В помощ на ученика: Как учениците да съчиняват истории по-добре
Открит урок с главния редактор на списание Hera.bg + безплатно помагало за принтиране
Идеалната цел на часовете по български език и литература е да научи децата да изразяват мислите си устно и писмено по изчерпателен и увлекателен начин, като това отговаря и на езиковите норми. Функционалната грамотност е точно това превръщане на знанията и уменията, които усвояваме в училище, в реални ситуации и в реални казуси, в творческа задача или такава, разчупваща мисленето. Употребата на наученото показва всъщност не само колко децата са научили през годината, подобаващо оценено в бележника, но и каква част от него те могат да приложат в ситуация, извън контекста на часа по БЕЛ. Каквито са изпитите, външното оценяване, кандидат-студентските изпити, но и интервюто за работа, презентациите и други ситуации от живота на възрастните. Всъщност функционалната грамотност се простира и много по-напред в живота.
Децата се учат най-лесно да се изразяват чрез историите – първо ги слушат и разказват, после сричат, четат, преразказват, съчиняват сами. В училище се работи много с текстове, но нищо не може да влезе толкова бързо и трайно в хаотичните им главици от история с приказни герои. Творческият процес изисква динамика, бързина, ентусиазъм, "запалване" - това, в което децата са най-добри. Така те свързват наученото с емоцията, и това го прави устойчиво. Но това не важи и само за тях – приказката, фикцията, отнесена към реалността, е най-древният начин човек да "смели" света, да го обясни и да предаде това разбиране напред във времето – единственото доказателство на неговото лично съществуване. И повярвайте, децата ги взимат приказните истории много на сериозно.
Бях поканена от един клас, от класа на дъщеря ми, в едно обикновено училище, да обясня на второкласниците как се разказва история. Това , в качеството ми на автор и на редактор на Списание Hera.bg. Моите мотиви бяха: След еуфорията на първи клас все по-очевидно излиза неумението на децата да съчиняват сами, да измислят, да подреждат мислите си. Това, разбира се, се учи точно в училище и за втори клас не е решаващо умение. Но като излязоха резултатите от матурите и оценяването след 7-ми клас, и то в частта учениците сами да генерират и интерпретират текст, проблемът, се видя, че не само не е решен, а задълбочен.
“Децата не са глупави, нито мързеливи, те просто не знаят по какъв начин да обличат в думи мислите и идеите си. ”
Обсъдих урока с класната, г-жа Керина, и се съгласихме колко важно е един ученик да може да измисля сам интересни истории. Понеже малко учители в горния курс приемат това за съществено, защото системата им диктува други ретроградни приоритети – не им се показва и как да го правят. Резултатите са налице - лоша статистика на грамотността, масови двойки, "бисери" от писмените им работи, на които масово се подиграваме.
Разбира се, не от всяко дете ще стане добър разказвач на истории, респективно ще развие дар слово и това дори ще стане професия. Но умението да се разказва нещо по интересен начин е важно в общуването както помежду им, но и между родители и деца, защото самооценката на детето расте, то се чувства интересно, разбрано, харесвано, по-лесно намира приятели, думата му се дава в разговорите на възрастните и привлича вниманието върху себе си. Важно е и за оценките, да, но и за далеч по-важни моменти в живота им като възрастни.
Урокът, като всеки урок, премина много вълнуващо. Изправяла съм се пред ученици и друг път, но дори и най-опитните учители ще потвърдят, че всеки час крие изненади и неочаквани завои от това, което си мислел да кажеш към това, което вече говориш в реално време.
“Децата са прекрасни – свежи, необременени, енергични, забавни, искат да участват, да разкажат и те, да бъдат въвлечени в нещо интересно. ”
Класната често се включваше, за да вкара ред и посока, защото тя познава учениците си много добре и знае как да ги върне в темата, когато мислите им започнат да бягат във въображението им. Заедно измисляхме, питахме се: "А после какво следва?", "Ти как би продължил тази история?", "Кое е най-интересното?". Смяхме се и обсъдихме книги и герои. В края на часа децата получиха от нас задача за ваканцията да измислят своя приказна история за любим герой от летния списък с книги. В края на месец септември решихме да съберем отново и да прочетем заедно историите им. А кой знае, може и да ги отпечатаме, като на истински писатели.
В тяхна помощ и улеснение за часа подготвих помагало за всяко дете, което принтирах и ламинирах, за да не пострада от буйните ваканционни игри. От прикачения файл можете да свалите това приложение за вашето дете, ако го харесвате и учителят по БЕЛ на вашето дете одобри съдържанието му. В празното поле след "Чудният свят на историите на:" след принтиране и преди ламиниране напишете името на вашето дете или то само да си го напише. Това ще направи помагалото наистина уникално различно.
Свали безплатното помагало за развитие на уменията за разказване тук.
Нямам претенциите, че е изчерпателно, нито особено издържано откъм педагогическа и езиковедска гледна точка, но на нашите деца много се хареса и с нетърпение чакам да видя техните истории, дали са съобразени с препоръките.
С подобно помагало вие можете:
Да ги стимулирате да разкажат своя история по стъпки и опорни точки. Изберете за по-малките цветна хартия и други атрактивни елементи.
Сами да контролирате техните писмени работи за най-елементарни неща, като логическа структура, последователност и завършеност, герои и единство на място-време,
Ако са в по-горните класове, могат те да се редактират сами и да видят как подобряват уменията си по едни и същи критерии.
Заедно да измислите ваши правила, да съчинявате обща история и това да се превърне в ценно време за вас. А това дори би ме радвало най-много.
Ако искате вашето дете да развие своите умения за изразяване, да го накарате да мисли за живота на своите истории и как да ги направи по-увлекателни, или просто да не изгуби тренинг за писмени работи през ваканцията – опитайте да поработите с това помагало. И кой знае, можете така да разберете за таланта на своето дете, за чувството му за хумор или просто нещо повече за самото него. Защото от незапомнени времена хората запечатват себе си в историите, които разказват. |
|
|
Понеделник 9 Септември 2024 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
|
Абонирай се за новости
Да наказваме ли децата - I част
Вашето малко същество идва в света на хората без понятие за социалните условности. То не знае какво е...
Компромисът – „ваксина“ срещу раздяла
Колкото и розово и красиво да е всяко начало на романтичната връзка, с времето тя се подлага на множество...
Детето играе край нас - да му осигурим условия
Играта е важна част от детското развитие, особено на най- малките. За да играят пълноценно, им трябват...
Разумът или сърцето?
Разумът или сърцето? Кого да слушаме? Този въпрос се поставя твърде често, когато става дума за значими...
На различни легла? Защо не!
Обичате партньора си – това е безспорен факт. И в интимен план всичко ви е наред. Това обаче не означава,...
Типове поведение, които насърчават лошото държание на децата
Всяко дете има периоди, когато не изпълнява това, което родителите му казват, молят или забраняват. И...
Предизвикателствата пред момчетата днес
Много родители на момчета изпитват истинска безпомощност как да възпитават момчетата си. Какъв пример...
Food revolution day в България - мирна революция в името на детското здраве
Стане ли дума за здравословно хранене на децата, всеки родител действа според разбиранията си. Когато...
Не викай, не скачай, не пипай!
Колко лесно би било, ако можехме да разсъждаваме поне малко като децата. Да имаме техния дух и непринуденост...
За жените, мерките и стереотипите
"Виж колко й е къса полата, търси си го...като ходи така по улиците", "Деколтето й е до пъпа, така е...
Долу Свети Валентин, да живее любовта!
Започва се още през януари. Не сме се отърсили напълно от коледния панаир по улиците, магазините, кьошетата,...
Осъзнат родител се става с осъзнаване на причините да искаме дете
Според разпространеното мнение, човек се ражда след 9 месечно развитие в майчината утроба. Според китайската...
Нуждаем ли се от равноправие? - II
И така, нуждаем ли се от равенство – както в правата, така и в задълженията? Само преди четвърт век положителен...
Какво се питат първо хората, когато се запознават с вас?
Разбира се, за третия всички сме много наясно – дали сме потенциални партньори. Но в самото начало, когато...
Децата се учат от своя живот
Ако детето живее в дух на критичност,
то се учи да обвинява.
Ако детето живее във враждебност,
то...
През новата година ще...
1. Отслабна
2. Спра да пуша
3. Намеря работа с по-висока заплата
Това са едни от най-често даваните...
Защо жените изневеряват?
Жените често бързо и твърде категорични осъждаме изневярата на мъжа, но стане ли дума за нас, можем да...
Фразите, които отблъскват децата от нас
Знаете ли как да с думи възпитавате децата си? Въпрос, който за повечето хора е напълно излишен. Или...
Не искай от мен да ти казвам „майко”
Знам, че не започнахме добре. При първата ни среща бяхме притеснени и беше неловко, но аз имах желание...
На работа с колело
И най-дългият път започва с първата крачка. Тя е най-важната. В случая всичко започва с първото завъртане...
Как да проработи любовта: Забранете думата "връзка"
Екхарт Толе (р. 16 февруари 1948 г. в Германия като Улрих Толе, но гражданин на Канада) е наричан "един...
Страничните доброжелатели
Преминаващи камиони и коли, хилтито, с което разбиват асфалта по време на ремонт, човешката глъчка –...
Любов от разстояние
Дългата раздяла е изпитание за всяка една връзка. В едни случаи, тя може да се окаже фатална за отношенията,...
Правилата на отворената връзка
Има ли моменти, в които искате вашата връзка да е по- свободна, без да се налага да давате обяснения...
Носталгия по изгубеното детство
"Задачата ни не е да закалим децата, за да са готови за един жесток и безсърдечен свят. Задачата ни е...
Виртуалното запознанство като добро начало
Всички сме чували и чели колко подвеждащи и дори опасни могат да бъдат запознанствата в Интернет. Но...
За децата: подаръци, които имат смисъл, а не са просто вещи
Когато наближи някой повод да зарадваме детето с подарък, ние нямаме търпение да изберем онова нещо,...
План Т
Преди време ако някой ме бе посъветвал да планирам ежедневието и дори месеците си, щях със сигурност...
5 причини, заради които жените обичаме да получаваме цветя
1. Защото е безсмислено. Да, цветята в букет умират. Инвестицията не си струва - те не растат, не цъфтят...
Добър съпруг - лош баща
Един мъж може да бъде перфектен съпруг, добър съсед и отзивчив приятел, но в бащинството да се проваля....
Изкуството на малкия разговор на работното място
Започването на кратък разговор с почти или напълно непознат човек може да се окаже по-трудно, отколкото...
Нещата, които правим след раздяла и за които после съжаляваме
Ние жените сме царе на промяната, когато всъщност искаме бягство от реалността. Случи ли ни се нещо по-разтърсващо,...
Привързаност с граници
Вероятно най-страшното, което може да си представи почти всеки от нас, е загубата на нещо или някого....
Да успокоим разтревожено дете с тези магически фрази
Децата изглеждат смели и безстрашни, но са изтъкани от много сенки, малки и големи чудовища и несигурност....
Детският гняв
Може би едно от трудните неща в живота ни е да се справим с гнева. А когато той се отнася до нашите деца,...
5 забавни неща, които да правите с приятелките си
Знаем, че дори нищо особено да не правите, пак ви е хубаво заедно. Но понякога на човек му се иска да...
|