Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Сугестопедията - българска следа в обучението


Българската наука може да не е дала много на света, но пък напоследък често слушаме за сугестопедията, когато стане дума за алтернативно обучение, и можем да кажем, че тази наука има самочувствие да е българската следа в педагогиката.

Професор Лозанов и сугестологията

Методът на сугестопедията е разработен в края на 60-те години на 20 век от проф. Лозанов, доктор по медицина, психиатър с втора специалност педагогика. През 1971 г. той издава „Сугестология” и може да се каже, че това е основополагащият труд на сугестопедията.

Сугестологията е псевдонаука (т.е. тя не отговаря на критериите да е наука), което се занимава със сугестия (натрупване) и десугестия (освобождаване). Тези две ключови и противоположни понятия обясняват как у всеки човек се забелязва натрупване на обществени норми, ограничаващи убеждения, които стесняват изявата на личността и блокират развитието й. В резултат на това, в мозъка се натрупват и резерви за учене, неразкрити дарби и заключени умения. Десугестията е начинът, по който човек се освобождава от блокажите, за да разкрие пълния си потенциал – да изяви себе си, да усвоява много по-бързо и да разгърне всичките качества на личността си.

Сугестопедията е приложението на сугестологията в педагогиката и нейна най-пълноценна реализация, а се смята, че най-добре тя се прилага в чуждоезиковото обучение. Сугестопедията извежда на преден план невъзможността на учащите да ползват пълния си потенциал за учене, заради авторитарността на системата (един учител ръководи дейността на много ученици), както и методите на съществуващата образователна система, която ограничава свободния стремеж към знания. Напротив – вкарва го в норми и не дава пълната информация, а само на порции, които също са външно зададени, а не спонтанни. Сугестопедията има за мисия да пребори всичко това и да покаже, че ученето може да е лесно, но и приятно. Обемите знания се представят големи, а усвояването им - се оказва по-лесно.

Професор Лозанов, сн. Уикипедия
Всичко това звучи чудесно, затова през 1978 г. в България идва комисия от ЮНЕСКО, за да провери истинността, структурата и приложението на сугестопедията. Тази комисия се запознава с дейността на проф. Лозанов, наблюдава учебни групи, както и разглеждат различни материали. Те признават метода за положителен и го препоръчват като допълващ и оптимизиращ чуждоезиковото обучение. В някои от държавите, от където идват учените – САЩ и Австрия се откриват експериментални учебни групи. Все още се изучава потенциалните възможности на сугестопедията при обучение на деца с дислексия или други смущения в ученето.

Принципи на сугестопедията?

Първи неин принцип е любовта и положителната нагласа. Учащите и обучаващия трябва да са положително настроени един към друг и към учебния процес. Положителната атмосфера се допълва от мебелировка, цветове в интериора, декорация. Отпуснатият ум по-лесно се настройва за учене и е по-отворен от стресирания, за който обучението е задължение и тежест.

Чувството, че се случва нещо необикновено. Отношението към ученето трябва да бъде такова, че удоволствието се смесва с откривателството и еуфорията от овладяване на новото. У обучаващия трябва да има същото усещане, породено пък от излъчването на учениците – двете страни да се вдъхновяват взаимно. Тази "химия" по-рядко се проявява в конвенционалните училища.

Взаимодействие с околната среда, учене от нея. Сугестопедията не работи толкова с учебници, колкото с всичко, което заобикаля обучаемите. Табла, рисунки, един от друг – те трябва да ползват естествената гъвкавост на мозъка, който прави светкавични асоциации. Знанието не е само от устата на учителя или учебника, а в цялата действителност.

Музиката е много съществена част от сугестопедията. Ученето на чужд език чрез текста на песента или филма, позволява да се види този език в пълната му цялост, а не в отделните му елементи – фонетика, лексика, граматика и т. н. Освен музиката може да е и стимулиращ фон на учене. Класическа музика с 60 удара в минута, отговаряща на сърдечния пулс, барокова струнна музика, са фон, който отпуска учащия, балансира емоциите му и така отключва скритите резерви на мозъка му.

Много интересно е и участието на Златното сечение в сугестопедията. Това явление е едно от най-необяснимите и все пака доста добре застъпено навсякъде – от дърветата и цветята, през изкуството, открива се дори и във ДНК спиралата. Още Платон се е занимавал с него, а после и Леонардо да Винчи. То се състои в следното: съотношението на малката към голямата част на едно цяло е равно на съотношението на голямата към самото цяло. И понеже този принцип е основополагащ в природата и човека, той се използва от сугестопедията като начин да се структурира един учебен час. В него елементите интродукция, активен урок, пасивен урок са в това отношение като времетраене. Така, смята проф. Лозанов, учебното съдържание най-добре кореспондира с обучаемия, влияе на подсъзнателно ниво като хармонично.

Критиките към сугестопедията изобщо не са малко. Тя е обвинявана в непълно подхождане към целостта на езика, понеже почти не се занимава с писането, а много малко с граматиката, като набляга на лексиката и комуникативния елемент, елемента на отпускане да се общува свободно, макар и с грешки. Тя също не се радва на много научни доказателства, като основите и методите й почиват повече на наблюдения от практиката, отколкото на някаква научна обосновка.

Тя също така не е много приложима за всички аспекти на образованието, на всички възрастови групи, понеже с възрастта, натрупването на блокиращи механизми е все по-голямо и е необходимо търпение и много работа да се стигне до резултатите, които изтъква тя.

И все пак сугестопедията има своето място в образованието, стига на нея да се погледне сериозно и да има повече учени и ентусиасти, които да се занимават с нейното развитие. Може би е редно да кажем, че на този образователен подход все още му предстои доказване и реализация.
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Коментари
2014-10-31 #2
Цвети
Привет, г-жо Николова! Изключително се радвам на Вашия коментар. Статията няма претенции да изчерпва една огромна тема, каквато е сугестопедията. Моят материал е по-скоро информативен и дава само основни насоки. Силно се надявам, ако някой е заинтригуван, сам да потърси преподаватели и учебни центрове, където сугестопедията се ползва като метод, и ще може да задълбочи информацията от статията. Вашият коментар е много компетентен, което е нормално, предвид това, че преподавате по този начин. Напълно съм съгласна, че методът трябва да бъде по-широко застъпен и на него да се гледа по-сериозно. Поздравявам Ви за Вашата дейност и Ви желая успехи. Дано сугестопедията да става все по-популярна, благодарение на преподаватели като Вас.
2014-10-31 #1
Вяра Николова
Здравейте, статията има претенциите вероятно да обясни сугестопедията като метод. Това донякъде е постигнато, но създава впечатление, че автора познава само повърхностно това, за което пише. Общите приказки по отношение на това какво е сугестопедията и законите, можете да ги прочетете вече на доста места и то много професионално описани. Що се отнася до крайните твърдения, то те са неверни! Сугестопедията има изключително широк спектър от изследвания, научни доказателства и публикации, на база на които е развивана и продължава да се развива. Само 10 год са изследвани за това как влияят и как се вписват музикалните произведения, с които се работи. Има архив, доста голям, който съдържа изследвания, методически обосновки, начин на приложение и същността на методиката. 25 граматични единици се подават само в Първа глава на учебника по Английски език в първо ниво, около 800 нови думи и т.н. Методиката и правилното и прилагане дават възможността за поемане и възпроизвеждане на материала. Във Второ ниво се пише и то не думата по 10 пъти, а се започва с цели думи, изречения, преразкази и истории. Само тези, които са минали, могат да потвърдят и разкажат. И това няма нищо общо с възрастта на човек - методиката има изразен положителен психо-терапевтичен ефект, който десугестира или размива създадените антисугестивни бариери или вътрешни убеждения и помага за разкриване на резервите на личността. Да, при различните хора това се постига с различно темпо, да при някои има нужда от повече търпение, но един добре обучен преподавател прави това с изключително внимание . И на последно място - ЮНЕСКО акредитира етодиката в Българи през 1968 г.именно наблюдавайки експеримента в бълг.училища, което е добре описано. Аз лично преподавам математика с този метод от 2 до 7 клас и мнението ми е , не че метода не става, а хората и преподавателите в училищата не желаят да се опитат да го постигнат. Ние работим и доказваме и реализираме метода
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Защо да насърчим детето да рисува, независимо колко е "добро"?
· "Значителна част от това, което ви предстои, ще бъде поръчано от скуката"
· Наръчник на УНИЦЕФ подкрепя развитието на медийна грамотност у младежите
· Гена Димитрова: Живях от изкуство, живях от любов…
· Напусна ни великата Татяна Лолова - 10 любими мисли от кралицата на комедията
· 224 години от смъртта на барон Мюнхаузен
· Когато се страхуваш се запитай...
· За травмите си може и да не носим отговорност, но носим за излекуването от тях
· Имаш нужда от безплатна психологическа подкрепа?
· Малко познатата история на пъpвaтa бългapcĸa ĸнижнa бaнĸнoтa
· Съдомиялните машини и циркулярът са изобретени от жени. И още любопитни факти
· КАНАПЕ-19 - дизайнерът Tobia Zamboti с провокация (снимки)
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Неделя
9
Май 2021
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2

3
4
5
6
7
8
9

10
11
12
13
14
15
16

17
18
19
20
21
22
23

24
25
26
27
28
29
30

31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Неочаквани прояви на доброта
„Не всички можем да вършим големи дела, но всички можем да правим малки дела с голяма любов.” Майка...
Щастлива и успешна да е новата 2018-та година, приятели!
Искаме или не, в края на всяка година се обръщаме назад за онзи кратък проблясък - как минаха дните й,...
"Не" на напуканите пети през лятото
Сигурно те са последната част от тялото ни, за която по принцип се сещаме. Не и когато се напукат, обаче....
Разговорът, който всяка майка трябва да проведе с дъщеря си
Една нова тема се прокрадва в живота на младите момичета. Тема, която може да окаже влияние върху него...
Замразените зеленчуци - полезни или не
Замразените зеленчуци са истинско спасение за работещите домакини – намират се във всеки супермаркет,...
Какво да похапваме пред телевизора
Най- добре – нищо. Не, сериозно! След вечеря сме достатъчно сити, че да продължаваме да ядем. Освен тежестта...
Сексизъм и сексуалната освободеност на жените - митове и двойни стандарти
Сексуалността е неделима част от всеки здрав психически и физически човек. Темата за сексуалната освободеност...
Лагом - шведската философия за балансиран и щастлив живот
Lagom [la-gom] е шведски термин, който означава „просто достатъчно“ - да имаме точно нужното количество...
Абсурдът да отлагаме удоволствието
Ако сте те от тези, които искат да свършат първо, второ, трето, да насмогнат на всичко и навсякъде и...
Диетата на работното място
Всяка диета свършва в понеделник. Всичките ни добри намерения се изпаряват когато отидем на работа и...
Кога и какъв сладолед да предложим на бебето и малкото дете?
Полезен ли е сладоледът за моето бебе? От кой месец мога да дам сладолед? Какъв сладолед да дам на моето...
Повече увереност в епохата на социалните мрежи
Социалните мрежи и нашата податливост към изкушенията за бърза популярност в тях извадиха и най-хубавото,...
Ароматерапия за най-малките
Заради желанието да живеем природосъобразно – ние и нашите деца, все по-често заменяме синтетичните аромати...
Вечният цистит
Дойдат ли студените зимни дни, започват настинките, а с тях и досадните превантивни мерки, които взимаме,...
Коледните пости на едно момче: Какво да хапнем,ден 16
Ден 16 от Коледните пости. Те самите вървят много добре, моето момче споделя, че не усеща нещо да му...
Проста храна = добра храна = здраве
Храненето вече е тема, от която просто ми пуши главата и ми иде да избягам на село, където ще си произвеждам...
Психосоматиката – болестта като изход
Моя близка е тежко болен човек. Тя има исхемична болест на сърцето, хипертония, ревматизъм, колит, бъбречна...
Хроничната болка се определя и от емоциите
Ново проучване установява, че емоциите могат да бъдат причината за продължителната хронична болка при...
Не изхвърляйте семките на гроздето
Гроздето е популярен и обичан плод на ранната есен. Дали обаче ни е известно, че гроздовите семки, които...
Полезни ли са диетичните храни?
Свидетели сме на истинско наводнение от продукти с надписите „диетична храна” и „по-малко калории”. В...
Коледните пости на едно момче: Какво да хапнем, ден 4
Снощи хапнахме останалата от предишния ден супа заедно със Салата от червено цвекло, много магданоз,...
Грешките в грима, които причиняват акне
Гримът може умело да покрие всеки недостатък и с негова помощ се създават невероятни визии. Съществуват...
Амарантът – събуден за нов живот
Макар и да ви звучи екзотично амарантът всъщност е познат и по нашите земи. Може би сте чували или дори...
Хипотерапия - как лекува общуването с конете
Конят е животно, към което множество народи имат култ. Неговият образ присъства в религията, обредите...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook