Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Търговските трикове в супермаркета – наука и практика


Във века на глобализацията, във времето, когато всичко можем да имаме и всичко е на една ръка разстояние, на един клик с мишката, сякаш единственото условие е просто да сме платежоспособни. Затова постоянно сме атакувани, къде явно, къде - не толкова, от изкушаващите думи: „Промоция на деня”, „Две на цената на едно”, „Само сега, само при нас...”, „50% отстъпка”, „Бонус 200 мл” и още куп други търговски трикове. Като потребители, всички ние следва да знаем някои основни търговски способи, които оказват невероятно влияние на съзнателно или подсъзнателно ниво, на нашата психика на потребители.

Как действа търговската манипулация?

Преди всичко никога не забравяйте, че търговците/производителите и изобщо всеки, който се опитва да ви продаде нещо, работи с основна цел печалба. Дали ще успее да ви предостави необходимото качество, дали ще задоволи ваша потребност или ще създаде изкуствена такава, неговата цел е да реализира сделка за покупко-продажба. И всички ние сме доброволна "жертва" в този процес.

Колкото повече се развиват технологиите, респективно търговията, маркетингът и другите науки в голямата машина за правене на пари, наречена бизнес, толкова повече на потребителите им се втълпява едно и също. Те имат нужда точно от този продукт, цената е ексклузивна (само тук, само сега и само за тях), ползата от него ще е голяма, а потребностите и очакванията – напълно задоволени. Конкуренцията е убийствена, борбата за нови и лоялни клиенти е безмилостна, а способите за привличането им, са агресивни и многобройни.

Потребителската психология и психология на масите вече са основните науки в маркетинга и рекламата. Всички трикове на приложната психология се ползват от големите търговци. Ето някои основни търговски трикове, които се прилагат към потребителите, с цел повишаване продажбите:

Как точно ни манипулират супермаркетите

Правилният подбор на думи и обозначаването им по етикети, табели, рекламни носители и канали за реклама – „евтино, по-евтино, най-евтино, промоция, на половин цена, бонус, подарък, само днес, само сега, само тук, платете едно, вземете две, намаление, разпродажба, ликвидация, безплатно, до изчерпване на количеството”, са само част от арсенала на търговците. Колкото и елементарно да звучи, доказано е, че действа. Това са психологически атаки и дори и да не сте влезли с цел покупка точно на тези „промо артикули”, повярвайте, често си тръгвате точно с тях, че и с по-няколко бройки в повече.

Осветлението, музиката, температурата в търговския обект, количката за покупки, огледалата, рекламните послания в собствената радиочестота, които звучат постоянно, са друг способ да се предразположат клиентите за по-дълъг престой и повече покупки. Цялостната атмосфера в магазините предразполага сетивата на купувачите да се почувстват като на разходка – светлината подсилва начина, по който изглеждат стоките, огледалата създават усещане за изобилие, големите колички неслучайно са проектирани да се движат по-бавно, за да имат време потребителите да обходят с поглед всички стоки по пътя и в съзнанието им да влязат голям брой манипулативни послания с цел покупка,. Ароматът, който често се носи от топлите щандове и тези за хляб не се извежда навън и е така провокиращ сетивата.

Информацията, която се извлича от клиентските, дебитните и кредитни карти и касовите бонове е огромен информационен ресурс – служи както за статистически данни, така и за вътрефирмена политика и сформиране на нови търговски стратегии и трикове. Кои продукти се търсят най-много, как влияят промоциите, доколко са платежоспособни клиентите и т.н. Таргет групите и какво купуват, дори в кой час на деня, се изследват много добре.

Начинът, по който са позиционирани стоките си е цяла наука – тук методите са много, основните са: това, което е на нивото на очите, се купува най-много, разположените на куп стоки привличат клиентите, има определени горещи точки в магазините, оттам задължително минава клиентопотокът, пътеките в супер и хипермаркетите са позиционирани така, че да преведат минувачите през възможно повече на брой щендери и рафтове със стоки. Най-търсените продукти са в дъното на магазина. На ниския ред стоят любимите на децата шоколадови и захарни изделия. На нивото на възрастните стоят стоките, които трябва да бъдат продадени, но са малко по-скъпи. Евтиното е по-ниско и за да го види, клиентът трябва да се наведе, а не всеки иска да направи това усилие. Нова стратегия е да се съчетават различни стоки, които имат връзка помежду си. Например до прясната риба има лимони. До месото има подправки за мариноване и т.н.

Чувството за удовлетвореност е много важна цел за търговците, не по-малко значима от самата печалба. Излизате от магазина и сте щастливи, че сте направили страхотна покупка, хванали сте последния шанс, взели сте последната бройка, спестили сте пари. Ефектът от психологическите методи на убеждаване и въздействие е изпълнен. Имаме търговец, който е реализирал продажби, клиент, който е направил спонтанна покупка, но е доволен. На това се държат икономиката, маркетингът и търговията – от едната страна реализирана печалба, от другата – удовлетворена потребност и усещане за добра покупка. Щом изпитвате това чувство, значи ще се върнете в този магазин, което в дългосрочен план е по-важно от това, дали сте похарчили голяма, или скромна сума.

В чест на някои търговски вериги ще кажем, че някои от тях мислят за потребителя си и вълкът не е само черен. На пазарските колички на голяма козметична верига има лупа, с помощта на която да разгледате състава на намаления крем за ръце. В други вериги има каса за деца - на която няма сладкиши и дъвки. В други все още действа експресните каси за хора с малко продукти. Висенето на опашка на касата е още един последен шанс да си купите дъвки, запалка, влажни кърпички - още един разход, за който не сте влезли в магазина.

Съвети за пазаруване:

Никога не влизайте в супермаркет гладни, веднага ще бъдете привлечени от топлите витрини

Винаги подготвяйте списък и калявайте волята си да не го престъпвате

Ограничавайте времето за пазаруване - 30 минути със списък би трябвало да са достатъчни.

Събирайте брошурите със седмични промоции и планирайте в кой магазин какво ще пазарувате.

Най-добре е да избягвате големите вериги и да пазарувате директно от производители, от пазара или от хранителни кооперативи.

Трябва и да се замислим за нещо още по-реално от психологията на консуматорството. Търговията не е просто сектор от икономиката, тя е цяла наука. Средствата, които се влагат в проучвания, анализи на потребителското поведение, реклама, маркетинг, мониторинг и т.н., умело се калкулират към графа „фирмени разходи за маркетинг и реклама”. А, за да се стигне до печалба, приходите трябва да са повече от разходите. Всичко, което ни се продава, е с тези калкулирани разходи в цената. Не само, че си плащаме продукта, но и плащаме рекламните му кампании, надписите „безплатно”, „подарък”, „промоция” и целия път, за да се озове той в ръцете ни. Хубаво е да се замислим, дали в тази сметка, влиза и качеството на това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност.
Коментари
2017-01-07 #2
andri
"... това, което купуваме, защото крайната цена не може да е по-ниска от цената по себестойност." -Във връзка с това -" Всяка стока струва толкова,колкото си готов да платиш за нея". Освен това нека не забравяме,че "безплатен обяд няма"
2017-01-03 #1
канна
Малка добавка към статията: често ми се случва в супермаркети от верига да попадна на стока, която Не е в промоция, а етикета от предишна такава да си стои до въпросната стока. Така че, един съвет от мен, ако не сте сигурни, че въпросната стока е в брошурата с промоции, не си мислете, че е в промоция! Някои по-честни търговци до промоционалната цена поставят и срока на промоция, което е похвално!
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Ботокс - ето кои са най-често задаваните въпроси за процедурите
· Откровено за майчинството между митовете и истините, които никой не признава
· Защо майките трябва да слушат единствено бебето и инстинкта си?
· „Вечните хитове на България“, които жените слушат до болка, кръв и посиняване
· Циганското лято на живота ни
· Самодостатъчните жени
· Как да избегнем пролетната умора
· Невролог: Сапунените сериали увреждат мозъка
· Защо нараняваме близките си най-силно и как да спрем да го правим?
· Най-известните жени в света на игрите
· 10 август - Честит професионален празник на готвачите!
· Защо да се доверим на Бетенеми за съвети за залози онлайн?
Събота
10
Юни 2023
П
В
С
Ч
П
С
Н
1
2
3
4

5
6
7
8
9
10
11

12
13
14
15
16
17
18

19
20
21
22
23
24
25

26
27
28
29
30
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Къпините, богати на антиоксиданти, фибри и лутеин - цяло горско съкровище
Къпината е храст, принадлежащ към семейство Розоцветни. Разпространена е в Европа, Северна Америка и...
Дренките - спомен от Златния век
Обикновеният дрян (лат. Cornus mas) е дървото, чиито цветове първи изпъстрят пейзажа през настъпващата...
Сироп от смокинови листа
Сиропът от смокинови листа е много обичан в моето семейство. Той носи лек дъх на смокиня, на лято и южна...
Връзка между желание и действие
Има разлика между желание и действие, между това, което искаме и това, което правим. Но до голяма степен...
Какво е общото между сезонния грип и COVID-19?
Сезонният грип и COVID-19 са заразни респираторни заболявания, причинени от различни вируси. COVID-19...
Как да изчисляваме калориите
Вече на повечето хранителни опаковки не само в магазините, но дори и в заведенията за бързо хранене,...
Колаген за сияйна кожа и здраве отвътре
Колагенът е от изключителна важност за човешкия организъм – както за неговото здраве отвътре, така и...
Лимецът и спелтата
От няколко години в България, под общия знаменател на здравословното и полезно хранене, все по-често...
20 октомври - Световен ден за борба с остеопорозата
Това е най-разпространеното заболяване на костите. Статистиката сочи, че болестта засяга всяка трета...
From: Сънят
Преди известно време попаднах съвсем съзнателно на една лекция, която целеше да огледа съня от всичките...
Целулитът и храненето - I
Темата целулит е неизчерпаема и се актуализира всяка година с настъпването на първите топли дни. Мненията...
Необичайни признаци за дехидратация
Лято е, а телата ни имат нужда от повече течности. И ако за някои хора жаждата е напълно нормално и често...
Средиземноморската диета – щастие за цял живот
Нека първо започна с това, че макар да е добавено думата диета, всъщност Средиземноморската (наричана...
За малката нужда, пиенето на вода и други дреболии в първи клас
Много са вълненията преди и в началото на първи клас. И най-подготвените родители не могат да отрекат,...
Здравословно хранене при ограничен бюджет
Много често хората мотивират нежеланието си, да се хранят здравословно с аргумента, че не им достигат...
Фитнесът като удоволствие - I
Повече от всякога през лятото искаме да изглеждаме и да се чувстваме добре в кожата си. Но без физически...
Класация обяви Средиземноморската диета за най-добрата за 2019 г.
Начинът на хранене, разпространен в държавите около Средиземно море и известен с името "Средиземноморска...
Креативност или как да мислим креативно
Креативността или творчеството са част от разума на всеки. Без нея нямаше да има нови изобретения, нямаше...
Хроничната умора по време на бременност
Особено, ако бременността е дългоочаквана, положителните две чертички предизвикват истинска еуфория и...
COVID-19: Важно за родителите на деца, посещаващи детски заведения и училища
Министерството на здравеопазването публикуват информация какво трябва да знаят родителите на деца, посещаващи...
Кленовият сироп - още едно чудо на природата
Твърде известен в САЩ и Канада и все още малко известен у нас, въпреки, че отдавна е в продажба на българския...
Как да си приготвим домашна гранола?
Гранола е мюсли, но запечено с различни съставки на фурна. То е по-хрупкаво, овкусено и се усвоява по-лесно...
Това кошмарно главоболие - II
Съществува обаче и друг вид главоболие – мигрената, чийто произход остава все така забулен в тайнственост....
Леност или липса на смисъл
На една родителска среща, учителката на моя син каза: „Детето ви е много интелигентно, но за съжаление...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook