Начало
Здраве и Красота
Кариера
Моят дом
Двама+
Кулинария
Време за мен
Регистрация       e-mail:       парола:      

Не изисквайте от учениците да знаят, а да могат, да бъдат



        Добави в любими         Коментирай         Отпечатай         Изпрати
Като родител на петокласничка усещам все по-силно една раздвоеност у себе си и у по-будните родители на нейни съученици - хем децата да имат добър успех, защото оценките са важни, хем виждам колко излишно натоварено е училището с неприложими знания и непосилни изисквания към тях.

Как да убедя ученичката си, че е важно да учи не за училището, а за себе си - за своята обща култура, за своето лично търсене на интереси и таланти, за своето по-нататъшно образование? След като системата е компроментирана всякак, липсват млади и напредничави учители и още много, много недостатъци могат да се изредят тук. Отговор нямам, но разбирам едно - редно е да бъда честна с детето и със себе си дори в объркването си.

Какво трябва да учат децата в училище?

Образованието обаче е колкото консервативна система, толкова и пряко нагаждаща се към действителността. При нас по-консервативна и бавна, но кой е казал, че само с нея трябва да се задоволяваме? На запад от България не само висшето, но и гимназиалното образование разглежда ученика не като списък с оценки по академични науки, a като комплекс от характер, таланти, умения, знания, от неговите извънкласни дейности и занимания. Все повече се убеждавам, че това е целта, към която трябва да се стремя, като побутвам детето си по трънливия път на българското образование. Не защото искам да я пратя в чужбина, а защото смятам това отношение за добро и се надявам един ден в България да се възприеме.

Какво значи да искаш от детето си не да знае, а да може? И "моженето" не е ли пряко следствие на "знаенето"?


По естествен начин децата, несъзнателно, с помощ на паметта си, която отсява полезното от излишното, игнорират ненужните знания - което лесно се вижда от лошите оценки на външните оценявания. Но това оценяване е така направено, в услуга на нефункционалния учебен план, разбира се, че не отчита приложението на техните знания. Кръгът се затваря - оценяват се ненужни знания, които децата не запомнят точно защото са ненужни.

На какво можем да научим детето вкъщи?

Като резултат училището става скучно, стресиращо. Децата бягат, имат лоши оценки, показват агресия срещу учителите, върху които, като равноправна страна от взаимовръзката - дете, училище (учител, среда, учебен план, учебно съдъражние), семейство, държава, всичко рефлектира. Истината е, и много родители ще потвърдят, че след началния курс всичко сякаш се проваля. Навици за учене, тежко учебно съдържание, постоянни реформи, все нови и нови учебници, технологии, пубертет - прогимназията е точката на пречупване.

За времето, през което аз имам петокласничка опитвам да направя следното:

Искам да разбира, че математиката е красива, полезна, смислена наука, която се прилага във всички области, включително в изкуството, архитектурата - области, които я влекат. Искам да разбира, не да е бърза. Искам да си прави проверка, защото това е полезен навик за живота. Искам тя знае, че математиката е за това - да смята парите си, да не я мамят в магазина, да смята как разделяме суми за подаръците. После ще разбере, че логиката й идва от философията и ще види колко красива е голямата картинка.

Идеи за добри дела през ваканцията

Искам да знае, че българския език просто трябва да се знае, че той има своя логика и правилата не са толкова трудни, ако се мисли върху тях. Защото един ден си проличава кой е грамотен и кой не. Че този, който чете книги, винаги е различен от другите, а има ли книга, никга не може да е самотна. Искам да знае, че грамотното CV винаги ще спечели важния за нея, не неграмотния, работодател. Неграмотният не е важен. Отношението към езиковите правила се формира към майчиния, но важи и за всеки чужд език.

Не искам да "пее" урока, а да може да показва на картата. Да ми покаже с две канчета как се измерва обем на вода. Да знае, че археологията е наука за материалните останки от човешката дейност през различните епохи за своята обща култура, а не заради контролното. Искам да знае поне 10 дати в нашата история, защото сме ходили на места, свързани с тях.

Знам, че не я привличат някои предмети и не я насилваме, но това не значи, че тези науки не са интересни и важни. Искам да остане отворена към физиката, макар че не я влече. Като не може да пее, това не означава, че не трябва да има музикална култура. Не й се карам за оценки, защото искам да споделя трудностите си, свързани с тях. Осъзнавам, че оценките са важни, но знам, че учителите може да са субективни, че може да е била разсеяна. Знам, защото аз често съм и субективна, и разсеяна и не мога да изисквам непосилното за никое човешко същество - съвършенството. Защото никой не е готов да плати цената на усилията да се постигне, нали?

Толкова за ученето и знанието. Но какво значи "можене"?


Децата трябва да се учат как да прилагат знанията си. Ако едно знание е неприложимо в живота на детето, то го поставя настрана. Целта е именно тази - как знанието се впряга в ежедневието и бита, в опита му. Едно дете знае теоретично как се образува мъглата, но ако не може да обясни в произволна мъглива сутрин на път към училище - каква е ползата от този урок? Това са знанията, на които държим.

Децата са любопитни - ако училището ограничава любопитството по начина: "това ще го учите в 9 клас", или "не ти трябва да знаеш това сега", едно дете не трябва да спира до тук. Учениците трябва да могат да търсят знания. Те разполагат с технологиите, трябва да знаят как да ползват интернет, да отсяват информацията, да мислят критично. Нямам против да погледне в Уикипедия на този етап, но винаги я карам да търси още другаде и да сравнява.

Децата трябва да се чувстват свободни да изразяват мислите си. Ако в училище няма подходяща среда, ние трябва да компенсираме - слушаме, разсъждаваме заедно, правим справки, изводи. За учениците знанието и ученето не бива да се изчерпват с училището, каквото е то днес масово у нас.. В състоянието си, в което е днес, то е безпомощно да удовлетвори тяхната технологична грамотност. Единични учители има, да, изключения, които излизат от удобните схеми и дават свобода на децата, приемат ги като равноправни събеседници, но те остават такива - изключения.

Децата трябва да търсят още начини да се изразяват, да учат, да бъдат полезни. Кръжоци, извънкласни занимания, благотворителност, доброволчество, базари, изложения и изложби. Нека ходят, нека се изявяват както им харесва, а не както ние смятаме за добре. Ние сме гости в тяхното време - не бива да забравяме, че те ще присъстват в свят, който не ни принадлежи. Нека се изявяват, а ние просто да ги продкрепяме и пазим с гордост техните сертификати за участие, дипломи и свидетелства. Не се знае кое кога може да потрябва.

Децата трябва да чувстват доверието ни. Това, че ние сме с тях. Не безкритично, разбира се, но с тях. Моженето идва с подкрепящи родители, които заедно с децата си вървят по пътя към разгръщане на потенциала - и техния, и своя като родители. Ние трябва да умеем да виждаме децата си, да търсим обяснения и разбиране, а не да бързаме да обвиняваме, изискваме и критикуваме. Да мислим и ние самите критично за образованието ни, за учителите, за себе си.

Ние много добре знаем, че невинаги образованието предопределя кариерата, още повече тя пък ни прави щастливи. Не бива да сме прекалено сурови с тях за оценките, матурите. Това не изчерпа света им. Трябва да им внушим да мечтаят за своя личен възможен свят и да стигат сами до него. Не с нашето училище се изчерпва знанието, не с нашия град се изчерпва страната и не с България се изчерпва светът. Моженето става със знания, но практични, насочени, събирани с любопитство.

Голямата цел на училището не са академичните знания във всички области, не, в тези времена не са тези. Те трябва да подготвят децата за живота, защото децата избират преди нас живота си, а ние трябва да ги научим на:

Креативност
Работа в екип
Критично мислене
Изразяване и защитаване на гледна точка
Емоционална и социална интелигентност
Емпатия и съчувствие
Лидерство без агресия
Коментари
2019-06-01 #1
Милена Михайлова
Здравейте, имам следния въпрос. Детето ми знае повече отколкото показва в училище, завърши четвърти клас с нисък успех на фона на останалите деца, учителката не прояви усилие да изкара най-доброто, просто едно дете от класа. Как да провокирам детето си да се изяви, тя няма желание вече дори да учи. Работи с частен учител вкъщи, който като разбра резултатите и меко казано се възмути.
Вашият коментар
* Моля, използвайте КИРИЛИЦА, по лесно е и за писане и за четене. НЕ пишете само с ГЛАВНИ букви.
Име:
e-mail:
 код:
информирай ме, ако някой друг коментира тази тема
· Най-важните съвети в помощ на родителите на първокласниците
· Защо да насърчим детето да рисува, независимо колко е "добро"?
· "Значителна част от това, което ви предстои, ще бъде поръчано от скуката"
· Стресът и първолачето
· Да си първокласник - то не е шега
· Отново на училище
· Да научим детето да играе само
· 7 дразнещи навика на поколение Z
· Детството в снимки, цитати и няколко думи от сърце
· Домашно училище за позитивно мислене
· Синдромът на мама-квачка
· Безсънието до детската люлка
· За какво да внимаваме при избор на детско яке
· Тротинетка за всяко дете – как да изберем
· Защо нараняваме близките си най-силно и как да спрем да го правим?
· Есенната умора + 5 стъпки да се справим с нея
· Как да избегнем пролетната умора
· Невролог: Сапунените сериали увреждат мозъка
Понеделник
2
Декември 2024
П
В
С
Ч
П
С
Н
1

2
3
4
5
6
7
8

9
10
11
12
13
14
15

16
17
18
19
20
21
22

23
24
25
26
27
28
29

30
31
Абонирай се за новости
Така няма да пропускаш новите и интересни неща
Как да отучим детето си от бързата храна - II
Да не забраняваме на детето да яде това, което иска. Не само защото забраненият плод е най-сладък. Просто...
Как да се научим да бъдем по-любящи?
„Да обичаме дълбоко в една посока ни прави по-любящи във всички останали“ - Софи Суетчи Ако хората...
Откровено за майчинството между митовете и истините, които никой не признава
Едва ли има майка, която да не преживява съмнения дали и доколко е "добра майка"? Причината за тази вечна...
Спрете да угаждате на всички в тези 7 стъпки
Ако четете това, вероятно сте един от тези хора - които искат да се харесат на всички и се стремят да...
"Подаръци ще има за всички от сърце..."
С наближаването на Коледа бавно, но сигурно ни обхваща онова вълшебство, което помним от детските години....
Разкрийте вашата чувствителна страна и бъдете себе си без страх
Днешният свят забранява чувствителността. От една страна тя ни прави уязвими и сами я избягваме, а от...
Седемте правила на ентусиазма
„Нищо велико не е било постигнато без ентусиазъм“ - Ралф Уолдо Емерсън Ентусиазмът е...
Да се скриеш зад думите
Няма спор – евфемизмите, онези по-деликатни „други“ думи, с които заменяме грубите и вулгарни назовавания...
Как да се харесаме на околните - II
Има ли особености, които различават подхода към мъжете от този към жените в старанието да се харесаме...
За мъжките момичета и истинските жени
Нима поне веднъж не сте чували думите “ще се справиш, ти си мъжко момиче”? Или не сте ги изричали сами?...
Клоунът или за думите и нещата
Факт е, че има едни и същи думи, които се използват с различно значение и подтекст в зависимост от това...
Фолиевата киселина - ползи за здравето и бременността
Всеки интересуващ се от здравето си човек знае за важните микроелементи, витамини и хранителни вещества,...
Как да се отървем от манипулаторите около нас
И най-силните и уверени хора имат моменти на слабост. Тогава винаги се намира някой, който да се възползва...
Детските мебели: да изберем най-добрите материали
Детските мебели привличат вниманието ни със свежите си цветове, закачливи щампи и приказен дизайн. Но...
Проучване: Децата, които са близо до природата имат по-силна имунна система
Децата, израснали в "стерилни" условия в градовете, по-специално в мегаполисите, имат слаба имунна система,...
Майчиният език се учи още в утробата
Бебетата започват да учат майчиния си език, още преди да се родят, сочат нови открития на учените. До...
Щастлива връзка от разстояние? Напълно възможно
Много хора вярват, че отношенията от разстояние никога не биха проработили. Подобни връзки са определяни...
Да научим детето да играе само
За всички е известно, че детето опознава света, подражавайки на възрастните. За да има впечатления и...
Как да избегнем стресa през бременността
Бременността е период, изпълнен с очакване и надежда, особено когато е планирана и дълго очаквана. Бъдещите...
Защо повече трябва да ценим емоционалните мъже?
Замислих се над това, че на мен никога не ми се е случвало мъж да плаче пред мен. Никога до преди няколко...
Сутрешни ритуали за обич
Сутрините са начало на деня. Те са подарък от живота. Твърде голяма част от нас обаче сякаш не го осъзнават....
Честит 8-ми март, момичета!
Тя е муза, момиче, колежка, домакиня, фея, дяволица, мама, съпруга, приятелка. Тя е по-хубавата половина...
Най-голямото богатство - спестеното време
“Нямам време”, “Не сега, че бързам”, „Не ми стигна времето” – всеки от нас често използва тези думи....
Чарът на мъжете с брада
Замисляли ли сте се някога за мъжките бради – нещо уж толкова естествено, но едновременно с това обект...
Любовният смях
Чувството за хумор е сред най-споменаваните изисквания към мечтания мъж. И действително дамите са неудържимо...
Подозрителността – кошмарният трети в двойката
Подозрителността в двойката е истински трън в отношенията, който боде и не дава мира. Тя торомози първо...
За женското приятелство....с любов!
Много е говорено и писано за мъжкото приятелство – как мъжете умеят без много приказки и обяснения да...
Госпожица Съвършенство
Колко пъти сме чували през детството си: "Трябва да бъдеш най-послушната вкъщи, най-умната в училище,...
За различните и различията
Чували ли сте приказката за малкото черно котенце, което все бягало от хората, защото виждало, че те...
Тайните на ранното закаляване
Започва се съвсем от рано – „облечи го, ще настине”, „краката му боси, то от там се започва”, „по една...
Ритуалът на детското хранене
Храненето е едното от многото неща, на които детето се научава директно от родителите. И тъй като го...
Какво казваме, когато (не) говорим
Ето една типична ежедневна ситуация. Връща се детето от училище, ние дежурно го питаме: „Как мина деня...
Безконтролното ползване на смарт устройства поврежда гръбначния стълб
Смарт устройствата са неделима част от ежедневието на всеки от нас. Но удобствата и възможностите, които...
Домашното насилие над деца
Този текст е част от наръчника за родители "Как да предпазим детето си от престъпление" на МВР. Целият...
Проблемът „много критични родители“
Всеки родител иска най-доброто за детето си. В старанието и себераздаването не рядко той стига до крайности....
Фрилансър – професията на новото поколение
Службата на работно време донякъде напомня на вечните мъки на митичния Сизиф. Той бил осъден да търкаля...
Има ли нужда да съблазняваме собствения си съпруг/приятел?
След месеци, след години... любовта се засилва, избухва, изгаря, приятелството се задълбочава, навиците...
Естествено раждане или секцио
Да започнем с нещата, такива каквито трябва да бъдат, а не такива, каквито са – решението дали да родим...
Какво ни дава власт
Животът ни се състои от низ от желания и цели. Ние сме същества, обречени да се стремим непрекъснато...
Добрите новини: деца с дарение към "Пирогов"
Малки ученици от началното училище "Св. св. Кирил и Методий", гр. Троян събраха и дариха 15 000 лева...
Здраве    Красота    Мода    Моят дом    Двама+    Кулинария    Време за мен    RSS     Реклама     Контакти
Hera.bg. Използването на материали разрешено само с писмено съгласие на Hera.bg
Hera.bg в Facebook