Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
На интервюто за работа може да се гледа като на търговска сделка - един продава умения, компетентност, опит, друг - иска да ги купи. В същото време това е разговор, диалог между непознати, в който единият трябва да се представи в най-добрата си светлина, а другият - да отсее от множество кандидати, поставящи се в най-добрата си светлина, този, който реално е търсеният човек. За да намерят правилния кандидат, специалистите по подбор на кадри (служители на HR отдела) правят стандартни въпросници към всеки от тях.

Тези специалисти много добре знаят, че кандидатите се интересуват кой е най-подходящия отговор на въпрос, например: "Защо трябва да ви наемем?" и се стремят да го дадат. В резултат се получава едно своеобразно надлъгване и размяна на готови фрази, но това е неминуемо, на двете страни им е ясно. Затова интервюто за работа всъщност не се върти около въпросниците, а около всичко около тях. Език на тялото, излъчване, интонация, увереност, шеги, умение за водене на разговор, десетки, десетки детайли. Кандидатът трябва да покаже себе си цялостно, открито, но и целенасочено в посока - искам тази работа. Но той не бива да забравя, че интервюто е начин да разбере повече за тази работа, дали се вижда в тази фирма, дали условията, които се разкриват на интервюто, го устройват.

Изобщо, интервюто за работа е нещо сложно, а в дигиталния ни век - още повече, защото хем консервативният подход "интервю за работа" все още работи, хем общуването очи в очи се променило отпреди 20 години. Поколенията се сменят, но остава важна химията на добрия разговор, в който всеки извлича нещо за себе си и накрая остава чувство за удовлетворение, независимо от крайния резултат.

Какво се е променило в интервюто за работа?

Независимо какво е мнението ни за тях, социалните мрежи навлязоха и в тази сфера. Бъдете сигурни, че в момента, в който се появи името ви в мейл или в CV, служители на фирмата вече търсят профила ви във всички социални мрежи. Абсолютно е задължително, ако целите определено впечатление, да бъдете внимателни какво се вижда от хора, които не са ви приятели и последователи. Особено е важно това за снимките. Понякога разминаването може да е толкова фрапантно, че вашето CV изобщо да не бъде прегледано.
Оправете настройките за достъп, напишете хубава биография - учебно заведение, месторабота, лична информация и т.н. Оставете общодостъпни онези снимки, на които изглеждате и излъчвате това, което бихте искали да впечатли и бъдещ работодател.

Когато пишете CV-то си, наблегнете на т.нар. soft skills. Оказва се, че във времена, когато висшето образование не е толкова определящо, когато под път и над път се добиват квалификации и сертификати, този тип умения се ценят далеч повече. Това са умението да общуваш - да се изказваш, да слушаш, да водиш диалог, да си емпатичен към гледната точка на другия, да преговаряш, да правиш компромис в името на целта. Критичното мислене също е много важно. Творческият подход, умението да се извлича позитиви от всяка ситуация, уменията за лидерство, вслушване в по-опитни колеги и осъзнаване на социалните роли. Още - работата в екип, разпределяне на задачите, работа в срокове, откритост в конфликтни ситуации са може би сред най-важните. Не пропускайте тази част в CV-то и наблегнете на нея в интервюто.

Афиширайте желание, стига да го имате, разбира се, да работите сериозно. От гледна точка на работодателя е все по-трудно да намират служители, които са склонни да работят упорито, да умеят да чакат успеха, да са постоянни и да не очакват невъзможното в краткосрочен план. Причините са сложни, но е факт, че по-младите поколения имат различна представа какво е и ка се стига до успеха, парите и славата. Ако вие имате насреща си по-възрастен интервюиращ, определено ще го впечатлите с по-консервативно мислене в това отношение.

Просто се налага да сте в час с технологиите. Дори да имате негативно мнение към социалните мрежи, онлайн контактуването, признайте си го, но в днешния свят трябва да сте наясно кои са и как функционират. Ако се налага, направете си профил или поне покажете готовност, щом се изисква. Отношението, че сте над тези неща, че ги смятате за безсмислени, вредни, няма да ви е от помощ. Просто това е светът днес. Ако пък не сте наясно кое как работи, бъдете отворени някой да ви научи.


Какво не се е променило на интервюто за работа?

Никога, никога не се лъже и никога не преувеличава така, че да се представяте за такива, каквито не сте. Истината винаги излиза наяве. Бъдете естествени и не крийте слабите си места. Вместо това, разработвайте отговори на обичайните за интервю въпроси като "Какво намирате за вас недостатък?", "Защо напуснахте предишната си работа?", които целят да се представите в негативна светлина. Вашите отговори трябва да са честни, но и да водят към положителна за вас посока. Например: "Понякога ми е трудно да говоря пред публика, но ме избраха за учителското настоятелство в училището на дъщеря ми и ми се налага да работя върху този свой недостатък, Мисля, че започвам да го преодолявам" или "Фирмата възприе нова политика по събиране на задълженията и аз не успях да се впиша в нея. Не смятам, че притискането на клиенти е начинът". Такива отговори са достатъчно честни, но и показват стремеж към промяна и дават възможност разговора да продължи.

Проучване на потенциалния работодател. Както работодателят се подготвя преди интервюто, така трябва и вие. Направете своето проучване - обща информация основаване, история през времето, специфика (производство, търговия, услуги). Каква точно е обявената позиция, какви са задълженията, какво се предлага насреща. Внимателно прочетете за работното време, социалните придобивки. Едно хубаво проучване би спестило време да ходите на интервю за работа, която не ви привлича и удовлетворява, за която сте твърде или пък недостатъчно компетентни. Едва след като сте напълно сигурни, че искате да работите там или имате въпроси, които да ви уверят или не, едва тогава кандидатствайте.

Доброто впечатление от CV-то се подчертава с искреност, самоувереност и позитивизъм на живо. Фактите в CV-то говорят сами по себе си, но вие трябва да можете да говорите за образованието си, предишните местоработи, да демонстрирате професионализъм, ако имате повече опит или желание да се учите в дадената сфера, ако ви липсва опит. Вие трябва да покажете страст и желание да работите в тази фирма. Искате да се харесате, искате това място. Дори и да не сте убедени, но страстта запалва, докосва интервюиращия, връща му положителната нагласа към задачата и към вас. Пуснете личността си, не се страхувайте да изразите мнението и индивидуалността си, стига те да се вписват в търсената позиция. По начина, по който реагира отсрещната страна, може да разберете дали мястото ви е там.


Не забравяйте, че интервюто е двупосочна улица. Вие се продавате, така да се каже, но не на всяка цена и не задължително. Можете да задавате своите въпроси, можете да проявите самоувереност, ако я чувствате и има основание за нея, но така, че да не преминава във високомерие и арогантност. Съответно не бива да търпите подобно отношение към себе си. След интервюто съберете мислите си и дори нахвърляйте бележки, ако не сте го правили по време на самото интервю. Всичко минава понякога толкова бързо, един разговор на един дъх, а интервюиращите са достатъчно опитни да завъртят главата ви. Отсейте важното от маловажното. Отговорете на основни въпроси за естеството на работата,вашите задължения, работното време дали имате възможност за развитие, дали това е работата за вас. Какво ви подсказва интуицията, обсъдете го дори с някого и чак тогава решете, дали и ако, ви поканят на второ интервю, където би се обсъдило и заплащането, изобщо бихте отишли.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Как сами вдигаме бариери пред себе си и пречим другите да ни опознаят?
· Лято е, но да не се отпускаме
· Типове поведение, които вредят на увереността
· 10 начина да бъдем по-добри към себе си
· Защо арогантността е опасно заразна?
· Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
· 5 полезни съвета преди да станеш дигитален номад
· Идеологията, основана на пола (II част)
· Идеологията, основана на пола (I част)
· Уморена ли е душата ви?
Неделя
16
Февруари 2025
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Шефът – ръководство за употреба
Всеки офис е малка вселена, в която всеки има своето място и роля. Отношенията между колегите са крехки...
Съвременните Темиди
Всеки ден ми дава поводи да се замислям за понятия като лоялност и справедливост. Казусите са много....
Как да развием социалната си интелигентност и каква роля играе в живота ни тя
„Навярно най-добрият събеседник в света е онзи, който насърчава другите да говорят.” - Джон Стайнбек Социалната...
Модерните професии на 21 век
Те не съществуваха допреди четиринадесет години, когато професията на програмиста или фрийленсъра звучеше...
Да си аутсайдер не винаги е беда
Човекът е социално животно и винаги търси контакт с околните. Но съществуват особен тип хора – аутсайдерите,...
Защо след 35-те ни години е трудно да се сприятеляваме?
Изследване, публикувано в The Royal Society, показва, че пикът на новите приятелства, нашата най-голяма...
Споделеното работно пространство - офисът на бъдещето
Професиите на бъдещето изискват промяна в целия работен процес – от работното време до работното място....
Бизнес партньори или приятели
Когато ти трябва помощ – търсиш приятели. Нуждаеш ли се от пари назаем – пак се обръщаш към тях. Дали...
Първите признаци на преумората
Компютърът няма как да го накараш по-бързо да обработи информацията. Нито телевизорът по-бързо да превключва...
Новата работа
Първият работен ден – зареден с вълнение и очаквания! Въпреки, че сме уверени, зрели хора, звънне ли...
Искате да носите обяд в офиса, но се чудите как точно става? Съвети за начинаещите
Да си носиш обяд в офиса или да опаковаш нещо от дома за детето в училище отново дойде на мода и Слава...
Вълк-единак или колективен играч?
Като вълк-единак или колективен играч сме в живота? Това е наш избор, но само донякъде. Той се предопределя...
Желанието да бъдем харесвани - как ни влияе и до какво може да доведе?
Дори и да не го признаваме, на всеки от нас е приятно да се чувства харесван, независимо дали ще е от...
Растенията в офиса
Човешкият разум се е зародил в природата, затова е истинско престъпление да полагаме умствен труд в в...
На везните: свободно време срещу по-добро заплащане
Първият въпрос, който ни хрумва би бил: „Задължително ли се стига дотам?” Да, понякога можем да ги поставим...
Бърз релакс в офиса - I
Телефоните сa червени от звънене, мениджърът те затрупва със задачи, а шефът вече нервно барабани с пръсти...
Общуването с колегите и удоволствието от работата
Повечето от нас имат своята работа, градят кариера, имат известни постижения в професията си, но колко...
Как да започнем разговор с непознат?
„Страхът прави непознати хора, които биха били приятели.“ - Шърли Маклийн Да започнеш разговор...
Оле, завърти очички
Във времето, когато все по често сме преди различни видове екрани, грижата за очите става повече от задължителна....
Лицемерието като потребност
Познавате ли хора, които винаги са мили, усмихнати и добронамерени? Всеки път ви правят комплименти,...
За критиката, критично: Как да приемаме оценки - II
Понякога човек се подвежда и наистина има нужда от приятелско сръчкване, съвет от колега или от някой...
5 емоционално интелигентни неща, заради които да ви харесат за първите 5 минути
Хората наистина нямаме време за губене. Нужно е съвсем малко време, за да решим какво да правим, къде...
Как да правите това, което обичате? (и обратно)
Ако можехте да избирате дали да прекарате следващия час работейки, или разхождайки се по улиците на Париж,...
Мързелът – как да се справим с него?
„Мързелът не мори, но мъчи” – това е любимата поговорка на баща ми, която си спомням от най-ранно детство....
Как да си спечелим уважение?
Да бъдеш обичан е много хубаво и приятно, но има нещо още по-важно от любовта – уважението. Без него...
Допълнителната работа – две дини под една мишница
Сигурно много от вас познават хора, които носят по няколко дини под една мишница. И не става дума за...
Работим ли подходящата за нас работа?
Дали работим подходящата за нас работа? Дали професията ни е по сърце? По какво можем да познаем? Въпросът...
Първото впечатление
Първото впечатление, което ще оставиш в хората е като гилотина. Те просто отсичат – да, харесва ми или...
Конкуренцията в офиса
Умението за работа в екип е изискване, което присъства едва ли не във всяка обява за работа. В същото...
Общуване според темперамента
Често в ежедневното общуване ни поразява огромната разлика между хората – във възприятията, начина за...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook