Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Етикет на телефонния разговор


Как да извлечем всички ползи от задочното общуване


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Този неизменен в последните години аксесоар - телефонът, се е превърнал в необходимост за съвременния човек. Сближаването на компютъра с телефона превърна малката слушалка в още по-незаменима вещ, а общуването чрез мобилните технологии често е началото или дори единственият начин за комуникация. От друга страна, голяма част от информацията се предава между хората и чрез езика на тялото, т.е в общуване на живо. Доказано е, че невербалното общуване помага за разбирането на това, което другия иска да каже. Но когато говорим по телефона, ние не виждаме събеседника си, как тогава да сме сигурни, че сме се разбрали правилно?

В бизнес средите съществува определен етикет на комуникация що се отнася до телефонните разговори. Тези, писани или не, правила могат да ни помогнат и в личния живот както и във всички случаи когато се налага да се „продадем” добре или искаме да сме сигурни, че сме изпратили правилните сигнали на другия човек когато сме на телефона. Често правилата идват от добрата култура, но има и конкретни хитринки, които е добре да знаем.

Да вдигна или не? Започваме с позвъняването и отговора на телефона. Според бизнес етиката, ако вие сте този, който се обажда – изчаквате три до пет позвънявания и затваряте. Изчаквайки по-дълго, рискувате да навлезете прекалено рязко в пространството на другия и да досадите, без и дума да сте казали. В случай, че не ви отговорят, може да изпратите текстово съобщение с кратко пояснение с каква цел очаквате да ви върнат обаждането. Ако на вас се обаждат – помислете дали можете да говорите, не случайно „червената слушалка” означава „зает сигнал” – ако сте заети, по-добре не вдигайте. Ако натиснете червена слушалка, знакът е недвусмислен: "не безпокой, много съм зает". Много по-разбираемо е за другия човек да не вдигнете, отколкото да ви чуе да крещите или шепнете в телефона колко сте заети и как не можете да говорите точно сега.

Поздрав. Има различни начини да отговорите на обаждането. Ако е бизнес линия или използвате телефона си главно по работа, е добре да кажете името си ли името на фирмата с вдигането на слушалката. Фразите: "Добър ден/утро/вечер", "Здравейте", "Привет" също са задължителни. Усмивката е нещо, което психолозите твърдят, че се усеща дори и през апарата. Да говорим с изправен гръб или докато се разхождаме из стаята, също помага за ведрото настроение по време на разговора, но ако изкачвате стълби - спрете на едно място, докато говорите. Никой не иска да слуша как са задъхвате. Запомнете, че с поздрава се задава цялостното усещане за общуването, емоционалния заряд, ако не успеете да вдигнете в приповдигнато настроение, по-добре изчакайте и върнете обаждането когато сте по-позитивни и усмихнати.

Въведение в темата. Тъй като другият човек не може да придобие впечатление за вас по друг начин освен чрез гласа ви, по време на телефонния разговор, и то още в началото, е добре да сте сигурни, че сте се представили добре и това, за което ще говорите. С едно или две изречения въведете слушателя в темата на разговора като целта ви е да сте сигурни, че човека отсреща знае кой го търси. Ако вие сте този, който отговаря на обаждането, преди да продължите разговора, уверете се, че сте наясно с това кой се обажда и защо. В случай, че пропуснете тази стъпка, може да настане объркване и да мислите, че говорите с някой, а всъщност да говорите с някой друг със същото име например.

По същество. Ако вие сте този, който звъни, убедете се предварително, че сте наясно с целта на обаждането и можете да я предадете
с три – четири изречения. Повечето хора използват телефона си често и не обичат дългите и описателни въведения, затова кратко и ясно насочете разговора „по същество”. В повечето случаи използваме телефона за уговорка на срещи на живо или някакви уточнения, които не могат да чакат. Ако това е целта на обаждането е най-добре да имаме подготвени два варианта за дата и час на срещата. Въпроси като „Кога ще ви е удобно?” – може да отложат нещата още време. Докато например „В четвъртък в 3 ч. или в петък в 10 ч. ще ви бъде удобно да се видим?” дава една ясна рамка за времето на срещата и може да се премине по-бързо на следващия етап. Не губете времето на човека отсреща.

Какво да изпуснем в разговора и с каква цел. В случай, че имаме бизнес среща или сериозен личен разговор, т.е. темата е обстоятелствена, сложна и важна, да обясняваме подробности по телефона е почти безсмислено. Когато става дума за важни дела, не ги обсъждаме по телефона. Но това не пречи да кажете няколко думи за бъдещата среща – „Ще се видим да обсъдим предположението ти от миналата седмица.” е много по-добър вариант от „Има две-три неща, които не ми допадат в предложението ти, но ще ти ги кажа като се видим.” Леките намеци за това какво ще се случва на живата среща е много важно да бъдат тактично и позитивно „изтървани” между другото. Ако не искате да видите буря от емоции насреща си, по-добре се въздържайте от загатването с негативен контекст и наблегнете на консенсуса и намирането на решения. „Хайде утре като се видим, ще се разберем за темата на събранието.” – е пример за позитивен и отворен край на разговора, който на подсъзнателно ниво въздейства както на вас самите, така и на другия човек, давайки сигнали, че ще се стигне до разбирателство.

Преди да затворим. Поздравите в края на телефонното общуване са толкова важни колкото и в началото. Всеки обича да чува думи като „Приятен/Спорен/Успешен ден/седмица/уикенд!” - те наистина буквално могат да променят деня на някой, особено казани с усмивка и с приповдигнат тон. За да оставим положително впечатление в другия, трябва да сме такива докато говорим с него по телефона. В личната сфера сбогуването по телефона може да е съвсем индивидуално, но пак е задължително. В бизнеса често края на разговора е свързан с благодарност, като това е един от начините да се запази положителното усещане в клиента. „Благодаря за обаждането и хубав ден!” или „Благодаря ви, че направихте поръчката си при нас, обадете ни се ако имате въпроси.” Без значение дали вие сте се обадили или вие сте отговорили на позвъняване, изразите на благодарност предразполагат другия човек и оставят добро впечатление за вас самия, така, че не се колебайте да ги използвате.

Общуването се случва на толкова различни нива – на живо, писмено, по телефона, чрез картинки, чрез кратки текстове и емотикони, информацията, която постъпва от външния свят става все повече и е лесно да останем неразбрани. Затова когато използваме телефона като посредник, е добре да говорим осъзнато и да си даваме сметка за ефекта от думите ни върху човека отсреща. Тъй като ние не виждаме нито погледа, нито усмивката, нито обстановката, е много важно освен да помислим за това, което казваме – да чуем какво има да сподели и другия. Слушането винаги е било част от един добър разговор.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Пенливо вино според етикета - как да отворим, налеем и поднесем пенливи вина?
· С какво още да поднесем виното?
· Правила на модерния (и не само) етикет
· Как да не осъждаме, а да даваме градивно мнението си
· Колко е важно самоуважението на работното място?
· Как да се харесаме на околните - II
· Защо арогантността е опасно заразна?
· Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
· 5 полезни съвета преди да станеш дигитален номад
· Най-добрите игри за вечер с приятели
· Къде се крие истинският смисъл на любовта?
· За травмите си може и да не носим отговорност, но носим за излекуването от тях
Неделя
22
Май 2022
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Думи към моята тийнейджърка
Често чувам от дъщеря си, която е на 15: „Какво знаеш ти за днешните времена? Вие сте живели в друга...
Каква количка да изберем за бебето?
Преди да имаме дете обикновено мислим, че изборът на количка е по-скоро естетичен. Ами да, какво толкова?...
Чарът на мъжете с брада
Замисляли ли сте се някога за мъжките бради – нещо уж толкова естествено, но едновременно с това обект...
Някои синини не са от грим - I
Тя се казва Милена. На 43 години е, от малък български град. Има две деца – момче и момиче, и съпруг......
Как едно пътуване може да се превърне в тест за приятелство?
Едно хубаво, дълго пътуване може да е тест всъщност за много неща. Лично за нас - колко сме склонни да...
Как да разпознаем женения мъж - II
Любов и празници. Той е постоянно зает през празниците и почивните дни – ту трябва да гостува на роднини,...
Как детето ни да се справи с тормоза в училище
Все повече деца, не само тийнейджъри, а и от началните класове, тръгват на училище с тревога, но не...
Двама на една вълна
Когато между двама души съществува много силна емоционална връзка, те развиват помежду си нещо като...
Той ли е подходящият за мен?
Вярно е, че любовта е чувство. Тя се усеща с душата, с тялото. Но умът обича винаги да има мнение по...
Органайзър за диадеми, фиби
Няма ред вкъщи с тези две момичета и това е! Диадеми, фиби, ластици, ключодържатели, гривничка от еди...
Струва ли си да ревнуваме от миналото - II
Логичният въпрос е, каква би могла да бъде евентуалната причина той да бъде с вас и в същото време да...
Как жените се отдалечаваме от себе си?
Чувствате ли се понякога сякаш сте изгубили центъра на вътрешната си опора? Как с всяка дума, поглед...
Кога е по-добре да се разделим
Когато човек е във връзка или брак е трудно да погледне отстрани с критично око на отношенията. Все нещо...
Социалните контакти на най-малките
Свикнали сме да приемаме бебетата като същества, чиито живот ние дирижираме. Децата до годинката може...
Колко струва щастието, старче?
Колко струва щастието, старче? - Безсънни нощи, чедо, над детското креватче; умение да се погребваш...
8 стъпки към ореола
Има стотици неща, които една жена трябва да направи, ако иска да стане фотомодел или манекенка – да спазва...
Книгата е идеалният подарък: Идеи за коледен подарък на дете
Децата сякаш не се радват на книгите с Онази искрена радост, от която очите им заблестяват. Желанието...
Послание на името
Името ми значи гора, лес. В римската митология Рея Силвия е богиня на гората майка, на митичните основатели...
Ревността – злата сестра на любовта
Първо да направим едно уточнение – ревността, която е плод единствено на вашите съмнения е едно, а тази...
Уроците, които искам да предам на децата си
Какво остава след нас? Нечий спомен, дреха или снимка. А може би думи, потънали в забравата на деня...Ние...
Когато той си отиде. 6 грешки, които допускаме
Раздялата с любимия човек не е нещо, което преживяваме ей така с щракване на пръсти. Особено при една...
Страхът от успеха
Едва ли има човек, който предприемайки нещо ново и неизвестно, не се страхува от неуспех. Това е съвсем...
Чувството за вина като начин за манипулация
Манипулацията чрез насаждане на вина не е висш пилотаж, но определено се изискват познания и умения,...
Поколението "Копи - пейст" - II
И на пазара на труда – място, където много поколения се самодефинираха и осмисляха, тук е техният провал....
Възхищението във връзката - защо е важно?
Има едно чувство във всяка връзка, без което е трудно да изпитаме завършена любов. Нарича се възхищение...
Наръчник на УНИЦЕФ подкрепя развитието на медийна грамотност у младежите
„Правото ми на мнение! Създаване на съдържание за социалните мрежи“ е ново теоретично помагало, което...
Надути или вярващи в себе си – къде е границата?
В общи линии хората се лутаме в крайностите – или сме твърде навирили нос, пропускайки всичко около себе...
Как се става... татко - II
Вече сте си у дома и всичко се обръща нагоре с краката. Веднага включете и таткото, но с търпение и...
Ако искате щастливи старини, инвестирайте в приятелствата си, сочи проучване
Общоприето е схващането, че човек остарява щастливо, ако има щастливо семеен живот. Но две скорошни изследвания...
Недоволството и обикновеното мрънкане
Всеки от нас може да потвърди, че поводи за недоволство в нашата държава, епоха и общество – колкото...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook