пазаруваме – да обикаляме магазините, да разглеждаме, пробваме разни неща, да бърборим...
Цветните чорапогащи: свеж полъх и опасен акцент
Черните, кафяви, бежови и сиви на цвят чорапогащи се смятат за универсални. Именно заради това обаче...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook