Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Ранно интелектуално развитие на детето - конкретни насоки


Когато говорим за ранно интелектуално развитие на детето, често родителите не сме особено изобретателни и оставяме това когато то порасне, когато и да е това. Но много изследвания показват, че и най-малките деца всъщност могат много повече, отколкото са способни да покажат. Умственото им развитие е свързано с физическото, както и с някои базови умения - те са в постоянна динамика, затова трябва да им дадем шанс да извадят умствения си потенциал и постоянно да го разширяват. А можем ли да въведем в ранна възраст истински знания?

Насоки за интелектуалното развитие на най-малките

Не подценявайте детето. Много често си мислим, че малките деца нищо не разбират. Че само защото не се изразяват правилно, имат ограничен речник и моторни способности, те не могат да мислят. Напротив. В главите им текат силни умствени процеси, дава се начало на логиката и схващането на устройството на света. Ние им помагаме знанието, което имаме, да стане тяхно и да им помага сами да стигат до изводи. Но това няма да стане с: "Нямам време", "Какво ли разбираш", "Мълчи сега". Дори и най-глупавата (за големите) мисъл, щом е самостоятелна, тя е безценна и трябва да поразсъждаваме заедно над нея.

Използвайте всеки повод не просто да кажете (или забраните), а да обясните - възможно най-ефективното занимание. Не посочвайте просто даден предмет, казвайки „това е лампа”. Обяснете как работи, защо не можем да си играем с нея, щракайки копчето и т.н. Обяснявайте с метафори, но не се впускайте в измишльотини - разумът не бива да се заблуждава. Ако разкажем историята на предмета, свържем го с други предмети, той става в пъти по-интересен и забележим и детето ще запомни по-лесно. Този подход е напълно ефективен дори при току що проговарящи деца, че и по-малки. Така децата, и най-малките, свикват да търсят връзките между нещата, причинно-следствените отношения. На 2 години може въпросите и обясненията да са елементарни, но с порастването диапазонът ще се увеличи и задълбочи. Проблемът е в нивото и количеството информация. Не е нужно да обяснявате например подробно за кръвоносната система, за да разбере детето, когато се е наранило - какво е кръв, как тече в тялото ни и как тя спира сама.

Поправяйте моментално - това също не бива да се пропуска. Първоначално, учейки се да говори, всяко дете изговаря думите неправилно и дори си измисля свои собствени съвсем различни думи от действителните. Голяма част от родителите намират това за толкова забавно, че започват и те самите да говорят "бебешки" имитирайки, което е обратно на логиката, нали? Не го правете! Поправяйте детето и назовавайте правилно думите, да се опитва да изговаря трудните "л", "р". Без излишно гълчене и грубост, че не говори вярно или смешно. Обмисляйте заедно разсъжденията му и го поправяйте, ако каже, че ябълката е синя. Не бива в тази възраст да се заучават грешни неща.

Повтаряйте и карайте детето да запомня. Нерядко, когато детето няма още две годинки и ни попита какво е това, посочвайки радиото, например, ние отговаряме и дори обясняваме, но забравяме да затвърдим наученото: "Какво беше това, помниш ли?" Връщайте се на говорени и обяснени неща, за да видите колко е останало като знание, правилно ли е запомнено и т.н. Много полезни за учене са картите - с букви и картинки, цифри и картинки. Магнитните буквички и цифрички - също. Можем сами да си направим карти и да играем, учейки, и обратното, дори с много малкото си дете - около 1,5 години. Така 3-4 годишни деца се научават лесно да четат и смятат.

Насърчавайте дребосъка да рисува, без да се опитвате да разгадавате рисунката. Помнете, че до около шестгодишна възраст
Tалантът има много измерения
е трудно да се каже какво означава дадена рисунка и все пак това не означава, че посредством нея детето не изразява себе си. Рисуването е идеалният начин да развиете фината моторика (пръстите на ръцете), които тепърва ще се учат да пишат букви и цифри, да спомогнете възприятието (способността да различава фигури), да възпитате прилежност, да насочите вниманието. В никакъв случай не действайте на принципа „за какво да рисува като и без друго още нищо не умее да нарисува”. Моливът в ръка е пръв помощник на интелектуално развиващия се дребосък. И никога не забравяйте за вашето поощрение и оценка, която винаги трябва да бъде положителна.

Запознайте детето с...басните и гатанките. Голяма част от родителите изобщо не се сещат за тези литературни произведения. Всички в захлас повтарят песни, приказки и стихотворения, които не рядко не са от най-интересните на децата, особено в периода до две годинки. Басните са разкази и за качествата на животните (глупавото магаре, хитрата лисица) и са кратки. Доказано е, че карат децата много повече да се замислят, макар и още толкова малки. А с гатанките се развива образното и абстрактното мислене. Пробвайте да извличате поуките от басните - може пък това да се хареса. И нещо много важно - задължително преразказвайте онова, което сте прочели. Също така обяснявайте неясните думи. Това много ще помогне, когато е в училище.

Не оставяйте приказката затворена в книгата. Какво означава това? Обсъдете онова, което сте прочели. Попитайте детето кой от героите е направил добро и кой лошо. Предложете на малчугана да измисли друго заглавие на приказката. Накарайте го да помисли как би постъпил на мястото на героите. Насърчавайте детето да преразказва чутото, да споделя кое му е харесало и кое не в книжката.

Открийте таланта рано и му дайте възможност да се изяви. Дори да не виждате конкретно дарование, заложено в детето ви, вие може да опитате да го насочите към дадено занимание или повече от едно, а пък после то само ще ви покаже дали това е неговото „призвание”. В ранна възраст не може да се говори за някакво специално обучение илил курс, повечете педагози започват с поне 4 навършени години, но това не пречи детето да свири, пее, играе футбол - талантът има много измерения и излиза от неочаквани места. Един ден детето обича да строи с конструктор, после може да стане архитект. Насърчавайте малчугана, поощрявайте го, не спирайте да вярвате, че всеки има талант, но този талант трябва да бъде подхванат и развит. Детето не може да направи това само. Помогнете му.

Спазвайте мярката и почивайте. Да се занимаваме с малкото дете не бива да е изява на някаква болна свръх амбиция. В никакъв случай не трябва да има обучение насила. Когато детето е в настроение да пробва нещо ново или скучае с обичайните си играчки, предложете му занимание за 15-20 минути. Понякога ни изглежда, че то схваща какво обясняваме - толкова умно ни гледа, а в следващия миг казва: "Мамо, виж перце!". Не бива да влагаме някакви огромни очаквания. За всичко си има време - ако детето му се скача, да скача. Щастливите безгрижни детски дни са най-голямата ценност на този леко побъркан вече свят. Да не бързаме да ги дирижираме - желаещи и без това ще има след време.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Да научим детето да играе само
· Как се играе на "Котешка люлка"?
· Семейни игри и предизвикателства за 8 март
· Защо родителите не трябва винаги да са „в синхрон“ с децата си
· Тротинетка за всяко дете – как да изберем
· Как да изберете най-подходящия тип количка за вас и за вашето бебе?
· Скуката не е толкова страшна, колкото изглежда
· Защо арогантността е опасно заразна?
· Бавно научавам...
· 7 дразнещи навика на поколение Z
· Детството в снимки, цитати и няколко думи от сърце
· Защо да насърчим детето да рисува, независимо колко е "добро"?
· За какво да внимаваме при избор на детско яке
· Защо нараняваме близките си най-силно и как да спрем да го правим?
· Шрифт на кирилица , който помага на деца и възрастни с дислексия (свали от тук)
Събота
14
Септември 2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Конфликтите в любовта
Съгласни ли сте с мен, че има нещо странно в двойки, които никога не се карат? Уж се очаква да кажем:...
Как да спрем социалните мрежи и смартфоните да провалят връзките ни?
Вече нищо не е същото, откакто има смартфони и когато те ни дават възможност да сме свързани постоянно...
Какво научаваме през зрелостта за секса?
Както с всичко, така и със секса, с времето отношението ни се променя. И вече знаем някои неща - като...
Съвети за поведение при тежки зимни условия
Зимните условия не трябва да се подценяват, затова от Българския червен кръст разпространиха някои полезни...
Тъгата като необходимост
От всички негативни емоции тъгата най-трудно може да се опише – тя не е остра болка или пристъп на страх,...
Нещата, които предпочитаме пред секса
Нека бъдем честни! И на най-сексуалната жена понякога не й е до секс и би предпочела да прави нещо друго....
Войните, които майките водим (помежду си)
Настана време за паркове, настана пак време за войни. От форумите и социалните мрежи бойното поле се...
Самотата заедно
Дългите, задушевни разговори от началото на връзката ви са минало. Някога не спирахте да споделяте, а...
Ох, боли!
Дълго чакаме първата крачка на детето си. Мечтаем как то ще проходи и ще се затича към нас разтворило...
Да простиш на някого, който не иска прошка
Актът на прошката е един от най-катразисните и освобождаващи неща, които може да се случат между двама...
Три измерения на любовта отразяват нашето лично осъзнаване
През целия си живот, ние продължаваме да се влюбваме и разделяме – понякога само, за да се съберем отново....
Кои житейски умения е необходимо да развиваме у децата?
Независимо от възрастта, независимо от поколенията, има неща от живота, които всяко дете трябва да започне...
Интуицията – нашият вътрешен компас
Сигурно не веднъж ви се е налагало да вземате важно решение, чийто последствия са трудно предвидими....
Отново на училище: как изграждането на успешна рутина помага на децата
За много семейства лятното време означава свобода от рутинни процедури, графици, различни задължения....
Най-добрите игри за вечер с приятели
Какво по -хубаво от това да прекарате събота вечер с група приятели, пица и няколко чаши вино, плюс кутия,...
Изкуството да се вдетеняваш - II
Маскирайте се. Ако ви е трудно (или смешно) да се преобразите в някой друг, сложете си маска. Промененият...
Занимания за деца в снега
Ето го! Снегът е вече на перваза на прозореца. До вчера всичко беше мрачно, тъжно и грозно, а тази сутрин...
Мамо, обичам те!
Раждането разтърсва цялото ни същество из основи. Изведнъж се изменя не само посоката на животът ни,...
Идеологията, основана на пола (II част)
Различни типове хора ли са жените и мъжете? Изследванията от невроендокринологията, неврологията и...
Децата творят Коледа с нас: Рециклирана елхичка за най-малките
След 3D снежинката и коледния венец, това е занимание за най-малките. То развива фината моторика, естетическото...
Да сложим край на връзката безболезнено
Начини много, съвети – много, а когато настане моментът – нито действието ни се струва удачно, нито имаме...
Домашният куклен театър - позабравено развлечение за деца и възрастни
Игрите с кукли имат своите традиции от дълбока древност и са популярни в цял свят дълго преди да се създаде...
Изкуството да направиш комплимент на мъж
Няма човек, който да е неподвластен на комплимента. Ако има такива, то просто не са получавали точния...
Лицемерието като потребност
Познавате ли хора, които винаги са мили, усмихнати и добронамерени? Всеки път ви правят комплименти,...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook