Време ли е да напуснете работата си?
В днешните несигурни време напускането на работа е рискован ход. Никой не дава гаранции, че следващата ще е по-добра или че недостатъците й, каквито несъмнено ще има, ще се преглъщат по-лесно. Но често в кариерата си се питаме това: "Време ли е да напусна?" и блуждаем в догадки, съмнения и се плашим от риска, но чувстваме, че нещо все пак трябва да се промени.
“Всеки човек и всяка работа, работна среда са различни, но има ли универсални признаци, че вече не си пасвате и е време да се разделите с работата си?”
Фирмата има сериозни проблеми. Да се прави бизнес у нас не е никак лесно, фирми фалират всеки ден, борят се с хиляди трудности. Ако се чувствате лоялни, разбира се, не е добра идея при първите признаци на сериозна криза да напускате кораба, но замислете се - дали има шанс да изплува, какъв би бил вашият принос и има ли смисъл да чакате. Ако има възможност да се помогне с общи усилия и с някакви солидни мерки - заемайте се, но ако твърде малко зависи от вас и особено, ако имате семейство, което разчита на определен доход, длъжни сте да мислите първо за него. По-добре по-рано, отколкото да чакате целият персонал да излезе на пазара на труда едновременно с вас.
Нямате възможност за развитие, а усещате този потенциал. Ако сте на такава позиция и показвате такива резултати, които ви правят основна конкуренция с прекия ви началник, помислете дали не е време да си намерите по-голяма фирма с повече възможности за растеж и дори - дали да не започнете собствен бизнес в тази ниша. Често се случва така, че нашата амбиция и качества надминават нивото на настоящата ни работа и единствената възможност за растеж е едва ли не да застанете на мястото на шефа си. Понякога заплатата също не ни удовлетворява за работата, която вършим, дори и с ограничени обороти, какво остава, ако се развием в пълния си потенциал. Не се колебайте дълго.
Имате страхотна идея за собствен/страничен бизнес. Крачката е трудна и невинаги печеливша. Много внимателно и обмислено трябва да се подхожда към порива - напускам сигурна работа, за да работя за себе си. Романтичният ореол трябва да бъде развенчаван от време на време. Трудно е, сами сте и определено трябва да имате заделени средства, които не са капитал, а за вашите разходи. Трябва да се следят документи, да се комуникира с институции, да се правят плащания...списъкът със задължения е дълъг. Но да не бъркаме крачката със скок. Винаги може да пробвате по-малко и докато още сте на работа. Рано или късно тя ще пострада, ако се раздвоявате между двете, но поне ще сте проверили, дали идеята работи. Не забравяйте, че добрите идеи отиват при този, който е смел да се пресегне.
Чувствате, че това не е работата за вас. Повече от нас започват определена работа в младостта под напора на обстоятелства и се хващат на първото, най-лесното или това, за което за учили. Не е лошо, разбира се, много хора си остават така. Но за част от тях често настъпва момент на преосмисляне. Младежкият ентусиазъм се изпарява, овладяваме силните и слабите си страни, развиваме се, трупаме опит и отговорности и променяме приоритети. Около 30-35 години, около създаването на семейство много хора ценят личното си време повече от парите, търсят реализация на талантите си и са склонни на риск. В времето тази склонност намалява, а и много добре знаем, че си има негласна възрастова дискриминация - жените в средната възраст имат далеч по-малко шансове за атрактивна и добре платена работа. Те биват избирани, и то след по-младите си конкуренти, вместо да избират сами. Затова колкото по-рано се ориентираме към това, което ни носи онова дълбоко удовлетворение от себереализацията, толкова по-добре.
Не се разбирате с колегите. Много хора подценяват микроклимата на едно работно място. Смятат, че щом сме се събрали да се върши работа, а не да ставаме първи приятели, това изчерпва темата с колегиалните отношения. Но както е в приятелството, така и в работата, химията става на още в началото или никога не идва. А ако при приятелството просто не продължаваме, в работата ще сме принудени да общуваме с тези хора. Не е важно кой е крив и кой прав, важното е дали се получава - има уважение, разбиране и желание да се учим, да работим заедно. Обратното - интригите, спъването и дребните дрязги за хладилника или кафемашината не само развалят деня, но това се отразява на ефективността ви. Помислете има ли шанс да се оправи това или просто няма смисъл. Без драма и без наранени чувства - колективът е важен, чисто в професионален план.
Предусещате, че ви уволнят. Много е неприятно, наистина. Твърде неприятно, за да продължава твърде дълго. Затова по-скоро се опитайте да изпреварите събитията. Ако всички ви гледат накриво, не са доволни от работата ви, избягват ви и все нещо във ваша вреда се случва, поговорете с шефа или с колегите си каква е истинската причина. Да се окажете нежелани и непотребни е голям удар по егото, но в дългосрочен план е добре да се ориентирате навреме и да напуснете първи. Може би дори ще облекчите всички, които не знаят как да ви го кажат, но най-вече ще облекчите себе си. Както казах по-горе - понякога просто няма химия. И това е важен аргумент, а не празни приказки.
Тази работа генерално не ви действа добре на здравето, личния живот и отнема твърде много време. Това би трябвало да е решаващ аргумент. Децата, семейството, нашето здраве - това са неща, които се случват сега. Миговете не могат да се върнат, а работата за разлика от тях - може да бъде сменена. Не е лошо да си признаем навреме, че тази работа е твърде висока топка за нас, че може да потърсим нещо по-нископлатено може би, но с повече свободно време, по-малко пътуване, нормална почивка и други фактори, които са важни за вас. Не е лошо да се откажем от амбициите си и от стремежа да се конкурираме с колеги, съученици и приятели, ако чувстваме, че тази игра е твърде изтощителна.
“Добре, решили сме да сменим работата, сега какво? ”
Нека това не бъде решение за една нощ. Посъветвайте се, обмислете, преценете. Особено ако имате семейство, рисковете наистина трябва да са добре пресметнати. Започвайте да заделяте, ако нямате спестявания. Помислете за намаляване на личните разходи. Дали партньорът ви ще успее за известно време да поеме финансовата тежест също е важен въпрос.
Започнете да търсите работа от момента, в който решите, че искате да напускате. Винаги е добре да има план Б, нещо, на което да се облегнете. Дори това да е Бюрото по трудова заетост. Разпитвайте близки и приятели за работа. А ако сте решили да започвате нещо сами - трябват ли ви съдружници, кой би могъл да ви съдейства. Не се паникьосвайте, но и не оставяйте паузата в трудовата си биография твърде дълга.
Не горете мостове зад гърба си. Напускането на една работа никога не трябва да е със скандал и тръшкане на врати. Опитайте, доколкото е възможно, да обясните как се чувствате и какви са мотивите ви. Нека вашият началник схване, че няма личен елемент и не е емоционално решение. Може би ще му поискате препоръка или един ден ще работите заедно под друга форма.
Каквото решите, следвайте инстинктите си и мислете трезво. Работата ни е твърде голяма част от живота, не само по отношение за финансите, но и заради чувството за лична значимост, реализация, социален контакт. Не подценявайте дискомфорта си и действайте навреме, но обмислено. |
|
|
Петък 4 Октомври 2024 |
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
|
Абонирай се за новости
Възможен ли е баланс между работа и семейство?
Няма как да оспорим факта, че разумните хора са онези, които винаги намират златната среда. Балансът...
Жената алфа
"Жени алфа", "силни жени", "безсърдечни кучки" - жени, от които се възхищаваме, които презираме, които...
Как темпераментът определя професията ни
Дали сте от хората, които се радват на срещите, оживените разговори и запознанствата или пък обичате...
Как да се предпазите от некоректни работодатели
Търсенето и намирането на подходяща работа е истинско предизвикателство в днешно време. Къде на шега,...
Защо се уморяваме от отпуска, вместо да си починем?
Истинската почивка по време на отпуска не започва от първия ден, а чак след 4-5 дни. Защо това е така?...
Днешната работа за утре
Какъв човек сте, когато трябва да свършите някаква работа в срок – методичен или стихиен? Първият тип...
Сакото – винаги на мода
Сакото навлиза в гардероба на жената към средата на 20 век. Тогава тя извоюва правото си да се работи...
Не приемайте нападките твърде лично
Критикуват ли ви често? Умеете ли да приемате забележките и каква е стратегията ви към критиката? В действителност...
Откровено за трудните разговори
„Бъдете достатъчно смели да започнете разговор, който си заслужава.“- Маргарет Уитли
Във всички...
Прехвърляне на отговорност
В една приятелската компания може и да няма йерархия, но в професионално отношение нещата стоят по съвсем...
Какво представлява самоефективността и как да я подобрим?
Определението за думата „самоефективност“ в оксфордския английски речник гласи: „Лична сила или...
В търсене на смислена работа
Когато се изправим пред избора - "каква работа да започна?". Пред решението - "да напусна тази работа...
Бърз релакс в офиса - II
Тихичко навън
Постоянното звънене на телефона и шумните разговори на колегите са едни от основните...
Меню "Aнти-стрес"
Когато ресурсите на организма са на изчерпване, а ние трябва да свършим още „малко” работа, да откраднем...
Вредните офис навици, които да промените от веднага
За някои от нас офисът не е никак любимо място, но има и такива, които наистина си харесват работата...
Под пара
Ние бягаме, те ни гонят. Сроковете, изискванията, плановете, неотложните действия – всички се варят на...
Желанието да бъдем харесвани - как ни влияе и до какво може да доведе?
Дори и да не го признаваме, на всеки от нас е приятно да се чувства харесван, независимо дали ще е от...
Да угодиш на всички – мисията невъзможна
Да угодиш на всички си е наистина невъзможна мисия, но хората, които с все сила се напъват да я осъществят,...
На работа с колело
И най-дългият път започва с първата крачка. Тя е най-важната. В случая всичко започва с първото завъртане...
Изкуството да направиш комплимент на мъж
Няма човек, който да е неподвластен на комплимента. Ако има такива, то просто не са получавали точния...
Бизнес партньори или приятели
Когато ти трябва помощ – търсиш приятели. Нуждаеш ли се от пари назаем – пак се обръщаш към тях. Дали...
Чуваме ли се какво говорим?
Може би някои прочитайки това заглавие биха си казали: „Че как да не се чувам, да не съм глух/а?”. В...
Какво знаем за позицията подбор на кадри?
Вече за да бъде одобрен за определена работна позиция, кандидатстващия минава през така да се каже огъня...
Корпоративният подарък за Коледа - необходимост за всеки бизнес
Служебните коледни подаръци са необходимото зло всяка година. Неотменим жест към настоящи партньори или...
Когато изразяваме мнение - осъждаме или обсъждаме?
Отношенията с другите са основна част от живота ни и източник както на приятни, така и често на неприятни...
Какво не ни достига, за да постигаме целите си?
Способността да поставите себе си изцяло във всяка област на живота си е ключът към големия успех...
Новата работа
Първият работен ден – зареден с вълнение и очаквания! Въпреки, че сме уверени, зрели хора, звънне ли...
Как да си спечелим уважение?
Да бъдеш обичан е много хубаво и приятно, но има нещо още по-важно от любовта – уважението. Без него...
7 стъпки към успеха
Попаднали сте в задънена улица. И сякаш в нищо не ви върви. Бизнесът ви е рухнал или просто тъпчете на...
Осъзнаването на тези 6 аспекта ще подобри общуването ни с мъжете
Мъжете и жените са различни по много начини, често виждайки света през напълно противоположни гледни...
Жертва сте на слухове?
Безспорно слуховете са най-старото информационно средство в света и независимо дали ни харесва или не,...
Организирайте времето си умно
На всички ни се е случвало, в даден момент, да блокираме и да не сме в състояние да намерим време или...
Техники за по-ефикасно учене, за които не сте се сетили
Често се случва учениците и студентите да изпитват затруднение в процеса на учене – училищните програми...
Как да правите това, което обичате? (и обратно)
Ако можехте да избирате дали да прекарате следващия час работейки, или разхождайки се по улиците на Париж,...
Защо дисциплината е по-важна от мотивацията?
Когато искаме да направим нещо, независимо дали става въпрос за учене, диета, физически упражнения, работа,...
Как да развием социалната си интелигентност и каква роля играе в живота ни тя
„Навярно най-добрият събеседник в света е онзи, който насърчава другите да говорят.” - Джон Стайнбек
Социалната...
Ролята на менторите в нашия живот
Казват, че родителите ни са главните герои, които определят развитието и израстването ни. Но дали това...
Как да се харесаме на околните - II
Има ли особености, които различават подхода към мъжете от този към жените в старанието да се харесаме...
Можем ли да казваме "Не!"
„Не“ - звуча кратко и ясно, като отрязано с нож. Категорично и без сянка от възможна промяна на мнението....
Синдромът на хроничната умора – изтощение на тялото или душата
Съвсем нормално е да се чувствате уморени ако се трудите за двама, направили сте 20-километров преход...
|