Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Сугестопедията - българска следа в обучението


Българската наука може да не е дала много на света, но пък напоследък често слушаме за сугестопедията, когато стане дума за алтернативно обучение, и можем да кажем, че тази наука има самочувствие да е българската следа в педагогиката.

Професор Лозанов и сугестологията

Методът на сугестопедията е разработен в края на 60-те години на 20 век от проф. Лозанов, доктор по медицина, психиатър с втора специалност педагогика. През 1971 г. той издава „Сугестология” и може да се каже, че това е основополагащият труд на сугестопедията.

Сугестологията е псевдонаука (т.е. тя не отговаря на критериите да е наука), което се занимава със сугестия (натрупване) и десугестия (освобождаване). Тези две ключови и противоположни понятия обясняват как у всеки човек се забелязва натрупване на обществени норми, ограничаващи убеждения, които стесняват изявата на личността и блокират развитието й. В резултат на това, в мозъка се натрупват и резерви за учене, неразкрити дарби и заключени умения. Десугестията е начинът, по който човек се освобождава от блокажите, за да разкрие пълния си потенциал – да изяви себе си, да усвоява много по-бързо и да разгърне всичките качества на личността си.

Сугестопедията е приложението на сугестологията в педагогиката и нейна най-пълноценна реализация, а се смята, че най-добре тя се прилага в чуждоезиковото обучение. Сугестопедията извежда на преден план невъзможността на учащите да ползват пълния си потенциал за учене, заради авторитарността на системата (един учител ръководи дейността на много ученици), както и методите на съществуващата образователна система, която ограничава свободния стремеж към знания. Напротив – вкарва го в норми и не дава пълната информация, а само на порции, които също са външно зададени, а не спонтанни. Сугестопедията има за мисия да пребори всичко това и да покаже, че ученето може да е лесно, но и приятно. Обемите знания се представят големи, а усвояването им - се оказва по-лесно.

Професор Лозанов, сн. Уикипедия
Всичко това звучи чудесно, затова през 1978 г. в България идва комисия от ЮНЕСКО, за да провери истинността, структурата и приложението на сугестопедията. Тази комисия се запознава с дейността на проф. Лозанов, наблюдава учебни групи, както и разглеждат различни материали. Те признават метода за положителен и го препоръчват като допълващ и оптимизиращ чуждоезиковото обучение. В някои от държавите, от където идват учените – САЩ и Австрия се откриват експериментални учебни групи. Все още се изучава потенциалните възможности на сугестопедията при обучение на деца с дислексия или други смущения в ученето.

Принципи на сугестопедията?

Първи неин принцип е любовта и положителната нагласа. Учащите и обучаващия трябва да са положително настроени един към друг и към учебния процес. Положителната атмосфера се допълва от мебелировка, цветове в интериора, декорация. Отпуснатият ум по-лесно се настройва за учене и е по-отворен от стресирания, за който обучението е задължение и тежест.

Чувството, че се случва нещо необикновено. Отношението към ученето трябва да бъде такова, че удоволствието се смесва с откривателството и еуфорията от овладяване на новото. У обучаващия трябва да има същото усещане, породено пък от излъчването на учениците – двете страни да се вдъхновяват взаимно. Тази "химия" по-рядко се проявява в конвенционалните училища.

Взаимодействие с околната среда, учене от нея. Сугестопедията не работи толкова с учебници, колкото с всичко, което заобикаля обучаемите. Табла, рисунки, един от друг – те трябва да ползват естествената гъвкавост на мозъка, който прави светкавични асоциации. Знанието не е само от устата на учителя или учебника, а в цялата действителност.

Музиката е много съществена част от сугестопедията. Ученето на чужд език чрез текста на песента или филма, позволява да се види този език в пълната му цялост, а не в отделните му елементи – фонетика, лексика, граматика и т. н. Освен музиката може да е и стимулиращ фон на учене. Класическа музика с 60 удара в минута, отговаряща на сърдечния пулс, барокова струнна музика, са фон, който отпуска учащия, балансира емоциите му и така отключва скритите резерви на мозъка му.

Много интересно е и участието на Златното сечение в сугестопедията. Това явление е едно от най-необяснимите и все пака доста добре застъпено навсякъде – от дърветата и цветята, през изкуството, открива се дори и във ДНК спиралата. Още Платон се е занимавал с него, а после и Леонардо да Винчи. То се състои в следното: съотношението на малката към голямата част на едно цяло е равно на съотношението на голямата към самото цяло. И понеже този принцип е основополагащ в природата и човека, той се използва от сугестопедията като начин да се структурира един учебен час. В него елементите интродукция, активен урок, пасивен урок са в това отношение като времетраене. Така, смята проф. Лозанов, учебното съдържание най-добре кореспондира с обучаемия, влияе на подсъзнателно ниво като хармонично.

Критиките към сугестопедията изобщо не са малко. Тя е обвинявана в непълно подхождане към целостта на езика, понеже почти не се занимава с писането, а много малко с граматиката, като набляга на лексиката и комуникативния елемент, елемента на отпускане да се общува свободно, макар и с грешки. Тя също не се радва на много научни доказателства, като основите и методите й почиват повече на наблюдения от практиката, отколкото на някаква научна обосновка.

Тя също така не е много приложима за всички аспекти на образованието, на всички възрастови групи, понеже с възрастта, натрупването на блокиращи механизми е все по-голямо и е необходимо търпение и много работа да се стигне до резултатите, които изтъква тя.

И все пак сугестопедията има своето място в образованието, стига на нея да се погледне сериозно и да има повече учени и ентусиасти, които да се занимават с нейното развитие. Може би е редно да кажем, че на този образователен подход все още му предстои доказване и реализация.
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Коментари
2014-10-31 #2
Цвети
Привет, г-жо Николова! Изключително се радвам на Вашия коментар. Статията няма претенции да изчерпва една огромна тема, каквато е сугестопедията. Моят материал е по-скоро информативен и дава само основни насоки. Силно се надявам, ако някой е заинтригуван, сам да потърси преподаватели и учебни центрове, където сугестопедията се ползва като метод, и ще може да задълбочи информацията от статията. Вашият коментар е много компетентен, което е нормално, предвид това, че преподавате по този начин. Напълно съм съгласна, че методът трябва да бъде по-широко застъпен и на него да се гледа по-сериозно. Поздравявам Ви за Вашата дейност и Ви желая успехи. Дано сугестопедията да става все по-популярна, благодарение на преподаватели като Вас.
2014-10-31 #1
Вяра Николова
Здравейте, статията има претенциите вероятно да обясни сугестопедията като метод. Това донякъде е постигнато, но създава впечатление, че автора познава само повърхностно това, за което пише. Общите приказки по отношение на това какво е сугестопедията и законите, можете да ги прочетете вече на доста места и то много професионално описани. Що се отнася до крайните твърдения, то те са неверни! Сугестопедията има изключително широк спектър от изследвания, научни доказателства и публикации, на база на които е развивана и продължава да се развива. Само 10 год са изследвани за това как влияят и как се вписват музикалните произведения, с които се работи. Има архив, доста голям, който съдържа изследвания, методически обосновки, начин на приложение и същността на методиката. 25 граматични единици се подават само в Първа глава на учебника по Английски език в първо ниво, около 800 нови думи и т.н. Методиката и правилното и прилагане дават възможността за поемане и възпроизвеждане на материала. Във Второ ниво се пише и то не думата по 10 пъти, а се започва с цели думи, изречения, преразкази и истории. Само тези, които са минали, могат да потвърдят и разкажат. И това няма нищо общо с възрастта на човек - методиката има изразен положителен психо-терапевтичен ефект, който десугестира или размива създадените антисугестивни бариери или вътрешни убеждения и помага за разкриване на резервите на личността. Да, при различните хора това се постига с различно темпо, да при някои има нужда от повече търпение, но един добре обучен преподавател прави това с изключително внимание . И на последно място - ЮНЕСКО акредитира етодиката в Българи през 1968 г.именно наблюдавайки експеримента в бълг.училища, което е добре описано. Аз лично преподавам математика с този метод от 2 до 7 клас и мнението ми е , не че метода не става, а хората и преподавателите в училищата не желаят да се опитат да го постигнат. Ние работим и доказваме и реализираме метода
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Защо да насърчим детето да рисува, независимо колко е "добро"?
· "Значителна част от това, което ви предстои, ще бъде поръчано от скуката"
· Наръчник на УНИЦЕФ подкрепя развитието на медийна грамотност у младежите
· Гена Димитрова: Живях от изкуство, живях от любов…
· Напусна ни великата Татяна Лолова - 10 любими мисли от кралицата на комедията
· 224 години от смъртта на барон Мюнхаузен
· Тъгата ни превръща отново в деца...
· Бавно научавам...
· Когато се страхуваш се запитай...
· Най-скъпите пържени картофи в света вече са вписан в Гинес
· Земята вече има нов океан
· Малко познатата история на пъpвaтa бългapcĸa ĸнижнa бaнĸнoтa
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Събота
31
Юли 2021
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4

5
6
7
8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18

19
20
21
22
23
24
25

26
27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Зимно презареждане
С настъпването на последния месец от годината идва и времето, когато много хора се отдават на равносметка,...
Простичката наслада от мига
Само от времето не можем да избягаме. То е онова, което постоянно ни напомня за себе си. Имаме го, нямаме...
10 начина да бъдем по-добри към себе си
Да практикуваш "любов към себе си" не значи да се държиш себично или да даваш пари за литература за самопомощ,...
From: Сънят
Преди известно време попаднах съвсем съзнателно на една лекция, която целеше да огледа съня от всичките...
Анорексия или просто диета
Тя е в подрастваща възраст и не харесва тялото си. На масата рови в чинията и пресмята калориите по схема,...
Разкрийте вашата чувствителна страна и бъдете себе си без страх
Днешният свят забранява чувствителността. От една страна тя ни прави уязвими и сами я избягваме, а от...
Орехите – за здраво сърце и добро настроение
Забелязали ли сте че орехът изглежда точно като човешкия мозък? Според древна мъдрост това е много повече...
Аромат на крака - II
Хиперхидроза и бромхидроза Зад тези медицински термини се крият нарушения в потоотделянето, които...
Даването и получаването като големи житейски уроци
Една от най-важните ни мисии в този живот е тази да даваме. Да даваме внимание, обич, разбиране, помощ,...
"На другия ден". Или как да се преборим с махмурлука
Независимо, дали младежките буйни години отдавна са отминали или не, махмурлукът е нещо, което си същестува....
Заболявания и лекарства, от които се пълнее
Често сме чували хора с наднормено тегло, да „оправдават” излишните си килограми с реални или мними заболявания....
Народната медицина - и все пак с едно наум
Напоследък все по-често слушам за толкова “модерната” хомеопатия. Аз лично познавам майки, пред които...
Лошият дъх – една неудобна тема
Без преувеличение лошият дъх може да разруши приятелство, любовна връзка, служебни отношения. И то без...
Празненство без последствия
Ако случайно инопланитяни посетят Земята в нощта на 25 или 31 декември, ще останат силно шокирани. Едва...
Лимецът и спелтата
От няколко години в България, под общия знаменател на здравословното и полезно хранене, все по-често...
Да придадем на зимата душа и топлина
Зимата е всяка година по едно и също време, но някак винаги успява хем да ни изненада, хем очаквано -...
Ползата от ферментиралите храни - II
Квасен хляб. Направата на хляб с квас е традиционна за много народи, включително и за нашия. При него...
Канистерапията – общуването с кучета лекува
„И зная – ако Бог ме попита: „Дете, на обичане кой те научи?”, ще Му кажа с ръка на сърцето: едно куче!“...
Какво стои зад популярния проект "Точка и запетая"?
Препинателният знак точка и запетая - ; - се поставя в едно изречение когато мисълта е завършена, но...
С любов към родените през декември
Понякога ми е малко мъчно за родените през декември. Не че един Стрелец или Козирог ще позволи да бъде...
Момина сълза - здраве и красива отрова
Това растение е силно отровно и също толкова лековито. Още в края на зимата и началото на пролетта, то...
Ройбосът
Ройбосът често е наричан червен чай, но в действителност има малко общо с черния, зеления и белия, които...
Какво не ни достига, за да постигаме целите си?
Способността да поставите себе си изцяло във всяка област на живота си е ключът към големия успех...
Фитнесът като удоволствие - I
Повече от всякога през лятото искаме да изглеждаме и да се чувстваме добре в кожата си. Но без физически...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook