Офисна джунгла – „трудните” колеги
 Изпрати
Един колектив може да е сплотено семейство. Всеки с ролята си – взаимно допълващи се по начин, по който разкрива най- добрите им качества и така, че работата да е лека и приятна. Но може и да е истинска джунгла, съставена от хищници и жертви, чешити и обикновени вредители, които съжителстват на принципа: „убий, преди да бъдеш убит” или „тук оцелява най- силният”. Да се ориентираме и оцелеем в такава среда ни трябват две неща – да познаваме противника и да намерим стратегия да го обезвредим, така че да излезем сухи от битката – т.е. да запазим работата си.
Ето някои от най- досадните колеги, които могат да ни се случат на работното място, както и някои идеи как да се справим с тях.
„Забавният” – на пръв поглед, радост за всеки офис е да има подобен колега сред редиците си. Човекът с хубаво чувство за хумор умее да разведрява обстановката, да направи атмосферата по- непринудена. Да, но този не е дарен с чувство за хумор, и въпреки всичките си напъни, не успява да разсмее никого. Напротив. Шегите му са безвкусни, дебелашки, нетактични или обидни. Обикновено прибягва до вицовете, които е прочел рано сутринта във вестника или е виц на деня в някой сайт. Което изобщо не го праив смешен. Той може да е обикновен шут, може и да е циничен и несъобразителен. Но със сигурност дразни до безумие.
Стратегия: не му обръщайте внимание и дори от елементарна любезност не се и усмихвайте. Просто игнорирайте всяко изречение, загатващо за шегичка или виц. Ако положението стане нетърпимо и колегата не се усеща, направете му забележка, макар и само от свое име.
„Mрънкалото” – да, мрънкала много наоколо, но ако сте принудени да делите 8часов работен ден с „Мрънкалото”, положението е направо бедствено. Мрънкащият колега е ходеща зараза на лошото настроение. Той се оплаква от всички и всичко. За него няма положителни страни и всичко върви от зле по- зле. Всичко му е криво – работното време, клиентите, работата, началниците, времето, кафето е свършило, заплатата закъснява или е малко. Той може и да е критикар, може и да е обикновено мрънкало, той е в състояние да отрови всяка атмосфера.
Стратегия: нито може да откажете да го слушате, защото само ще го предизвикате, агресивната пасивност е част от тактиката му и по някакъв начин ще ви накара да почувствате вина. Нито пък можете да покажете съчувствие, защото той ще стане още по- настъпателен. Дистанцирайте се, дръжте се професионално и само се надявайте, че той ще намери друг отдушник на оплакванията си.
„Кръшкачът” – да, едни работят, а други се чудят как да избегнат работата. Той винаги закъснява и си тръгва пръв. Прекрачва всички срокове и работата винаги му е на косъм. Не се престарава и любимото му занимание е да прехвърли работата си на друг. Това си е лично негов проблем, но ако зависите от него или работите по още проект, проблемът става и ваш.
Стратегия: контролирайте го, доколкото е възможно. Осведомявайте се редовно докъде е стигнал и реагирайте подчертано недоволно, ако не е свършил почти нищо. Обяснете му недвусмислено, че всеки трябва да си изпълнява задълженията, дори и да пострада някой или целия проект в крайна сметка. Винаги си проличава кой как си е свършил работата. Ако успеете да ги убедите, че той може да направи каквото трябва, стига да поиска и да се мобилизира, може пък дори и Кръшкачът да покаже неочаквана трудоспособност. Оплачете се на шефа, само ако преди това няколкократно сте говорили с този колега, защото иначе се превръщате в:
„Интригантът” – май липсата на такъв човек в офиса е рядко явление. Интригантът е определено труден и неприятен човек. Той си вре носа навсякъде, в личния живот на хората, в професионалния, интересува се от отношенията на всички с шефа и помежду им, само и само да заплете следващата интрига. Той е този, който говори зад гърба на другите, лицемерничи, а привидно е голям моралист и прави всичко от добро чувство.
Стратегия: може, разбира се, да не му обръщате внимание, но това поставяне „над нещата” няма да трае дълго. Скоро и вие ще бъдете негова жертва, а някое неопитно ухо ще се поддаде и ето я интригата. В даден момент може да го изобличите, там където е най- чувствителен – пред публика. Той се бои от нея, обикновено клюкарства на четири очи, затова – публично разкажете, че за вас се носят такива слухове и се разпространяват именно от него. Може моментът да е неудобен за всички, но рано или късно колегите ще спрат да се занимават с него, да му се доверяват или да се вслушват в сплетните му. Той ще получи добър урок.
„Състезателят” – да, това е напористият колега, който вечно е в надпревара с някой и не търпи да е втори, да има по- лоши резултати от друг. Най- често той се среща в областта на продажбите. Но не става въпрос за пари или обикновено натягане пред шефа. Става въпрос за чиста проба състезателен дух, той е такъв и в линия си живот. Понякога го прави дори и несъзнателно. Ако се запътите към кафемашината в коридора, той със сигурност ще гледа да ви изпревари. Постоянно се сравнява в другите и много му личи недоволството, когато някой за момента се справя по- добре. Неуспехът за него е само мотивация.
Стратегия: няма нищо лошо някои да са по- агресивни от други, в добрия смисъл на думата, но постоянното положение на надпревара изнервя обстановката. Ако вие сте негов „конкурент” в дадена работа, и ако това не се налага, просто му кажете, че не се интересувате от това, кой ще направи пръв таблицата или ще подреди документите. Има работа, за която е важно просто да бъде приключена, а не кой ще я приключи пръв, това за вас не е училищно спортно състезание, а рутинна дейност. В добрия случай той ще се успокои и ще си намери друг „конкурент”.
„Агресивният” – това е бурето барут в офиса. Вечно е пред някакъв конфликт, изпада в истерия и крясъци и от най- малките проблеми и особено лошо се съчетава това с някоя ръководна или отговорна длъжност. Независимо дали гневът му е насочен върху някого или върху положението изобщо, да не си наблизо, когато избухва. Агресията му е страшна и подчиняваща околните, всява чист страх.
Стратегия: целта на агресивния тип е да изкара гнева от себе си, повишавайки авторитета си и подчинявайки останалите в примката на страха да му се противопоставят. Не му обръщайте внимание, когато избухва, дори и да е срещу вас. Бурята обикновено пламва бързо и свършва бързо. Говорете спокойно, това ще го усмири и ще го направи смешен дори и в своите очи.
„Всезнайкото” – обикновено е добронамерен, но това не му пречи да дразни, нали? Той е отдавна във фирмата и разбира малко или много от работата и на другите колеги. Това сякаш му дава право да си пъха носа, да дава непоискани съвети, препоръки и всичко е „за твое добро”. После се връща да провери как е свършена работата, а любимата му реплика е: „Нали ти казах”. Опитът е неговото оръжие.
Стратегия: изслушвайте го с уважение, чуждият опит е наистина важен в определен момент или когато правите нещо за пръв път. Но ако той продължава и вече нямате нужда от съветите му, любезно му обяснете, че и вие искате да станете толкова ерудиран като него и единствения начин да се трупа опит е да си го набавиш сам. Това хем ще го поласкае, хем ще види, че си е свършил работата и може да се прехвърли на някой по- неопитен колега.
Със сигурност познавате още дразнещи типове, около нас е пълно с тях. Но и преди да осъждате някой и да предприемате мерки за неутрализацията му, замислете се, дали и всичко при вас е наред. Дали сте перфектния колега и дали по някакъв начин не дразните околните? А може би ще откриете нещо и за себе си в тези типове. Затова преди да бъдем осъдителни, нека бъдем малко поне снизходителни, това ще получим и в замяна.
|
|
|
Понеделник 28 Април 2025 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
|
Абонирай се за новости
 Осъзнаването на тези 6 аспекта ще подобри общуването ни с мъжете
Мъжете и жените са различни по много начини, често виждайки света през напълно противоположни гледни...
 Предизвикателствата, с които се сблъскват фрийлансърите
Отстрани погледнато, животът на фрийлансърите (хората, които работят на свободна практика от вкъщи или...
 Навиците на продуктивните хора - повече за по-кратко време и без усилия
Когато говорим за продуктивност, всички сме изправени пред едно и също: определен обем работа в ограничено...
 Защо дисциплината е по-важна от мотивацията?
Когато искаме да направим нещо, независимо дали става въпрос за учене, диета, физически упражнения, работа,...
 На какво може да ни научат мъжете?
Понякога до такава степен не разбираме мъжете, че ядосвайки им се за непонятни за нашата женска природа...
 Офис у дома
Със сигурност на всеки от нас му е минавало поне веднъж през ума колко хубаво би било да отворим очи,...
 Откровено за трудните разговори
„Бъдете достатъчно смели да започнете разговор, който си заслужава.“- Маргарет Уитли
Във всички...
 Чуваме ли се какво говорим?
Може би някои прочитайки това заглавие биха си казали: „Че как да не се чувам, да не съм глух/а?”. В...
 Вредните офис навици, които да промените от веднага
За някои от нас офисът не е никак любимо място, но има и такива, които наистина си харесват работата...
  Да изживеем това, за което мечтаем
Едно от най-важните неща, които трябва да направите, за да бъдете щастливи е да вършите това, което ви...
 Ролята на менторите в нашия живот
Казват, че родителите ни са главните герои, които определят развитието и израстването ни. Но дали това...
  Как да говорим пред публика?
Всеки от нас се възхищава на завладяващия чар и въздействието на актьора от сцената. Копнеем за мига...
  Бърз релакс в офиса - II
Тихичко навън
Постоянното звънене на телефона и шумните разговори на колегите са едни от основните...
  Как да се отървем от манипулаторите около нас
И най-силните и уверени хора имат моменти на слабост. Тогава винаги се намира някой, който да се възползва...
 5 полезни съвета преди да станеш дигитален номад
Aĸo иcĸaтe дa пътyвaтe и да имате пapи, може би дa cтaнeтe т.нap. дигитaлeн нoмaд e чyдecнa...
 Как да се справим със завистта и да я превърнем във вдъхновение
Ако трябва да сме искрени, всеки от нас в даден момент от живота си е изпитвал чувство на завист - това...
 Работата. Или на път към себе си
Ключът към това, което сме призвани да правим в живота си лежи дълбоко в нас и в нещата, които обичаме...
  Възможен ли е баланс между работа и семейство?
Няма как да оспорим факта, че разумните хора са онези, които винаги намират златната среда. Балансът...
  Синдромът „Започвам от утре”
"От утре ще ставам по-рано и ще си лягам навреме. Най-после ще занеса ютията на ремонт, ще почистя основно...
  Лято в офиса
Традиционно асоциираме летните жеги с море, плажове и дебели планински сенки. Но различната реалност...
 За критиката, критично: Как да даваме оценки - I
Свикнали сме да мислим за критиката като нещо външно, за което можем и понякога наистина трябва да си...
  Какво казваме, когато (не) говорим
Ето една типична ежедневна ситуация. Връща се детето от училище, ние дежурно го питаме: „Как мина деня...
  Училище по никое време
Непрестанното търсене и откриване на разнообразни пластове действителност съвсем не е запазено само за...
 Изкуството на малкия разговор на работното място
Започването на кратък разговор с почти или напълно непознат човек може да се окаже по-трудно, отколкото...
 Да се скриеш зад думите
Няма спор – евфемизмите, онези по-деликатни „други“ думи, с които заменяме грубите и вулгарни назовавания...
  Меню "Aнти-стрес"
Когато ресурсите на организма са на изчерпване, а ние трябва да свършим още „малко” работа, да откраднем...
|