Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Сугестопедията - българска следа в обучението


Българската наука може да не е дала много на света, но пък напоследък често слушаме за сугестопедията, когато стане дума за алтернативно обучение, и можем да кажем, че тази наука има самочувствие да е българската следа в педагогиката.

Професор Лозанов и сугестологията

Методът на сугестопедията е разработен в края на 60-те години на 20 век от проф. Лозанов, доктор по медицина, психиатър с втора специалност педагогика. През 1971 г. той издава „Сугестология” и може да се каже, че това е основополагащият труд на сугестопедията.

Сугестологията е псевдонаука (т.е. тя не отговаря на критериите да е наука), което се занимава със сугестия (натрупване) и десугестия (освобождаване). Тези две ключови и противоположни понятия обясняват как у всеки човек се забелязва натрупване на обществени норми, ограничаващи убеждения, които стесняват изявата на личността и блокират развитието й. В резултат на това, в мозъка се натрупват и резерви за учене, неразкрити дарби и заключени умения. Десугестията е начинът, по който човек се освобождава от блокажите, за да разкрие пълния си потенциал – да изяви себе си, да усвоява много по-бързо и да разгърне всичките качества на личността си.

Сугестопедията е приложението на сугестологията в педагогиката и нейна най-пълноценна реализация, а се смята, че най-добре тя се прилага в чуждоезиковото обучение. Сугестопедията извежда на преден план невъзможността на учащите да ползват пълния си потенциал за учене, заради авторитарността на системата (един учител ръководи дейността на много ученици), както и методите на съществуващата образователна система, която ограничава свободния стремеж към знания. Напротив – вкарва го в норми и не дава пълната информация, а само на порции, които също са външно зададени, а не спонтанни. Сугестопедията има за мисия да пребори всичко това и да покаже, че ученето може да е лесно, но и приятно. Обемите знания се представят големи, а усвояването им - се оказва по-лесно.

Професор Лозанов, сн. Уикипедия
Всичко това звучи чудесно, затова през 1978 г. в България идва комисия от ЮНЕСКО, за да провери истинността, структурата и приложението на сугестопедията. Тази комисия се запознава с дейността на проф. Лозанов, наблюдава учебни групи, както и разглеждат различни материали. Те признават метода за положителен и го препоръчват като допълващ и оптимизиращ чуждоезиковото обучение. В някои от държавите, от където идват учените – САЩ и Австрия се откриват експериментални учебни групи. Все още се изучава потенциалните възможности на сугестопедията при обучение на деца с дислексия или други смущения в ученето.

Принципи на сугестопедията?

Първи неин принцип е любовта и положителната нагласа. Учащите и обучаващия трябва да са положително настроени един към друг и към учебния процес. Положителната атмосфера се допълва от мебелировка, цветове в интериора, декорация. Отпуснатият ум по-лесно се настройва за учене и е по-отворен от стресирания, за който обучението е задължение и тежест.

Чувството, че се случва нещо необикновено. Отношението към ученето трябва да бъде такова, че удоволствието се смесва с откривателството и еуфорията от овладяване на новото. У обучаващия трябва да има същото усещане, породено пък от излъчването на учениците – двете страни да се вдъхновяват взаимно. Тази "химия" по-рядко се проявява в конвенционалните училища.

Взаимодействие с околната среда, учене от нея. Сугестопедията не работи толкова с учебници, колкото с всичко, което заобикаля обучаемите. Табла, рисунки, един от друг – те трябва да ползват естествената гъвкавост на мозъка, който прави светкавични асоциации. Знанието не е само от устата на учителя или учебника, а в цялата действителност.

Музиката е много съществена част от сугестопедията. Ученето на чужд език чрез текста на песента или филма, позволява да се види този език в пълната му цялост, а не в отделните му елементи – фонетика, лексика, граматика и т. н. Освен музиката може да е и стимулиращ фон на учене. Класическа музика с 60 удара в минута, отговаряща на сърдечния пулс, барокова струнна музика, са фон, който отпуска учащия, балансира емоциите му и така отключва скритите резерви на мозъка му.

Много интересно е и участието на Златното сечение в сугестопедията. Това явление е едно от най-необяснимите и все пака доста добре застъпено навсякъде – от дърветата и цветята, през изкуството, открива се дори и във ДНК спиралата. Още Платон се е занимавал с него, а после и Леонардо да Винчи. То се състои в следното: съотношението на малката към голямата част на едно цяло е равно на съотношението на голямата към самото цяло. И понеже този принцип е основополагащ в природата и човека, той се използва от сугестопедията като начин да се структурира един учебен час. В него елементите интродукция, активен урок, пасивен урок са в това отношение като времетраене. Така, смята проф. Лозанов, учебното съдържание най-добре кореспондира с обучаемия, влияе на подсъзнателно ниво като хармонично.

Критиките към сугестопедията изобщо не са малко. Тя е обвинявана в непълно подхождане към целостта на езика, понеже почти не се занимава с писането, а много малко с граматиката, като набляга на лексиката и комуникативния елемент, елемента на отпускане да се общува свободно, макар и с грешки. Тя също не се радва на много научни доказателства, като основите и методите й почиват повече на наблюдения от практиката, отколкото на някаква научна обосновка.

Тя също така не е много приложима за всички аспекти на образованието, на всички възрастови групи, понеже с възрастта, натрупването на блокиращи механизми е все по-голямо и е необходимо търпение и много работа да се стигне до резултатите, които изтъква тя.

И все пак сугестопедията има своето място в образованието, стига на нея да се погледне сериозно и да има повече учени и ентусиасти, които да се занимават с нейното развитие. Може би е редно да кажем, че на този образователен подход все още му предстои доказване и реализация.
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Коментари
2014-10-31 #2
Цвети
Привет, г-жо Николова! Изключително се радвам на Вашия коментар. Статията няма претенции да изчерпва една огромна тема, каквато е сугестопедията. Моят материал е по-скоро информативен и дава само основни насоки. Силно се надявам, ако някой е заинтригуван, сам да потърси преподаватели и учебни центрове, където сугестопедията се ползва като метод, и ще може да задълбочи информацията от статията. Вашият коментар е много компетентен, което е нормално, предвид това, че преподавате по този начин. Напълно съм съгласна, че методът трябва да бъде по-широко застъпен и на него да се гледа по-сериозно. Поздравявам Ви за Вашата дейност и Ви желая успехи. Дано сугестопедията да става все по-популярна, благодарение на преподаватели като Вас.
2014-10-31 #1
Вяра Николова
Здравейте, статията има претенциите вероятно да обясни сугестопедията като метод. Това донякъде е постигнато, но създава впечатление, че автора познава само повърхностно това, за което пише. Общите приказки по отношение на това какво е сугестопедията и законите, можете да ги прочетете вече на доста места и то много професионално описани. Що се отнася до крайните твърдения, то те са неверни! Сугестопедията има изключително широк спектър от изследвания, научни доказателства и публикации, на база на които е развивана и продължава да се развива. Само 10 год са изследвани за това как влияят и как се вписват музикалните произведения, с които се работи. Има архив, доста голям, който съдържа изследвания, методически обосновки, начин на приложение и същността на методиката. 25 граматични единици се подават само в Първа глава на учебника по Английски език в първо ниво, около 800 нови думи и т.н. Методиката и правилното и прилагане дават възможността за поемане и възпроизвеждане на материала. Във Второ ниво се пише и то не думата по 10 пъти, а се започва с цели думи, изречения, преразкази и истории. Само тези, които са минали, могат да потвърдят и разкажат. И това няма нищо общо с възрастта на човек - методиката има изразен положителен психо-терапевтичен ефект, който десугестира или размива създадените антисугестивни бариери или вътрешни убеждения и помага за разкриване на резервите на личността. Да, при различните хора това се постига с различно темпо, да при някои има нужда от повече търпение, но един добре обучен преподавател прави това с изключително внимание . И на последно място - ЮНЕСКО акредитира етодиката в Българи през 1968 г.именно наблюдавайки експеримента в бълг.училища, което е добре описано. Аз лично преподавам математика с този метод от 2 до 7 клас и мнението ми е , не че метода не става, а хората и преподавателите в училищата не желаят да се опитат да го постигнат. Ние работим и доказваме и реализираме метода
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Най-важните съвети в помощ на родителите на първокласниците
· Защо да насърчим детето да рисува, независимо колко е "добро"?
· "Значителна част от това, което ви предстои, ще бъде поръчано от скуката"
· Херман Хесе: „Мъдростта е да мислиш с песимизъм, а да действаш с оптимизъм"
· 30 години от смъртта на незабравимия Фреди Меркюри
· Гена Димитрова: Живях от изкуство, живях от любов…
· Есенната умора + 5 стъпки да се справим с нея
· Как да избегнем пролетната умора
· Невролог: Сапунените сериали увреждат мозъка
· Япония триумфира над Франция на Световното първенство по сладкиши (снимки)
· Метеопрог за планиране на почивката
· От Могилово до Нова Зеландия. Българска изба произвежда вино на другия край на света
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Неделя
9
Февруари 2025
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Най-важната работа на децата - играта
Неконтролираната, свободна игра е най-важната дейност за едно дете. Тя е неговият начин да учи за физическия...
Изследване: Хапваме повече по време на пандемията
Пандемията ускори консумацията на продуктите за хапване, показват данни от годишен доклад на международна...
Гастроенеролог: Дънките с висока талия може да ви доведат до проблеми
Хората със стомашно-чревни заболявания не трябва да носят дънки с висока талия или прилепнали дрехи....
Сух пост – древна традиция за здраве
Сухият пост е една практика за пречистване на тялото и ума, която се смята за доста крайна и се практикува...
Проучване: Вафли, бебешки храни, снаксове, чипс - пълни с канцерогенния акриламид
Европейската асоциация на потребителите с не особено приятна статистика, базирана на пробата на 500...
Смокинята - полезното изкушение
Знаете ли, че смокиновото дърво няма цвят?  Китайците наричат смокинята - "плод без цвят". Всъщност плодът...
Канистерапията – общуването с кучета лекува
„И зная – ако Бог ме попита: „Дете, на обичане кой те научи?”, ще Му кажа с ръка на сърцето: едно куче!“...
Следродилната депресия - I
Много жени очакват с нетърпение един от най – хубавите моменти в живота си – появата на тяхното първо...
Списание Hera.bg подкрепя Коледните пости
Коледните пости вече започнаха. И тази година ще подкрепим всички читатели, които са решили да постят....
Предимства на кокосовото масло за коса: най-добрите начини за употреба и ползи
Хората от цял свят познават добре качествата на това масло и знаят всички предимства на кокосовото масло...
Естествено... като дишането
Поемането на дъх, издишването му, това е най- дълбоко вкорененият човешки инстинкт. От вдишването на...
Да изживеем това, за което мечтаем
Едно от най-важните неща, които трябва да направите, за да бъдете щастливи е да вършите това, което ви...
Люти чушки за намаляване на риска от инфаркт
Учени установиха, че яденето на люти чушки помага за намаляване на риска от сърдечни заболявания. Изследването...
Безопасно ли е да се пътува със самолет в условия на COVID-19?
Рискът да се зарази с коронавирус по време на полет е сравнително нисък, сочи проучване. По данни на...
Вълшебният прашец
Естествено добра комбинация Пчелният прашец е едно от многото удивителни творения в света на пчелите....
Самоуверените деца
Какво е най-важно за вас във възпитанието на децата ви? Всички искаме едно уверено дете, което вярва,...
Най-трудната борба
Животът е низ от усилия, справяне с предизвикателства или крушения. Най-трудната борба обаче не се води...
Ние и минералите
Балансираният организъм зависи от сложна система от взаимоотношения между различни елементи. Едни от...
Съществува ли безусловната любов и в какво се изразява същността ѝ?
„Вярвам, че невъоръжената истина и безусловната любов ще имат последната дума.“ - Мартин Лутър Кинг-младши ...
Бахар - подправката за здрав стомах и храносмилане
Някои хора, срещали бахара само в мляно състояние, смятат, че той е смес от подправки. Други не се докосват...
Силата на слънцето
Откакто сме родени, има някои обекти, които приемаме за даденост. Но ако се замислим, те спомагат начина...
Върбинка против умора, изтощение и стрес
В нашата страна е широко разпространена и се нарича върбинка (Verbena officinalis). Тя е отдавна позната...
Защо е важно как храним децата си? Видео против затлъстяването ще ви замисли
Хранителните навици се формират много рано и могат да траят цял живот. Мислим си, че когато сме гладни,...
Микроелементът йод – защо ни е необходим?
Всички знаем, че йодът е необходим за дейността на щитовидната жлеза. По малко известно е, че същия този...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook