Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Полезни ли са конфликтите на работното място?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
В последните години се учим, че конфликтите сред колеги и между колеги и ръководство трябва да бъдат избягвани. Фирми дори наемат външни консултанти, които да посредничат, да тушират и да направят така, че хората да се разберат без спорове. Според разпространеното разбиране, конфликтите създават обтегнати отношения, влошават продуктивността, нагнетяват офисния климат и не водят дългосрочно до нищо добро.

Но дали тази стратегия - за постигане на безконфликтно работно място - работи успешно през цялото време, при всякакви обстоятелства?


На какво е признак конфликтът на работното място? Обикновено се касае за силни характери, които проявяват неотстъпчивост и не виждат смисъл от компромис. А това не е непременно лошо. Когато някой има позиция и се изправя да я защитава, в повечето случаи е нещо, което движи работата - дава нови гледни точки, определя курс на политика, и дава възможност на ръководството да вземе по-правилно решение, отсъждайки в един конфликт.

Има значение, дали конфликтът е личностен или се касае за работа. Има такива служители, които са си конфликтни - те са такива навсякъде, но ако мениджърът насочва тази конфликтност към работата, а не към личностни нападки и интриги, дори служителите с трудни характери могат да допринесат. Стига да имат и добри професионални качества, разбира се.

Важно е не само за какво е конфликтът или между кого, но и как се води. Интелигентността на участниците е критично важна в един здравословен конфликт. Това не трябва да се превръща в махленска свада, а в контруктивен спор, в който се работи с аргументи, факти и нивото се запазва професионално. Добрият мениджър не трябва да тушира конфликт, но да го държи на ниво и в граници.

Конфликтите са неизменни, защото са част от човешката природа. В служебна среда това е още по-важно да се знае. Потискането на конфликтите, откритите конфронтации и желанието за изясняване на отношенията може да доведе по-лоша среда, отколкото един бърз конфликт, който би изяснил за кратко време много повече. Премълчаното води до интриги, коалиции и тайни стратегии, които са възможно най-лошото в един колектив.

Всеки добър мениджър е наясно, че има конфликти между служителите, дори в момента да не знае за тях, и това е отправна точка за ръководенето на персонала. Той не трябва да си правят илюзии, че щом му се усмихват всички на оперативката, значи всички са едно голямо щастливо семейство. Напротив, освен че конфликти има, той трябва да знае за тях и да умее да ги ръководи така, че да се отпуска парата в моменти, когато това няма да навреди.

Тиймбилдингът е задължителен за фирмите точно и от гледна точка на конфликтите. В неформална среда, но с шефове наоколо служителите се отпускат, показват и другите си страни и ако има конфликт, той би избухнал в безопасна среда. Да се скараш с колежката отдясно в хотел в планината някоя слънчева неделя е едно, друго е, когато това стане на оперативка в понеделник сутрин в началото на важен проект.

Мениджърите трябва да поощряват, а и колегите сами да поемат инициативата, за срещи след работно време или уикенда. Една бира в бар или чаша вино с колегите, дори не само с тези, с които имаме добри отношения, а с всички от офиса, от отдела, ни позволява да извадим на показа, без шеф наоколо, всичките си стаявани през работното време конфликти.

Когато усещаме, че пред нас назрява конфликт с друг служител, не трябва да бягаме от него. Дори децата в детската градина са смели по отношение на дрязгите си и се впускат с пълна енергия в караници, след което играта продължава. Като възрастни е още по-важно "играта да продължи". Изправете се спокойно, поискайте разговор и изслушайте какво има срещу вас. Може да се наложи да промените нещо, може би не, но поне ще бъдете наясно и инициативата ще е на ваша страна, а това е изключително важно за самочувствието и увереността по време на конфликта.
Виж още статии за:   Общуване · Кариерата · Офиса · общуване в офиса ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Защо арогантността е опасно заразна?
· 5 полезни съвета преди да станеш дигитален номад
· Работа от вкъщи и малко дете? Мисията е трудна, но възможна
· Лято е, но да не се отпускаме
· Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
· Типове поведение, които вредят на увереността
· Идеологията, основана на пола (II част)
· Идеологията, основана на пола (I част)
· Уморена ли е душата ви?
Виж още статии за:   Общуване · Кариерата · Офиса · общуване в офиса ·
Петък
11
Октомври 2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5
6

7
8
9
10
11
12
13

14
15
16
17
18
19
20

21
22
23
24
25
26
27

28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Предизвикателствата, с които се сблъскват фрийлансърите
Отстрани погледнато, животът на фрийлансърите (хората, които работят на свободна практика от вкъщи или...
Как да се харесаме на околните - I
Въпреки че не е възможно да се харесаме на всички около нас, почти всички хора имаме стремеж да бъдем...
Прехвърляне на отговорност
В една приятелската компания може и да няма йерархия, но в професионално отношение нещата стоят по съвсем...
Вечните критици
Те са вечно недоволни. Каквото и да сме направили, колкото и да сме се постарали, винаги ще намерят недостатъци....
Медитация за заети жени
Животът изглежда като надпревара. Бързаме ли, бързаме. Но с кого се надпреварваме всъщност? Със самите...
Какво означава да бъдем успешни?
Успехът за всеки представлява нещо различно и индивидуално, но повечето хора са съгласни с тезата, че...
Защо трябва да ценим повече интровертите около себе си?
Знаете ли какво е общото между Барак Обама, Джоан Роулинг и Одри Хепбърн? Те са считани за интровертен...
Първите признаци на преумората
Компютърът няма как да го накараш по-бързо да обработи информацията. Нито телевизорът по-бързо да превключва...
Обяд в кутия
Не, не купен от заведенията за бързо хранене или доставен в офиса от някой ресторант. Става дума за домашно...
Защо се уморяваме от отпуска, вместо да си починем?
Истинската почивка по време на отпуска не започва от първия ден, а чак след 4-5 дни. Защо това е така?...
Къде ми е музата? 6 навика на успешните артисти
Повечето хора свързват артистите с непостоянство, хаос и постоянно блуждаене в крайностите, в които ги...
Малките камъчета и голямата преобърната кола
Всички знаем приказката за малките камъчета, които имат чудодейната способност да обръщат голямата кола....
Бизнес партньори или приятели
Когато ти трябва помощ – търсиш приятели. Нуждаеш ли се от пари назаем – пак се обръщаш към тях. Дали...
Как да се справим с тираничен шеф?
Имате ли нещастието да работите с тираничен шеф? Той ви унижава безпощадно, навсякъде, с или без удобен...
Как темпераментът определя професията ни
Дали сте от хората, които се радват на срещите, оживените разговори и запознанствата или пък обичате...
Колегата - скатавка
Колегата-скатавка е истинска напаст, най-малкото защото останалите трябва да му свършат работата. Той...
Днешната работа за утре
Какъв човек сте, когато трябва да свършите някаква работа в срок – методичен или стихиен? Първият тип...
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
Лицемерието като потребност
Познавате ли хора, които винаги са мили, усмихнати и добронамерени? Всеки път ви правят комплименти,...
За критиката, критично: Как да даваме оценки - I
Свикнали сме да мислим за критиката като нещо външно, за което можем и понякога наистина трябва да си...
Не приемайте нападките твърде лично
Критикуват ли ви често? Умеете ли да приемате забележките и каква е стратегията ви към критиката? В действителност...
Оле, завърти очички
Във времето, когато все по често сме преди различни видове екрани, грижата за очите става повече от задължителна....
Бърз релакс в офиса - I
Телефоните сa червени от звънене, мениджърът те затрупва със задачи, а шефът вече нервно барабани с пръсти...
"Неблагодарните" професии - цял живот труд за няколко мига слава
Винаги съм се възхищавала на хората, изцяло отдадени на това, с което си изкарват прехраната и са превърнали...
Седемте „смъртни гряха”, ако сте новобранец на работа
Нова работа, ново предизвикателство. Сигурни сте, че ще се справите със служебните задължения, но ви...
Какво не ни достига, за да постигаме целите си?
Способността да поставите себе си изцяло във всяка област на живота си е ключът към големия успех...
Модерните професии на 21 век
Те не съществуваха допреди четиринадесет години, когато професията на програмиста или фрийленсъра звучеше...
Да се скриеш зад думите
Няма спор – евфемизмите, онези по-деликатни „други“ думи, с които заменяме грубите и вулгарни назовавания...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook