Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Етикет на телефонния разговор


Как да извлечем всички ползи от задочното общуване


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Този неизменен в последните години аксесоар - телефонът, се е превърнал в необходимост за съвременния човек. Сближаването на компютъра с телефона превърна малката слушалка в още по-незаменима вещ, а общуването чрез мобилните технологии често е началото или дори единственият начин за комуникация. От друга страна, голяма част от информацията се предава между хората и чрез езика на тялото, т.е в общуване на живо. Доказано е, че невербалното общуване помага за разбирането на това, което другия иска да каже. Но когато говорим по телефона, ние не виждаме събеседника си, как тогава да сме сигурни, че сме се разбрали правилно?

В бизнес средите съществува определен етикет на комуникация що се отнася до телефонните разговори. Тези, писани или не, правила могат да ни помогнат и в личния живот както и във всички случаи когато се налага да се „продадем” добре или искаме да сме сигурни, че сме изпратили правилните сигнали на другия човек когато сме на телефона. Често правилата идват от добрата култура, но има и конкретни хитринки, които е добре да знаем.

Да вдигна или не? Започваме с позвъняването и отговора на телефона. Според бизнес етиката, ако вие сте този, който се обажда – изчаквате три до пет позвънявания и затваряте. Изчаквайки по-дълго, рискувате да навлезете прекалено рязко в пространството на другия и да досадите, без и дума да сте казали. В случай, че не ви отговорят, може да изпратите текстово съобщение с кратко пояснение с каква цел очаквате да ви върнат обаждането. Ако на вас се обаждат – помислете дали можете да говорите, не случайно „червената слушалка” означава „зает сигнал” – ако сте заети, по-добре не вдигайте. Ако натиснете червена слушалка, знакът е недвусмислен: "не безпокой, много съм зает". Много по-разбираемо е за другия човек да не вдигнете, отколкото да ви чуе да крещите или шепнете в телефона колко сте заети и как не можете да говорите точно сега.

Поздрав. Има различни начини да отговорите на обаждането. Ако е бизнес линия или използвате телефона си главно по работа, е добре да кажете името си ли името на фирмата с вдигането на слушалката. Фразите: "Добър ден/утро/вечер", "Здравейте", "Привет" също са задължителни. Усмивката е нещо, което психолозите твърдят, че се усеща дори и през апарата. Да говорим с изправен гръб или докато се разхождаме из стаята, също помага за ведрото настроение по време на разговора, но ако изкачвате стълби - спрете на едно място, докато говорите. Никой не иска да слуша как са задъхвате. Запомнете, че с поздрава се задава цялостното усещане за общуването, емоционалния заряд, ако не успеете да вдигнете в приповдигнато настроение, по-добре изчакайте и върнете обаждането когато сте по-позитивни и усмихнати.

Въведение в темата. Тъй като другият човек не може да придобие впечатление за вас по друг начин освен чрез гласа ви, по време на телефонния разговор, и то още в началото, е добре да сте сигурни, че сте се представили добре и това, за което ще говорите. С едно или две изречения въведете слушателя в темата на разговора като целта ви е да сте сигурни, че човека отсреща знае кой го търси. Ако вие сте този, който отговаря на обаждането, преди да продължите разговора, уверете се, че сте наясно с това кой се обажда и защо. В случай, че пропуснете тази стъпка, може да настане объркване и да мислите, че говорите с някой, а всъщност да говорите с някой друг със същото име например.

По същество. Ако вие сте този, който звъни, убедете се предварително, че сте наясно с целта на обаждането и можете да я предадете
с три – четири изречения. Повечето хора използват телефона си често и не обичат дългите и описателни въведения, затова кратко и ясно насочете разговора „по същество”. В повечето случаи използваме телефона за уговорка на срещи на живо или някакви уточнения, които не могат да чакат. Ако това е целта на обаждането е най-добре да имаме подготвени два варианта за дата и час на срещата. Въпроси като „Кога ще ви е удобно?” – може да отложат нещата още време. Докато например „В четвъртък в 3 ч. или в петък в 10 ч. ще ви бъде удобно да се видим?” дава една ясна рамка за времето на срещата и може да се премине по-бързо на следващия етап. Не губете времето на човека отсреща.

Какво да изпуснем в разговора и с каква цел. В случай, че имаме бизнес среща или сериозен личен разговор, т.е. темата е обстоятелствена, сложна и важна, да обясняваме подробности по телефона е почти безсмислено. Когато става дума за важни дела, не ги обсъждаме по телефона. Но това не пречи да кажете няколко думи за бъдещата среща – „Ще се видим да обсъдим предположението ти от миналата седмица.” е много по-добър вариант от „Има две-три неща, които не ми допадат в предложението ти, но ще ти ги кажа като се видим.” Леките намеци за това какво ще се случва на живата среща е много важно да бъдат тактично и позитивно „изтървани” между другото. Ако не искате да видите буря от емоции насреща си, по-добре се въздържайте от загатването с негативен контекст и наблегнете на консенсуса и намирането на решения. „Хайде утре като се видим, ще се разберем за темата на събранието.” – е пример за позитивен и отворен край на разговора, който на подсъзнателно ниво въздейства както на вас самите, така и на другия човек, давайки сигнали, че ще се стигне до разбирателство.

Преди да затворим. Поздравите в края на телефонното общуване са толкова важни колкото и в началото. Всеки обича да чува думи като „Приятен/Спорен/Успешен ден/седмица/уикенд!” - те наистина буквално могат да променят деня на някой, особено казани с усмивка и с приповдигнат тон. За да оставим положително впечатление в другия, трябва да сме такива докато говорим с него по телефона. В личната сфера сбогуването по телефона може да е съвсем индивидуално, но пак е задължително. В бизнеса често края на разговора е свързан с благодарност, като това е един от начините да се запази положителното усещане в клиента. „Благодаря за обаждането и хубав ден!” или „Благодаря ви, че направихте поръчката си при нас, обадете ни се ако имате въпроси.” Без значение дали вие сте се обадили или вие сте отговорили на позвъняване, изразите на благодарност предразполагат другия човек и оставят добро впечатление за вас самия, така, че не се колебайте да ги използвате.

Общуването се случва на толкова различни нива – на живо, писмено, по телефона, чрез картинки, чрез кратки текстове и емотикони, информацията, която постъпва от външния свят става все повече и е лесно да останем неразбрани. Затова когато използваме телефона като посредник, е добре да говорим осъзнато и да си даваме сметка за ефекта от думите ни върху човека отсреща. Тъй като ние не виждаме нито погледа, нито усмивката, нито обстановката, е много важно освен да помислим за това, което казваме – да чуем какво има да сподели и другия. Слушането винаги е било част от един добър разговор.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Пенливо вино според етикета - как да отворим, налеем и поднесем пенливи вина?
· С какво още да поднесем виното?
· Правила на модерния (и не само) етикет
· Как да не осъждаме, а да даваме градивно мнението си
· Колко е важно самоуважението на работното място?
· Как да се харесаме на околните - II
· Лято е, но да не се отпускаме
· Защо арогантността е опасно заразна?
· Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
· Уморена ли е душата ви?
· Най-добрите игри за вечер с приятели
· Къде се крие истинският смисъл на любовта?
Петък
3
Февруари 2023
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4
5

6
7
8
9
10
11
12

13
14
15
16
17
18
19

20
21
22
23
24
25
26

27
28
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
(Поне) 5 ползи за децата от четенето на комикси и графични новели
Четат ли децата? Какво четат? Какво е качеството на детската литература? Какво да направим, че да четат...
Нощното напикаване при децата
Нощното напикаване при децата е проблем, свързан предимно със съзряването на нервната им система. Той...
Децата творят Коледа с нас: Коледен венец
Когато закачих нашия коледен венец преди седмица на външната врата, децата настояха и те да има свой...
Обича ме, не ме обича
Вечният въпрос всъщност е този - "Oбича ли ме или не ме обича?" И, ако понякога няма как да не знаем...
Отгледай уверено дете
Невероятно е като се замислим колко „възрастни” проблеми се коренят в най- обикновени „детски” трудности....
Топлата детска магия на Барбароните
На 19 май историята на Барбароните "оживява" във филмче. Семейството на Татко Барба - шантаво, но добро,...
Най-полезният сладолед
В жарките горещи дни сладоледът ни дава свежест и наслада. Но всяка жена, поне малко загрижена за линията...
Какво харесват в нас мъжете
Никого няма да учудя, ако кажа, че за мъжете жените сме ( пълна ) тайна. Начинът, по който ги привличаме,...
Честит първи учебен ден!
Първият учебен ден и цветя за класната - този път от бабината градинка... Тази година с класната и...
Най-желаните подаръци за мъжете, които искат и могат да изразяват своя стил
На мъж трудно се избира подарък. Неотменим факт, пред който се затрудняваме при всеки специален повод....
10 идеи за здравословен обяд на ученика
Здравословното хранене на децата в училище не е мит. Тук можете да видите 10 безплатни идеи с рецепти...
Без мъж: сама или свободна
И така, останали сте без мъж. Без значение е, дали сте се страхували, че това ще се случи или сте го...
Майчинският инстинкт – митове и реалност II
Пет истини за майчинския инстинкт 1. Майчинският инстинкт не е достатъчен за правилното отглеждане...
Къде в мозъка се намира любовта и какво се крие зад усещането за „разбито сърце“?
Често чуваме изказвания, споделяния за това как хората обичат нещо/някого с цялото си сърце. В интерес...
Разкрийте вашата чувствителна страна и бъдете себе си без страх
Днешният свят забранява чувствителността. От една страна тя ни прави уязвими и сами я избягваме, а от...
Ревността – злата сестра на любовта
Първо да направим едно уточнение – ревността, която е плод единствено на вашите съмнения е едно, а тази...
Секс тройка: ти, той и телевизора
Сексът е неразривно свързан с телевизията. Той вече отдавна не е персона нон грата от малкия екран, а...
Митът за блондинките - I част
По правило смятаме русокоските за детско-палави, нежни, женствени, привлекателни или за...пълни глупачки....
Сватбата, която си е лично твоя - II
Някои просто очарователни идеи: „Аз ще бъда с чудна рокля...с къдри от звезди ще блестя”. Едно хубаво...
Защо захарта потиска имунитета?
Зимата е сезонът, когато болестите ни атакуват най-безмилостно. И една лека настинка води до отслабване...
Нов поглед към женската сексуалност
Еволюционните психолози обясняват поведението на хората с техните древни инстинкти и запазени през вековете...
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
Моето първо... цвете
Обикновено казваме, че децата са цветята на Земята, но всъщност не много често се замисляме за връзката...
Изкуството да се вдетеняваш
Децата са пълни с енергия, по-живи от живак. За тях е наказание да седят на едно място. Затова фразата...
Любов като на война
Виждали ли сте двойки, които никога не са на едно мнение и около тях винаги всичко е огън и жупел? Спорят...
Моминското парти
Моминското парти вече е неделима част от всяка сватба. Дори да сте избрали традицията с всичките й ритуали,...
Светът през техните очи
“Събудих се към 10, позяпах малко мама как спи и реших, че е време да става и тя от леглото. Това беше...
"Мамо, не искам да ходя на детска градина!"
Колко пъти това изречение ви е събуждало по-бързо и по-добре от звъна на часовника сутрин? Ако няма...
Бебето – главният герой по време на раждането
Ако всеки момент очаквате вашето бебе да се появи на бял свят, сигурно си задавате множество въпроси....
Упражнение за учениците: Народните будители за деца и родители
След като и най-малките разбраха за народните будители със симпатичния пъзел на Инна, ред е на по-големите...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook