Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Зает не означава продуктивен - къде са разликите?


Съвети как да подобрим ефективността си и как да спечелим време


        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Живеем в един много динамичен и бързо променящ се свят, където технологиите заемат голямо място в ежедневието ни. Прието е, че ако си „зает”, то непременно трябва да си и успешен, важен, ценен и водещ пълноценен живот. Често тази заетост се превръща в заместител на егото или се използва като извинение за много липсващи аспекти в живота ни. Много от нас са заети с различни ангажименти и проекти, срещи и дълъг списък със задачи, но колко са действително продуктивните, които оставят резултати, а не само изгубено време?

Джон Максуел, публичен говорител и автор на голям брой книги, посветени на лидерството, посочва, че „Най-големият враг на доброто мислене е заетостта.” Всички сме приели, че колкото по-заети сме, толкова повече пари ще печелим, следвайки някаква общоприета представа за кариерно развитие и успех. Но можем да прекараме години в това да бъдем ежедневно ангажирани с разнообразни задължения, но така и да не се доближаваме до желаната позиция или мечтан прогрес. Тук идва и основният въпрос за разликата между заетите и продуктивните хора. Специалисти в областта на бизнеса и лидерството разграничават някои основни разлики между двата типа личности:

Зает или ефикасен човек сте вие?

Заетите хора работят усилено/Продуктивните хора работят усилено, но умно – заетите хора не са мързеливи, напротив, те полагат много усилия и се занимават с много неща едновременно, именно затова са толкова заети, но техните действия не са така ефективни. Например, те повтарят различни стъпки, но не се замислят дали са необходими за конкретната ситуация, следват определени инструкции, без да имат предвид, че може да има по-добър начин за справяне с дадения ангажимент. От друга страна, продуктивни хора се фокусират върху това да бъдат ефективни, а след това ефикасни. Разликата между двете понятия е особено важна:

да бъдеш ефективен означава да вършиш правилните неща, докато да бъдеш ефикасен означава да правиш нещата по правилния начин.


Заетите хора имат големи списъци със задачи/Продуктивните хора поставят три основни точки, по които работят – да бъдем наясно с целите си е най-лесният начин да разберем дали сме продуктивни. Експертът по управление на времето Барбара Хемфил съветва: „Запитайте се всяка сутрин кои са трите най-важни неща за деня, които искате да осъществите. Трябва да бъдем активни.” Скачането от задача на задача без ясна посока или цел е просто „заета работа” и не изглежда да се превърне в ефективна такава с постигане на реални резултати. Когато изясним трите топ цели за деня, това ни помага да останем фокусирани, а от това следва и успешното справяне с ангажиментите.

Заетите хора се занимават с много неща едновременно/Продуктивните хора се съсредоточават върху една основна задача – правенето на няколко неща наведнъж може да създава усещането за супер продуктивност, но в действителност, изследвания показват точно обратното. Едно от тези проучвания сочи, че хората, които са заливани с информация от няколко места и обработват различни задачи едновременно, имат сериозни затруднения с вниманието към детайлите и успешното преминаване от едно задължение към друго, в сравнение с тези, които се фокусират само върху една задача в даден момент. Натоварването с много задачи наведнъж дори води до понижаване на IQ (коефициент на интелигентност). Насочването на вниманието и използването на всички ресурси само върху една задача, води до реална продуктивност. Специалистът Барбара Хемфил съветва:

Ако умът ви започне да се лута в други задачи и идеи, просто ги запишете, за да ги извадите от главата си. По този начин ще сте в състояние да се съсредоточите към приоритетната задача.


Заетите хора казват „да” на всичко/Продуктивните хора казват „да” стратегически и обмислено – за да се подобри производителността, трябва да се избягва приемането на всяко предложение и задача, които се изправят пред нас. Барбара Хемфил подчертава, че продуктивните хора мислят за последиците, когато казват „да” на нещо и приемат само това, което може да им помогне да постигнат основните си цели. Избягвайте да се съгласяване на момента, колкото и примамливо да е дадено предложение, изискайте време, през което можете да помислите спокойно, да отсеете плюсовете и минусите на дадената задача. Искайте повече детайли и информация – за какво точно става дума, крайни срокове, очаквания, изисквания към вас, за да прецените възможностите и времето си. Хемфил казва: „Вземете повече и реални подробности, за да се запознаете със задачата и след това дайте обратна връзка. Това ви дава възможност да обмислите своите приоритети и да действате според тях. Ако нещо не се вписва, просто се научете да казвате „не”.

Заетите хора се опитват да правят всичко сами/Продуктивните хора откриват най-добрите инструменти, услуги и хора, които да им бъдат в помощ – дори да сте свикнали да работите напълно самостоятелно, има много услуги и инструменти, които реално могат да подобрят работния процес. Понякога една инвестиция в нов софтуер, асистент, който да поема част от задачите или дори специалисти в определена област, с които да се посъветвате, може да има наистина голяма полза за бизнеса. Не е нужно да правите всичко сами - ако сте изправени пред даден проблем, то вероятно има и други хора, които са се сблъсквали със същото. Направете проучване и потърсете различни решения за появилото се затруднение, поговорете с колеги, за да видите как те са се справили или биха се справили с проблема,

консултирайте се с хора, които имат опит: няма нищо срамно или притеснително, имайте предвид, че и вие можете да се окажете полезни в даден момент.


Можете да потърсите информация и мнения в интернет или да се допитате до приятели за нови идеи. Да намерите начин за справяне, означава стратегически да използвате ресурсите си, за да увеличите шанса за успех на това, с което сте се захванали, а не да блокирате сами и да се чудите как и какво може да се направи единствено от вас. Гъвкавостта и умението да комуникирате са водещи в справянето с кризисни ситуации.

Заетите хора винаги имат извинение да не търсят нови методи за развитие и растеж/Продуктивните хора намират време за това – живеем във време, когато всичко се развива и променя с голяма скорост, а за да бъдем в крак с всичко иновативно, е нужно да се интересуваме, да бъдем любопитни, да търсим нови източници на информация и знания за областта, в която работим. Всичко това е предпоставка за нови идеи, откриване на различни ефективни методи на работа, които да бъдат от помощ за бъдещи успехи. Правилното планиране на времето и отсяването на най-важното сред ангажиментите е от особено значение за развитието ни като специалисти. Заетите хора винаги намират извинения, за да не нарушават зоната си на комфорт, продуктивните хора смело търсят нови възможности за квалификация и растеж.

Разликата между заетите и продуктивните хора може да е само една стъпка, но тази малка промяна може да се окаже отворената врата към мечтаните цели. Заетите хора се намират в един удобен капан, където заетостта притъпява нуждата от мислене, те просто знаят, че трябва да свършат определени неща, продуктивните хора са готови да поемат твърди действия, да вземат трудни решения, но те са наясно, че това е пътят към истинския успех. Знайте, че преминаването от зает към продуктивен тип личност е във възможностите ви, стига да го поискате.
Виж още статии за:   Кариерата · Мотивацията · общуване в офиса ·
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Малки трикове за по-лесно и приятно общуване
· Променило ли се е нещо в интервюто за работа днес?
· Хората, на които им липсва емпатия и как да се справяме с тях
· Лято е, но да не се отпускаме
· Типове поведение, които вредят на увереността
· 10 начина да бъдем по-добри към себе си
· Защо арогантността е опасно заразна?
· Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
· 5 полезни съвета преди да станеш дигитален номад
Виж още статии за:   Кариерата · Мотивацията · общуване в офиса ·
Неделя
28
Май 2023
П
В
С
Ч
П
С
Н

1
2
3
4
5
6
7

8
9
10
11
12
13
14

15
16
17
18
19
20
21

22
23
24
25
26
27
28

29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
Правила на модерния (и не само) етикет
Мислим си, че живеем във време, в което всеки си прави, каквото си иска, и вече етикет не съществува?...
Как се пише мотивационно писмо
Сигурно имате опит като кандидат за работа и вече знаете, че по- сериозните фирми искат и мотивационно...
Синдромът „Започвам от утре”
"От утре ще ставам по-рано и ще си лягам навреме. Най-после ще занеса ютията на ремонт, ще почистя основно...
Споделеният начин на живот
Думата „споделям” днес е придобила съвсем ново значение. Това не е вече онзи съкровен акт да се разкриеш...
Еко идеи за офиса
Вярвате ли, че можем да щадим природата с всяко малко ежедневно действие? Че промяната, която искаме...
Чуваме ли се какво говорим?
Може би някои прочитайки това заглавие биха си казали: „Че как да не се чувам, да не съм глух/а?”. В...
Как да се справим с пасивно-агресивен човек?
Пасивната агресия се отнася до хора, които са враждебни към нас, но не показват открито или пряко...
Доклад с мерки ще се бори със "стъкления" капак за жените в науката
На 14 юли 2015 г. в Европейската комисия беше изслушан доклад, който констатира, че дялът на жените,...
Как да се предпазите от некоректни работодатели
Търсенето и намирането на подходяща работа е истинско предизвикателство в днешно време. Къде на шега,...
Сакото – винаги на мода
Сакото навлиза в гардероба на жената към средата на 20 век. Тогава тя извоюва правото си да се работи...
На везните: свободно време срещу по-добро заплащане
Първият въпрос, който ни хрумва би бил: „Задължително ли се стига дотам?” Да, понякога можем да ги поставим...
Офис у дома
Със сигурност на всеки от нас му е минавало поне веднъж през ума колко хубаво би било да отворим очи,...
Пътища към интровертите
Днес сме убеждавани, че светът принадлежи на активните, пръскащи жизнерадост екстроверти. В тези интензивни...
Законът за компенсацията - как действа и за какво ни помага?
Законът за компенсацията е един от 12-те Универсални закона, който гласи, че сме компенсирани...
Нуждаем ли се от равноправие?
За последното столетие жените постигнаха големи успехи що се отнася до равноправието между половете....
Да бъда майка и да бъда себе си
Тази почти шекспирова дилема, започна да ме измъчва с наближаването на 30-те. Една по една моите близки...
Защо се уморяваме от отпуска, вместо да си починем?
Истинската почивка по време на отпуска не започва от първия ден, а чак след 4-5 дни. Защо това е така?...
Общуване според темперамента - II
Холериците са бързи, поривисти и стремителни, но рязко сменят своите настроения и губят самообладание....
Техники за по-ефикасно учене, за които не сте се сетили
Често се случва учениците и студентите да изпитват затруднение в процеса на учене – училищните програми...
Как да разговаряме с хора, които не понасяме?
На всекиго се случва, особено в професионалната сфера - влизате в стаята, в офиса и моментално разбирате,...
Помощ, мърморко!
Шумът от много мърморещи хора не е страшен само ако можем да го игнорираме. Мърморковците, които днес...
13 май - Европейски ден без асансьори
Европейската инициатива Ден без асансьори ще се проведе за втора поредна година на 13 май 2016 г.. Проектът...
Мисия: "Аз обичам работата си"
Много хора се оплакват от това, което работят. Не чувстват, че тя е добре платена, нарушава баланса им...
Да изживеем това, за което мечтаем
Едно от най-важните неща, които трябва да направите, за да бъдете щастливи е да вършите това, което ви...
Голямото бързане
Толкова сме свикнали да бързаме, че понякога и да не ни се налага, отново бързаме. Навикът да препускаме...
Дрехи и среда
Казват, че по дрехите посрещат, по ума изпращат. От това следва, че дрехите са входният билет за определени...
Моите мили колеги - II
„Незаменимата” Обичайно в офиса ви кламерите стоят в един шкаф, папките в друг, а принтерната хартия...
Възможен ли е баланс между работа и семейство?
Няма как да оспорим факта, че разумните хора са онези, които винаги намират златната среда. Балансът...
Под пара
Ние бягаме, те ни гонят. Сроковете, изискванията, плановете, неотложните действия – всички се варят на...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook