Време ли е да напуснете работата си?
 В днешните несигурни време напускането на работа е рискован ход. Никой не дава гаранции, че следващата ще е по-добра или че недостатъците й, каквито несъмнено ще има, ще се преглъщат по-лесно. Но често в кариерата си се питаме това: "Време ли е да напусна?" и блуждаем в догадки, съмнения и се плашим от риска, но чувстваме, че нещо все пак трябва да се промени.
“Всеки човек и всяка работа, работна среда са различни, но има ли универсални признаци, че вече не си пасвате и е време да се разделите с работата си?”
Фирмата има сериозни проблеми. Да се прави бизнес у нас не е никак лесно, фирми фалират всеки ден, борят се с хиляди трудности. Ако се чувствате лоялни, разбира се, не е добра идея при първите признаци на сериозна криза да напускате кораба, но замислете се - дали има шанс да изплува, какъв би бил вашият принос и има ли смисъл да чакате. Ако има възможност да се помогне с общи усилия и с някакви солидни мерки - заемайте се, но ако твърде малко зависи от вас и особено, ако имате семейство, което разчита на определен доход, длъжни сте да мислите първо за него. По-добре по-рано, отколкото да чакате целият персонал да излезе на пазара на труда едновременно с вас.
Нямате възможност за развитие, а усещате този потенциал. Ако сте на такава позиция и показвате такива резултати, които ви правят основна конкуренция с прекия ви началник, помислете дали не е време да си намерите по-голяма фирма с повече възможности за растеж и дори - дали да не започнете собствен бизнес в тази ниша. Често се случва така, че нашата амбиция и качества надминават нивото на настоящата ни работа и единствената възможност за растеж е едва ли не да застанете на мястото на шефа си. Понякога заплатата също не ни удовлетворява за работата, която вършим, дори и с ограничени обороти, какво остава, ако се развием в пълния си потенциал. Не се колебайте дълго.
Имате страхотна идея за собствен/страничен бизнес. Крачката е трудна и невинаги печеливша. Много внимателно и обмислено трябва да се подхожда към порива - напускам сигурна работа, за да работя за себе си. Романтичният ореол трябва да бъде развенчаван от време на време. Трудно е, сами сте и определено трябва да имате заделени средства, които не са капитал, а за вашите разходи. Трябва да се следят документи, да се комуникира с институции, да се правят плащания...списъкът със задължения е дълъг. Но да не бъркаме крачката със скок. Винаги може да пробвате по-малко и докато още сте на работа. Рано или късно тя ще пострада, ако се раздвоявате между двете, но поне ще сте проверили, дали идеята работи. Не забравяйте, че добрите идеи отиват при този, който е смел да се пресегне.
Чувствате, че това не е работата за вас. Повече от нас започват определена работа в младостта под напора на обстоятелства и се хващат на първото, най-лесното или това, за което за учили. Не е лошо, разбира се, много хора си остават така. Но за част от тях често настъпва момент на преосмисляне. Младежкият ентусиазъм се изпарява, овладяваме силните и слабите си страни, развиваме се, трупаме опит и отговорности и променяме приоритети. Около 30-35 години, около създаването на семейство много хора ценят личното си време повече от парите, търсят реализация на талантите си и са склонни на риск. В времето тази склонност намалява, а и много добре знаем, че си има негласна възрастова дискриминация - жените в средната възраст имат далеч по-малко шансове за атрактивна и добре платена работа. Те биват избирани, и то след по-младите си конкуренти, вместо да избират сами. Затова колкото по-рано се ориентираме към това, което ни носи онова дълбоко удовлетворение от себереализацията, толкова по-добре.
Не се разбирате с колегите. Много хора подценяват микроклимата на едно работно място. Смятат, че щом сме се събрали да се върши работа, а не да ставаме първи приятели, това изчерпва темата с колегиалните отношения. Но както е в приятелството, така и в работата, химията става на още в началото или никога не идва. А ако при приятелството просто не продължаваме, в работата ще сме принудени да общуваме с тези хора. Не е важно кой е крив и кой прав, важното е дали се получава - има уважение, разбиране и желание да се учим, да работим заедно. Обратното - интригите, спъването и дребните дрязги за хладилника или кафемашината не само развалят деня, но това се отразява на ефективността ви. Помислете има ли шанс да се оправи това или просто няма смисъл. Без драма и без наранени чувства - колективът е важен, чисто в професионален план.
Предусещате, че ви уволнят. Много е неприятно, наистина. Твърде неприятно, за да продължава твърде дълго. Затова по-скоро се опитайте да изпреварите събитията. Ако всички ви гледат накриво, не са доволни от работата ви, избягват ви и все нещо във ваша вреда се случва, поговорете с шефа или с колегите си каква е истинската причина. Да се окажете нежелани и непотребни е голям удар по егото, но в дългосрочен план е добре да се ориентирате навреме и да напуснете първи. Може би дори ще облекчите всички, които не знаят как да ви го кажат, но най-вече ще облекчите себе си. Както казах по-горе - понякога просто няма химия. И това е важен аргумент, а не празни приказки.
Тази работа генерално не ви действа добре на здравето, личния живот и отнема твърде много време. Това би трябвало да е решаващ аргумент. Децата, семейството, нашето здраве - това са неща, които се случват сега. Миговете не могат да се върнат, а работата за разлика от тях - може да бъде сменена. Не е лошо да си признаем навреме, че тази работа е твърде висока топка за нас, че може да потърсим нещо по-нископлатено може би, но с повече свободно време, по-малко пътуване, нормална почивка и други фактори, които са важни за вас. Не е лошо да се откажем от амбициите си и от стремежа да се конкурираме с колеги, съученици и приятели, ако чувстваме, че тази игра е твърде изтощителна.
“Добре, решили сме да сменим работата, сега какво? ”
Нека това не бъде решение за една нощ. Посъветвайте се, обмислете, преценете. Особено ако имате семейство, рисковете наистина трябва да са добре пресметнати. Започвайте да заделяте, ако нямате спестявания. Помислете за намаляване на личните разходи. Дали партньорът ви ще успее за известно време да поеме финансовата тежест също е важен въпрос.
Започнете да търсите работа от момента, в който решите, че искате да напускате. Винаги е добре да има план Б, нещо, на което да се облегнете. Дори това да е Бюрото по трудова заетост. Разпитвайте близки и приятели за работа. А ако сте решили да започвате нещо сами - трябват ли ви съдружници, кой би могъл да ви съдейства. Не се паникьосвайте, но и не оставяйте паузата в трудовата си биография твърде дълга.
Не горете мостове зад гърба си. Напускането на една работа никога не трябва да е със скандал и тръшкане на врати. Опитайте, доколкото е възможно, да обясните как се чувствате и какви са мотивите ви. Нека вашият началник схване, че няма личен елемент и не е емоционално решение. Може би ще му поискате препоръка или един ден ще работите заедно под друга форма.
Каквото решите, следвайте инстинктите си и мислете трезво. Работата ни е твърде голяма част от живота, не само по отношение за финансите, но и заради чувството за лична значимост, реализация, социален контакт. Не подценявайте дискомфорта си и действайте навреме, но обмислено. |
|
|
Неделя 24 Септември 2023 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
|
Абонирай се за новости
  Как да се справим с пасивно-агресивен човек?
Пасивната агресия се отнася до хора, които са враждебни към нас, но не показват открито или пряко...
  Планове покрити с прах
Отлагането може да бъде изкуство, но може и да ни изиграе лоша шега. Когато не позволяваме на нещата...
  Как да разговаряме с хора, които не понасяме?
На всекиго се случва, особено в професионалната сфера - влизате в стаята, в офиса и моментално разбирате,...
  В търсене на истинското призвание
Обкръжението ми изобилства от примери за хора, които не спират да търсят своето призвание, сменяйки почти...
 Етикет на телефонния разговор
Този неизменен в последните години аксесоар - телефонът, се е превърнал в необходимост за съвременния...
 Как се пише мотивационно писмо
Сигурно имате опит като кандидат за работа и вече знаете, че по- сериозните фирми искат и мотивационно...
 Докосването - общуване, близост, доверие
„Докосването предшества зрението, предшества и речта. Това е първият език и той не лъже.” - Маргарет...
 Защо арогантността е опасно заразна?
В края на 80-те години на миналия век, психологът с Джеймс Рийзън искал да разбере какво се крие в погрешното...
  7 стъпки към успеха
Попаднали сте в задънена улица. И сякаш в нищо не ви върви. Бизнесът ви е рухнал или просто тъпчете на...
  Жената-шеф
Да си жена и шеф едновременно отдавна не прави на никого впечатление. Само дето по правило жените са...
  Офисният хладилник: инструкция за употреба
Обядът ви е изчезнал, a вие просто не проумявате, къде може да се е дянал. След втората инспекция по...
  Пътища към интровертите
Днес сме убеждавани, че светът принадлежи на активните, пръскащи жизнерадост екстроверти. В тези интензивни...
  Прехвърляне на отговорност
В една приятелската компания може и да няма йерархия, но в професионално отношение нещата стоят по съвсем...
 Моето бюро, моята крепост - I
Бюрото място, на което прекарваме различен брой часове и от чието удобство и функционалност зависи колко...
 Защо дисциплината е по-важна от мотивацията?
Когато искаме да направим нещо, независимо дали става въпрос за учене, диета, физически упражнения, работа,...
  Какво казваме, когато (не) говорим
Ето една типична ежедневна ситуация. Връща се детето от училище, ние дежурно го питаме: „Как мина деня...
  Първото впечатление
Първото впечатление, което ще оставиш в хората е като гилотина. Те просто отсичат – да, харесва ми или...
 Наполовина празна? Пълна?
Наполовина празна?
Пълна?
Няма значение!
Само да има място за още вино!...
 Похвалата е ключ към сърцето и към успеха - не я пестете!
Всеизвестен факт е, че децата е добре да бъдат хвалени, да получават поощрение и одобрение и при най-малкия...
 Как да се предпазите от некоректни работодатели
Търсенето и намирането на подходяща работа е истинско предизвикателство в днешно време. Къде на шега,...
  Бърз релакс в офиса - II
Тихичко навън
Постоянното звънене на телефона и шумните разговори на колегите са едни от основните...
  Синдромът бърнаут или как прегаря психологическата верига
Съвременното общество страда от множество заболявания, за чието съществуване никой преди време дори не...
 Защо трябва да ценим повече интровертите около себе си?
Знаете ли какво е общото между Барак Обама, Джоан Роулинг и Одри Хепбърн? Те са считани за интровертен...
 Моите мили колеги
Единственото, което искате на работа е да се занимавате с приятна дейност и да припечелвате прилично....
  Да откраднем от мъжкия гардероб
Имате ли дни, в които не знаете какво да облечете? И то не един и два, нали? На мен лично ми се случва...
 Офис у дома
Със сигурност на всеки от нас му е минавало поне веднъж през ума колко хубаво би било да отворим очи,...
  Как да си спечелим уважение?
Да бъдеш обичан е много хубаво и приятно, но има нещо още по-важно от любовта – уважението. Без него...
  Какво означава да бъдем успешни?
Успехът за всеки представлява нещо различно и индивидуално, но повечето хора са съгласни с тезата, че...
 Зает не означава продуктивен - къде са разликите?
Живеем в един много динамичен и бързо променящ се свят, където технологиите заемат голямо място в ежедневието...
  Умеем ли да се "продаваме"?
Странни са времената, в които живеем…Обществото ни е меркантилно, силно ориентирано към материалните...
 Изкуството да направиш комплимент на мъж
Няма човек, който да е неподвластен на комплимента. Ако има такива, то просто не са получавали точния...
  Какво ще кажат хората?
Колко пъти сте чували този въпрос да излиза от устата на майка ви, баба ви или друг близък човек? Колко...
  Лято в офиса
Традиционно асоциираме летните жеги с море, плажове и дебели планински сенки. Но различната реалност...
 Как да се харесаме на околните - I
Въпреки че не е възможно да се харесаме на всички около нас, почти всички хора имаме стремеж да бъдем...
 Как да запазим първоначалната си мотивация за работа
Започнали сте нова работа? Чудесно. Мина времето на адаптация и всичко изглежда наред. Свикнахте, опознахте...
 Голямото бързане
Толкова сме свикнали да бързаме, че понякога и да не ни се налага, отново бързаме. Навикът да препускаме...
 Под пара
Ние бягаме, те ни гонят. Сроковете, изискванията, плановете, неотложните действия – всички се варят на...
  Колегата - скатавка
Колегата-скатавка е истинска напаст, най-малкото защото останалите трябва да му свършат работата. Той...
  Работеща мама
Първите три години са най-важните за психическото и интелектуалното развитие на вашето бебче. От този...
  Обяд в кутия
Не, не купен от заведенията за бързо хранене или доставен в офиса от някой ресторант. Става дума за домашно...
|