Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Сугестопедията - българска следа в обучението


Българската наука може да не е дала много на света, но пък напоследък често слушаме за сугестопедията, когато стане дума за алтернативно обучение, и можем да кажем, че тази наука има самочувствие да е българската следа в педагогиката.

Професор Лозанов и сугестологията

Методът на сугестопедията е разработен в края на 60-те години на 20 век от проф. Лозанов, доктор по медицина, психиатър с втора специалност педагогика. През 1971 г. той издава „Сугестология” и може да се каже, че това е основополагащият труд на сугестопедията.

Сугестологията е псевдонаука (т.е. тя не отговаря на критериите да е наука), което се занимава със сугестия (натрупване) и десугестия (освобождаване). Тези две ключови и противоположни понятия обясняват как у всеки човек се забелязва натрупване на обществени норми, ограничаващи убеждения, които стесняват изявата на личността и блокират развитието й. В резултат на това, в мозъка се натрупват и резерви за учене, неразкрити дарби и заключени умения. Десугестията е начинът, по който човек се освобождава от блокажите, за да разкрие пълния си потенциал – да изяви себе си, да усвоява много по-бързо и да разгърне всичките качества на личността си.

Сугестопедията е приложението на сугестологията в педагогиката и нейна най-пълноценна реализация, а се смята, че най-добре тя се прилага в чуждоезиковото обучение. Сугестопедията извежда на преден план невъзможността на учащите да ползват пълния си потенциал за учене, заради авторитарността на системата (един учител ръководи дейността на много ученици), както и методите на съществуващата образователна система, която ограничава свободния стремеж към знания. Напротив – вкарва го в норми и не дава пълната информация, а само на порции, които също са външно зададени, а не спонтанни. Сугестопедията има за мисия да пребори всичко това и да покаже, че ученето може да е лесно, но и приятно. Обемите знания се представят големи, а усвояването им - се оказва по-лесно.

Професор Лозанов, сн. Уикипедия
Всичко това звучи чудесно, затова през 1978 г. в България идва комисия от ЮНЕСКО, за да провери истинността, структурата и приложението на сугестопедията. Тази комисия се запознава с дейността на проф. Лозанов, наблюдава учебни групи, както и разглеждат различни материали. Те признават метода за положителен и го препоръчват като допълващ и оптимизиращ чуждоезиковото обучение. В някои от държавите, от където идват учените – САЩ и Австрия се откриват експериментални учебни групи. Все още се изучава потенциалните възможности на сугестопедията при обучение на деца с дислексия или други смущения в ученето.

Принципи на сугестопедията?

Първи неин принцип е любовта и положителната нагласа. Учащите и обучаващия трябва да са положително настроени един към друг и към учебния процес. Положителната атмосфера се допълва от мебелировка, цветове в интериора, декорация. Отпуснатият ум по-лесно се настройва за учене и е по-отворен от стресирания, за който обучението е задължение и тежест.

Чувството, че се случва нещо необикновено. Отношението към ученето трябва да бъде такова, че удоволствието се смесва с откривателството и еуфорията от овладяване на новото. У обучаващия трябва да има същото усещане, породено пък от излъчването на учениците – двете страни да се вдъхновяват взаимно. Тази "химия" по-рядко се проявява в конвенционалните училища.

Взаимодействие с околната среда, учене от нея. Сугестопедията не работи толкова с учебници, колкото с всичко, което заобикаля обучаемите. Табла, рисунки, един от друг – те трябва да ползват естествената гъвкавост на мозъка, който прави светкавични асоциации. Знанието не е само от устата на учителя или учебника, а в цялата действителност.

Музиката е много съществена част от сугестопедията. Ученето на чужд език чрез текста на песента или филма, позволява да се види този език в пълната му цялост, а не в отделните му елементи – фонетика, лексика, граматика и т. н. Освен музиката може да е и стимулиращ фон на учене. Класическа музика с 60 удара в минута, отговаряща на сърдечния пулс, барокова струнна музика, са фон, който отпуска учащия, балансира емоциите му и така отключва скритите резерви на мозъка му.

Много интересно е и участието на Златното сечение в сугестопедията. Това явление е едно от най-необяснимите и все пака доста добре застъпено навсякъде – от дърветата и цветята, през изкуството, открива се дори и във ДНК спиралата. Още Платон се е занимавал с него, а после и Леонардо да Винчи. То се състои в следното: съотношението на малката към голямата част на едно цяло е равно на съотношението на голямата към самото цяло. И понеже този принцип е основополагащ в природата и човека, той се използва от сугестопедията като начин да се структурира един учебен час. В него елементите интродукция, активен урок, пасивен урок са в това отношение като времетраене. Така, смята проф. Лозанов, учебното съдържание най-добре кореспондира с обучаемия, влияе на подсъзнателно ниво като хармонично.

Критиките към сугестопедията изобщо не са малко. Тя е обвинявана в непълно подхождане към целостта на езика, понеже почти не се занимава с писането, а много малко с граматиката, като набляга на лексиката и комуникативния елемент, елемента на отпускане да се общува свободно, макар и с грешки. Тя също не се радва на много научни доказателства, като основите и методите й почиват повече на наблюдения от практиката, отколкото на някаква научна обосновка.

Тя също така не е много приложима за всички аспекти на образованието, на всички възрастови групи, понеже с възрастта, натрупването на блокиращи механизми е все по-голямо и е необходимо търпение и много работа да се стигне до резултатите, които изтъква тя.

И все пак сугестопедията има своето място в образованието, стига на нея да се погледне сериозно и да има повече учени и ентусиасти, които да се занимават с нейното развитие. Може би е редно да кажем, че на този образователен подход все още му предстои доказване и реализация.
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Коментари
2014-10-31 #2
Цвети
Привет, г-жо Николова! Изключително се радвам на Вашия коментар. Статията няма претенции да изчерпва една огромна тема, каквато е сугестопедията. Моят материал е по-скоро информативен и дава само основни насоки. Силно се надявам, ако някой е заинтригуван, сам да потърси преподаватели и учебни центрове, където сугестопедията се ползва като метод, и ще може да задълбочи информацията от статията. Вашият коментар е много компетентен, което е нормално, предвид това, че преподавате по този начин. Напълно съм съгласна, че методът трябва да бъде по-широко застъпен и на него да се гледа по-сериозно. Поздравявам Ви за Вашата дейност и Ви желая успехи. Дано сугестопедията да става все по-популярна, благодарение на преподаватели като Вас.
2014-10-31 #1
Вяра Николова
Здравейте, статията има претенциите вероятно да обясни сугестопедията като метод. Това донякъде е постигнато, но създава впечатление, че автора познава само повърхностно това, за което пише. Общите приказки по отношение на това какво е сугестопедията и законите, можете да ги прочетете вече на доста места и то много професионално описани. Що се отнася до крайните твърдения, то те са неверни! Сугестопедията има изключително широк спектър от изследвания, научни доказателства и публикации, на база на които е развивана и продължава да се развива. Само 10 год са изследвани за това как влияят и как се вписват музикалните произведения, с които се работи. Има архив, доста голям, който съдържа изследвания, методически обосновки, начин на приложение и същността на методиката. 25 граматични единици се подават само в Първа глава на учебника по Английски език в първо ниво, около 800 нови думи и т.н. Методиката и правилното и прилагане дават възможността за поемане и възпроизвеждане на материала. Във Второ ниво се пише и то не думата по 10 пъти, а се започва с цели думи, изречения, преразкази и истории. Само тези, които са минали, могат да потвърдят и разкажат. И това няма нищо общо с възрастта на човек - методиката има изразен положителен психо-терапевтичен ефект, който десугестира или размива създадените антисугестивни бариери или вътрешни убеждения и помага за разкриване на резервите на личността. Да, при различните хора това се постига с различно темпо, да при някои има нужда от повече търпение, но един добре обучен преподавател прави това с изключително внимание . И на последно място - ЮНЕСКО акредитира етодиката в Българи през 1968 г.именно наблюдавайки експеримента в бълг.училища, което е добре описано. Аз лично преподавам математика с този метод от 2 до 7 клас и мнението ми е , не че метода не става, а хората и преподавателите в училищата не желаят да се опитат да го постигнат. Ние работим и доказваме и реализираме метода
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Най-важните съвети в помощ на родителите на първокласниците
· Защо да насърчим детето да рисува, независимо колко е "добро"?
· "Значителна част от това, което ви предстои, ще бъде поръчано от скуката"
· Херман Хесе: „Мъдростта е да мислиш с песимизъм, а да действаш с оптимизъм"
· 30 години от смъртта на незабравимия Фреди Меркюри
· Гена Димитрова: Живях от изкуство, живях от любов…
· Защо нараняваме близките си най-силно и как да спрем да го правим?
· Уморена ли е душата ви?
· Лято е, но да не се отпускаме
· 10 август - Честит професионален празник на готвачите!
· Защо да се доверим на Бетенеми за съвети за залози онлайн?
· Кукувица кука за Гергьовден
Виж още статии за:   Любопитно · Здрав дух · Личности · Училището ·
Понеделник
5
Декември 2022
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4

5
6
7
8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18

19
20
21
22
23
24
25

26
27
28
29
30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Връзки от ново поколение - "Да се обичаме разделени"
Всички ние имаме в главата си сценарий за щастливите отношения между мъжа и жената и част от този сценарий...
Анализирай това!
Каквото и да се случи, го подлагате на постоянен анализ, щателно обсъждате и разисквате всяка случка,...
Защо от загубата на домашен любимец толкова ни боли?
Хората, които нямат домашен любимец, често не разбират мъката на другите, когато се случи тяхната животинка...
Търговските трикове в супермаркета – наука и практика
Във века на глобализацията, във времето, когато всичко можем да имаме и всичко е на една ръка разстояние,...
Диетата на Снежанка – как да се избавим от пигментните петна
Луничките и тъмните петна – това е цената на плажния произвол, който си позволяваме през жарките месеци....
Витамините – колко и кога?
Сезони, когато вирусите атакуват най-активно, са преходните - пролетта и есента. Но Този път болестите...
Лимонова трева - подправка, билка и козметика
Латинското й наименование е Цимбопогон (Cymbopogon), но е известна с по-простичкото - лимонова трева....
Здравословни ли са замразените храни и какво трябва да знаем за тях?
Проучвания показват, че все повече хора избират различни замразени зеленчуци и плодове, които да...
За какво помага мечото грозде?
То е вечнозелен храст с малки червени плодчета, които няма как да не сте виждали. Ако пък имате проблеми...
Злоядото дете
„Храната прави борбата” – това повтарят българските баби и майки. Поколения наред. Ние майките сме свикнали...
Какаото помага за по-добра работа на мозъка
Британски учени от Университета в Бирмингам, заедно с американски колеги от Университета на Илинойс,...
Зеленият боб - защо не трябва да го пренебрегваме
Зеленият боб е една от най-полезните храни, които човечеството познава. Днес на фона на разнообразието,...
Направете Коледата си различна
Омръзнала ли ви е Коледа? Сега ще си кажете "що за глупав въпрос!" Да, наистина. Как може да ни омръзне...
Какво ти пречи да започнеш да тренираш?
Обикновено през пролетта се сещаме, че ето, крайно време е вече да започнем да тренираме нещо! Лятото...
С любов към родените през декември
Понякога ми е малко мъчно за родените през декември. Не че един Стрелец или Козирог ще позволи да бъде...
Синдромът на нощното хранене
В съвременния забързан ритъм на живот правилното хранене е трудно постижима цел. Голяма част от хората...
Твърде самокритични? Спрете навреме!
"Нищо не е добро или лошо, само мислите ни го правят такова“ - Шекспир Колко често сте допускали стресът...
Ритъмът на сърцето - I
Има стотици начини тялото да ни подскаже, че нещо не е както трябва и че страдаме от дадено заболяване....
Защо сме толкова груби с децата си?
Наскоро станах свидетел на една сцена, в която един баща беше много груб сутринта, докато оставяше дъщеря...
Похвалата е ключ към сърцето и към успеха - не я пестете!
Всеизвестен факт е, че децата е добре да бъдат хвалени, да получават поощрение и одобрение и при най-малкия...
Рисковете от системното недоспиване
Някога, преди доста години, дядо ми казваше: „Сънят лекува!“ Бях малка, но се отнасях с недоверие към...
Фурмите - сладкият и здравословен дар на Ориента
Фурмите са изключително ценен и полезен плод, един от най-древните, познати на човечеството. Корените...
Сладки сънища, върнете се!
За поредна нощ се опитваш да заспиш. С часове се въртиш в леглото, но безуспешно. Най – после се унасяш,...
Здравословен егоизъм или егоцентризъм?
Напоследък почти навсякъде четем, че за да бъдем щастливи, трябва да сме малко егоисти, да обръщаме повече...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Google+ и Facebook