Етикет на телефонния разговор
Как да извлечем всички ползи от задочното общуване
Този неизменен в последните години аксесоар - телефонът, се е превърнал в необходимост за съвременния човек. Сближаването на компютъра с телефона превърна малката слушалка в още по-незаменима вещ, а общуването чрез мобилните технологии често е началото или дори единственият начин за комуникация. От друга страна, голяма част от информацията се предава между хората и чрез езика на тялото, т.е в общуване на живо. Доказано е, че невербалното общуване помага за разбирането на това, което другия иска да каже. Но когато говорим по телефона, ние не виждаме събеседника си, как тогава да сме сигурни, че сме се разбрали правилно?
В бизнес средите съществува определен етикет на комуникация що се отнася до телефонните разговори. Тези, писани или не, правила могат да ни помогнат и в личния живот както и във всички случаи когато се налага да се „продадем” добре или искаме да сме сигурни, че сме изпратили правилните сигнали на другия човек когато сме на телефона. Често правилата идват от добрата култура, но има и конкретни хитринки, които е добре да знаем.
Да вдигна или не? Започваме с позвъняването и отговора на телефона. Според бизнес етиката, ако вие сте този, който се обажда – изчаквате три до пет позвънявания и затваряте. Изчаквайки по-дълго, рискувате да навлезете прекалено рязко в пространството на другия и да досадите, без и дума да сте казали. В случай, че не ви отговорят, може да изпратите текстово съобщение с кратко пояснение с каква цел очаквате да ви върнат обаждането. Ако на вас се обаждат – помислете дали можете да говорите, не случайно „червената слушалка” означава „зает сигнал” – ако сте заети, по-добре не вдигайте. Ако натиснете червена слушалка, знакът е недвусмислен: "не безпокой, много съм зает". Много по-разбираемо е за другия човек да не вдигнете, отколкото да ви чуе да крещите или шепнете в телефона колко сте заети и как не можете да говорите точно сега.
Поздрав. Има различни начини да отговорите на обаждането. Ако е бизнес линия или използвате телефона си главно по работа, е добре да кажете името си ли името на фирмата с вдигането на слушалката. Фразите: "Добър ден/утро/вечер", "Здравейте", "Привет" също са задължителни. Усмивката е нещо, което психолозите твърдят, че се усеща дори и през апарата. Да говорим с изправен гръб или докато се разхождаме из стаята, също помага за ведрото настроение по време на разговора, но ако изкачвате стълби - спрете на едно място, докато говорите. Никой не иска да слуша как са задъхвате. Запомнете, че с поздрава се задава цялостното усещане за общуването, емоционалния заряд, ако не успеете да вдигнете в приповдигнато настроение, по-добре изчакайте и върнете обаждането когато сте по-позитивни и усмихнати.
Въведение в темата. Тъй като другият човек не може да придобие впечатление за вас по друг начин освен чрез гласа ви, по време на телефонния разговор, и то още в началото, е добре да сте сигурни, че сте се представили добре и това, за което ще говорите. С едно или две изречения въведете слушателя в темата на разговора като целта ви е да сте сигурни, че човека отсреща знае кой го търси. Ако вие сте този, който отговаря на обаждането, преди да продължите разговора, уверете се, че сте наясно с това кой се обажда и защо. В случай, че пропуснете тази стъпка, може да настане объркване и да мислите, че говорите с някой, а всъщност да говорите с някой друг със същото име например.
По същество. Ако вие сте този, който звъни, убедете се предварително, че сте наясно с целта на обаждането и можете да я предадете с три – четири изречения. Повечето хора използват телефона си често и не обичат дългите и описателни въведения, затова кратко и ясно насочете разговора „по същество”. В повечето случаи използваме телефона за уговорка на срещи на живо или някакви уточнения, които не могат да чакат. Ако това е целта на обаждането е най-добре да имаме подготвени два варианта за дата и час на срещата. Въпроси като „Кога ще ви е удобно?” – може да отложат нещата още време. Докато например „В четвъртък в 3 ч. или в петък в 10 ч. ще ви бъде удобно да се видим?” дава една ясна рамка за времето на срещата и може да се премине по-бързо на следващия етап. Не губете времето на човека отсреща.
Какво да изпуснем в разговора и с каква цел. В случай, че имаме бизнес среща или сериозен личен разговор, т.е. темата е обстоятелствена, сложна и важна, да обясняваме подробности по телефона е почти безсмислено. Когато става дума за важни дела, не ги обсъждаме по телефона. Но това не пречи да кажете няколко думи за бъдещата среща – „Ще се видим да обсъдим предположението ти от миналата седмица.” е много по-добър вариант от „Има две-три неща, които не ми допадат в предложението ти, но ще ти ги кажа като се видим.” Леките намеци за това какво ще се случва на живата среща е много важно да бъдат тактично и позитивно „изтървани” между другото. Ако не искате да видите буря от емоции насреща си, по-добре се въздържайте от загатването с негативен контекст и наблегнете на консенсуса и намирането на решения. „Хайде утре като се видим, ще се разберем за темата на събранието.” – е пример за позитивен и отворен край на разговора, който на подсъзнателно ниво въздейства както на вас самите, така и на другия човек, давайки сигнали, че ще се стигне до разбирателство.
Преди да затворим. Поздравите в края на телефонното общуване са толкова важни колкото и в началото. Всеки обича да чува думи като „Приятен/Спорен/Успешен ден/седмица/уикенд!” - те наистина буквално могат да променят деня на някой, особено казани с усмивка и с приповдигнат тон. За да оставим положително впечатление в другия, трябва да сме такива докато говорим с него по телефона. В личната сфера сбогуването по телефона може да е съвсем индивидуално, но пак е задължително. В бизнеса често края на разговора е свързан с благодарност, като това е един от начините да се запази положителното усещане в клиента. „Благодаря за обаждането и хубав ден!” или „Благодаря ви, че направихте поръчката си при нас, обадете ни се ако имате въпроси.” Без значение дали вие сте се обадили или вие сте отговорили на позвъняване, изразите на благодарност предразполагат другия човек и оставят добро впечатление за вас самия, така, че не се колебайте да ги използвате.
Общуването се случва на толкова различни нива – на живо, писмено, по телефона, чрез картинки, чрез кратки текстове и емотикони, информацията, която постъпва от външния свят става все повече и е лесно да останем неразбрани. Затова когато използваме телефона като посредник, е добре да говорим осъзнато и да си даваме сметка за ефекта от думите ни върху човека отсреща. Тъй като ние не виждаме нито погледа, нито усмивката, нито обстановката, е много важно освен да помислим за това, което казваме – да чуем какво има да сподели и другия. Слушането винаги е било част от един добър разговор. |
|
|
Неделя 6 Октомври 2024 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
|
Абонирай се за новости
Раз/Очарованието на малкия град
Събуди ли ви звъна на трамваите в 5 сутринта? А неоновата светлина на рекламите процеждаше ли се цяла...
Следродилната депресия - II
За да може максимално да се избегне допускането на следродилна депресия нека ви предложа някои не чак...
"Не искам дете"
Въпреки модерните времена, много жени и мъже продължават още да смятат, че най-значителната роля на жената,...
Първото впечатление
Първото впечатление, което ще оставиш в хората е като гилотина. Те просто отсичат – да, харесва ми или...
Ох, боли!
Дълго чакаме първата крачка на детето си. Мечтаем как то ще проходи и ще се затича към нас разтворило...
Как да преодолеем раздялата с партньора?
Раздяла. Това е едно от най-трудните преживявания, които понякога се налага да понесем. Но готови ли...
Отгледай уверено дете - II
По- голямото дете отвътре.
При по- големите деца ( 4-7 г ), които вече чувствително разширяват социалните...
Стресът при децата - тихата заплаха
Вече толкова сме свикнали да живеем под напрежение, че често не обръщаме внимание на симптомите, приемаме...
Игри с деца за из път
Лятото - време за ваканция и почивки на морето или в планината, на село или коледните и други празници...
Той ли е подходящият за мен?
Вярно е, че любовта е чувство. Тя се усеща с душата, с тялото. Но умът обича винаги да има мнение по...
Как едно пътуване може да се превърне в тест за приятелство?
Едно хубаво, дълго пътуване може да е тест всъщност за много неща. Лично за нас - колко сме склонни да...
Жената алфа
"Жени алфа", "силни жени", "безсърдечни кучки" - жени, от които се възхищаваме, които презираме, които...
Ода за рутината
Всекидневието убива любовта. Или поне така твърдят женската литература, съседката, която често повтаря,...
Как да си спечелим уважение?
Да бъдеш обичан е много хубаво и приятно, но има нещо още по-важно от любовта – уважението. Без него...
Кога любовта се превръща в омраза?
Макар и да се намират на двата полюса, любовта и омразата само на пръв поглед са тотално отдалечени....
УЧИТЕЛИ БГ – бързият и лесен начин да осигуриш най-доброто образование на детето си
Да имаш ученик днес е истинско предизвикателство. Родителите се сблъскват с различни трудности, с които...
Ябълката на раздора
Легендата разказва как богинята на раздора Ерида не била поканена на сватбата на Пелей и Тетида и от...
Секс тройка: ти, той и телевизора - II
Време е шоу
Идва есента, а заедно с нея дълъг период на домошарство. Край на вечерните разходки в парка,...
Да обичаш на Коледа
Някои Коледи се помнят вечно. И нищо не е в състояние да ги изтрие от миналото.
Празникът, който помниш...
Вечният конфликт между поколенията
„Днешното поколение за нищо не става...“ Това не е реплика подочута на пазара от вечно мърмореща старица....
Алкохолът и сексът - винаги в сложни отношения
Вече над 10 хиляди години спиртните напитки са особено предпочитани от хората. Релаксиращият им ефект,...
Поколението "Копи - пейст"* - I
На родителската среща на голямата дъщеря класната спомена мимоходом това: „Копи – пейст” поколение. Че...
Родословното дърво
Да знаеш своето родословие е равнозначно повече и по-задълбочено да познаваш себе си. То е като пътуване...
Българските имена, вдъхновени от природата
При избора на име са намесени многобройни фактори като вярвания, традиции, обичаи, модни влияния...Всяко...
Food revolution day в България - мирна революция в името на детското здраве
Стане ли дума за здравословно хранене на децата, всеки родител действа според разбиранията си. Когато...
Какви грешки допускаме, когато постоянно угаждаме на децата си?
Едва ли има родител, който не иска детето му да е щастливо, да се развива добре и да има добро бъдеще....
„Моето гардже е най- хубавото”
Конкурирането е дълбоко заложено в човека. Все по някакъв показател сме предпочетени пред други, стараем...
Когато той си отиде. 6 грешки, които допускаме
Раздялата с любимия човек не е нещо, което преживяваме ей така с щракване на пръсти. Особено при една...
Защо след 35-те ни години е трудно да се сприятеляваме?
Изследване, публикувано в The Royal Society, показва, че пикът на новите приятелства, нашата най-голяма...
Как да изберем лекар на детето си?
Бременна сте и очаквате вашето съкровище. Тъкмо приключихте с избора на акушер-гинеколог и болница, в...
|